Seileruka 2009

Publiseringsdato: 28.jul.2009 10:12:16

Nordenfjeldske seileruke i Ålesund ble en opptur for XOR selv om sammenlagtresultatet ikke ble så veldig bra. For å ta slutten først så blir det Nordenfjelske seileruke i Trondheim i 2011, mye kortere å reise!

Ny fartsrekord og INDONESER

De to første dagene blåste det opp til 35 knop i kastene, noe som er litt mye for en X-35 og vi ble sjanseløse mot 40 og ikke minst 50 foterne. Det var imponerende å se hvor mye Jwalk og No Limit (Bavaria 50) toget avgårde på kryss i den sterke vinden. Vi hadde Foxy (den andre X-35en) i sikte og bestemte iss for å sette spinnakker da vi trodde vinden hadde løyet litt, dessverre kom det en skikkelig vindøkning rett før vi hadde fått ned fokken. Da vindøkningen kom skjedde ting veldig fort, plutselig stod det 13,4 knop på loggen og siden mannskapet enda jobbet med å heise og ikke satt ute og red ned hekken var kursen var nesten platt for å få ut litt trykk.Da skjedde noe nytt, først fikk vi nesten en kineser, som vi akkurat kom ut av, så pendlet båten laaangt over og tilbake, slik at vi var på vei inn i en ny kineser. Den andre kineseren var vi godt på vei inn i da vi dumpet brasen og komm oss ut, eneste problemet nå var at det blåste 30+ knop med vind, vi hadde spinnakkeren ut på siden av båten, og vi skjærte opp mot vinden, kjempebroach. Denne nye manøveren er i ettertid bedre kjent som indoneser og ble observert av flere konkurrenter.

Utrolig nok fikk vi berget ned alt av duk uten noen skader og vi kom oss videre uten å ha tapt for mye. Da vi hadde fått roet oss ned og opprettet fart i båten igjen så vi at vindexen hadde fått seg en trykk, hvordan dette har skjedd vet vi ikke...

Baneregatta

På lørdag var det litt roligere vind og på tide med 2 baneregattaer. Etter to dager med distanseregatta lå vi nå ganske dårlig ann og måtte skjerpe oss og utnytte forholdene for å fortjene en plass på banketten etterpå. I den første regattaen gikk vi etter Pepita da de var den best plasserte båten vi teoretisk sett kunne ta igjen. Vi kjørte full matchracingstart på de for å presse de bort fra linjen og stresse de, det funket ganske bra, men ikke helt optimalt, dette må vi trene mer på. Selv om det ikke gikk helt som planlagt gikk de siste 5 minuttene før start utrolig fort og vi har sjelden tatt så mange jobber og slag så fort før. I den første regattaen kom vi inn på en sjetteplass, den store Bavariaen imponerte med bra fart også på bane, en skikkelig overraskelse, spesielt for J-walk som hadde regnet med å ta noen fler poeng på de den siste dagen.

På den andre regattaen kjørte vi en vanlig start, og en kjempebra en. Papphylsteret fra startpistolenpatronen datt ned i cockpit og det luktet krutt ombord da vi kom over linjen helt oppe ved styrbordmerket og komitebåten i full fart 2 sekund etter signalet. I denne regattaen klaffet alt og vi fikk til å være styrbordbåt på både Pepita, Foxy og Interpido. Dessverre kom Intrepido inn før oss. De to største båtene kom igjen først i mål og det ble en fjerdeplass på oss, men for første gang i XORs 10 måneder lange historie vant vi X-35 klassen :D

Bilder og mannskap

BergenMorten har bestilt fotoDVD og det ble tatt en del bilder av shorecrewet vårt. Vi satser på å få disse opp på siden snart.

Nordenfjeldskemannskap 2009

shore crew

- Inger

- Siril

- BitteLilleMorten (aiaiai, husker ikke navnet i farten)

Ting vi husker fra NFSU 2009

- Indoneser

- Torki som tisser under prestarten og røyker på lens i 2.4mtr-regatta

Du kan lese mer om NFSU på TSF sine sider

Resultater ligger på AASF sine sider