Dilluns 9 de setembre la Miriam Álvarez, mestra de l’escola, la Montse, de l’escola Mogent, l’Eva, de l’escola Els Quatre Vents i l’Anna de l’escola La Torreta, vam iniciar el job shadowing a Küssnacht (Suïssa) dins del projecte Movetia.
Per començar, els directors i directores del conjunt d’escoles ens van venir a trobar a primeríssima hora del matí i ens van portar a les diferents escoles. La primera diferència que vam trobar va estar l’horari que, de forma general, és de 8 h a 11.30 h i d’1.30 h a 4 h i no disposen de servei de menjador.
Després, ens van fer una petita explicació inicial i ens van portar a fer un petit passeig, durant el qual vam aprofitar per visitar un centre de teràpia amb diverses especialitats i una escola bressol.
A la tarda vam visitar les escoles Seematt 1 i 2 i vam veure la part de l’etapa d’infantil i els amplis i lluminosos espais que tenen a les aules. Vam poder veure, també, els patis oberts i nens i nenes que es desplacen de forma autònoma pel poble per anar a l’escola.
Al vespre ens van convidar, juntament amb les mestres de Finlàndia que també han vingut de visita, a un aperitiu i a un sopar típic suís amb diverses mestres i la regidora d’educació de la zona.
El dimarts hem tornat a les escoles Seematt 1 i 2 on hem pogut entrar lliurement a totes les aules. Hem pogut veure com els alumnes més grans escullen les tasques a fer durant la setmana, partint d’una programació per part dels mestres, de manera autònoma i seguint el seu propi itinerari; la qual cosa els ajuda a autoregular-se i a autoavaluar-se.
A la tarda hem estat a l’escola de secundària Ebnet, de la qual volem destacar les àrees de caire pràctic, alguna d’elles obligatòries com costura i cuina; i d’altres optatives com fusteria, enginyeria i de metall. Aquestes àrees tenen el seu inici en l’educació primària.
El dimecres vam visitar l’escola d’Educació Infantil i Primària Immensee, que no es troba al centre de Küssnacht. En Samuelle, el seu director, ens va rebre i ens va donar la llibertat de moure’ns per l’escola al nostre aire.
Vam poder observar l’acollida i l’inici de les sessions d’un grup d’Educació Infantil, I4; una diferència a destacar és que els grups d’infantil no fan la jornada sencera cada dia, cosa que
permet una millor atenció a la diversitat ja que els grups gairebé sempre són reduïts. Una particularitat d’aquesta escola és que tenen un dels grups de cicle inicial amb alumnes dels dos
nivells (primer i segon) barrejats. Aprofitant la nostra estada, la Jessica tutora de tercer, ens va convidar a la seva aula a fer una sessió de llengua anglesa on vam poder interactuar amb els infants.
Avui, dijous, hem tingut l’oportunitat de visitar la Naturkindergarten que es troba a Merlischachen. Després d’un caminet envoltats de prats verds, apareix un bosc on hi ha construïda una yurta i unes quantes estructures molt minimalistes on ens han rebut dues mestres i un grupet de nens i nenes de 4 i 5 anys que estan cursant els dos anys d’educació infantil allà. Hi tenen diverses coses per fer: des d’un sorral i un slack-line fins a una cuina de llenya que els serveix per fer el dinar. Són els i les alumnes de cinc anys qui ajuda a preparar aquest dinar.
A la tarda hem anat a l’escola Dorfhalde, que és la que té l’edifici escolar més antic de Küssnacht. Allà hem pogut veure diverses classes que, com nosaltres aquests primers dies, estaven preparant decoració per les portes. Ens ha encantat veure com les nenes i nens de cinquè començaven el seu projecte de costura, que segurament s’allargarà durant tot el curs.
L’últim dia de la mobilitat a Suïssa hem visitat l’escola més petita de la zona, que es diu Merlischachen. Es tracta d’un centre que no té prou alumnat per tenir una aula de cada nivell, és per aquest motiu que fan els grups internivells, tot barrejant els infants de 1r amb els de 2n, els de 3r amb els de 4rt i els de 5è amb els de 6è de primària, potenciant d’aquesta manera l’aprenentatge entre iguals. Les ràtios reduides de les aules, uns 12 o 13 alumnes per classe, permeten una atenció molt individualitzada per part del professorat.
En tots els centres educatius es percep una gran tranquil.litat dins l’escola, facilitat no només per l’actitud de l’alumnat sinó que es potencia amb les cadires que no fan soroll quan es mouen i amb infants que van amb sabatilles dins del centre.
Volem destacar la importància que donen en tota l’etapa educativa d’infantil i primària a la consciència fonològica i a primària, especialment, tot incorporant el traç de lletres i nombres. Per continuar compartint experiències entre les nostres escoles i les de Küssnacht, aviat tindrem la visita de dues mestres suisses.
Estem molt contentes d’haver pogut viure aquesta experiència i tenim ganes de compartir totes les idees que hem agafat!