En aquest apartat començarem a aprendre les diferents instruccions de programació amb Arduino, així com les estructures de programació més típiques. Per començar aprendrem com programar:
Sortides digitals
Entrades digitals
Un díode LED (acrònim anglès de Light-Emitting Diode (díode emissor de llum), és un dispositiu semiconductor que emet llum incoherent d'espectre reduït quan se'n polaritza de forma directa i és travessat per corrent elèctric.
El color depèn del material semiconductor emprat en la construcció del díode, i pot variar des de:
Ultraviolat
Espectre de llum visible,
Infraroig.
El LED està encapsulat en una coberta de plàstic de major resistència que les de vidre. Encara que el plàstic pot estar acolorit, és només per raons estètiques, ja que això no influeix en el color de la llum emesa.
El díode LED només funciona amb corrent continua, ja que només condueix l'electricitat quan es polaritza en directe. Cal triar bé el corrent que travessa el LED per a obtenir una bona intensitat lluminosa; el voltatge d'operació va des d'1,5 a 2,2 V aproximadament i la gamma d'intensitats que ha de circular per ell va de 10 a 20 mA en els díodes de color roig i d'entre 20 i 40 mA per als altres LEDs.
La resistència elèctrica és una mesura del grau d'oposició que presenta un objecte al pas del corrent elèctric.
La unitat del Sistema Internacional d'Unitats per a la resistència elèctrica és l'ohm, que se simbolitza amb la lletra grega omega majúscula (Ω).
Qualsevol objecte físic és una mena de resistència. La majoria dels metalls són conductors i tenen una baixa resistència al flux elèctric. El cos humà, un tros de plàstic, o fins i tot el buit, tenen una resistència que es pot mesurar. Els materials que tenen una gran resistència s'anomenen aïllants.
La quantitat de resistència que presenta un circuit elèctric determinarà la quantitat de corrent que passarà (fluirà) pel circuit per a un determinat voltatge aplicat als extrems del circuit, seguint la llei d'Ohm:
Aquest és un muntatge senzill en què programaràs la il·luminació de 2 leds fent servir les sortides digitals de la placa Arduino. Els leds s'engegaran alternativament cada segon.
Pots provar a canviar el temps d'il·luminació de cada led? Pots connectar més leds i modificar el programa?
Components:
Placa Arduino Uno
Connectors
1 led verd
1 led vermell
2 resistències de 220 Ω (El codi de colors de les línies d'aquestes resistències és: vermell-vermell-marrón)
Grava un petit vídeo d'uns 10-20 segons on es vegi el muntatge funcionant, a continuació mostra la programació a ArduinoBlocks i explica que fa pas per pas.
Penja el vídeo resultant de l'il·luminació alternativa de 2 leds al ClassRoom. Recorda que el nom del document ha de ser el següent: "Tasca2_Cognom_Nom"
Amb el que has aprés en la tasca anterior, ara fes el muntatge i la programació d'un semàfor. Grava un petit vídeo i penja'l al Classroom.
Com ja saps un semàfor té 3 llums: vermella, groga i verda. Per tant, necessitaràs 3 leds, un de cada color. Ah, i no t'oblidis de la resistència de cada led.
Per saber, per quin és l'ordre en què s'executen les instruccions d'un programa informàtic, o els diferents estats/situacions d'un muntatge electrònic utilitzem els diagrames de flux. Els diagrames de flux són esquemes visuals que mitjançant símbols i fletxes ens mostren de forma fàcil el flux de la informació.
El diagrama de flux del semàfor que has de muntar i programar és aquest:
Si encara tens ganes de fer més muntatges pots fer un d'aquests dos:
Seqüencia de llums: fes un muntatge amb diversos leds i programa una seqüència lliure d'il·luminació. Per exemple, que s'engeguen els leds d'una banda a un altra, o primer els parells i després els senars, o la seqüència que tu vulguis.
Les llums del cotxe fantàstic
Molt Important!
Recorda que tant la Tasca 2, com el Repte 2 i l'Ampliació 2, cal penjar-la al Classroom a la "Pràctica 2"
El nom dels arxius serà el següent:
Per a la Tasca 2 --> Tasca2_Cognom_Nom
Per al Repte 2 --> Repte2_Cognom_Nom
Per l'Ampliació 2 --> Ampliació2_Cognom_Nom