Tanzania - Zanzibar

Hvis du vil se flere billeder - Klik her

1988  23/2 - 8/3     Helmer Rejser ( Århus Stifttiende)   Fly  Swies air

Vi besøgte Tanzania og Zanzibar i 1988  - vi startede i Tanzania - var på fotosafari i nationalparkerne -Lake Manyara - Serengiti - Ngorongoro Krateret og Arusha Nationalpark  - vi fortsatte derefter til Zanzibar og derfra til Kenya - hvor vi første gang besøgte Karen Blixens farm

Der er noget ved safariliv, som gør at man glemmer alle livets sorger og føler hele døgnet ,

som om man havde en halv flaske champagne i sig - ganske opfyldt

af den mest inderlige taknemlighed over , at man lever, "

Karen Blixen.

Vores safari køres af Scan Tan Tours - Vi starter vores tur i Arusha Nationalpark - hvor vi ser de første dyr og Mount Meru's snedækkede tinde -herefter går turen til Lake Manyara National Hotel - som ligger på kanten af Great Rift Valley - her er ufattelig smukt - vi nyder udsigten til Nationalparken, som ligger nede i dybet - vi ser de vilde dyr komme for at drikke i søen og vi følger de store flokke i kikkerten og må fælde en tåre - så flot et syn er det.

Dagen efter kører vi så de 10 km. ned til Parken - som er 325 kvadratkilometer stor - der er 5 veegationszoner : Grundvandsskov med tårnhøje mahogni og figentræer - udstrakte marskområder med siv, og områder med spredte Akacietræer - samt kratområder på Rift Valey's væg

Her er mange bøfler, elefanter, flodheste - og næsehorn - men det mærkeligste er dog løverne , som klatrer i træer - da vi kom hen til dem - blev den ene trængende og tissede  oppe fra træet - så så vi det med

Efter en dejlig dag i parken der også havde over 350 fuglearter  - kører vi igen op på toppen og nyder igen udsigten til det vi lige havde forladt

Så går turen mod nye mål - vi passerer en masse Masaier med deres kvæg og geder og ankommer til Serengeti - med over halvanden millioner dyr på den 14.700 kvardratkilometer store slette  - det største hjemsted for vilde dyr i Afrika - især de græssende dyr.

En dag vi kørte ude på sletten var der rigtigt mange  Zebraer og  Gnuer - vores guide, Gert Holm anslog at der mindst var omkring 10.000 dyr - så lige pludselig blev de angrebet af løver tæt på, hvor vi holdt med safaribilen - jorden omkring os dundrede og støvet stod tæt omkring os - det var en meget stor oplevelse - luften var helt tæt af dyrene og længe efter sad den oplevelse i os, vi blev lidt bange - men slap også denne gang  for at blive spist

Efter en fin overnatning på en meget speciel Logde Lobo - som var bygget ind i klipperne - gik turen til Olduvai Gorge - som er meneskets vugge - her er fossiler som er 2 mill. år gamle

Så kører vi til Ngorongoro Krateret - hvor vi bor i en lille hytte på kanten af krateret - om natten blev vi vækket ved at hytten rystede - vi blev ret forskrækket - men det viste sig at det var Bøfler der gnubbede sig op af hytten - dagen efter så vi tydeligt at der var en masse spor efter dem

Vi kørte med firehjulstrækkere ned af den stejle kraterside , der var en masse culemusskyer og et fantastiks syn af en saltsø med flamingoer og der var næsehorn - flodheste og så nogle dovne løver - som lå og hvilede sig i middagsheden - vi skulle spise madpakker ved en sø og aldrig så snart som vi havde fået lukket op for maden - blev vi angrebet af Glenter ( fugle ) som stjal vores madpakker - øv da , men vi overlevede

Vi slutter turen i Arusha - hvorfra vi kører til Kilimanjaro lufthavn - flot syn af kæmpebjerget Kilimanjaro da vi lettede

Vi ankommer til Dar es Salam og flyver derfra over til Zanzibar

Her nydes de kridhvide strande - det varme havvand - vi er på Byrundtur og ser hvor slaverne i gamle dage sad fanget under forfærdenlige forhold.

Vi er på tur ude og se på krydderier og vi besøger en gammel Sultans palads

En dag er vi på sejltur til en lille ø her er en masse store Skildpader og vandet omkring øen er bare så lækkert - men allerbedst som vi lå og badede - stak jeg mig på et søpindsvin - av da, min fod blev helt sort -  men så fik jeg da i mindste et minde med hjem

Efter dejlige dage - flyver  vi til Nairobi - hvor vi besøgte Karen Blixen's farm og det var en fin afslutning på en dejlig tur med en masse oplevelser