Lukuvuosi 2023 - 2024

Lukuvuoden aloitus

Lukuvuoden aloitus 10.8.

Torstaina 10.8.2023 alkoi Seitsemän veljeksen koulun 64. lukuvuosi. Luokanvalvojat olivat vastaanottamassa uusia 7.-luokkalaisia. Pihalla luokanvalvoja piti nimenhuudon, jonka jälkeen kukin luokka lähti kotiluokkaansa ja tutustumaan yläkoulun arkeen.

Elämää työmaa-alueella

Vanhan päärakennuksen purkaminen alkoi heinäkuussa. Aluksi alue aidattiin, minkä vuoksi radan vierestä ei enää pääse oikaisemaan kouluun. Osan koulumatka vähän piteni työmaan vuoksi. Sittemmin purkutyö on edennyt rivakasti ja syyskuun alussa jäljellä on palanen vanhaa E.Teräsvirran suunnittelemaa koulurakennusta.

Rajamäen kampukselle tulee tilat perusopetuksen 6.–9. vuosiluokille sekä liikuntatilat koulun ja liikuntapalveluiden käyttöön. Kampus valmistuu vuoden 2025 aikana ja pihatyöt kevään 2026 aikana.

Elokuun lopussa alkoi kolmen viikon lämpöputken kaivuutyö SVK:n alueella. Rehtori tiedotti asiasta oppilaita ja huoltajia Wilma-viestillä. Oppilaita pyydettiin huomioimaan työmaa kouluun tullessaan sekä kehotettiin varovaisuuteen työmaa-alueen läheisyydessä liikuttaessa.

Peruskiven muuraus uuteen koulurakennukseen 8.12.

Uuden koulun peruskivi muurattiin 8.12. Kouluamme edusti tilaisuudessa rehtori ja oppilaskunnan hallitus.

Uusi koulurakennus kohoaa vauhdilla

Huhtikuussa 2024 alkaa koulurakennuksesta löytyä jo seinät.

Vanhempainillat

Koko koulun vanhempainilta 5.10.

Koko koulun vanhempainilta järjestettiin yhteistyössä Elämäni Sankari ry:n kanssa. Puhujana oli Henrik Norrena. Vanhempainillassa tarkasteltiin tarkemmin koulussamme syksyllä tehdyn kyselyn tuloksia. Lisäksi Henrik kertoi enemmän nuorten päihteiden käytöstä.

Muut vanhempainillat

Ysien vanhempainilta pidettiin 23.11. ja paikalla oli vierailevia opiskelijoita kertomassa kokemuksistaan.

Seiskojen vanhempainillat pidettiin 26.10. luokille 7ABCD ja 2.11. luokille 7FGHI. Seiskojen valinnaisaineilta pidettiin 18.1.2024.

Koulun urheilutapahtumia

Seiskat vastaan kasit ultimatepeli 30.8.

Seiskojen ja kasien välinen ultimateottelu pelattiin sateisessa säässä. Kasit voittivat pelin 10-5.

Opet vastaan ysit pesismatsi 5.9.

Opet osoittivat ylikuntonsa ja veivät matsin 21-4. Sääkin suosi lopulta: ei satanut, vaikka pilvistä olikin.

Koulujen väliset futisturnaukset

Koulujen välinen poikien futisturnaus pelattiin 18.9. Pojat pelasivat hyvin, mutta eivät päässet jatkoon.

Tyttöjen jalkapallojoukkue pääsi Vantaalla 26.9. pelatusta KLL:n turnauksesta alkulohkosta jatkoon pelattuaan voiton, tasapelin sekä yhden häviön. Jatkopelit pelattiin marraskuun lopussa 29.11. Helsingin Talihallissa. Siellä saimme vastaan niin kovat vastustajat Helsingistä ja Lahdesta, että kärsimme kaksi tappiota emmekä täten päässeet enempää jatkoon.

Opet vastaan ysit pesismatsi 23.5.24

Syksyn tappion jälkeen ysit nousivat selvään voittoon perinteisessä opet vastaan ysit pesispelissä. Viimeisen päälle hiottu ja treenattu sisä- ja ulkokentän peli tuotti yseille voittolukemat  12-7. Opettajat käyttävät kesäloman pesäpallon harjoitteluun, ettei tappio toistu.

Retket ja leirikoulut

9F leirikoulussa Kettukallion elämystilalla 6.-8.9.2023

9F matkusti Lohjalle Kettukallion elämystilalle pienellä, mutta toimeliaalla porukalla. Kisailimme Selviytyjät-henkisissä tehtävissä kahdella joukkueella leirikoulun vetäjien Terhin ja Tuomaksen ohjeistuksessa. Pääsimme mm. sahaamaan pölkkyjä vanhanaikaisilla välineillä sekä tekemään tulta tuluksilla popcornien poksuttelua varten. Nuotiolla valmistimme myös herkullisen quesadilla-illallisen. Illalla oli vuorossa saunomista, uintia, paljuilua sekä lautapelejä.

Toinen leirikoulupäivä alkoi runsaalla aamiaisella lämpimässä syyssäässä. Harjoittelimme larppaukseen tarkoitetuilla jousipyssyillä iltapäivän suurta taistelua varten. Taistelu oli kiivasta mutta hauskaa. Iltapäivällä pääsimme tutustumaan myös heittoveitsien ja kirveiden saloihin. Iltapalaksi paistoimme nuotiolettuja ja makkaraa. Iltapesut hoituivat savusaunassa paljua unohtamatta.

Lähtöpäivänä nautimme rauhallisen aamiaisen, siivosimme paikat kuntoon sekä nautimme lähtölounaan.

Kiitos 9F-luokan vanhemmat, että mahdollistitte mukavan ja monipuolisen leirikoulun!

9D luokan leirikoulu Pajulahdessa 4.-6.9.2023

Matkalla käytiin vierailulla Lahdessa Hartwallin tehtaalla. Pajulahdessa luvassa oli monenlaista aktiviteettia: MegaTwisteriä, minigolfia, jousiammuntaa, melontaa, sisäcurlingia, seikkailukiipeilyä, miekkailua, kuplafutista jne. Kaikilla oli mukavaa!

Ysit Hyriassa 5.10.

Koulumme ysit kävivät vierailemassa Hyvinkäällä Hyrian ammattikoulussa. Oppilaat pääsivät kiertelemään oppilaitoksen eri toimipisteiden tiloissa sekä tutustumaan aloihin vähän tarkemmin.

Ysit Keudassa 21.11.

Ysit vierailivat marraskuussa Keudan ammattikoulussa Nurmijärven toimipisteessä. Oppilaat pääsivät tutustumaan oppilaitoksen tiloihin ja aloihin tarkemmin.

Ysien vierailut yrityskylässä

Kaikki kuntamme 9. luokkalaiset osallistuvat lukuvuoden aikana yrityskylään. Ennen vierailua koululla opiskellaan oppituntien muodossa yrityksen pyörittämiseen liittyviä teemoja ja tehtäviä. Jokainen luokka vierailee luokanvalvojan johdolla Espoossa yrityskylässä, jossa etukäteen harjoiteltuja asioita pääsee käyttämään käytännössä. Luokan oppilaat on jaettu tiimeihin, jotka kilpailevat keskenään. Eniten mainepisteitä saanut joukkue voittaa.

Kulttuuripolkuvierailut

Ysiluokkalaiset pääsivät Kulttuuripolkuvierailulle Monikkosaliin Back 2 the Future -ryhmän koululaiskonserttiin tammikuussa. Konsertissa käytiin läpi samplepohjaisen musiikin historiaa upean tanssin ja hauskojen esimerkkien avulla.

Kasiluokkalaiset tekivät kulttuuripolkuvierailun Rajamäen tehdasmuseo Ryyppiin huhti-toukokuun aikana. Ryypissä he saivat kuulla paljon tietoa Rajamäen historiasta, ja museossa oli näytillä myös alkuperäinen Molotowin coctail.

Juhlat ja tapahtumat

Lauantaityöpäivä 26.8.

Lauantaityöpäivänä koko koulu  osallistui Rajamäki-päivään.

Kasiluokkalaisten retkeilykurssin telttaretki 7.9.

Kasiluokan valinnainen retkeilykurssi teki retken yön yli Kytäjä-Usmiin. Ryhmä polki pyörillä 15 kilometrin matkan ja patikoi vielä viisi kilometriä telttailupaikalle. Reissu sujui hienosti, ja oppilaat olivat hyvällä asenteella mukana.

Kypäräpäivä 30.8.

Opettajat viettivät kypäräpäivää keskiviikkona 30.8. Opettajat saivat pukeutua haluamaansa kypärään. Pukeutuminen aiheutti hilpeyttä oppilaissa, koska kypäräpäivästä ei ollut kerrottu oppilaille etukäteen.

Reputon päivä 22.9.

Koululla vietettiin "No backpack" -päivää perjantaina 22.9. Tapahtuman järjesti oppilaskunnan hallitus.

Intti tutuksi -kiertue ysiluokkalaisille 11.10.

Puolustusvoimista saapui vierailijoita koulullemme keskiviikkona 11.10. Intti tutuksi -kiertueen merkeissä. Tilaisuudessa koulumme 9. luokkalaiset saivat kattavasti tietoa varusmiespalveluksesta jo ennen kutsuntoja, jotta heillä olisi paremmin tietoa varusmiespalveluksen suorittamisesta käytännössä, millaisia koulutusvaihtoehtoja puolustusvoimat tarjoaa sekä miten varusmiespalveluksesta voi olla hyötyä heidän tulevissa opinnoissaan tai ammatissaan. Tilaisuuden lopuksi oppilailla oli mahdollisuus tutustua ja kokeilla varusteita.

Syyskonsertti 13.10.

Koko koulu kokoontui juhlasaliin kuuntelemaan toistaan upeampia musiikkiesityksiä erilaisissa kokoonpanoissa.

Halloween 31.10.

Vietimme halloweenia tiistaina 301.10. Oppilaat ja opettajat pukeutuivat karmiviin asuihin ja parhaimmat asut palkittiin päivän päätteeksi. Lisäksi oppilaskunnan hallitus piti halloween-kioskia.

MAOL:n päässälaskukilpailu 2.11.

Osallistuimme MAOL ry:n kaikille 7. luokkalaisille järjestämään valtakunnalliseen päässälaskukilpailuun.  Kisa oli kaksivaiheinen. Alkukilpailu pidettiin aamunavauksena Mahtavaa matematiikkaa -päivänä 2.11.2023 ja luokkien parhaiten menestyneet osallistuivat loppukilpailuun marraskuun lopulla. Yhteensä etänä järjestettyyn loppukilpailuun osallistui 670 oppilasta yli 90 eri koulusta ympäri Suomen. Koulustamme kisassa parhaiten menestyi Sinuhe Huhtala 7I. Koulumme palkitsi hänet pakohuonepelillä. Onnea!

Lapsen oikeuksien viikko 21.-24.11.

Lasten oikeuksien viikko vietettiin marraskuun lopulla. Maanantaina 21.11. koulun opettajat tarjoilivat ruokavälitunnilla oppilaille kahvia, mehua ja piparia lasten oikeuksien kunniaksi.

Perjantaina 24.11. viikkoa jatkettiin vierailijoiden merkeissä. Koulumme opettajat saivat tuoda lapsensa mukaan töihin. Opettajienhuoneessa lapsille oli tarjolla herkkuja ja monenlaista tekemistä, kuten bingoa ja ystäväkirjan täyttöä. Lapset pääsivät osallistumaan myös oppitunneille.

Pyjamapäivä

Oppilaskunnan hallitus järjesti pyjamapäivän 1.12.

Joulupukki 21.12.

Joulupukki tonttuineen vieraili luokissa ja jakoi karkkia 21.12.

Joulukirkko ja vaihtoehtoinen ohjelma 22.12.

Syyslukuvuoden viimeisenä koulupäivänä koulussamme oli joulukirkko ja vaihtoehtoinen ohjelma.

Varjovaalit 25.1.

Koulussamme järjestettiin varjovaalit. SVK:n presidentinvaalien varjovaalien tulokset olivat seuraavanlaiset:

1. Jussi Halla-Aho 122 ääntä, 30%

2. Alexander Stubb 91 ääntä, 22%

3. Pekka Haavisto 62 ääntä, 15%

ARI-päivä 2.2

Oppilaskunnan hallitus järjesti perjantaina 2.2. ARI-päivän. Ilahduttavasti sekä oppilaat että opettajat osallistuivat päivään.

Abigaala ja vanhojen tanssit

Torstaina 8.2. oppilaat pääsivät osallistumaan lukiolaisten järjestämään Abigaalaan, jossa abit jättivät jäähyväiset kouluelämälle ja lähtivät lukulomalle.

Seuraavana päivänä 9.2. päästiin seuraamaan lukiolaisten Vanhojen tanssia, kun koulun vanhimmat tanssivat upeissa asuissaan.

Suruliputus

Koulullamme ei tällä hetkellä ole omaa lipputankoa, koska sen alue on rakennustyömaata. Uimahallin lippu naapurissamme kertoo surusta, joka kohtasi huhtikuussa Vantaalla oppilaita ja henkilökuntaa.

Kasiluokat taidetestaajina

Taidetestaajat tarjosivat kasiluokkalaisille kevään aikana kaksi kulttuurielämystä. Helmikussa kasit pääsivät Tampereelle tutustumaan Arctic ensemblen tarjoamaan akrobaattiseen sirkuselämykseen. Huhtikuussa vuorossa oli konsertti Lohjalla.

Ysit Linnanmäellä 27.5.

Ysiluokkalaiset retkeilivät luokanvalvojiensa kanssa Linnanmäellä viimeisen kouluviikon maanantaina.

Monialaiset opintokokonaisuudet 28.-29.5.

Monialaisia opintokokonaisuuksia opiskeltiin viimeisen viikon tiistaina ja keskiviikkona erilaisissa työpajoissa. 7. luokkalaisten teemana oli suvaitsevaisuus, tunnetaidot ja luovuus, 8. luokkalaisilla digitaidot, arjen taidot ja itsestä huolehtiminen ja 9. luokkalaisilla työelämätaidot ja yrittäjyys.

Ysien päivä 30.5.

Ysien päivään kuului perinteinen ysigaala ja juhlalounas.

Vihot ilmaan ja vapaus koittaa!

Kevätkonsertti 31.5.

Kevätkonsertissa päästiin nauttimaan upeista laulu- ja soittoesityksistä. Mukaan mahtui monenlaista musiikkia. Edellisen illan konsertissa oli samoista esityksistä päässyt nauttimaan myös kotiväki, ystävät ja naapurit.

Turvallisuus

Poistumisharjoitus 31.8.

Torstaina 31.8. koulussamme toteutettiin poistumisharjoitus, joka on osa pelastuslain tarkoittamaa omatoimista varautumista. Poistumisharjoituksessa harjoitellaan rakennuksesta poistumista nopeasti ja turvallisesti. Harjoituksen jälkeen oppilailta ja opettajilta kerättiin palautetta, jotta koulumme turvallisuutta voidaan kehittää.

Välituntitoiminta

Pride etko- välituntitempaus 25.8.

Koulullamme järjestettiin 25.8.2023 Pride etko- välituntitempaus kaikkien muiden Nurmijärven yläkoulujen tapaan. Teemana tämän vuoden tempauksella oli “Yhdessä olemme enemmän”. Oppilaat saivat piirtää oman kuvansa tai jotain muuta itseään kuvastavaa isoon, yhteiseen teokseen. Osallistumisesta sai kiitokseksi karkin. Koulun lisäksi mukana toteutuksessa oli nuorisotoimi.

Koulukahvila

Rajamäen alueen nuorisotyöntekijät kävivät keskiviikkoisin pitämässä Koulukahvilaa ruokavälitunnin ajan kouluvalmentajan luokassa. Tarjolla on ilmaista kahvia ja teetä. Välillä nuoria on aktivoitu miettimään jotain tiettyä teemaa keksin tms. voimalla, kuten kuvissa nuorisotyön viikon teemaan ja lasten oikeuksien viikon teemaan (”Lapsella on oikeus hyvinvointiin”) liittyen.

Pointsivälkät

Syksyllä -23 toteutettiin Pointsivälkkäkisa. Joka viikko oli erilaista välkkätoimintaa, johon osallistumalla sai luokalleen pisteitä. Pointsivälkät olivat enemmän tai vähemmän suosittuja. Sellainen välkkätoiminta, johon pystyi osallistumaan ”tässä ja nyt”, oli kaikkein suosituinta. Tällaisista esimerkkinä jumppaliikkeet ja kurpitsan painon arvaus (osallistujaennätys 80 oppilasta ruokavälkän aikana). Voittajaluokka (8H) voitti luokkaretkirahastoonsa 100e. Raha saatiin Liikkuva koulu- hankkeesta.

Siivoustempaus

Karkkipalkinnon avulla saatiin koulun pihaa siistiksi ennen lumien tuloa.

Hiljainen välkkä

Oppilailla on ollut mahdollisuus hiljentyä koulupäivien aikana hiljaisilla välkillä. Oppilaat ovat saaneet rauhoittua ja maata esimerkiksi säkkituoleilla.