Cascadă pe Pârâul Coşana, Munţii Căpăţânii

Cascada lui Cornel (Pop) de pe Izvorul Mare sau Pârâul Coşana, pe teritoriul comunei Malaia. Are denivelare de aproape 100 m, în trepte. Imagine luată de la 1,5 km, în iunie 2007. (Gheorghe Ploaie)

extras din pliantul distribuit gratuit la Târgul de turism de la Bucuresti (martie 2013) de Primăria Vaideeni, autor Gheorghe Ploaie

extras din Nae Popescu - Munţii Căpăţânii - Editura Sport-Turism, Bucureşti, 1977

Mihai Sporis Cascada de la Coșana are vizibilitate în condiții de ape mari: topire zăpadă+ploi de intensitate. Sunt situații când nu se observă! Oricum este foarte lăudabilă identificarea „săritorilor de ape”.

Gheorghe Ploaie Era 30 iunie spre sfârșitul topirii zăpezii, dar pârâul are un larg bazin de recepție între vârfurile Ursu și Coșana. Imaginea arată că debitul a fost mult mai mare și a ”măturat” vegetația. Or fi fost zăpezi mai abundente în acel an, nu-mi amintesc.

Cascada Cosana de pe Izvorul Mare, denumire existenta in viata pastorala. S-a intamplat, cam de nevoie as putea spune, ca i-am strabatut in intregime cursul, nu chiar intotdeauna pe firul apei. Cu ani in urma, am plecat intr-o dimineata cetoasa, friguroasa si cu vant puternic, de la fostul canton Pietrile Rosii. Am ajuns in Vf. Ursu, apoi in cel al Cosanei si, speriat de vicisitudinile muntelui, am coborat pe versantul nordic, pe o poteca ce mi-a iesit in cale. Am ajuns la o stana, a Cosanei, unde am intalnit un cioban batran, cam bolnav de stomac, pe care l-am oplosit cu ce medicamente aveam la indemana. De la el am aflat cum sa cobor catre Valea Repedei. Pana acolo am avut de strabatut locurile fara poteca, cu doar urmele proaspete ale oilor. Nu am mers mereu pe firul apei, dar nu am intalnit cascade ci doar cateva trepte cu cadere de apa. Ajuns la firul apei Repedea am intalnit drumul forestier. Sfarsea apa intr-un fel de mica delta. Strabatusem firul Paraului Izvorul Mare, caruia poate acum i se spune Cosana. Intamplator, acolo m-am intalnit cu proiectanti ai viitoarei captari secundare de pe aceasta vale. M-au luat in microbuzul cu care coborau si prima lor intrebare a fost daca am ser aniviperin. Desi am intalnit destule vipere in munti intotdeauna am stiut, eu si viperele, sa ne ferim unii de altii. Pe firul apei nu am intalnit cascade, asa cum sunt ele explicate in DEX, ci doar mici trepte, mai mult saritori.

Dinu Boghez (Râmnicu Vâlcea)