SPANJE (23)

Hieronder een overzicht van de verschillende verslagen, uitgebreide info van de verschillende verslagen kan je vinden onderaan deze pagina.
 OPMERKINGEN
 23 Ebro delta, september 2017 Op zoek naar steltlopers.
 22 Rondrit van een 5-tal weken door Frankrijk (La Brenne, Le Teich en col Pierre St Martin) en Noord Spanje (Lumbier, Pitillas, Las Bardenas Reales, Riglos en de Hecho vallei). We sloten de reis af in de Brenne. Eind april/mei 2017 Met dit keer ook veel aandacht voor de verschillende waargenomen vlinders.
 21 Ebro Delta en Aiguamolls, december 2016
 20Noord Spanje: Ebro Delta, november 2015
 19Rondrit naar Oost & Zuid Spanje met een uitstap naar Portugal, december 2014 tot en met februari 2015  Uitgebreid verslag van onze winter 2014/2015.
 18Noordwest Spanje, op zoek naar Bruine Beer in de Sierra de Somiedo, sept 2014 Rondrit met veel bezochte plaatsen
 17Noord Spanje: Ebro Delta, PN Aiguamolls (SP) & Camargue (FR), november - december 2013  Rondrit met bezoek aan de drie vermelde plaatsen.
 16Rondrit zuid en centraal Spanje, april/mei 2013 Rondrit met niet minder dan 210 waargenomen soorten vogels.
 15Noord Spanje: Las Bardenas Reales & Pyreneeën, 8 t/m 15 april 2012 Beknopt verslag met veel aandacht voor Las Bardenas Reales.
 14Noord Spanje: Ebro Delta, 11 t/m 20 december 2012
 13Rondrit: op zoek naar de Iberische Lynx in de Sierra de Andujar, 9 t/m 20 mei 2011 Rondrit met als hoofddoel het waarnemen van Iberische Lynx.
 12Noordwest Spanje (PN de Somiedo en Villafafila), 14 t/m 22 juni 2010 Op zoek naar Bruine Beer in de PN de Somiedo.
 11Rondrit zuid en centraal Spanje op zoek naar de Iberische Lynx, 07 tot 28 mei 2009 Rondrit met als hoofddoek het waarnemen van Iberische Lynx.
 10Noord Spanje: Pyreneeën (omgeving van Jaca en het NP Ordesa), juni 2009 Beknopt verslag met veel info ivm de bezochte plaatsen.
 09Omgeving van Almeria, 28 november tot 04 december 2009 Vliegtuigreis met uitstappen in de omgeving van Almeria.
 08Omgeving van Almeria, december 2008 Vliegtuigreis met uitstappen in de omgeving van Almeria.
 07Noord Spanje (PN Aiguamolls, Los Monegros en het NP Ordesa), 30 april tot 08 mei 2007
 06Rondrit: Extremadura en Coto Doñana, 27 april tot 16 mei 2006
 05Noord Spanje:  Pyreneeën, mei 2005
 04Noord Spanje: Pyreneeën, mei 2004
 03Noord Spanje, mei 2003
 02Zuid Spanje, einde mei 2003 Kort verslag van een vliegtuigreis naar Zuid Spanje.
 01Extremadura, mei 2001
 23. EBRO DELTA, september 2017

Net als in 2016 wilden we in september terug naar Nederland op zoek naar steltlopers in de omgeving van het Lauwersmeer gebied. Onderweg naar het noorden hadden we haltes voorzien in het Nationaal Park Dwingelderveld, Fochteloërveen en planden we een bezoek aan Leeuwarden (culturele hoofdstad van Europa in 2018).

Toen de reis dichter kwam bleek dat het weer alles behalve optimaal was, de eerste week van de reis zouden we veel regen krijgen en we hadden maar twee weken.

Dan maar hals over kop een reis naar het zuiden gepland met mogelijke stopplaatsen in de Camargue (FR), de omgeving van Roses (SP) om eventueel door te rijden tot de Ebro delta.

Door de hevige wind in de omgeving van de Camargue (mistral) reden we maar door tot in de Ebro delta. De aantallen steltlopers vielen een beetje tegen (geen plaatsen zoals in Zeeland en het Lauwersmeer gebied met duizenden steltjes) maar het aantal soorten viel geweldig mee. In het totaal zagen we niet minder dan 31 soorten met enkele zeldzaamheden als Amerikaanse Goudplevier, Blonde Ruiter en Poelruiter. Verder acht soorten reigers, veel Zwarte Ibis en Flamingo's en vijf soorten sterns met veel Reuzensterns.

Met uitzondering van één dag hadden we steeds mooi weer, we hebben erg veel rond gefietst, een zalige manier om vogels te kijken.

Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 2.2 MB.
 22. RONDRIT FRANKRIJK EN NOORD SPANJE, eind april/mei 2017

Door allerlei omstandigheden konden we vijf weken op stap gaan in plaats van de verwachte drie weken. De periode lag wel vast zodat de een reisje naar het noorden in mei/juni er niet echt inzat. Het zal voor één van de volgende jaren zijn. Dan maar terug naar het zuiden, het was lang geleden dat we nog eens rondtoerden in de Spaanse Pyreneeën. In tegenstelling tot vroeger hebben we nu ook veel aandacht voor vlinders.

Na een week La Brenne, die ons terug erg meeviel, reden we op 30 april met erg slecht weer naar de omgeving van Le Teich. We bezochten hier het "Parc ornithologique du Teich" maar langer blijven had weinig zin gezien de weersvoorspellingen niet echt goed waren, jammer want we kennen hier best wel enkele mooie wandelingen. Vervolgens verbleven we twee dagen in Aramits, aan de voet van de Pyreneeën, in afwachting van goed weer op de col Pierre St Martin. Op 04 mei was het dan zo ver en deden we enkele schitterende waarnemingen met oa Citroensijzen en vooral de Alpenbeflijsters. Op 5 mei moesten we weeral op de vlucht nu door de wind, jammer want ik had graag enkele dagen hier rondgelopen. De eerste uitgebreide halte in Spanje hielden we in Lumbier, het weer was ondertussen uitstekend en we konden er genieten van tal van vogels en mooie vlindersoorten.

Vervolgens reden we naar de Lagune de Pitillas (de beste plaats van Spanje voor Roerdomp) en na een bezoek aan het stadje Olite (viel een beetje tegen) reden we naar de omgeving van Las Bardenas Reales waar we ons vergaapten aan de vele leeuwerik soorten. Alleen de Duponts Leeuwerik wil de niet meewerken. Hier kon ik zowaar een nieuwe Spanje soort op mijn lijst aanvinken met een korte waarneming van Rosse Waaierstaart. Na een korte halte in Riglos, waar we een schitterende wandeling maakten, reden we naar de Hecho vallei waar we een viertal dagen verbleven. In de plaats van nog naar de omgeving van het Nationaal Park Ordesa of de Ebro Delta te rijden besloten we om de laatste dagen van de reis terug naar La Brenne te rijden. We zouden het ons niet beklagen.

Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 2.4 MB.

21. EBRO DELTA en AIGUAMOLLS (ROSES), december 2016

Voor het tweede jaar op rij was ik op het eind van het jaar alleen op stap omdat Marleen, jammer genoeg, niet genoeg verlof had. Door renovatie werken aan ons huis kon ik in november niet weg zodat ik slechts kon vertrekken begin december. Om een beetje redelijk weer te hebben besloot ik terug te rijden naar het zuiden met als hoofddoel de Ebrodelta (veel overwinterende vogels) verder had ik enkele andere plaatsen voorbereid als de Camargue (FR) en de omgeving van Roses (SP). De weersvoorspellingen waren erg gunstig, een niet te onderschatten troef als je in december al eens op stap wil gaan met de Van.

Het is terug geweldig meegevallen, het weer was goed tot zeer goed en ook de vogels vielen dit jaar erg mee. De Ebro valt qua vogels nooit tegen, ook dit jaar was het bij momenten indrukwekkend met zes soorten reigers, honderden Zwarte Ibis, duizenden Flamingo's, acht soorten roofvogels met oa verschillende Dwergarenden, erg veel Purperkoeten, drie soorten sterns en als echte zeldzaamheden een Steppekievit en een Daurische Klauwier. Op de terugweg hield ik nog een halte van twee dagen in de omgeving van Roses waar ik twee uitgebreide wandelingen maakte in het Natuurpark Aiguamolls de L' Emporda. Ook hier vrij veel vogels maar de fut was er een beetje uit, mogelijk in de toekomst eerst hier stoppen en dan verder rijden naar het zuiden. In het totaal kon ik 111 soorten waarnemen.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 2.3 MB.

20. EBRO DELTA, november 2015

Het was de eerste keer dat ik voor een vrij lange periode alleen op stap was. Dit was ook de reden waarom ik naar de Ebro Delta reed, een gebied dat we na de recente bezoeken erg goed kennen. De weersvoorspellingen waren erg gunstig, een niet te onderschatten troef als je in november al eens op stap wil gaan met de Van.

Qua vogels valt de Ebro Delta bijna nooit tegen, zoals steeds mis je wel enkele soorten (oa Reuzenstern) maar zie je dan soorten die je andere jaren miste zoals Kleine Kortteenleeuwerik. Het enige dat een beetje tegenviel was de heen- en terugweg, dit had ik wel enigszins onderschat. En voor ik het vergeet het was tien dagen schitterend weer.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 2 MB.

19. OVERWINTEREN IN SPANJE MET EEN UITSTAP NAAR PORTUGAL DECEMBER 2014 TOT EIND FEBRUARI 2015
Omdat Marleen zes maanden niet moest werken (december 2014 t/m mei 2015) konden we dit keer voor een langere periode Spanje bezoeken in de winter.  We vertrokken vol goede moed op 13 december en hielden onze eerste serieuze halte in de omgeving van Roses ( Natuurpark Aiguamolls de L' Emporda ) daarna reden we door naar de Ebro Delta waar we toch een vijftal dagen bleven. De delta valt qua vogels nooit tegen ook nu tal van reigerachtigen (6 soorten), veel Zwarte Ibis, eenden, Purperkoeten, steltlopers en 6 soorten meeuwen. Middelste Zaagbek was een aangename verrassing.
Via een korte halte bij het PN L' Albufera ten zuiden van Valencia reden we naar het PN El Hondo bij Elche in de hoop op het waarnemen van overwinterende Bastaardarend. Dit lukte ons niet, een reden om eens terug te komen? Vanaf de camping deden we ook een daguitstap naar de Laguna de la Mata, een aanrader. Hoogtepunten hier waren ongetwijfeld de vele Witkopeenden en de duizenden Rotszwaluwen boven de lagunes. Van 31/12 tot 05/01 verbleven we in de omgeving van PN Cabo de Gata-Nijar , een erg vogelrijke plaats (veel steltlopers) met als uitschieter Woestijnvink en de enige Zwarte Tapuiten van de reis.
Op 06/01 reden we dan naar El Rocio ( NP Coto Doñana ) waar we bleven tot 21 januari, hier bezochten we de verschillende bezoekerscentra maar ook enkele gebieden ten oosten van de Guadalquivir. We waren bij momenten onder de indruk van de vele soorten die hier overwinteren (reigers, Zwarte Ooievaar, Zwarte Ibis, Lepelaar, Flamingo..), we zagen onze eerste Huiszwaluw op 07/01 en de eerste Kuifkoekoek op 21/01. Ook van de roofvogels mochten we niet klagen met schitterende waarnemingen van Spaanse Keizerarend en tot 5 Grijze Wouwen op één plaats.
Op 22/01 vervolgden we onze weg via de PN Marismas del Odiel naar de pseudo steppegebieden bij Castro Verde in Portugal waar we bleven tot 29 januari. We vonden zonder veel problemen de te verwachten steppesoorten met uitzondering van de Kleine Trap. Verrassend genoeg vonden we een koppel Havikarend.
Op 30 januari reden we terug naar Spanje waar we Caceres bezochten en vogels keken in de omgeving van Monfragüe . Door de koude hielden we het hier niet lang vol en reden op 05/02 terug naar de zon in El Rocio. Dit bleek een goede beslissing te zijn want we beleefden hier nog schitterende dagen.
Op 13 februari keerden we terug naar Extremadura waar we op een “luie” manier vogels keken en verbroederden met de mensen die hier overwinteren (Guy en Lilianne) of wonen (Michel en Jenny). Uitschieters hier waren ongetwijfeld de prachtige waarnemingen van Spaanse Keizerarend en Kleine Geelpootruiter in de rijstvelden bij El Batan.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 3.7 MB.

18. NOORDWEST SPANJE (PICOS DE EUROPA, SOMIEDO & GALICË), SEPTEMBER 2014
De hoofdbedoeling van deze reis was het bezoeken van noordwest Spanje een streek die we tot op heden amper bezocht hadden. De Picos de Europa, Sierra de Somiedo en de westkust van Galicië stonden hoog op onze verlanglijst en natuurlijk was het ook de bedoeling om Santiago de Compostela te bezoeken. Gezien we vijf weken hadden konden we het ons veroorloven om via verschillende tussenstops richting Galicië te rijden.
Via La Brenne en enkele dagen in de omgeving van de baai van Arcachon in Frankrijk reden we op 06 september naar de Picos de Europa, vooral de wandeling boven Fuente Dé (met een fantastische waarneming van Rotskruiper) en de wandeling in omgeving van Lagos de Covadonga waren voltreffers. Vervolgens reden we naar Pola de Somiedo waar we op 13 en 14 september prachtige waarnemingen hadden van een moeder Bruine Beer met drie juvenielen. Onze reis kon niet meer stuk!
Na een kort bezoek aan een steppegebied bij La Bañeza (met een knappe waarneming van twee Grijze Wouwen) reden we met slecht weer richting Galicië waar we eerst Lugo en daarna Santiago de Compostela bezochten. De westkust van Galicië viel ons een beetje tegen qua vogels zodat we op 24 september terug reden naar Pola de Somiedo waar we enkele prachtige wandelingen maakten en het geluk hadden op 26 september een volwassen mannetje Bruine Beer te kunnen zien lopen op een berghelling bij Gua.
Via een tussenstop in de omgeving van Arcachon reden we terug naar huis waar we op 02 oktober aankwamen.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 1,2 MB.

17. EBRO DELTA, AIGUAMOLLS DE L'EMPORDA (FR) & CAMARGUE (FR), DECEMBER 2013
Ook dit keer viel de Ebro Delta qua vogels erg mee en hadden we in tegenstelling tot vorig jaar geen last van de jagers (nee niet de vogels!). De uitstap naar het Parc Natural dels Port met Vale Gieren, Steenarend en een 10-tal Alpenheggenmussen was door de koude noordenwind niet echt aangenaam en een bezoek aan Tortosa zal voor een volgende keer zijn.
In het Parc Natural dels Aiguamolls de l'Emporda bleven we twee dagen, we verschoten dat het water in de verschillende lagunes zo hoog stond, wat een verschil met september 2011 toen er bijna nergens nog water stond. Knap hier waren zes Parelduikers en twee overvliegende Grote Zee-eenden in de baai van Roses.
De rest van de reis verbleven we in de omgeving van de Camargue , de eerste halte in de omgeving van Les Saintes Maries de la Mer was aangenaam maar de Bastaardarend konden we niet vinden. De omgeving van Salin de Giraud viel terug mee, uitschieters hier waren een IJseend en drie Grote Zaagbekken. Terug erg veel steltlopers maar weinig soorten. Aan de Crauvlakte hadden we geluk, het weer was geweldig (de mooiste dag van de reis) en er liepen geen jagers rond. Uiteindelijk zagen we toch een 150-tal Kleine Trappen en zagen/hoorden we een 10-tal Witbuikzandhoenders. Op de Etang des Aulnes konden we een Dikbekfuut op onze lijst zetten, een dwaalgast voor Frankrijk.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 1,2 MB.
16. RONDRIT ZUID EN CENTRAAL SPANJE, APRIL / MEI 2013
Van 22 april tot 23 mei reden we terug rond in Spanje, na een viertal dagen in de Ebro Delta met als uitschieters acht soorten reigers (geen Roerdomp deze reis), de vele Zwarte Ibissen en de onvermijdelijke Westelijke Purperkoeten reden we verder naar Tablas de Daimiel , de doelsoorten hier (Zwartkoprietzanger en Witkopeend) konden we zonder veel problemen vinden, Zomertaling en Witoogeend hadden we hier niet onmiddellijk verwacht. Tablas is ons terug erg meegevallen, door de natte winter stond het water in de moerassen ook veel hoger dan in 2009. Vervolgens reden we naar El Rocio waar we het NP Donana bezochten, de wandeling bij het bezoekerscentrum La Rocina en het bezoekerscentrum J.A. Valverde blijven een aanrader. We waren gecharmeerd door de omgeving van het NR Dehesa de Abajo (waar we ook bleven slapen op de parking) nog nooit zo veel Zwarte Wouwen gezien als hier. Verder vonden we minimum een viertal Knobbelmeerkoeten op de lagune Canada de Rianzuela naast het reservaat.
Na een daguitstap naar de Marismas de Odiel bij Huelva speciaal voor de steltlopers bezochten we enkele gebieden ten oosten van de Guadalquivir . De Pinzon moerassen vielen ons door de omstandigheden een beetje tegen en van de Algaida omgeving bezochten we alleen de Bonanza zoutpannen (veel steltlopers met als uitschieter twee Grauwe Franjepoten) en de Laguna de Tarelo. Een beetje onverwacht belandden we in de omgeving van Tarifa waar we een graantje meepikten van de trek van Zwarte Wouw en Wespendief.
Op 9 mei reden we naar de omgeving van La Serena een steppegebied op de grens tussen Extremadura en Andalusië, op 10 mei zagen we in enkele uren al de steppesoorten zonder veel problemen. We beleefden enkele mooie uurtjes aan de kasteelruïne van Benquerencia (oa met Zwarte Tapuit) en aan de slaapplaats in de vallei van de Rio Zujar.
De omgeving van het NP Monfragüe valt nooit tegen, hoogtepunten hier waren ongetwijfeld de prachtige waarnemingen van Spaanse Keizerarend, Steenarend, enkele keren Havikarend en tot driemaal toe Otter. Ook dit keer viel het Ornithologisch park van Arrocampo erg mee.
De laatste halte, het was ondertussen al 21 mei, hielden we in de omgeving van Hoyos del Espino in de Sierra de Gredos waar we enkele uitgebreide wandelingen maakten. Hoogtepunten waren hier de vele Iberische Steenbokken, de Rode Rotslijsters en Grauwe Klauwier die we hier niet verwacht hadden. Hierbij een link naar een filmpje van de Steenbokken.
Het verslag is een PDF bestand van 2.3 MB.
15. PYRENEEEN & LAS BARDENAS REALES, april 2012
Oorspronkelijk was het de bedoeling om naar noordwest Spanje te trekken op zoek naar Wolf en Bruine Beer, naarmate de vertrekdatum naderde bleek het weer er echt ondermaats te zijn zodat we een alternatief zochten. Dan maar terug naar de Spaanse Pyreneeën met dien verstande dat het de bedoeling was om enkele nieuwe gebieden te bezoeken. Zoals te vrezen was hadden we ook in de Pyreneeën slecht tot zeer slecht weer , niet alleen de regen was spelbreker maar vooral de felle en koude wind was alles behalve aangenaam. De "nieuwe" gebieden vielen ons erg mee, voor de Laguna de Pitillas was het iets te vroeg in het jaar wat betreft broedvogels maar het Natuurpark van de Bardenas Reales was een echte voltreffer (zes soorten leeuwerik met oa Duponts Leeuwerik). Een pracht van een gebied dat erg goed te combineren is met een uitstap naar de Foz de Lumbier.
Het beknopt  verslag is een PDF bestand van ongeveer 0.8MB
14. EBRO DELTA, december 2012
Het was onze eerste uitstap met de Van in december, daar we ook wel van de zon wilden genieten besloten we naar de Ebro Delta te rijden het werd een meevaller. Jammer genoeg hadden we geen drie maanden zoals de vele mensen die we onderweg tegenkwamen.
Het verslag is een PDF bestand van 1.5 MB
13. OP ZOEK NAAR DE IBERISCHE LYNX IN DE SIERRA DE ANDUJARI, mei 2011
Het hoofddoel van deze reis was ongetwijfeld de Iberische Lynx die we hoopten te zien in de Sierra de Andujar. Op de heenweg hielden we ook een vrij korte halte in de Ebro Delta. Na de Sierra de Andujar reden we verder naar Extremadura met een uitstap naar Portugal in de hoop op het waarnemen van Rüppells Gier die al jaren regelmatig wordt gezien in een kleine kolonie Vale Gieren in de omgeving van Vila Velha de Ródão. De rest van het verlof werd doorgebracht in de omgeving van het NP Monfragüe.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 750 kB
12. NOORDWEST SPANJE, juni 2010
Samen met Wilfried gingen we midden juni op zoek naar Bruine Beer in de omgeving van het Parque Natural de Somiedo. Door het slechte weer weken we voor een tweetal dagen uit naar Villafafila (beste plaats in Spanje voor Grote Trap). Daarna reden we terug tot in de omgeving van Fondas de Vega waar we op twee verschillende dagen een derdejaars Bruine Beer konden waarnemen. Op de weg naar huis verbleven we nog enkele dagen in de Spaanse Pyreneeën waar we de ons bekende plaatsen bezochten.
Het verslag is een PDF bestand van 977 kB
11. RONDRIT IN ZUID & CENTRAAL SPANJE, mei 2009
In mei 2009 reden Marleen en ik drie weken rond in Spanje. Via de Ebro Delta en het Nationaal Park Tablas de Daimiel reden we naar de Sierra de Andujar op zoek naar de Iberische Lynx. Na enkele dagen Sierra de Andujar, met een ongelooflijk prachtige waarneming van de Iberische Lynx, reden we verder via Extremadura naar de omgeving van Villafafila (de plaats voor Grote Trap in Spanje) niet zonder dat we Avila en Salamanca bezochten. De laatste halte van deze reis hielden we dan in de omgeving van de Sierra de la Culebra waar we op zoek gingen naar Wolf, ook al wisten we dat de kans in mei vrij klein is. Naar goede gewoonte werd veel aandacht besteed aan de beschrijvingen van de bezochte plaatsen.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 1MB
10. PYRENEEEN, juni 2009
Nadat Marleen en ik in mei drie weken hadden rond gereden door zuid Spanje was het begin juni tijd om een uitstap te maken met Wilfried. Daar ik weinig tijd had om nog iets voor te bereiden hadden we de afspraak gemaakt dat het een gebied wou worden die we kenden zodat een voorbereiding niet nodig was.
Het werd een rustige reis van een 9-tal dagen naar Noord Spanje met een bezoek aan het Nationaal Park Ordesa Y Monte Perdido en enkele gebieden in de omgeving van Jaca. Naar goede gewoonte is er veel aandacht besteed aan de bezochte gebieden met heel wat praktische informatie, voor dag verslagen was ik te lui. Hoogtepunt van deze reis waren ongetwijfeld de vele Lammergieren die we konden waarnemen.
Het verslag is een PDF bestand van 696 kB.
09. OMGEVING VAN ALMERIA, december 2009
Van 28/11 t/m 04/12/2009 verbleven Marleen en ik, net als in 2008, een week in een hotel in Roquetas de Mar (Almeria) Zuid-Oost Spanje. We bezochten in de onmiddellijke omgeving van Roquetas het Reservaat Punta Entinas-Sabinar en reden naar Canada de las Norias op zoek naar de Witkopeenden. Ook de omgeving van Cabo de Gata was terug erg vogelrijk, in vergelijking met vorig jaar zagen we meer steltlopers in soorten en aantallen.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 1.1 MB.
08. OMGEVING VAN ALMERIA, december  2008
Via een "last minutes" van Neckermann verbleven we midden december 2008 een week in Roquetas de Mar iets ten zuiden van Almeria. Hier bezochten we verschillende gebieden die naar onze winternormen soms erg vogelrijk waren. Hoofdvogel van deze reis was ongetwijfeld de Woestijnvink die we tot twee maal toe konden waarnemen in de omgeving van Cabo de Gata. Natuurlijk waren we ook blij met de tientallen Witkopeenden, de Dunbekmeeuwen en vele tientallen Audouins Meeuwen.
Het verslag is een PDF bestand van ongeveer 1 MB.
07. NOORDOOST SPANJE, mei 2007
Van 30 april t/m 8 mei 2007 vertoefden de drie musketiers (Louis, Wilfried en Norbert) voor de zoveelste keer in Spanje. We bezochten eerst het NP Aiguamolls de L'Emporda waarna we reden tot in Los Monegros met een kort bezoek aan de omgeving van Ballobar en Belchite. De laatste halte hielden we in de Pyreneeën waar we het NP Ordesa Y Monte Perdido bezochten.  Hoogtepunten waren ongetwijfeld de vele Lammergieren en een koppel Rotskruiper in Ordesa, de verschillende Kuifkoekoeken en een Klein Waterhoen in Aiguamolls. Door het slecht weer konden we de Duponts Leeuwerik alleen horen.
Het verslag van de reis van 2007 is een PDF bestand van 660 kB.
06. EXTREMADURA & COTO DOÑANA 2006
Een tweede opeenvolgend jaar naar Scandinavië reizen zag Marleen niet zitten, het werd in 2006 (van 27/04 t/m 16/05) dan maar een reis met als hoofddoel Extremadura en NP Doñana. Op de heen en terugweg hielden we een halte in de Baai van Arcachon (Frankrijk) en vanuit Doñana bezochten we ook de Marismas del Odiel (Huelva).
Het verslag is een PDF bestand van 1 MB, naar goede gewoonte is veel aandacht besteed aan praktische informatie in verband met de bezochte plaatsen.
05. PYRENEEEN, mei 2005
Van 2 t/m 7 mei 2005 vertoefden we (Wilfried, Louis en Norbert) terug voor enkele dagen in de Spaanse Pyreneeën met de Van. Door tijdsgebrek bezochten we geen nieuwe gebieden, wel deden we dit keer onder andere een uitgebreide wandeling in de bergen bij Candanchu met Alpenheggenmus, Rode Rotslijster, Alpenkauw en Sneeuwvink als belangrijkste waarnemingen.
Het verslag is een PDF bestand van 328 kB.
04. PYRENEEEN, mei 2004
Van 15 t/m 21 mei 2004 toerde ik samen met Wilfried en Louis door de Spaanse Pyreneeën met de VAN. In het verslag de plaatsbeschrijvingen van de gekende plaatsen, nieuw voor ons was de omgeving van Arette Pierre St Martin (Alpenheggenmus, Sneeuwvink en Citroenkanarie), een goede plaats voor de Witrugspecht (Fôret D'Isseaux in Frankrijk) en ons eerste bezoek aan Gabardito (gekende plaats voor de Rotskruiper).
Het verslag is een PDF bestand van 639 kB.
03. NOORD SPANJE 2003
Een rondrit met een gehuurde VAN dit van 29/04 t/m 12 mei 2003. We bezochten de Pyreneeën, de omgeving van Belchite voor de Duponts Leeuwerik en tenslotte Rosas met het Parc Naturel Dels Aiguamolls de L'Emporda waar we zalige momenten beleefden.
Het verslag is een PDF bestand van 357 kB.
02. ZUID SPANJE 2003
Een reis naar het zuiden van Spanje van 27/05 t/m 01/06/2003 met bezoeken aan het Nationaal Park Doñana, de lagune De Medina (Witkopeend, Knobbelmeerkoet), de omgeving van Facinas (Kaffergierzwaluw, Huisgierzwaluw) en ten slotte Gibraltar.
Het verslag is een PDF bestand van 460 kB.
01. EXTREMADURA 2001
Een verslag van een bezoek aan Extremadura van 23 t/m 26 mei 2001 met onder andere een goede plaatsbeschrijving voor het waarnemen van de Grijze Wouw.
Het verslag is een PDF bestand van 240 kB.