TOLERANSPROJEKTET RESAN
          Jerusalem 3.2    2023

Den 11-18 juni åker 14 kilsungdomar och två lärare till Israel och Palestina. Ungdomarna har tidigare under deras tid på Sannerudsskolan deltagit i Toleransprojektet RESAN. De får nu en:
-Vidareutbildning om förintelsen i den internationella skolan för förintelsestudier vid Yad Vashem.
-En studie av Israel-Palestina konflikten. I Jerusalem och på Västbanken besöker vi religionshistoriska helgedomar och andra platser där konflikten står i centrum. I möten med Israeliska och Palestinska ungdomar och vuxna får deltagarna ta del av både det judiska och det palestinska perspektivet på konflikten. Här kan du följa ungdomarnas skildring av resan i ord och bild:

Dag 1

Vi åkte iväg sent lördag natt med buss till Arlanda. För att sedan ta flyget till Tel Aviv i Israel, detta med en blandning av flygskräck nervositet och trötthet.

När vi kom fram blev vi överraskade över hur fint landskapet var i Israel. Vi fick lite Polen känsla från våran förra resa, med mysiga gator, butiker den enda skillnaden va att de va väldigt varmt här i Israel.

Det kommer bli en spännande lärorik och väldigt varm vecka som vi ser fram emot.

Dag 2

Dagen började med att vi åt en god frukost innan det bar av mot spårvagnen. Efter lite strul med kollektivtrafiken var vi framme på förintelse forsknings- och minnescentret Yad Vashem. Vi fick där äran att träffa förintelseöverlevaren Ruth Berlinger som berättade hennes historia. Det var väldigt rörande att höra henne och det gjorde allt man hört om förintelsen mer verkligt. Det är ju inte många överlevare kvar nu och det gjorde mötet ännu mer speciellt. Efter mötet följde vi vår guide Heddy ut till the Valley of Communities. Det är ett stort monument som är uppbyggt som en karta över Europa där namn på städer representerar olika judiska församlingar som fanns innan kriget. Trots värmen var det väldigt häftigt att se. Efter lunch gick vi in i museet. Det var intressant men vi alla är ganska överens om att efter Polen-resan så är man ganska välutbildad. Polenresan gick verkligen in på djupet och då blev ett museum som det här mest bara fakta. Dock var det en bra start på resan som en tillbakablick och föreberedelse för veckan som komma skall. Det sista vi gjorde på Yad Vashem var att gå in i barnens monument vilket var väldigt häftigt, vackert och rörande. Sen bar det av mot de arabiska delarna av Jerusalem för att äta middag. Det var ändå stor skillnad mot de delarna vi tidigare sett och det startade intressanta diskussioner om den pågående konflikten. På väg hem tog vi en omväg igenom den ultra ortodoxa delen av staden. Det var verkligen en speciell upplevelse att få se en kultur som man själv inte är van vid. Sen blev det hemfärd och nu nalkas det en god natts sömn!

Dag 3

Efter vi åt frukost och hade checkat ut från hostellet började dagen med en hyfsat lyckad bussfärd uppför Oljeberget. När vi väl anlände uppe på berget så kunde man se ut över hela Jerusalem. Det var en väldigt fin utsikt, och det som lystes ut mest var klippmoskén med sitt guldiga tak. Sedan promenerade vi nerför berget i Jesu fotspår. På vägen gick vi förbi Getsemane trädgård, den var fin men nådde inte riktigt upp till förväntan. Efter det fortsatte vandringen till gamla staden och Lions Gate, den kristna ingången. Det var en ansträngande vandring eftersom den bestod av många backar.

När vi kom fram till ingången delade vi upp oss i våra bloggrupper och gick längs Via Dolorosa där man följde Jesus väg i gamla staden till det stället han korsfästes. Det var störa folkmassor och oväntat mycket trafik. Några gånger funderade vi på om vi hade gått vilse. Då vi kommit fram  till Church of the Holy Sepulcher fick vi se var Jesus sägs vara begravd. Men på grund av den långa kön såg vi endast utsidan. Det vi däremot fick se och röra vid var stenen där han sägs ha korsfästs i. Där hade vi tur, eftersom det inte var lång kö just när vi gick dit.

Efter att vi samlats allihop igen var det dags att äta. Vi åt på samma ställe som fick Tareq Taylor att börja gråta med sina fantastiska falaflar. Även om vi inte började gråta höll vi också med om att de var riktigt bra, men den sura humusen lämnade mer att önska. När maten var klar var det dags att gå till tempelberget. På vägen dit var det flera säkerhetskontroller med beväpnade vakter. Som tur var gick allt bra. Precis innan vi gick in på området var de en av oss som blev stoppad och fick låna en kjol, eftersom de inte tyckte det gick bra med en klänning som inte täckte hela benen.

Det första vi såg på tempelberget var något ovanligt, en grupp med Judar och det var intressant att se reaktionen hos muslimerna som inte var vana att se judar där uppe. Sedan fick vi se Klippdomen, vilket var en höjdpunkt eftersom den var så stor och häftig. Vi fick inte gå in, då det var endast muslimer. Det samma gällde al-Aqsamoskén, som var det andra vi kollade på. vi tyckte inte den var lika imponerande som Klippdomen. När vi var här började det falla några droppar regn som senare övergick i kraftigt regn, som i Jerusalem är ett ovanligt fenomen.

Det sista vi gjorde innan det var dags att gå hem var att besöka klagomuren. Den var uppdelad med tjejerna och killarna för sig. Här fick vi skriva en bön på papper, gå fram till muren, be vår bön och lägga pappret i väggen. På killarnas sida fanns det en synagoga  längs klagomuren där det satt ultra ortodoxa judar som bad.

Sedan blev det fri gång där vi delade upp oss. Några blev inbjudna till en moské där de fick lära sig allt om deras religion och hur det är att leva som muslim. Det regnade också väldigt mycket just under promenaden hem. När vi var framme vid hostllet för att vänta in bussen till det nya boendet var det bland annat några som valde att spela biljard och andra som vilade.

Sedan var det dags att lämna Post Hostel i Jerusalem och bege oss mot Betlehem till House of Peace där vi kommer bo resterande nätter. På vägen dit fick vi för första gången korsa muren in till västbanken och de Palestinska delarna. Det märktes att det är fattigare här. Som avslutning på kvällen överraskade Kent och Jens oss med pizza på taket. Många blev överlyckliga efter många dagar av falafel.

Dag 4

Idag fick vi uppleva Palestiniernas sida av konflikten.

Vi startade dagen med egen gjord frukost på hostllet i Betlehem. Med nybakad bröd från ett bageri i närheten.

Sedan tog vi en bussresa till Hebron med våran fantastiska  Palestinska guide Sammi. När vi kom fram till Hebron så blev vi väldigt glatt bemöta av invånarna där som inte är vana med västerländska turister.

Vi blev erbjudna soppa av volontärer som arbetade med att ge ut soppa till invånarna som inte har råd med mat. Dom ger ut soppa 2 gånger om dagen och de blir ungefär 1500 liter soppa per dag. Soppan smakade lite tjockare risbuljong.

Sedan gick vi vidare till Abraham moskén. Där fick tjejerna ta på sig en rock som täckte hela kroppen. Vi fick gå runt och kolla i moskén. Tillskillnad från en kyrka så har man mattor i en moské istället för bänkar. I moskén fick vi även se gravar av heliga personer inom Islam.

Sen gick vi ut ur moskén genom en checkpoint med vakter för att ta oss till synagogan som är samma byggnad fast med en vägg i mellan. Eftersom att Sammi är muslim fick han inte följa med. Vi fick veta att för några år sedan fanns det ingen vägg. Men efter ett terrorattentat  av en Israel så delade dom upp den över Abrahams grav som vi fick se på synagogans sida.

Sedan gick vi igenom en gata med massa Israeliska soldater som gärna ställde upp för att ta en bild med dom som ville.

Sedan tog vi bussen till Hebrons universitet där vi åt lunch i deras matsal där vi blev ut stirrade som inte är så konstigt eftersom vi inte ser ut som alla andra. Många tycker de va en rolig upplevelse eftersom man fick så mycket uppmärksamhet.

Sedan fick vi sitta i grupper och prata med olika personer ifrån Hebrons universitet. Vi pratade om allt möjligt man kan tänka sig. tex allt från vardagsliv, familj, religiösa och politiska frågor.

Sedan åkte vi vidare till ett flyktingläger som heter Aida. Vi fick lyssna på en presentation om hur livet är i lägret. Efter de blev vi guidade genom lägret och fick ta in en hel del både positiva och mindre positiva syner.

Sedan tog vi en långpromenad tillbaka till hostllet med många fel svängar av våra kära Kent och Jens.

Efter en lång dag med många känslor av sympati, eftersom vi fick höra så mycket hemskheter från den Palestinska synvinkeln så fick vi äntligen gå till sängs och sova efter en väldigt lång dag.