Hvorfor vil ikke dyrene i Arktisk overleve?
Dyrene i Arktisk har brukt flere tusen år på å kunne leve der, men nå må de forandre seg på bare noen få år.
Isen smelter på grunn av økning av temperatur, derfor får de mindre land å stå og leve på.
Isen som smelter påfører også mindre leveområder under vann.
Hvorfor skal vi bry oss?
Isen i Arktisk dekker så langt som 14,000,000 km². Arktisk inneholder Ca. 90% av all ferskvanns is.
Hadde alt dette smeltet, hadde vannivået økt med 70-80 meter. Dette hadde ført til at 3,5 milliarder hadde blitt flyktninger.
Søppel i havet, hvorfor bry seg og hva blir gjort?
Det dør store menge dyr hvert år av plast. 6,4 millioner tonn søppel havner i havet hvert år, plast har blitt en av den største miljøproblemet
Folk samler seg for å bli med på plastjakt, det blir også holdt kystlotteri for å samle plast hvor man kan vinne gevinster.
Alt dette er for å få folk aktiv i plast plukking og tenke seg over hvor de kaster plasten.
Mange skoler melder seg opp på sånne, de gjør dette for lære dem å ta vare på Jorda.
se video her: FNs bærekraftsmål 14: Liv under vann - YouTube
Forurenset vann?
Oljesøl er et stort problem, det gjettes at 5-8 millioner tonn olje slippes ut hvert år i naturen. Over 600 dyrearter er truet av oljesøl.
Fuglen Alke er en av dem, den er sterkt truet (EN). Det er mindre en 250 individ igjen, på grunn av oljesøl.