LEIE

De Leie ten zuiden van Gent omvat twee parallelle waterlopen met een totaal verschillend karakter. Er is de romantische Leie, een traag stromende sterk meanderende rivier die grotendeels zijn historisch uitzicht heeft bewaard en die een waar toeristisch paradijs is geworden. Evenwijdig daaraan is er een kunstmatige waterweg gegraven die een vlot doorgaand scheepvaartverkeer van Gent naar het Noorden van Frankrijk moet waarborgen.Voor elk van deze twee takken wordt een wandeling voorgesteld. Vanaf Deinze wordt de gekanaliseerde Leie gevolgd tot in Wervik aan de Franse grens.

Gent - Deinze (20 km)

Deze wandeling gaat langs de schilderachtige Leie van de Latemse schilders.

Een kaartje van de route vindt je hier.

Vertrek : Op het Gemeenteplein van Sint-Denijs-Westrem, een deelgemeente van Gent, vlakbij de E40 autoweg (afrit 14: Gent-Sint-Denijs), en ook vlot te bereiken vanaf het Station Gent Sint-Pieters met de bussen van De Lijn nrs. 34-35-36-76-77-78-N6.

WEGBESCHRIJVING : Op dit traject van de Leie is het niet altijd mogelijk de oever te volgen, zij wordt o.a. ingeplamd door riante bewoning-aan-het-water en standingvolle villaparken zoals in Sint-Martens-Latem Deurle. De Leie is hier ook niet voorzien van een doorgaand jaag- of dijkpad. Daartegenover staat dat er een ruim aanbod is aan toeristische rondvaarten (rondvaarten op de Leie), en voor de wandelaar is er het Grote Routepad 128-Vlaanderenroute dat hierlangs komt. Als we de rood-witte wegmarkeringen volgen, kunnen we er zeker van zijn dat we langs de mooiste plekjes van de streek voorbijkomen.

Voor onze wandeling vertrekken we op het Gemeenteplein van Sint-Denijs-Westrem om van daaruit zo snel mogelijk het Grote Routepad op te zoeken om het te volgen doorheen de Leie-vallei tot in Deinze. Daartoe nemen we vanaf het Gemeenteplein de Loofblommestraat tot tegen de Autosnelweg E40, we kunnen niet verder en moeten naar links de Luchthavenlaan en later de Autoweg-Zuid volgen. Net voorbij de eerste brug over de autosnelweg komen we aan een driesprong en volgen we de flauwe bocht naar links. Hier pikken we het GR-pad op en volgen de wit-rode horizontale markeringen (een dubbele markering wijst op een splitsing of afslag; een wit-rood liggend kruis is een verboden weg). Het pad brengt ons in de Kleine Moortelputstraat (een verharde landweg) die ons zacht doet afdalen naar de Leievallei en de Leiemeersen.

We komen achtereenvolgens langs volgende toeristische merkwaardigheden :

-Latemse molen ook Koutermolen of Sint-Baafsmolen genoemd, een onlangs gerestaureerde staakmolen met gesloten voet;

-schilderachtige dorpskern van Sint-Martens-Latem;

-Albijn van den Abeele wandelroute in de Leiemeersen;

-enkele landelijke eetgelegenheden, typisch voor de omgeving (de varianten van de GR 128 die rechts invoegen, komen van het veer van Baarle-Drongen en moeten we negeren)

-de 'court' en de ingang van de Royal Latem Golf Club;

-Gust de Smet wandelroute en het museum Gevaert-Minne;

-het huis van Cyriel Buysse, met gedenkplaat bij het voetweggetje dat ons brengt achter de kerk van

-dorpskern Deurle, met pastorij, oude huizen en twee brasserieën (d' Ouwe Hoeve en In 't Boldershof);

-het museum Gust Desmet (zijn voormalig woonhuis-atelier) bij de Koedreef die we verder volgen;

-de brug over de Leie naar Sint-Martens-Leerne met de jachthaven van de Motor Yacht Club Gent;

-St. Martens-Leerne (druk kruispunt met ongelukkig ingeplante Kerk);

-Bachte-Maria-Leerne en de indrukwekkende oprijlaan naar

-het Kasteel van Ooidonk (park en kasteel zijn te bezichtigen)

-Oude Leiearm en natuurgebied Ooidonck;

-Astene-Sas, met het Oud Sashuis (vanaf hier is er terug een jaagpad dat we volgen tot in Deinze);

-Versele-brug, een prive-brug van het gelijknamige veevoederbedrijf, met zijn enorme silo's;

-Van Risseghembrug, de drukste brug van Deinze-Centrum, waar we onderdoorlopen;

-de kaai van Deinze met zicht op de Kerk en de Tolpoortbrug.

Aankomst : Deinze bij de Tolpoortbrug: met rechts de Kerk en de Markt met het Stadhuis; links de Tolpoortbrug en de Tolpoortstraat.

Terug :We gaan over de Tolpoortbrug en komen via de Tolpoortstraat aan het kruispunt in de Gewestweg Gent-Kortrijk. We steken het kruispunt over en komen via de Gaversesteenweg aan het bus- en treinstation van Deinze. Hier kunnen we met de bus van De Lijn 77 (Deinze-Gent-Lochristi-Beervelde) terug naar Sint-Denijs-Westrem halte 'Dorp' bij het Gemeenteplein.

VARIANTE : De wandeling kan in ongeveer twee gelijke etapes gesplitst worden, met eindpunt en vertrek in St. Martens-Leerne (druk kruispunt met ongelukkig ingeplante Kerk). Sint-Martens-Leerne is vlot te bereiken met de bussen van De Lijn vanuit Gent-St.-Pieters en Deinze. Aan de halte 'Kerk' komen de bussen langs van De Lijn 14: Gent-Drongen-Deinze, aan de halte 'Dorp' stoppen bussen van De Lijn 16: Gent-Drongen-Nevele-Deinze. De halte 'Kerk' vindt je tegenover de hoofdingang van de kerk, de halte 'Dorp' bevindt zich opzij van de kerk op de weg naar Nevele. De inplanting van de haltes kan je vinden op het kaartje van de wandeling, je moet wel voldoende inzoemen!.

FOTO-ALBUM GENT - DEINZE : (openen, foto aanklikken en bladeren)

Hansbeke - Deinze (16 km)

Een kaartje van de wandeling vindt je hier.De wandeling volgt het kanaal van Schipdonk (of Afleidingskanaal van de Leie). Dit is een kunstmatige waterweg die gegraven werd ten behoeve van de scheepvaart en die er voor gezorgd heeft dat de schilderachtige Leie ten zuiden van Gent zijn oorspronkelijk karakter heeft kunnen bewaren. Het afleidingskanaal vertrekt in Lovendegem aan het kanaal van Gent naar Oostende, en loopt via Merendree, Hansbeke, Landegem en Nevele naar Deinze waar het aansluit op de Leie.

Vertrek : Hansbeke Station NMBS en Merendreebrug.

WEGBESCHRIJVING

Vanaf het station volgen we de verkeersweg richting Merendree (N461). Deze gewestweg brengt ons na 2,5 km bij de brug over het Kanaal (de 'Merendreebrug'), die we oversteken (het jaagpad op deze oever is autovrij !). Vanaf hier volgen we het jaagpad (naar rechts) tot in Deinze. Op onze weg komen we nog langs :

-de brug in de spoorlijn Gent-Oostende, boogbrug in de NMBS-huiskleuren met vier ge-electrificeerde spoorlijnen

-brug in Landegem ('Landegembrug')

-de brug in de autoweg E40 Brussel - Oostende

-wegbrug (N437) in Nevele ('Nevelebrug')

-loopbrug in Nevele-centrum

Aankomst : Het bedrijventerrein van Deinze: 'Vaart Rechteroever'. Net voorbij de eerste brug --de 'Krommebrug' waar we onderdoor lopen-- komen we bij het rond punt aan de Markt/Peter Benoitlaan/Kongoplein, hier verlaten we het kanaal. Het station is op 1,2 km.

Terug : Vanaf het rond punt wandelen we langs de Markt tot aan de kerk en achter de kerk gaan we over de Leiebrug (de 'Tolpoortbrug'). We gaan gewoon rechtdoor en de Tolpoortstraat en de Gaversesteenweg brengen ons naar het station. Van Deinze naar Gent St. Pieters (station) kunnen met de trein of met de bussen van de Lijn 77 Deinze-Gent via Sint-Denijs-Westrem of 14 Deinze-Gent via Drongen. Vanuit Gent St. Pieters brengt een L- of P-trein richting Brugge ons terug naar Hansbeke.

FOTO-ALBUM HANSBEKE - DEINZE : (openen, foto aanklikken en bladeren)

Deinze - Waregem (15 km)

Een kaartje van de route met de voornaamste landmerken vindt je hier.

Vertrek : Deinze station. We nemen de Stationsstraat richting centrum. We steken het kruispunt met de N43 (Gent-Kortrijk) over en gaan vervolgens via de Tolpoortstraat, de Tolpoortbrug over de Leie (rechts zien we de O.L. Vrouwkerk), verder rechtdoor de Markt tot aan het rondpunt bij het Kanaal van Schipdonk. We gaan even naar rechts tot aan de Krommebrug die in een boog over het Kanaal zwaait. We nemen de brug om op de andere oever het jaagpad naar links te volgen (Vaart Linkeroever).

WEGBESCHRIJVING :

We lopen nog even langs het Kanaal van Schipdonk, of het Afleidingskanaal van de Leie tot waar het kanaal uitmondt in de Leie.Het traject van de Leie dat we verder volgen, werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw rechtgetrokken en gekanaliseerd.

We komen voorbij de afgesloten meanders waarvan de meeste werden omgevormd tot recreatie en/of natuurgebied, verder zien we deze landmerken, kunstwerken en natuurgebieden :

-samenvloeiing van het Kanaal van Schipdonk met de Leie :(in de verte kan men op de andere oever de jachthaven van Deinze waarnemen).

-domein Geuzenhoek-Grammene (afgesloten meander)

-spoorbrug in de lijn Deinze-Tielt

-wegbrug Machelen aan de Leie;

-de oude Leiearm te Gottem (natuurgebied van het Agentschap voor Natuur en Bos);

-wegbrug Olsene (N 459)

-Oeselgem, deelgemeente van Dentergem;

-wegbrug Zulte (Oost-Vlaanderen, Machelen en Olsene zijn deelgemeenten)

-de Leiemeersen van Zulte en Oeselgem (natuurgebied van het Agentschap voor Natuur en Bos);

-Kasteel 'Te Lake'

-oude Leie-arm (aan de andere oever), thans jachthaven en spuikanaal;

-schutsluis van Sint-Baafs-Vijve (grondgebied gemeente Wielsbeke - West-Vlaanderen).

Aankomst : De volgende brug is de brug van Sint-Eloois-Vijve (deelgemeente Waregem), we steken ze over en wandelen naar de kerk van Sint-Eloois-Vijve.

Terug : Je kan terug naar Deinze :

-met de trein (Station Waregem op 2,6 km via de Posterijstraat en de Vijfseweg : altijd rechtdoor)

-met de bussen van De Lijn 75 : Kortrijk-Deinze (halte 'Sint-Eloois-Vijve Transvaal' aan de Gentseweg: vanaf de Kerk via de Koekoekstraat ).

FOTO-ALBUM DEINZE - WAREGEM : (openen, foto aanklikken en bladeren)

Waregem - Kortrijk (17 km)

Een kaartje van de route met de voornaamste landmerken vindt je hier.

Vertrek : Waregem in de deelgemeente Sint-Eloois-Vijve. Vanaf de kerk steken we de Leiebrug over (zo komen we op de linkeroever) en we gaan direct naar links het jaagpad op.

WEGBESCHRIJVING

Langs de linkeroever van de grotendeels gekanaliseerde Leie. Enkele dode rivierarmen getuigen van deze ingreep uit het verleden. De eerste kom je al tegen onmiddellijk na je vertrek, de Oude Leiearm slingert zich sierlijk tot aan Sint-Baafs-Vijve (gemeente Wielsbeke). Verder ga je onder de expresweg N382 Waregem-Roeselare en kom je bij het waterwegenknooppunt Leie/Kanaal van Roeselare in Ooigem (deelgemeente van Wielsbeke). Ooigem is een gehucht ontstaan en horend bij dit Kanaal. Het dateert uit de tweede helft van de 19e eeuw en de oorspronkelijke sluistrap (drie sluizen aan elkaar) is bewaard gebleven, je kan hem bewonderen als je het kanaal en de nieuwe sluis oversteekt om je weg langs de Leie te vervolgen. Je komt nog voorbij de Brug Desselgem-Ooigem.

Na de volgende brug (Rijksweg N36 Harelbeke), kom je in het centrum van Harelbeke met de Hoge Brug (vernieuwd in 2016) en het sluizencomplex. De Grote Markt en het Stadhuis liggen op een steenworp aan de overkant van de brug.

Je wandelt verder langs de linkeroever onder de Kuurnebrug (gemeente Kuurne) waar je even verder aan de jachthaven kan verpozen. Na enkele kilometer zie je in de verte het einddoel Kortrijk opdagen, je loopt nog onder de brug in de R8, de autoweg/grote ring rond Kortrijk.

Aankomst : We komen Kortrijk binnen langs de riante villawijk van de Guido Gezellewandeling. Aan het Koning Albertmonument gaan we onder de brug in de Ringweg R36, op de andere oever zien we de sluis van het kanaal van Bossuit. Een beetje verder zwiert een sierlijke hangbrug (voor fietsers en voetgangers) zich over de Nieuwe Leie. We gaan de brug over en komen op de IJzerkaai. We gaan even links tot aan de Oude Leiearm waar we onmiddellijk rechts de Damkaai nemen om de historsche Leie te volgen. Zo komen we bij de Broeltorens in het historisch centrum van Kortrijk. Vanaf hier zijn er toeristische wegwijzers naar de voornaamste bezienswaardigheden zoals de O.L. Vrouwkerk, het Begijnhof, de Sint-Maartenskerk en de Markt met het Belfort. Deze monumenten liggen op je weg naar het Station (te bereiken vanaf de Grote Markt via de Doornikstraat en het Schouwburgplein).

Terug : Je kan terug naar je vertrekpunt met de trein (het Station Waregem ligt op 2,6 km van je vertrek) of met de bussen van De Lijn 75 : Kortrijk-Deinze (afstappen halte Sint-Eloois-Vijve Transvaal op 1 km van de kerk van Sint-Eloois-Vijve via de Koekoekstraat).

FOTO-ALBUM WAREGEM - KORTRIJK : (openen, foto aanklikken en bladeren)

Kortrijk - Wervik (20 km)

Een kaartje van de route met de voornaamste landmerken vindt je hier.

Vertrek : Kortrijk station: door het centrum naar de Leie die we vinden aan de Kasteelkaai.

WEGBESCHRIJVING :

Aan de Kasteelkaai gaan we naar links naar de Handelskaai waar we aan het eind van kaai de moderne Leiebrug (type: girafbrug) tussen de Beheerstraat en de Noordstraat, oversteken naar de Vlaskaai. Vanaf hier blijven we de Leie volgen langs deze oever tot in Menen. We komen nog langs (grondgebied): Bissegem (deelgemeente van Kortrijk) en Wevelgem. De dorpskernen liggen niet direct aan de Leie, maar rond de bruggen is er meestal enige bewoning en kan men nog de restanten zien van de verdwenen vlasindustrie, zoals aan de brug Wevelgem-Lauwe.

Onder de brug van Menen moeten we rechts afbuigen om de Oude Leie te volgen, we steken ze over van zodra we kunnen (over de oude sluis) en komen bij het clubgebouw-brasserie van de internationale jachthaven Menen-Halluin. Zo zijn we ongemerkt in Frankrijk aanbeland, de oude Leie-bedding vormt nog steeds de grens tussen beide landen. Vanaf hier zetten we onze wandeling verder op de franse oever van de Leie. We volgen de weg die toegang geeft tot de parking van de jachthaven, en komen zo door het groene recreatiedomein bij de industrie en de brug over de Leie. We steken de brug over en volgen op Frans grondgebied het jaagpad. Aan de overkant (op de Belgische oever) is er drukke en lawaaierige activiteit van een metaalrecyclagebedrijf/schrootwerf.

Het jaagpad gaat over het grondgebied van de gemeenten Halluin, Bousbecque en Wervicq-Sud, we komen nog langs de sluis van Menen, een loskaai voor containers van de haven van Rijsel (Ports de Lille) en een stort voor baggerspecie van Waterwegen en Zeekanaal, dit laatste ingericht op een Vlaamse enclave ingesloten door een oude Leiearm.

Aankomst : Uiteindelijk bereiken we de internationale brug tussen Wervicq-Sud (F) en Wervik (B), die we oversteken om terug in Belgie en West-Vlaanderen te komen, aan de voet van de monumentale Sint-Medarduskerk. Vanaf hier brengt een korte maar mooie stadswandeling via de Leiestraat, Vlamingenstraat, Steenakker en Molenstraat ons naar de Stationsstraat en het station.

Terug : Je kan terug naar Kortrijk met de trein (rechtstreekse verbinding) of met de bussen van de lijn (Lijnen 43 en 40 met overstap te Menen-Station).

FOTOALBUM KORTRIJK - WERVIK : (openen, foto aanklikken en bladeren)