Trondheim og nabokommunene er blant områdene i Norge med størst befolkningsvekst.
Trondheim vil være ca. 250 000 innbyggere i 2050, og vil vokse med ca. 3000 innbyggere i året.
Flere folk betyr mer trafikk, og uten tiltak vil køene og miljøproblemene i og rundt byen øke hvert år. Gjennom byvekstavtalen med staten har vi forpliktet oss til å klare nullvekstmålet: At personbiltrafikken ikke skal øke selv om byen vokser. Vi må gå mer, sykle mer og reise mer kollektivt.
I tillegg har Trondheim kommune et mål om 20% reduksjon i biltrafikken.
Fremskrivingene viser en kraftig vekst i biltrafikken i de største byområdene frem mot 2030 hvis virkemiddelbruken ikke endres.
Prognosene varierer mellom 14 og 20 % i de fire største byområdene. Det vil derfor være behov for kraftfulle og målrettede tiltak i byvekstavtalene de nærmeste årene.
Du kan lese mer om både nullvekstmålet og byvekstavtalen på Miljøpakken sin nettside.