Resum de l'any a Ràdio Arrels: la nit de la lectura a l'escola Arrels Cassanyes
El 14 de maig, l’escola Arrels Cassanyes va ser l’escenari d’una nit excepcional.
Els alumnes de CE1/CE2 van passar la nit a l'escola per poder llegir llibres, fer activitats al voltant de la lectura i finalment, dormir. Hi vam anar a recollir les primeres impressions dels participants l'endemà al matí, a l'hora de l'esmorzar.
Els alumnes de les escoles Arrels descobreixen CATACRIC - CATACRAC,
el pòdcast de contes infantils de Ràdio Arrels
CATACRIC - CATACRAC, és el nom del primer pòdcast de contes infantils de Ràdio Arrels. Ràdio Arrels ha presentat el primer episodi, Les Aventures del Gegant i de l'Aranya (llegit per Gerard Jacquet), en estrena, als alumnes de les dues escoles Arrels (Cassanyes i Vernet). L'ocasió de veure i d'escoltar en directe les reaccions de la mainada.
El II Congrés Internacional de la SCP-IEC té la clara intenció de recollir les experiències i la recerca dels professionals de l’educació als diferents nivells educatius, des de les etapes escolars més primerenques fins a la universitat, així com l’experiència de tots els educadors dels entorns educatius formals i no formals.
L'objectiu és que el congrés sigui un veritable punt de trobada on es puguin conèixer, compartir i debatre aspectes relacionats amb l’ensenyament i l’aprenentatge, l’educació i el seu context legislatiu i socioemocional.
Comunicació d'ARRELS & BINOMI al II CONGRÉS INTERNACIONAL DE LA SCP-IEC 2024
Panell de Comunicacions 7 Desenvolupament competencial: ensenyament i aprenentatge en el procés educatiu (I). “Tecnopedagogia del s.XXI a la Catalunya Nord” [La Seu d'Urgell, 29 de novembre de 2024]El Tractat dels Pirineus, que va tallar Catalunya entre dos estats, ha fet 365 anys aquesta setmana. La comarca de Cerdanya va ser tallada en dos per aquest tractat, que va dibuixar una frontera administrativa per sobre de camps i vilatges amb una història comuna. Per aquest motiu, des de fa unes quantes dècades, Puigcerdà acull un acte de commemoració del Tractat dels Pirineus pels volts del 7 de novembre, que enguany cau en diumenge 10. L'acte comptarà amb la presència del 131è President de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra.
Aquest 7 de novembre se celebra la Diada de Catalunya Nord, en el qual es commemora el Tractat dels Pirineus de 1659. Per commemorar aquesta diada, el dissabte 9 es farà a Perpinyà la tradicional manifestació i posterior sopar i concert. A més, el Casal organitza el mateix dia 7 un acte d'agermanament amb Palma per revertir el que van signar els batlles d'aquestes dues ciutats.
Agermanats amb Palma, però no com ho han fet els batlles
Les commemoracions del 7 de novembre comencen al Casal el dia de l'aniversari del Tractat dels Pirineus amb l'agermanament popular entre Perpinyà i Palma. Es tracta d'una iniciativa d'entitats d'aquestes dues ciutats, que volen revertir l'agermanament francoespanyol signat pels batlles Aliot i Martínez Llabrés. El document signat el mes de setembre menystenia la unió històrica, cultural i lingüística d'aquestes dues ciutats; un vincle que es reivindicarà aquest dijous a les 19h des del Casal. L'acte comptarà amb diverses entitats de Catalunya Nord i les seves homòlogues mallorquines, amb la voluntat de crear un vincle que pugui sostenir-se en el temps. De fet, Ràdio Arrels hi participarà, amb els companys illencs d'Ona Mediterrània. (...)
Llegir +Tecnopedagogia en un món de màquines intel·ligents
Ens han publicat un nou article acadèmic on s'inclou el compromís de BINOMI amb les Escoles ARRELS. Es pot llegir al Número 26 de la Publicació en obert de la REVISTA CATALANA DE PEDAGOGIA , una edició que proposa una reflexió sobre La intel·ligència artificial en l'educació, una aposta des de la pedagogia .
Aquesta comunicació vol ser el relat d’una realitat objectiva que promou experiències tecnopedagògiques personalitzades, que abracen la inteŀligència artificial educativa (IAE) amb el propòsit d’afavorir el desenvolupament de les competències educatives al segle XXI a través de processos dialògics i reflexius.
En aquest article es parla d’un context singular i coeducatiu que focalitza la seva mirada holística a reconèixer la dimensió biopsicosocial de cada persona. En aquesta direcció, les experiències amb IAE són tractades també a través d’un diàleg socràtic que permet comprendre i aprendre en un món de màquines inteŀligents, sense renunciar a la dimensió pròpia de l’ésser humà.
En conjunt, l’objectiu que segueix és apropar aquest testimoni tecnopedagògic i descriure com l’ésser humà pot créixer, aprendre i desenvolupar al màxim els propis talents, si se li ofereix l’oportunitat de fer-ho, a través dels reptes i del coneixement de les possibilitats reals que li ofereix la tecnologia amb IAE.
Tot plegat és una evidència pedagògica, amb resultats engrescadors, en aquesta tercera dècada del segle XXI, que accepta els reptes d’una societat tecnològica i que promou unes experiències que afavoreixin la possibilitat real de fer-se preguntes reflexives i desenvolupar el pensament crític, la creativitat, les capacitats, les habilitats i les competències de cadascú.
per Miquel Martínez Vila
Aquest dilluns 2 de setembre tornen a l'escola els mainatges nord-catalans. Les escoles Arrels celebren que finalment podran garantir tenir professors bilingües a totes les línies, però lamenten que alguns alumnes que volien inscriure's a Arrels Cassanyes han quedat fora, perquè no hi quedaven places.
Des de fa poc més d'un any, els estudis centrals de Ràdio Arrels estan situats al Soler, amb un format innovador d'estudi obert. La presidenta de l'associació Arrels, Laura Manaut, ens fa una valoració d'aquest primer any al Soler i dels canvis que ha viscut la ràdio en els últims anys.
El 24 de juny, el teatre de l’escola Arrels Cassanyes es va transformar en un laboratori d’electrònica i de robòtica.
La raó? La vinguda del projecte Binomi. Jaume Basseda i Maria de Montserrat Oliveras són els protagonistes d’aquest projecte que té per ambició que els alumnes poguessin desenvolupar les seves capacitats de pensar més enllà de les idees admeses, combinant de forma original coneixements ja adquirits de manera transdisciplinària, interdisciplinària i multidisciplinària. Binomi vol desenvolupar amb els alumnes i gràcies a experiències i estratègies tecno pedagògics les competències del segle XXI com la creativitat, la col·laboració, o encara la comunicació…
" Cléophée Hamami és la nova veu de Ràdio Arrels. Que no us enganyi la seva veu singular és molt preparada. Després de brillants estudis, va treballar a la ràdio pública francesa, probablement la més prestigiosa: France Inter. En una entrevista, sense cap pressió he volgut saber qui és, les seves experiències i també els seus gustos i lleures fins al seu color preferit, el seu animal preferit… Notareu que és una persona amb humor, molt simpàtica i agradable."
Alumnes de l’escola Arrels-Cassanyes de Perpinyà / ACN
L’Estat francès, la Regió d’Occitània i el Departament dels Pirineus Orientals van signar l’any 2022 un acord per estendre el català de forma progressiva als centres educatius de Catalunya Nord perquè, en un termini de deu anys, tots els alumnes que vulguin el puguin aprendre. Actualment, segons dades de l’Oficina Pública de la Llengua Catalana (OPLC), hi ha 15.209 alumnes dels 84.000 inscrits que, en un grau o un altre, cursen estudis en català a la Catalunya Nord, on hi ha 40 escoles públiques bilingües, que fan 12 hores amb francès i 12 en català, 2 escoles públiques d’Arrels, que estudien amb el sistema d’immersió lingüística, i 7 escoles i 2 col·legis que pertanyen a la xarxa d’escoles privades la Bressola, que també és immersió en llengua catalana. Les dades facilitades per aquest organisme públic creat fa ara quatre anys, i que col·labora amb l’Educació Nacional de l’Estat francès, mostren que les xifres van minvant a mesura que l’alumnat avança etapes educatives. És a dir, no tots els estudiants que fan els estudis, o part dels estudis, en català a primària continuen fent-ho a secundària. [...]
Les escoles Arrels són les úniques que pertanyen al sistema públic que ofereix immersió lingüística en català i compta amb dos centres educatius a Perpinyà. En total, 300 alumnes que fan immersió en llengua catalana seguint els programes de l’Educació nacional i amb mestres que compten amb la certificació de l’Estat francès. “Nosaltres érem una escola associativa fins a l’any 1995, quan vam entrar a l’Educació Nacional com a escola pública”, detalla la directora de l’escola Arrels Cassanyes de Perpinyà, Sandrine Flores, que defineix la immersió com “la millor manera per aprendre una llengua”.
La directora del centre remarca que el projecte educatiu de l’escola té “un èxit considerable” i això els ha portat a obrir un segon centre. L’ensenyament és completament en llengua catalana fins a segon de primària. A partir d’aquest moment, segons Flores, els alumnes comencen a rebre classes de francès escrit perquè “Educació Nacional validi el projecte educatiu”. En aquest sentit, insisteix que fan més català, però els serveix com a justificant davant de l’administració que, al cap i a la fi, és la que ha d’avalar el projecte educatiu i “permet continuar amb aquesta manera de treballar”.
Un altre aspecte característic d’Arrels és que són els pares qui trien escolaritzar els seus fills en un d’aquests dos centres de la xarxa pública. La directora explica que el sistema per escollir una escola pública a França és similar al de Catalunya, per proximitat al centre, però “a la nostra escola no es pot obligar a algú que viu al costat de l’escola a fer immersió en català, si no l’interessa”. “Així que amb tots els alumnes que venen a la nostra escola és una tria de les famílies”, subratlla, i afegeix que també proposen classes i activitats en català per als pares. A més, “hi ha coses fora de l’escola que es fan i que no es feien abans”, com ara cinema infantil en català al casal o lectures de contes a les llibreries.
A les escoles Arrels de Perpinyà (Catalunya Nord), que ensenyen en català, 46 alumnes de quart i cinquè de Primària [CM1 i CM2 de l'Escola Arrels Vernet i l'Escola Arrels Cassanyes] han fet durant 7 dies uns tallers teatrals amb una actriu catalana que va estudiar a París, Neus Vila. Veiem com ha anat.
L'escola Arrels Cassanyes no va ser buida la nit del 14 de maig. Les mestres van organitzar un esdeveniment bastant especial, una Nit de la lectura. Els alumnes de CE1 / CE2 van passar la nit a l'escola a llegir llibres, fer activitats al voltant de la lectura i finalment, dormir. Hem anat a recollir les primeres impressions dels participants l'endemà al matí, a l'hora de l'esmorzar.
Primera Nit de la lectura
Arran de la Festa de la lectura, les mestres van organitzar un munt d’activitats al voltant dels contes, l’APLEC -Associació per l'ensenyament del català- amb el suport de l’OPLC – Oficina pública de la llengua catalana – , va presentar un espectacle al voltant del Petit Príncep abans que tothom se quedi a dormir a l’escola!
L’APLEC -Associació per l'ensenyament del català- va tenir el plaer de representar la peça teatral "Nit de lectura i El petit príncep” a l'escola ARRELS Cassanyes de Perpinyà. Representació produïda per l'APLEC -Associació per l'ensenyament del català- amb el suport de l'OPLC – Oficina pública de la llengua catalana – .
Més de 350 alumnes de català van reunir-se al Palau dels reis de Mallorca per fer les jornades de l'IMPLICAT. Un esdeveniment al voltant de la llengua catalana.
Antics alumnes de l'Escola Arrels, que actualement estant al Col·legi han participat d'aquest acte.
"La mainada de l’escola Arrels Cassanyes ens parla de l’hort que estan fent amb l’associació Perpi-UrbaGreen. El contacte amb la natura i saber d'on venen els aliments són algunes de les línies mestres d’aquest projecte."
Reportatge de Miquel Martínez Vila :
«Aquest llibre, “Intel·ligència Artificial a la Microeducació: Transformant l’Aula del Futur”, ofereix reflexions fonamentades i exemples de primera mà sobre l’ús de la IA en el món educatiu. No intenta ser una notícia més en l’oceà mediàtic de la IAE, sinó que ve a aportar informació qualitativa que facilita la construcció de criteri propi sobre l’ús de la IAE, amb una mirada diferent, propera al professorat i vinculada al seu quefer diari a l’aula: la microeducació»
INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL A LA MICROEDUCACIÓ: TRANSFORMANT L'AULA DEL FUTUR [ODITE, 19 d'abril de 2024]
Vivim en un món cada vegada més digitalitzat, on la tecnologia juga un paper més i més rellevant en tots els àmbits, inclòs l’educatiu. En aquest context, es presenta el llibre generat de manera col·laborativa sobre la intel·ligència artificial a la microeducació, publicat per l’ODITE (Observatori d’Innovació Educativa i Cultura Digital) de l’Associació Espiral, Educació i Tecnologia. Aquest llibre és el resultat d’un any de treball de docents de totes les àrees i nivells educatius i especialistes de sis països diferents que ens endinsa en els fonaments de la IA i la seva aplicació a l’àmbit educatiu més proper: el treball a l’aula. El propòsit de l’ODITE és que aquest llibre sigui una obra de referència per a tots aquells docents, educadors i educadores, experts i professionals de l’educació interessats a comprendre i aprofitar les oportunitats que la IA pot aportar a l’aula, sempre des d’un enfocament crític, ètic i inclusiu. L’obra s’estructura en tres grans blocs (Escenari, Fonament i Praxi) en què es plantegen conceptes bàsics com què és la IA, fins a reflexions ètiques sobre la seva integració a les dinàmiques d’avaluació. El llibre aborda de manera exhaustiva els principals aspectes a tenir en compte si volem incorporar la intel·ligència artificial com una eina rellevant a la nostra tasca docent.
Jaume Basseda i Maria de Montserrat Oliveras, cofundadors del Projecte Binomi, són els autors del capítol "Experiències transfrontereres amb intel·ligència artificial: personalització en situacions d’aprenentatge" situat al bloc de la PRAXI, i que inclou les experiències de Binomi, l'escola pública Arrels Vernet i l'escola pública Arrels Cassanyes de Perpinyà (Catalunya Nord)
TECNOPEDAGOGIA EN UN MÓN DE MÀQUINES INTEL·LIGENTS
Impuls vital, foment del talent i potencial humà.
«Tecnopedagogia transfronterera i competències digitals a través d’experiències STEAM»
La velocitat d’un engranatge tecnopedagògic interdisciplinari, multidisciplinari i transdisciplinari al servei d’equips educatius pluridisciplinaris i transfronterers afavoreix l’impuls digital en l’educació del segle XXI. En un món de màquines intel·ligents, i en escenaris singulars de complexitat diversa, convé integrar reflexió, anàlisi, avaluació, recerca, didàctica i eines pedagògiques digitals (com p. ex. la IAE) vers la renaixença i la innovació educativa. L’engranatge tecnopedagògic permet la col·laboració, la cooperació i la participació de les diferents disciplines i beneficia l’impuls de l’acció pedagògica i la docència al segle XXI.
" El passat 13 d’octubre la Fundació .cat va presentar en un comunicat de premsa la creació de la primera Xarxa de monitoratge del català digital, un dispositiu continuat que permetrà detectar incidències en la visibilitat del català a Internet i seguir l’evolució del posicionament del català a la xarxa. Avui s’ha instal·lat un sensor a la seu de Ràdio Arrels, el primer que s’instal·la a la Catalunya Nord. "
"És amb gran entusiasme que anunciem l'arribada d'un nou periodista a l'antena de Ràdio Arrels: en Miquel Martínez Vila. Té 22 anys i ve de Molins de Rei, al costat de Barcelona.
Avui el periodista agafa el lloc de l'entrevistat per parlar-nos de la seva trajectòria i dels seus inicis amb nosaltres.
Amb la seva energia contagiosa i entusiasme, estem segurs que obrirà pas a més veus noves i prometedores a la nostra antena.
Donem la benvinguda a Miquel Martínez Vila, la nova veu de Ràdio Arrels!"
[Intervenció des del 0:00:00 fins a 1:07:50]
Avui, a la Comissió de Cultura del Parlament de Catalunya, convidats per la diputada AnnaTorrenta, han intervingut en representació de l'Associació Arrels de Perpinyà, que promou la llengua catalana a la Catalunya del Nord a través de dues escoles i de Ràdio Arrels: Elena Gual, Pere Manzanares i Albert Noguer.
Diumenge 3 de març al Parc Clairfont de Toluges a partir de les 12h.
Aperitiu, calçots, salsitxa o merguez i pollastre, coca + vi + Animació musical 20€ no socis / 18€ socis / 12€ col·legi / 6€ mainatge escola.
Compra de tiquets en línia fins al divendres 1 de març.
Si esteu disponible per fer el foc a partir de les 8h, ens ho podeu dir per missatge.
L' Associació Arrels necessita ajuda per mantenir vius els seus projectes: ràdio i escola!
Moltes gràcies pel vostre suport!
Aquest divendres 16 de febrer s'ha inaugurat la nova delegació de 3cat a Perpinyà. Feia onze anys que s'havia abandonat la corresponsalia de TV3 i Catalunya Ràdio a la Catalunya Nord.
Laura Bertran que duran més de vint anys ha estat periodista a Ràdio Arrels n'és la nova delegada.
Moltes personalitats eren presents. Hem recollit les paraules d'Alfons Quera, director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà, Laura Vilagrà, vicepresidenta de la Generalitat de Catalunya i Rosa Romà, presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals
ENTREVISTA - Laura Bertran, periodista i animadora nord catalana
Catalunya Nord, Perpinyà
Més de 10 anys després d'haver tancat la delegació de Televisió de Catalunya a Perpinyà, llavors encapçalada per Thierry Masdéu i Pere Codonyan, s'obre una nova etapa.
3Cat, la nova marca que abasta la ràdio, televisió i canals digital de la Generalitat de Catalunya, inaugura aquest migdia la seva nova seu situada a la Casa de la Generalitat de Perpinyà.
En l'acta institucional d'aquest migdia hi participaran la presidenta de 3Cat, Rosa Romà, i la vicepresidenta del Govern de Catalunya, Laura Vilagrà. També serà la presentació oficial de Laura Bertran com a nova delegada per Catalunya Nord després de més de 20 anys a l'antena de Ràdio Arrels.
Prop de 300 nins i nines de les escoles Arrels de Perpinyà es van disfressar el passat dijous 8 de febrer. I també l'Ós de les festes de Saint-Laurent-de-Cerdans, que poques vegades veiem a la plana i sobretot a la ciutat. Però per als nins i les nines d'Arrels, l'Ós de l'Alt Vallespir ha deixat els seus bonics boscos per compartir un bell moment de tradició catalana al cor de Perpinyà: a la plaça Cassanyes, on les escoles Arrels de Vernet i Cassanyes han decidit celebrar el carnaval d'aquest any.
Torna a obrir el mes que ve, la delegació de 3Cat a Catalunya Nord. Els despatxos se situaran a l'edifici de la Casa de la Generalitat al centre de Perpinyà.
Després de ser la veu de Ràdio Arrels durant 20 anys, la Laura Bertran serà la nova delegada de 3Cat a Catalunya Nord.
"Volem connectar per arribar a tothom. I això vol dir arribar a tots els territoris de parla catalana en un context de retrocés de la llengua. I per tant, després de deu anys reobrim Perpinyà", havia explicat Rosa Romà, presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals el passat mes de setembre.
Una reobertura molt esperada per la gent de Catalunya Nord després de deu anys sense equip aquí.
Laura Bertran encapçalarà la delegació de 3Cat a Perpinyà, que es tornarà a obrir el mes vinent. “Un honor i un repte”, ha escrit Bertran a Twitter sobre el nomenament.
TV3 i Catràdio reobriran la delegació de Perpinyà deu anys després del tancament
“Sembrem paraules són aquestes fulles verdes i fràgils que surten de terra al juny. Hi ha qui diu que poc importa quan se sembra, la llavor s’esperarà el temps que calgui per germinar a l’instant oportú i donar vida a una planta. Com ella, el poema, la seua il·lustració no es mesuren en el temps sinó que respecten el temps Kairós. El temps de gaudir, de viure, el moment just, l’instant on hom és preparat a deixar traça i girar la pàgina. Com la grana, el llibre s’arrela al territori, al barri del Vernet, al nord de Perpinyà.”
Laura Manaut, és una de les fundadores i primera directora de l'escola Arrels.
L'antiga mestra subratlla la importància del marc educatiu. Afirmant que és fonamental per facilitar els processos d'aprenentatge, gestionar les emocions i doncs també els conflictes. Per ella, el marc proporciona una estructura necessària per al desenvolupament integral dels alumnes. També ens parla d'eines pedagògiques en lloc de mètodes. La societat ha evolucionat i amb ella les diferents estratègies d'educació. Inicialment, a l'escola Arrels es feien servir eines de la pedagogia Freinet.
Per qualsevol institució educativa, els recursos són crucials per proporcionar als alumnes l'entorn adequat per al seu desenvolupament i aprenentatge. Com gairebé cada persona que hem entrevistat sobre temes d'educació, Laura Manaut ha destacat la importància de disminuir el nombre d'alumnes per classe.
Finalment, l'entrevistada dona la seva visió de l'escola ideal, que seria aquella que es troba a cada poble com abans.