SCANDINAVIË

I. RONDRITTEN (ZWEDEN, FINLAND & NOORWEGEN)

SCANDINAVIË, juni 2011

In juni 2011 reden Marleen en ik via Zweden (NR Takern, Skuleskogen & Akisko NP) naar Noord Noorwegen met een bezoek aan de Vesteralen (walvissafari in Andenes) en een week Varanger Schiereiland. Op de terugweg bezochten we nog enkele gebieden in Noord Finland . Het werd een onvergetelijke reis met tal van mooie waarnemingen maar vooral de Potvissen tijdens de walvissafari zullen ons lang bijblijven.

Een uitgebreid verslag met veel aandacht voor de bezochte plaatsen kan u hier vinden. Het is een PDF bestand van 1.35 MB.

Een 70-tal foto's van deze reis kan u vinden via deze link .

SCANDINAVIË, juni 2007

In juni 2007 was de tijd rijp om terug naar het noorden te reizen, dit keer met als hoofddoel het Varanger Schiereiland en de Pasvikvallei . In Zweden bezochten we Store Mosse NP, Takern, Skuleskogen, het eiland Seskaro en even het NR Gammelstadsviken. In Finland bezochten we enkele plaatsen in de omgeving van Sodankyla, Ivalo (de vogelkijktorens Mielikkojarven & Juurakkovupajan), Inari (Haapalahti vogelkijktoren & Lemmenjoki NP) en Utsjoki.

Mede door het goede weer hadden we prachtige dagen op het Varanger Schiereiland met als hoogtepunten op twee plaatsen Giervalk en Sperweruil om er maar twee te noemen. De Pasvikvallei viel ons een beetje tegen maar hier deden we de waarneming van de reis met een Bruine Beer op een dertigtal meter van de Van.

Een uitgebreid verslag met tal van plaatsbeschrijvingen kan u hier vinden, het is een PDF verslag van 736 kB.

SCANDINAVIË, mei - juni 2005

Na een erg geslaagde reis door Scandinavië in 2000 had ik me voorgenomen om ooit nog eens terug te gaan naar het noorden. Samen met Marleen werd het een reis van 20 mei tot 11 juni 2005. Daar we het vogelskijken wilden combineren met flink wat wandelingen hadden we vooraf besloten om de afstand te beperken en (dit jaar) niet door te rijden tot de Varanger Fjord in Noord Noorwegen. Het werd een reis met een overzet van Stockholm naar Turku (Finland), via Zuid Finland reden we tot de omgeving van Sodankyla in het noorden. We keerden terug via Zweden.

In Zweden bezochten we Takern (heen- en terugweg), NP Skuleskogen, het eiland Seskarö en de omgeving van Lulea met onder andere het reservaat Gammelsstadsviken.

In Finland begonnen we met het NP Liesjärvi en Torronsuo, NP Seitseminen, de omgeving van Pyhajoki, de omgeving van Liminganlahti, de omgeving van Kuusamo (Konttainen, Valtavaara, Livaara en het Oulanka NP), NP Pyhatunturin om te eindigen in de omgeving van Sodankylä.

Het volledig (maar erg uitgebreid) verslag is een PDF bestand van 889 kB.

SCANDINAVIË, juni 2000

Van 4 t/m 22 juni 2000 reisde ik samen met Guy Aeschlimann en Guy Bellens via Zweden en Finland naar Noord Noorwegen. Een onvergetelijke reis met tal van nieuwe soorten gaande van Blauwstaart tot Kortbekzeekoet.  In Zweden bezochten we Takern, Tinaset, NP Skuleskogen (op de terugweg), en het NR Gammelstadsviken. In Finland bezochten we eerst de omgeving van Oulu waarna we doorreden naar de omgeving van Kuusamo. De halte aan het NP Urho Kekkonen viel letterlijk in het water zodat we vrij vlug doorreden naar de Varanger Fjord in Noord Noorwegen.

Het verslag is een PDF bestand van 340 kB.

II. ZUID ZWEDEN

ZUID ZWEDEN EN ÖLAND, september 2012

Net als in 2008 bezochten we Zuid Zweden en Öland , dit keer van 9 t/m 23 september een periode waarin de Wespendieven nog volop aan het trekken zijn. Door het aantal te bezoeken plaatsen te beperken konden we meer genieten van de vogeltrek in de omgeving van Falsterbo en Ottenby. In het totaal zagen we niet minder dan 15 soorten roofvogels met als hoogtepunt vier verschillende Steppekiekendieven waaronder een adult mannetje boven Mäkläppen (Nabben, Falsterbo).

Via deze link vind u een uitgebreid verslag van deze reis (PDF bestand van ongeveer 1.3 MB).

ZUID ZWEDEN & ÖLAND, eind september begin oktober 2008

Van 22 september tot 08 oktober toerden Marleen en ik met de camper rond in Zuid Zweden en Öland . We keken vol bewondering naar de vogeltrek in Falsterbo maar bezochten ook de verschillende gekende plaatsen (Krankesjön, Börringesjön, Näsbyholmssjön, Fyledalen en Krageholmssjön) in Zuid Zweden. In de omgeving van Kivik bezochten we onder andere het Stenshuvud Nationaal Park en het Schietveld van Ravlunda. Vervolgens bezochten we ook Öland met Ottenby (waar een Steppevorkstaartplevier te zien was), Eckelsudde en Beijershamn om de belangrijkste plaatsen te noemen.

Een uitgebreid verslag met tal van plaatsbeschrijvingen en erg veel coördinaten van de bezochte plaatsen kan u hier vinden. Het is een PDF bestand van ongeveer 1 MB.

FALSTERBO, september 2007

Samen met Wilfried Van den Schoor eind september een weekje naar Falsterbo geweest om te genieten van de roofvogeltrek. Mede door het weer hadden we niet de massale trek waar we op gehoopt hadden. De hoogtepunten van de reis waren ongetwijfeld een mannetje Steppenkiekendief op Nabben en twee Steenarenden bij Fyledalen.

Het verslag is een PDF bestand van 300 kB.