השינויים ההורמונליים בגיל המעבר וההשפעה שלהם על הגוף
גיל המעבר הוא תקופה של שינויים רבים בגוף ובנפש של האישה. השינויים ההורמונליים הם המאפיינים העיקריים של גיל המעבר, והם גורמים למגוון רחב של תסמינים פיזיים ונפשיים.
ההורמונים הנשיים העיקריים הם אסטרוגן ופרוגסטרון. אסטרוגן אחראי על התפתחות המאפיינים המיניים הנשיים, כמו גם על תפקוד המערכת הרבייה. פרוגסטרון אחראי על תהליך הביוץ והריון.
בגיל המעבר, השחלות מתחילות להפריש פחות אסטרוגן ופרוגסטרון. הירידה ברמות ההורמונים גורמת למגוון של תסמינים, כולל:
גלי חום: תחושת חום פתאומית המתפשטת מהחזה לראש.
זיעה לילה: הזעה מוגברת בלילה.
יובש בנרתיק: יובש ותחושת גירוי בנרתיק.
בעיות בשינה: קושי להירדם או יקיצות בזמן שינה.
שינויים במצב הרוח: תנודות במצב הרוח, כולל חרדה, דיכאון, ורגזנות.
ירידה בחשק המיני: ירידה בחשק המיני.
שינויים בעור: עור יבש, פגמים בעור, ונשירת שיער.
שינויים במשקל: דרך כלל עלייה במשקל.
השינויים ההורמונליים בגיל המעבר יכולים גם להוביל לבעיות בריאותיות, כולל:
אוסטאופורוזיס: ירידה בצפיפות העצם, מה שעלול להוביל לשברים.
מחלות לב: עלייה בסיכון למחלות לב.
שבץ: עלייה בסיכון לשבץ.
סוכרת: עלייה בסיכון לסוכרת.
דמנציה: עלייה בסיכון לדמנציה.
ישנן דרכים רבות להתמודד עם השינויים ההורמונליים בגיל המעבר. חלק מהנשים בוחרות בטיפול הורמונלי חלופי (HRT), אשר יכול לעזור להפחית את תסמיני גיל המעבר ולהפחית את הסיכון לבעיות בריאותיות. נשים אחרות בוחרות בטיפולים לא הורמונליים, כגון תרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת (NSAIDs), טיפולים משלימים בצמחים/ דיקור/ שיאצו ועוד, או טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT).
חשוב להתיעץ עם רופא על האפשרויות הטיפול.