MENORCA en btt

Camí de Cavalls

ABRIL 2023

Hem arribat en vaixell des de Barcelona, resultant  molt pràctic el viatge de nit i al matí tot a punt per començar a pedalar. Aquesta vegada he tingut la sort que m'acompanyés Miguel, que acostumat de sempre a fer maratons, i senderisme de gran recorregut entre altres esports, continua molt fort: "On n'hi ha hagut sempre en queda "

Amb una previsió d'una setmana de bon temps, hem planificat tres dies per fer la volta a Menorca i dos dies més per fer rutes per l'interior.

Han estat uns dies intensos, passant per moltes cales boniques i gaudint de paisatges extraordinaris. Hem conegut la Menorca rural, amb els cultius mediterranis, i la ramaderia típica.

Encara que no som entesos en la matèria, hem pogut contemplar les restes de la cultura talaiòtica, així com la gran quantitat de murs de pedra seca que hem trobat per tota l'illa.

Com una part important de la cultura, als bars de poble,  o quan anem a comprar, m'ha agradat escoltar la gent gran parlant menorquí.

El Camí de Cavalls, tal com havia llegit, presenta un recorregut complicat per les bicicletes, amb corriols tècnics, trialeres, escales, i llocs que no són ciclables,  que caldrà fer-los caminant. Per aquesta dificultat, hi ha trams de costa que s'acostumen a evitar, prenent alguna alternativa més ciclable. Al comentaris de cada dia he apuntat alguna possible variació.  De conya, comentàvem que hi ha llocs on l'únic cavall que passaria és Pegàs, el cavall alat de la mitologia grega

Per fer aquesta ruta és indispensable una bicicleta de muntanya i preferiblement de doble suspensió. També convé tenir certa habilitat transitant per corriols tècnics i trialeres.

Per planificar les etapes, el primer que es pensa és els quilòmetres i el desnivell, però cal tenir en compte el tipus de terreny, la infinitat de portes que cal obrir i tancar, i que també és important gaudir del recorregut, fer fotos, i potser un bany en alguna cala. Per fer-ho en tres etapes he valorat que ara a l'abril els dies són llargs i també la possibilitat de trobar allotjaments econòmics:

Així hem fet tres etapes:

Arribem a Menorca

Una imatge premonitòria. Camí de cavalls o camí de cabres?

Les fites que ens acompanyaran tot el camí

Nosaltres hem anat pel nostre compte però hi ha empeses que organitzen el viatge i transporten l'equipatge. Per fer aquesta ruta és inviable portar alforges o anar molt carregat. En el meu cas he repartit l'equipatge en varies bosses i una motxilla amb poc pes.

En tot el trajecte no he trobat cap font, i el bidó de 1 litre en alguna ocasió quedaria curt.  L'aigua de l'aixeta, diuen que conté molts nitrats i no és molt recomanable, pel que hem intentat comprar-la envasada.

En quant als tracks, els he arreglat una mica per corregir alguna pífia.

Camí de Cavalls

Magnífiques platges

Infinitat de portes que cal obrir i tancar

PRIMERA ETAPA

Ciutadella - Binissafúller - Sant Lluís

Cala Macarella

Sortint del port ens trobem el Camí de Cavalls. Seguint el track que portem, els primers quilòmetres es fan per asfalt, evitant fer voltes per algunes urbanitzacions. Passada la Cala Blanca comencem a seguir el veritable camí, ple de pedres, que sí que és ciclable, però molt incòmode. Per un moment em pregunto si val la pena anar per aquest camí pedregós. Ara amb una visió global, crec que es podria seguir aquesta ruta alternativa fins al Far d'Artrutx.

Miguel, amb el problemes d'esquena, ha d'evitar els camins de pedres, o que hagi de carregar la bicicleta, i tal com havíem acordat, continuaria la ruta buscant alternatives per carretera. Quedem al Far d'Artrutx.

El següent punt de trobada serà Cala Macarella. En aquest tram el camí millora, però sempre amb algun tram pedregós, tècnic, amb sorra, o que cal baixar sigui per superar algun lloc no ciclable, o obrir i tancar les innumerables portes que vaig trobant.

A Cala Macarella trobem la guingueta oberta i aprofitem per esmorzar. Més endavant és complicat coincidir, ja que no hi ha carreteres que voregin la costa,  i l'única alternativa és anar per l'interior.

Sortint de Cala Macarella cal remuntar una pujada molt forta arrossegant la bici, i en arribar a Cala Galdana hi ha una trialera que en algun lloc caldrà anar caminant. He vist tracks que eviten aquesta pujada per un camí interior, però és un camí privat, i en un futur podria estar tancat.

En general tot el camí és així, alguns trams rodadors, altres més tècnics i alguns que caldrà fer-los a peu. Per sort, vaig trobant cales molt maques que compensen les dificultats.

Concretant una mica més, després de Son Bou, la baixada a la Cala Llucalari no és ciclable i la pujada també s'ha de fer caminant. Hi ha un track amb una alternativa, però com en el cas anterior, segurament passa per camins privats i no puc assegurar que segueixin oberts.

A Cala En Porter vaig arribar fins al final per veure la Cova de'n Xoroi. Cal pagar entre 12 i 30€ per entrar, i com que no tenia molt de temps (ni gaires diners...) vaig passar de llarg.

Calescoves, és una cala interessant pel les coves que hi ha (Necròpolis), i crec recordar que no està molt indicat.

Fem nit a Sant Lluís, al Hostel Gym Relise.

Animals "amollats"

Cala Mitjana

Millor baixar caminant...

SEGONA ETAPA

Sant Lluís - Binissafúller - Maó - Fornells

Molí de vent

Cala Sant Esteve

Maó

El hostel està molt bé, net, i amb bones instal·lacions.

Preguntant, m'indiquen que el bar del poliesportiu obre molt d'hora i m'acosto a fer el cafè.

Per continuar la ruta, torno cap a Binissafúller. El recorregut per aquesta zona és quasi íntegre pels carrers de la urbanització. Després ve un camí pedregós però ciclable. Fins a Maó va alternant pista amb asfalt amb predomini d'asfalt. El camí, de vegades amb pedres, però sempre ciclable.

A Maó m'he retrobat amb el Miguel per esmorzar i fer una petita visita turística.

Segueixo per asfalt fins a la Cala sa Mesquida. Després el camí està bé, amb algunes pujades impossibles i baixades que cal fer a peu. Es van passant varies cales i llocs macos com el Parc Natural de s'albufera des Grau o el Far de Favàritx  fins a Arenal des Castell. Addaia és l'únic lloc on he trobat un super obert per comprar aigua (he marcat un waypoint).

Just sortint d'Arenal d'en Castell he trobat un camí pedregós poc ciclable que es podria evitar amb aquesta alternativa. Continuo per bones pistes i els últims 4 quilòmetres fins a Fornells per carretera i carril bici.

A Fornells l'únic supermercat obert és Sa Figuera Ecològica, però cal consultar els horaris. Molts restaurants estan tancats, i el que hi ha són molt cars, així que hem sopat uns entrepans a la terrassa  de l'hotel.

Cala Macar de Binillautí

TERCERA ETAPA

Fornells - Ferreries - Ciutadella

Badia de Fornells

Vaques prop de Ferreries

Vista de la costa

He quedat amb el Miguel a Ferreries i com que no li cal matinar tant, ha sortit més tard.

Als pobles sempre hi ha algun bar que obren d'hora. Avui, just al costat, al Bar La Palma.

Fins a la Cala Tirant hi ha un carril bici i carretera, que en aquesta època de l'any, i tant d'hora, quasi no passen cotxes.

A partir d'aquí trobo trams de corriol que van vorejant les cales, amb escales, rocs que cal fer a peu i baixades i pujades diverses que algunes es poden fer pedalant i altres caminant.

S'arriba a Cala Pregonda, una cala amb la sorra vermella molt maca. Una meravella!

De Cala Pregonda fins Els Alocs el camí és poc ciclable. Es recomana desviar-se cap a Ferreries i tornar per carretera a la Cala dels Alocs. He vist una pista privada que m'estalviaria haver de tornar a la platja de Binimel·la i fer la volta pel camí públic (com a la ruta interior2). Sempre és un risc de trobar les portes tancades i haver de retrocedir, però he tingut sort.

Més endavant s'arriba a una porta on indica que el camí està tallat per un pont esfondrat. Pel que m'han dit, és un terreny privat que suposo que el propietari havia pactat amb el Consell Insular deixar pas per una ruta cicloturística. Pel que he sabut, l'Administració no ha arreglat el pont i la mesura de força del propietari és tancar el pas. De moment, es pot saltar la tanca. Més endavant no se com anirà.

Arribant a Ferreries, he passat per L'Hort de Sant Patrici, un hotel - restaurant - bodegues, que fan visites guiades. Sense entretenir-me gaire, he fet una volta per veure l'edifici i uns jardins molt ben cuidats.

A Ferreries he coincidit amb el Miguel. Després de dinar hem sortit per la carretera principal fins a la cruïlla d'Els Alocs

Molt a prop hi ha el Museu Binissuès, de ciències naturals i una casa museu on també fan visites guiades. Només hem estat una estona xerrant amb la guarda que ens ha explicat el que hi ha, i hem pogut veure l'edifici i els jardins.

He continuat per pista fins la Cala Els Alocs per seguir el Camí de Cavalls. He estat parlant amb uns senderistes que venien de Cala Pregonda, i han confirmat que aquest tram fins Els Alocs no és apte per bicicletes.

Necròpolis a Cala Morell

Punta Nati

Port Vell de Ciutadella

Fins a Cala del Pilar, la major part ha estat caminant. Cal portar aigua abundant. Com a nota informativa, la font de la Verge, estava seca.

Després venen trams bons i algun dolent fins a Cala Morell. És interessant visitar les coves de la Necròpolis.

El que segueix del Camí de Cavalls diuen que està molt malament per les bicis i s'aconsella anar per carretera fins a Ciutadella, que és el que hem fet.

Nosaltres vam anar a Punta Nati  un altre dia, però per arrodonir la ruta he modificat el track, continuant cap el Far de Punta Nati per una pista asfaltada i acabar per Cala Blanes i el Port Vell de Ciutadella.

MENORCA INTERIOR 1

Ciutadella - Ferreries - Es Migjorn Gran - Alaior - Sant Lluís

Ferreries

Cova dels Coloms

Sant Lluís

Deixant a banda que són 62 km i 1000 metres de desnivell, avui volíem fer un recorregut cicloturístic fàcil i apte per tothom.

Les rutes cicloturístiques a Menorca és habitual que tinguin algun camí amb pedres més propi per bicicletes de muntanya. Fins i tot hi ha uns senyals que ho indiquen.

La ruta més ciclable per anar a Ferreries seria la carretera principal. Si no ens importa haver de caminar algun petit tram podem anar pel Camí Vell, com marca el track.

Passat el Barranc d'Algendar (un lloc recomanable), el track, en lloc de seguir pel Camí Ral, puja per una carretera asfaltada. És així, ja que el Camí Ral en aquest tram és poc ciclable i més de pujada.

Camins per btt

Avisats quedeu!

btt

A Ferreries, continuant per carretera arribem a Es Migjorn Gran. Aquí parem a esmorzar i després anem cap a la Cova dels Coloms. L'ultim tram de 500 metres no és ciclable i hem deixat les bicicletes mig amagades per anar caminant. La cova és grandiosa i ens ha agradat molt.

Tornem a Es Migjorn Gran pel mateix camí i ens dirigim per carretera cap a Alaior on fem visita turística, dinem, i Miguel repara el transportí que ha perdut uns cargols.

La resta del recorregut fins a Sant Lluís transcorre per pistes asfaltades i carreteres amb poc trànsit, tret d'uns 400 metres d'un corriol pedregós que ja seria de btt.

Vaques pastant

Mallorca

MENORCA INTERIOR 2

Sant Lluís - Es Mercadal - El Toro - Ciutadella

Badia de Fornells des del Toro

Avui tenim altre recorregut cicloturístic per tornar a Ciutadella. En general són bons camins, però sempre hi ha algun tram amb pedres que està més indicat per bicicletes btt. Hem començat per un carril bici en direcció Maó i després seguint una serie de camins, la majoria marcats com a ruta cicloturista, hem arribat a Alaior. Eren camins rurals, alguns asfaltats i altres de terra. També algun corriol entre parets de pedra seca. Finalment, Pel Camí d'en Kane fins a Es Mercadal.

Hem pogut contemplar la part rural de Menorca, amb camps de conreu i animals pastant. També algun jaciment arqueològic per veure de prop els típics talaiots.

A Es Mercadal hem pujat El Toro, una muntanya que conforme ens anem acostant es presenta un tant imponent. Amb una mica més de 3 km i algunes rampes fortes, hem suat per arribar al cim.

Miguel, que a les pujades ho te més fàcil, s'ha avançat, i a mig camí, quan no m'ho esperava, m'ha fet un vídeo molt simpàtic. Des de dalt es poden contemplar unes vistes fantàstiques de tota l'illa.

Després de dinar a Es Mercadal hem continuat cap a Ferreries, fent una parada a la Platja de Binimel·là, on Miguel, que li agrada l'aigua freda, ha fet un bany.

Com explicava a la tercera etapa del Camí de Cavalls, hi ha una tanca indicant que el camí està tallat. El pont esfondrat no és un problema, però no se si més endavant el propietari es posarà més seriós per prohibir el pas.

Des de Ferreries hem baixat pel Camí Ral fins al Barranc d'Algendar, amb baixades tècniques i alguna pujada que caldrà caminar. Personalment,  em va agradar, però si es tracta d'una ruta cicloturística, millor baixar per asfalt (per on vam venir a la ruta "Interior 1"), i encara més fàcil, per la carretera principal, però amb menys encant...

Corriol entre parets de pedra seca

Talaiot

El Toro

Ciutadella

L'últim dia hem aprofitat per anar tranquil·lament al Far de Punta Nati, fer una mica de turisme per Ciutadella, i  visitar el poblat talaiòtic de Montefí.

Després de la migdiada hem anat a comprar alguns regals i passejar fins a l'hora de sopar.