Intens cap de setmana a Calahorra (31/08/2019)

11/09/2019

L'últim cap de setmana d'agost vam posar peu, per primera vegada, en terres riojanas. Ens havien convidat a la trobada de gegants que organitzava una de les penyes festives de Calahorra, la Peña Calagurritana, la qual era la primera que n'organitzaven baix el nom "I Concentración Nacional de Gigantes "Peña Calagurritana"" durant les seues Fiestas en honor a San Emeterio y San Celedonio.

Vam emprendre camí cap allí divendres allà a les 19 h. de la vesprada, juntament amb "Dolxaraina". Amb un viatge de més de 4 hores, i amb la seua respectiva parada per a sopar, vam arribar a Calahorra a un poc més de les 12 de la nit, tècnicament ja dissabte, i poc després al lloc on ens allotjarien, un alberg, amb l'altra colla vinguda de lluny, la Colla de Gegants de Vilassar de Mar (Catalunya). Aquella nit tocava descansar, doncs el viatge va ser llarg i, sobretot, havíem d'estar a punt per al dia següent.

El dissabte era el dia de festa grossa a Calahorra. Vam apropar-se prompte cap al lloc on es faria la plantada i vam esmorzar per cortesia de la peña. De bon de matí vam plantar les nostres figures i les de Vilassar, i poc a poc anaven arribant les altres colles convidades de més a prop. Allà que es plantaven les colles de Buñuel (Navarra), Oion (País Basc), Logroño (La Rioja), Javier Bozal de Artika (Navarra), Oiartzungo (País Basc), Ostargui (País Basc).

Totes juntes, cap a les 11 h. del matí, ens vam posar en camí cap a la cercavila per ordre de plantada, nosaltres l'última. I allà que començava la cercavila. Després d'unes dues hores dansant (i fent dansar a la gent) pels carrers calagurritanos, vam arribar a l'Ajuntament, on acabava la primera part de la trobada.

Una vegada vam arribar, ens van fer els balls de lluïment de totes les colles. Els Cabuts van ballar "Foc" i els Gegants Valencians van improvisar un ball amb la peça "Larides", interpretada per les gaites de "Dolxaraina". Després de tots els balls de lluïment van baixar els gegants locals, els de Calahorra, els vells i els nous, que venien de la processó dels patrons de les festes en el seu dia gran. A continuació, vam "apartar-se" del recorregut que feia la processó anant a un carreró. Allí va desbordar la festa. Els i les músics de "Dolxaraina" no paren mai i, mentre esperàvem, van fer festa a mode de xaranga. Quan es va poder tornar a passar, vam pujar cap a la Plaza del Raso, on es van quedar plantades les figures mentre anàvem a dinar.

Al dinar, el president de la peña va posar a una persona de cada colla el mocador de la peña i va donar el recordatori de l'aplec. Teniem ranxo de creïlles i mandonguilles en salsa per dinar.

A partir de les 17 h. de la vesprada va tornar a activar-se la 2a part de la trobada, aquesta més curta ja que vam anar de la Plaza del Raso, passant per l'Ajuntament, fins arribar al lloc de la plantada, on va finalitzar l'aplec per complet.

Per la nit vam visitar Calahorra i vam sopar al centre. Com acabaven les festes, a les 12 h. de la nit es va disparar un castell de focs artificials a la zona de l'Ajuntament.

Després de dormir aquella nit a l'alberg després de l'esgotament de tot aquell dia, vam emprendre el viatge de tornada cap a Benetússer de matí..

----

Toca fer agraïments

Per una part, moltísimes gràcies a la Peña Calagurritana per haver comptat amb nosaltres, fent que fòrem l'única colla valenciana de l'aplec. Moltíssimes gràcies també, en especial, a Eduardo, organitzador de l'aplec, per haver-nos acompanyat tant a Vilassar de Mar com a nosaltres, les colles llunyanes, durant tota la trobada i sempre estar atent a les nostres necessitats.

També lamentem que finalment no poguera estar amb nosaltres la colla local, la Comparsa de Gigantes de Calahorra, pel sol·lapament d'actes del seu dia gran de les festes.

En acabant, i com ja venim fent de fa temps, gràcies sempre a "Dolxaraina", que ens posa música en molts actes des de juny de 2018.

I per últim, i no menys important, gràcies a la gent del grup per donar-ho tot una vegada més.