TRASA

Trasa s dĺžkou 74 km a celkovým stúpaním 2850 metrov prechádza cez Devínske Karpaty a južnú časť Malých Karpát, cez mestá Bratislava a Stupava a cez obec Marianka.

Mapa trasy (na TURISTICKA MAPA.SK): LINK

GPX súbor (detailný - 10000 bodov): LINK

GPX súbor (menší - pre staršie GPS): LINK

Miesto štartu sa nachádza v mestskej časti Bratislava-Dúbravka. Odtiaľto vaše kroky povedú cez Dúbravskú Hlavicu pod Devínsku Kobylu a po traverze ponad rieku Moravu pod Devínsky hrad. Spod hradu trasa stúpa pod Devínsku Kobylu a pokračuje cez Dúbravskú Hlavicu (prvá občerstvovačka) a ponad mestskú časť Dúbravka. Pri rozcestníku Kútiky trasa nakrátko prechádza cez mestskú časť Karlova Ves a následne z Líščieho údolia stúpa pod vrch Sitina a schádza do Mlynskej doliny. Tu sa začína "mestská časť". Trasa pokračuje cez Slávičie údolie, prejdete sa po jednej z najstrmších ulíc Bratislavy (Korabinského) a cez vilovú štvrť sa dostanete do blízkosti vojnového pamätníku Slavín. V Horskom parku na vás budú čakať dobrovoľníci na druhej občerstvovačke. Za Horským parkom nasleduje prechod cez Pražskú a úsek popod Kramáre s krátkym stúpaním nad Červený most. Trasa smeruje ponad Partizánsku lúku na Klanec, kde sa stočí doprava a zakrátko strmo klesá k Deviatemu mlynu. Nasleduje stúpanie na Kamzík, kde sa prípadne môžete osviežiť v jednom z bufetov. Z tohto známeho bratislavského kopca trasa vedie k rozcestníku Pod Chlmcom, kde sa stáča doľava na žltú turistickú značku s krátkym klesaním k Snežienke k stanici lanovky. Po krátkom asfaltovom úseku nasleduje stúpanie pod vrch Hrubý Drieňovec. Ďalej trasa vedie ponad Kačín, známe oddychové miesto Bratislavčanov, do obce Marianka. Tu na vás na terase podniku U Zeleného stromu bude čakať občerstvovačka. Nad Svätým údolím, známym pútnickym miestom v Marianke, trasa pokračuje stúpaním na Malinský vrch a ďalej pokračuje cez Malý Slavín a Pánovu lúku. Tu trasa odbáča doľava na modrú turistickú značku vedúcu k rozcestníku Bystrické 1. Za Bystrickým pokračuje po žltej značke smerom k Svätému vrchu a hrebeňom medzi obcami Marianka a Borinka do mesta Stupava so záverečným klesaním ulicami a lesíkom priamo do stupavského parku, kde pri podniku Šenk Mlyn na vás bude čakať predposledná občerstvovačka. Po prechode cez stupavský park nasleduje stúpanie k zrúcanine hradu Pajštún a prechod cez vrch Kozlisko pod Dračí hrádok. Po strmom klesaní prídete na asfaltovú cestu, po nej budete smerovať doľava a zakrátko prejdete doprava cez potok na lúku, na ktorej sa bude nachádzať posledná občerstvovačka na trase (Pod Dračím hrádkom). Po doplnení energie nasleduje stúpanie po zelenej značke (pozor na strmý a miestami zosúvajúci sa chodník) k rozcestiu Bystrické 2, kde sa trasa napojí na žltú značku, ktorá smerom doľava vedie pod Biely kríž. K obľúbenému miestu bratislavských bajkerov a turistov všetkého druhu prídete po krátkom stúpaní na asfaltovej ceste (zo žltej značky sa odbáča doľava). Odtiaľto ostáva už iba zbehnúť do Rače lesom po modrej značke (nie po asfaltovej ceste!), ktorá vás dovedie na Námestie Andreja Hlinku s kruhovým objazdom. Tu odbočíte doľava do ulice Pri vinohradoch a následne doprava do Žarnovickej ulice (skôr uličky) ktorá vás už dovedie k cieľu. V kultúrnom stredisku na Žarnovickej ulici na vás bude čakať zaslúžený potlesk a občerstvenie.

Priebeh trasy a zoznam rozcestníkov:

Dúbravka => Dúbravka (kostol) => Dúbravská Hlavica (križovatka asfaltových ciest pri cyklistickom rozcestníku) => zeleno značenou cyklotrasou 5010 až k jej napojeniu na zelenú turistickú značku (tu pokračujte => Rovnica => Lipové => Sandberg => Pod Devínskou Kobylou => Devín (parkovisko pod hradom) => Úzky les => Dúbravská Hlavica (križovatka asfaltových ciest pri cyklistickom rozcestníku) => Švábsky vrch => Jezuitské lesy => Kútiky (pozor na zmenu organizácie dopravy kvôli stavbe električkovej trate) => Mlynská dolina => Slavín => Pri Červenom moste => Červený most => Klanec => Kamzík (Bufet Kamzík) => Pod Chlmcom => Snežienka => Za Kačínom => Sekyl => Marianka, námestie => Malinský vrch => Pánova lúka => Bystrické 1 => Svätý vrch => Klčovanice => Stupava, park => Stupava, Obora => Pajštún => Pod Kozliskom => Pod Dračím hrádkom => Bystrické 2 => Biely kríž => z Bieleho Kríža vedie turistický chodník po pravej strane asfaltovej cesty až nad Raču => Rača, U Troch zajacov => Rača, cieľ v Kultúrnom stredisku Žarnovická

Povrch:

Povrch je veľmi rôznorodý - lesné chodníky a cesty, kamenisté a štrkové chodníky, asfaltové chodníky a cesty. Dlhšie asfaltové úseky sa nachádzajú v úseku od štartu k Športovému centru Dúbravka, v Karlovej Vsi (Kútiky - Líščie údolie), v úseku Mlynská Dolina - Slavín - Červený most a v úseku zo Stupavy k rázcestiu Stupava Obora.

Značenie trasy:

Trasa (s výnimkou krátkeho záverečného úseku z námestia A. Hlinku do cieľa v Rači, kde bude doplnené vlastné značenie) prechádza po značených turistických chodníkoch. Tak, ako minulý rok, aj tento rok upozorňujeme, že na trase (s výnimkou záverečného úseku v rači) nebudú umiestnené fáborky, kartónové šípky a pod. V itinerári bude uvedený zoznam rozcestníkov (priebeh trasy). Veľmi odporúčanou súčasťou výbavy je GPS s nahratým GPX súborom (linky pre GPX súbory nájdete vyššie).

Upozornenia:

• Od rozcestníka Pri Červenom moste k Červenému mostu vedie trasa lesom, po zostupe zídete na začiatok Partizánskej lúky a ďalej popri ihriskách a schodmi hore k Červenému mostu. K Vojenskej nemocnici sa neschádza.
  • Z Bieleho kríža vedie modro značený chodník mimo asfaltovej cesty - po odbočení na modrú značku na Bielom kríži stačí prejsť hneď za prvými kríkmi niekoľko metrov doprava na paralelne vedúcu cestičku. Tá vedie následne lesom po pravej strane cesty až k prvým domom v Rači.