Llocs d'interès

TORRE DE L'AMO DE VILADOMIU NOU (Parc Fluvial del Llobregat)

Residència dels amos quan feien estada a la colònia i un símbol del seu poder econòmic i social. Es tracta d'un edifici construït el 1905, de planta rectangular coronat al centre per una torratxa que permet l’entrada de llum a l’interior de l’escala.

La torre consta de planta baixa i primer pis, sense decoració massa carregada. A la planta baixa en destaquen dues finestres de fals arc que flanquegen la porta principal. Al primer pis observem una petita balustrada amb barana de forja. Just a sobre, una cornisa amb una sèrie seguida d’arcuacions cegues proporcionen a l’edifici un caràcter neohistoricista.

La Torre ha estat museïtzada com a Centre d'Interpretació de les Colònies tèxtils del Llobregat. Passejant per les seves habitacions podreu conèixer, de forma amena i atractiva, com vivien i pensaven, a principis del segle XX, els amos de les colònies.

més informació: Torre de l'Amo de Viladomiu Nou (Web Ajuntament de Gironella)

Adreça: Torre de l'Amo de Viladomiu Nou
Població: Colònia Viladomiu Nou (Gironella)
Telèfon: 938250689
Mail: infoparc@parcfluvial.cat
Web: http://www.parcfluvial.cat

ESGLÉSIA DE VILADOMIU NOU

Les obres de construcció de l'Església de Viladomiu Nou s'iniciaren l'any 1900, tres anys després que Viladomiu Nou esdevingués una colònia "independent" de Viladomiu Vell, i fou inaugurada l'any 1905.

A la façana de l'església hi destaca la inscripció següent: "a la memòria d’en Tomàs Viladomiu i Bertran de bona recordança, aixecaren eix temple son fill Jacinto i son net March en l’any del Senyor MCMV."

Parròquia del Sagrat Cor de Viladomiu Nou
08680 Gironella (Barcelona)

Misses a Viladomiu Nou:

• Diumenges i festius: a les 10:30 hores
  • (Telèfon del Mossèn: 661 547 465)

RUTA DE LES COLÒNIES TÈXTILS DEL LLOBREGAT

L'itinerari principal de la Ruta té un accés directe a cada una de els colònies, i transcorre de Cal Rosal a Balsareny. Distància: 32km. Altitud màxima: 535m. Altitud mínima: 300m. Desnivell total acumulat: 450m.

amplieu la informació a la web del Parc Fluvial: http://www.parcfluvial.cat

ITINERARI DEL RIU DE VILADOMIU VELL

Recorregut: L'itinerari comença a la plaça de Viladomiu Vell, on trobareu un panell informatiu. Per començar, se surt a la dreta en direcció als horts, es travessa la palanca i se segueix el camí de prop del riu fins arribar a "la platja de pedres". Després hem de recular un tros de camí i enfilar bosc amunt, fins que arribem en un punt on podrem gaudir d'una magnífica vista de Viladomiu Vell, del paisatge fluvial del Llobregat -vegetació de ribera, camps i colònies industrials- i de les muntanyes prepirinenques. Seguidament, continuarem pel camí fins a arribar a la resclosa i, des d'allà, es torna al punt d'inici.

CASC ANTIC DE GIRONELLA

Gironella és una vila i municipi de la comarca del Berguedà, situat entre els termes municipals de Casserres, Olvan, Sagàs i Puig-reig. La colònia Viladomiu Nou es troba dins del seu terme municipal, i en forma part.

L'ajuntament de Gironella proposa aquesta ruta per conèixer la ciutat:

La ruta que us proposem comença al Pont de les Eres des d'on tindrem una magnífica vista del casc antic de Gironella, el pont vell , les restes de la muralla , i als seus peus, l'estany d'aigua banyat pel guèiser . A continuació passem pel carrer del Riu i ens enfilem fins l'avinguda Catalunya per visitar la farmàcia museu Homs .

Continuarem fins el racó del Paco i allí travessem el riu Llobregat pel pont Vell . Sobre nostre, imponent, la torre del Rellotge . Continuem pujant cap a la plaça de la Vila per uns carrerons estrets i costeruts, amb una ordenació de les cases clarament medieval. Passem sota l'Ajuntament, prop de la presó i arribem a la plaça.

La primera vista de la vall del Llobregat i les muntanyes de l'Alt Berguedà , el pont vell, la part nova de Gironella, el campanar i l'Ajuntament. A la mateixa plaça es pot visitar la casa pairal Teixidor Bassacs , lloc important en la industrialització del municipi.

D'allí passem pel costat de l'església vella de Santa Eulàlia i a pocs metres l'església nova de Santa Eulàlia . Baixarem pel carrer del Roser i, si en tenim ocasió, podrem admirar els dos rellotges Gironella exposats al Casal Cultural .

Podem acabar el recorregut travessant la riera d'Olvan per la palanca de fusta, la Llar i altre cop estem al pont de les Eres .

Font: Ajuntament de Gironella www.gironella.cat

BERGA I LA PATUM

A 15 Km de Viladomiu Nou trobem Berga, capital de la comarca del Berguedà i antiga capital del Comtat de Berga. La ciutat està situada al bell mig del Berguedà, al peu de la Serra de Queralt i de cara a la vall del Llobregat

Berga, i el seu agregat de la Valldan, gaudeixen d’una posició estratègica i privilegiada al peu dels primers contraforts del Prepirineu, en un estatge de muntanya mitjana, amb boscos, prats, torrents i fonts, orientada cap a migdia i protegida de les inclemències de la climatologia.

La Patum de Berga és una festa tradicional i popular que se celebra a la ciutat de Berga, capital de la comarca del Berguedà, durant la festivitat de Corpus. Consisteix en diferents representacions al carrer i amb la participació ciutadana, a les quals n'és característica la presència de foc i pirotècnia.

L'any 1983 va ser declarada per la Generalitat de Catalunya festa tradicional d'Interès Nacional i el 25 de novembre de 2005 fou declarada «Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat» per la UNESCO