Vår tid i Berlin

Dagbok

Dag 1

2 Maj 2022

Denna resa började med att alla samlades på Arlanda vid 12 för att därefter ta flyget till Berlin kl.13:40. Väl på plats i Berlin var vi till att börja med framme tidigare än beräknat, vilket gjorde att vi fick vänta ett tag på att få vårt bagage. Efter ett tag märkte vi även att vår klasskamrats rullstol inte kommit fram, den var alltså kvar i Sverige. Men självklart var detta något vi skulle lösa, med lite goda armmuskler och god vilja så löser sig det mesta. Vi satte oss därefter på tåget och började åka mot Potsdam Platz. Väl framme väntade en 20 minuters promenad till vårat hostel “Three little pigs”. Vi checkade in oss där klassen delades upp i olika rum både 8,6 och 4 rum fanns. Vi rörde oss därefter till tågstationen Anhalter Bahnhof som tog oss till ett mysigt ställe med olika restauranger och butiker där vi fick egen tid till att äta och kolla runt i området. Sedan åkte vi tillbaka till hostelet vid 22.

Dag 2

3 Maj 2022

“Stadsvandring och Potsdam skola”

Tisdagen var en ganska hektisk men spännande dag. Vi fick mycket gjort och många nya intryck. Dagen började med att vi tillsammans åt en gemensam frukost för att sedan åka vidare till Brandenburger tor som är Berlins triumfbåge. Bredvid triumfbågen låg Riksdagen som vi även kollade på. Det var en stor och pampig byggnad med nya fina utbyggnader. Därifrån gick vi vidare till judiska minneslunden. Minneslunden var väldigt fin att se samtidigt som den var allvarlig och hemsk. Varje sten motsvarade en säng som tre till fyra judar tvingats dela på.

På vägen mot det judiska museet gick vi förbi Checkpoint Charlie som under berlinmurens tid var en av de mest kända gräns stationerna vid övergångarna mellan öst och västberlin, vi alla tyckte det var väldigt mäktigt att vara där. Vi gick förbi flera små stånd på vägen dit som sålde gasmasker vilket kändes väldigt påtagligt.

Efter detta gick vi vidare till Judiska museet. Väl inne var det mycket att se, det började med Judarnas historia genom tiden. Det som fastnade hos mig tydligast var en gång med tusentals metallbitar gjorda till ansikten. Man kunde se tydligt att ansiktena skrek. Vi fann ingen förklaring till varför de var så men vi kan anta att det ska representera alla judar vars liv vart taget under andra världskriget. Det var hemskt att se samtidigt som det fick oss att uppskatta hur långt utvecklingen har gått.

Efter detta besök åt hela klassen lunch tillsammans på en restaurang nära intill museet. Där vissa testade den traditionella maträtten “döner” som är någon slags kabab, de som testade döner gillade det väldigt mycket.

Vi tog oss sedan vidare till Potsdam för att besöka skolan vi gjort ett utbyte med. Där fick vi först se skolan sedan träffa rektorn, några lärare samt elever. Eleverna var lika gamla som oss och trots att vi är elever från två olika länder hade vi mycket gemensamt. Vi fick sedan, tillsammans med eleverna, gå en promenad runt Potsdam och se den staden. Vi köpte glass och gick vidare till en av Potsdams största parker där det fanns ett slott. En elev från Tyskland lära oss om historien bakom parken och att den finns på grund av en kung som kallades “Potato Man”.

Vi började röra oss tillbaka till Berlin och fick därefter egentid.

Dag 3

4 Maj 2022

“Möte med de tyska eleverna”

Vår dag började tidigt, redan 06:40 där vi fick en “to go bag” med frukost att äta på tåget. Denna dag spenderade vi största dels på en tysk skola i Potsdam som vi besökt dagen innan. Vi var framme efter 50 minuter och vår dag på skolan började med att vi fick träffa rektorn, engelska läraren och samhällskunskapsläraren som gjorde en kort presentation om skolan och deras relation till EU ambassadörskapet. Vi fick dessutom träffa två junior ambassadörer som berättade lite om ambassadörskapet. Junior ambassadörerna tog därefter med oss upp till olika lektioner där vi fick sitta med, några fick vara med på en mattelektion och några på historia, vissa hamnade med pratglada elever som var intresserad av att veta mer om Sverige och vår skola medans andra hamnade i klasser där de var mindre pratglada och mer fokuserade på skolan vilken kan vara förståeligt men vi upplevde de som lite tråkigt eftersom vi hade många frågor och funderingar.

Därefter delades vi in i grupper där vi fick möjligheten att intervjua tyskarna, både om politik, eu men även lite generellt om deras motivation till skolan. Det kändes super roligt eftersom man fick en bra bild på deras skolstruktur samt hur de tycker deras land hanterar vissa politiska frågor. Därefter var det dags för lunch och efter att de tyska eleverna beskrivit deras mat bestämde sig några av oss för att hänga på några tyskar till en pizzeria medans resten stannade för att testa skolans lunch. Jämfört med sverige och YBC:s mat beskriver de hur maten var sämre men inte heller så dålig som de trodde, den gick alltså att äta. Den största skillnaden var egentligen inte maten i sig utan det faktum att de i Berlin måste betala 40 svenska kronor per dag för maten. Pizzan som de andra åt var väldigt billig, endast 4 euro för en hel pizza vilket är väldigt billigt jämfört med sveriges pizzor.

Efter det var det vår tur att delta i en workshop med de tyska eleverna där YEP informerade oss om bland annat lagstiftningsprocessen samt olika övningar. I en övning vi gjorde fick vi skådespela. De delade in oss i tre grupper, en kommission, ett parlament och och ett europaråd. Kommissionen fick därefter framföra ett förslag som handlade om gurkor och Europarådet samt kommissionen fick rösta för eller emot förslaget. Denna workshop var väldigt bra då vi både fick lära oss mer och få en klar bild om hur lagstiftningar i eu går till genom övningen, vi fick dessutom lära oss olika viktiga eu begrepp fast på engelska.

Efter workshopen var vår dag på skolan klar och vi rörde oss tillbaka till hostelet där de flesta vilade upp sig någon timme för resans sista stadsvandring mot berlinmuren. Att se berlinmuren kändes väldigt häftigt men samtidigt väldigt hemsk, vi alla kände hur det som hände under kalla kriget på något sätt blev mer verkligt när man fick se muren och känna känslan av öst och väst sida. Vi hade kollat klart på muren runt 18:00 där vi därefter fick fritid och klassen delade på sig för att sedan mötas upp för middag vid 20:00 på “osteria n1” iallafall alla tjejerna i klassen. Sedan var det samling tillbaka på hostelet vid 22 för att sedan gå raka vägen i sängs.

Dag 4

5 maj 2022

“Hemresa”

Idag steg vi upp klockan 8 för att äta en sista frukost på hotellet. Därefter fick vi alla jobba på våra artiklar som ska publiceras på vår webbtidning. Klockan 10 fick vi valfri aktivitet i två timmar där de flesta ägnade sig åt att packa ihop väskorna. Sedan var det dags att bege sig mot flygplatsen och då åkte vi tåg. När vi väl kom fram var det dags att ta farväl av staden. Flyget avgick 15.55 från flygplatsen. Alla i klassen upplevde resan som bra, rolig och lärorik. Alla upplevde att resan har stärkt banden mellan varandra i klassen väldigt mycket. Vi har lärt oss mycket mer om Tyskland, deras kultur och deras historia. Resan har även gjort våra kunskaper om EU ännu bättre. Vår ena lärare frågade om vi hade gjort om resan om vi fick möjligheten och vi alla svarade ja utan att tveka.