Dagboek

Agés - Burgos (23 km)

Geplaatst 6 jun. 2016 13:32 door Marjan Camino   [ 15 jun. 2016 08:13 bijgewerkt ]

Maandag, 6 juni 2016
Burgos
Irena wilde ons nog zo graag treffen, dat ze al om 5 uur uit San Juan de Ortega vertrokken was. Ze had gisteren Agés niet gehaald vanwege de zware etappe. Om half-8 zaten we met ons drietjes in de gezellige tienda/bar van Agés aan de koffie. We hebben een stukje samen opgelopen, maar toen de weg ging stijgen haakte ze af.

Het was mistig vanmorgen en best koud, maar in de loop van de dag kwam het zonnetje er weer door. We waren al vlot in Orbaneja en even later liepen we de alternatieve route die langs het vliegveld ging zodat we niet over de grote weg hoefden te lopen. In Burgos aangekomen liepen we langs de rivier door een mooi park en tegen drie uur waren we al bij de camper die op een parkeerplaats aan het park stond.
Irena sms-te dat ze een kilometer van de kathedraal verwijderd was en wilde ons nogmaals ontmoeten. We besloten daarom eerst de kathedraal te bezoeken en een stempel te halen. In de kathedraal deed men moeilijk, omdat we tussen Santo Domingo de la Calzada en Burgos geen stempeltje in ons paspoort hadden laten zetten. Pas nadat we hem overtuigd hadden dat we het hele stuk gelopen hadden, kregen we de pelgrimskorting en de stempel.
Voor de kathedraal moet tegenwoordig 7 euro entree pp betaald worden... De camino is big business!
Daarna samen met Irena en een Ierse pelgrim, John, een leuke middag gehad. Afscheid genomen, boodschappen gedaan en naar de camping gereden.

Onze 4e etappe is nu ook voorbi
j en morgen beginnen we aan de terugreis.

Foto's: Kathedraal van Burgos

Tosantos - Agés (26 km)

Geplaatst 5 jun. 2016 12:32 door Marjan Camino   [ 15 jun. 2016 07:09 bijgewerkt ]

Zondag, 5 juni 2016

Agés.
We zaten nog aan het ontbijt en Irena stond voor de camperdeur. Ze ging vast op weg omdat haar tempo iets lager is dan het onze.
In Espinosa del Camino hebben we daarna samen met haar koffie gedronken.

In Villafranca Montes de Oca was Wim, die ons onderweg opgewacht had. Hier hebben we onze boterhammen opgegeten.
Toen we nog maar net weer op weg waren begon de klim naar de Montes de Oca, een behoorlijk lang en steil stuk waarna we bij de herberg van San de Juan de Ortegan nog even gerust hebben.
Het was weer erg warm vandaag en moe kwamen we bij de camper aan die in Agés op een gezellig pleintje stond. We kochten stokbrood en wijn in de plaatselijke tienda en de vrolijke eigenaresse ging graag met ons op de foto.
(Foto: 2x Tienda)

De spreuk van vandaag: Deze zit helaas nog in de rugzak.

Santo Domingo de la Calzada - Tosantos (26 km)

Geplaatst 4 jun. 2016 12:54 door Marjan Camino   [ 15 jun. 2016 06:31 bijgewerkt ]

Zaterdag, 4 juni 2016
Tosantos

Om half 8 voegden we ons gelijk tussen de andere pelgrims want onze camper stond aan de route. Na 6 km kwamen we in Grañon waar een gezellige sfeer heerste. Voor de kerk zat een pelgrim op de grond en speelde op een mandoline.

Even buiten het dorp stond een bord dat aangaf dat we de provincie Castilië binnen liepen.
De route was erg saai vandaag, want we liepen kilometers lang op een pad langs de autoweg. Op een gegeven moment zagen we Wim langs rijden en hebben we in de camper gepauzeerd.

Daarna liepen we door naar Belorado waar midden in het dorp een feest was. We zijn even langs de kraampjes gelopen en daarna door gelopen naar Tosantos.  Het was erg leuk dat we hier Irena troffen en met z'n vieren hebben we in de herberg een biertje gedronken. Wim heeft een panpizza voor ons gemaakt en die smaakte overheerlijk.
(Foto's : zingende pelgrim en feest in Belorado)

De spreuk van vandaag: Ik laat mijn verdriet toe op weg naar harmonie.

Nájera - Santo Domingo de la Calzada (21km)

Geplaatst 3 jun. 2016 13:10 door Talk2wim Camino   [ 15 jun. 2016 03:42 bijgewerkt door Marjan Camino ]

Vrijdag, 3 juni 2016
Santo Domingo de la Calzada

Om 7:15 uur troffen we op een terras in Nájera tijdens de koffie een armoedige Franse pelgrim die met zijn hond naar Santiago liep. Hij had een kar bij zich waarop hij zijn bagage vervoerde. Hij woonde in Limoges en vertelde dat hij elk jaar 6 maanden onderweg was en 6 maanden thuis. Na Azofra liepen we over eindeloze wegen zonder schaduw in de brandende zon richting Cirueña. Hier ontmoetten we een Italiaanse vrouw waar we een eind mee samen gelopen hebben. Ze heette Valeria en we hebben elkaar op de foto gezet.
Cirueña is een afschuwelijk dorp met veel nieuwbouw en leegstaande gebouwen. Hier heeft de financiele crisis zeer diepe sporen achter gelaten.

De weg naar Santo Domingo de la Calzada was een lange rechte weg, we zagen de stad van verre al liggen maar voor ons gevoel kwam hij niet dichterbij. Samen met Wim zijn we naar de kathedraal gelopen waar pelgrims 3 euro entree moesten betalen.
kippenhok
Deze kathedraal is bijzonder vanwege de legende van de haan en de kip. Daarom zijn beide beesten nog steeds levend in de kathedraal te zien.
(Foto's: De kip en de haan van Santo Domingo en eindeloze wegen)

De spreuk van vandaag: Er is geluk genoeg voor iedereen.

Navarrete - Nájera (21 km)

Geplaatst 2 jun. 2016 11:35 door Talk2wim Camino   [ 16 jun. 2016 03:14 bijgewerkt door Marjan Camino ]

Donderdag, 2juni 2016
Nájera

Om half acht waren we al weer op pad. Voor Ventosa hadden we de keuze om langs de autobaan te blijven lopen of door het stadje te gaan, wat 1 km om was. De meeste pelgrims kozen voor de autobaan variant, maar wij hadden zin in koffie dus gingen we het stadje in.
Na Ventosa was de route prachtig door de wijngaarden van de Rioja met rondom ons heen de bergen. We waren al weer vroeg bij de camper in Nájera waar Wim weer een prachtig plekje gevonden had aan de rivier Najerilla bij de oude Toros. We zijn samen het stadje in geweest en hebben patat gegeten.
(Foto: Astrid aan de Rioja en Wijngaard Rioja)

Spreuk van vandaag:ik heb altijd tijd voor mijzelf

Logroño - Navarrete (13 km)

Geplaatst 1 jun. 2016 13:05 door Talk2wim Camino   [ 15 jun. 2016 02:31 bijgewerkt door Marjan Camino ]

Woensdag, 1 juni 2016
Navarrete

Logroño  is een grote stad. Het was 5 km lopen voor we weer in de vrije natuur waren. We liepen door het stadspark park de la Grajera en hier zagen we een tamme eekhoorn die nootjes uit onze hand at. Midden in het park zat een man met lang haar en een grote grijze baard achter een kraampje. We hebben een stempeltje bij hem gehaald. Daarna doorgelopen naar Navarrete waar we Irena weer troffen. Na even met haar gepraat te hebben liepen we door naar de camping die 1 km buiten het dorp lag.
Op de camping van Navarrete
Gelukkig was er een wasmachine op de camping. Wim heeft een waslijn gespannen en door de wind en de zon lagen de kleren in een mum van tijd weer schoon in de kast. Het toeval wilde dat we op de camping pal naast de Nederlandse pelgrim stonden die we een van de laatste dagen in Frankrijk hadden ontmoet.
(foto  Eekhoorn en de was op de camping)

De spreuk van vandaag: Er is meer dan een manier om me te uiten.

Torres del Rio - Logroño (20 km)

Geplaatst 31 mei 2016 12:31 door Talk2wim Camino   [ 15 jun. 2016 02:15 bijgewerkt door Marjan Camino ]

Dinsdag, 31 mei 201

Logroño.

Voor we op stap gingen dronken we eerst koffie in onze geliefde Auberge van de Tempeliers. Nogmaals afscheid genomen van Ann en Shirley en daarna vol goede moed richting Viana. Het is toch wel bijzonder om s'morgens heel vroeg op stap te gaan en de natuur te zien ontwaken. Het was best wel een zware etappe maar toch liepen we zonder pauze door naar Viana. We vonden een leuk terrasje voor de kerk en genoten van koffie met een heerlijke chocolade croissant. We maakten kennis met Ron, een Nederlandse pelgrim en Chris een Fransman waar we even mee gepraat hebben.
 Vlak voor Logroño stond een oude vrouw
Maria
achter een kraampje met allerlei souvenirtjes en je kon bij haar een stempel halen. We hadden gelezen dat haar moeder vroeger de pelgrims voorzag van vijgen, koel water en liefde en ze turfde de pelgrims die voorbij kwamen. Toen ze overleed heeft haar dochter het over genomen. We zijn met Wim nog even de stad in geweest maar waren teleurgesteld in de hoofdstad van de Rioja. We staan op een camperplek aan de rivier de Ebro.
(foto: Maria achter haar kraampje en Astrid op helling.)

De spreuk van vandaag: Ik focus op de dingen die echt belangrijk zijn.

Villamayor de Monjardin - Torres del Rio (20 km)

Geplaatst 30 mei 2016 12:51 door Talk2wim Camino   [ 30 mei 2016 13:20 bijgewerkt ]

Maandag, 30 mei 2016
Torres del Rio

Om 06.00 uur ging de wekker en vrolijk gingen we weer op weg. Vanmorgen helaas geen koffie, alle barretjes waren nog gesloten. Gelijk buiten het dorp liepen we over een mooi smal pad, dat overwoekerd was met bloemen.
Op weg naar Los Arcos kwamen we onze Canadese vriendinnen (Shirley en Ann) tegen en even later ook miss Poland, die vertelde dat ze Irena heette. In Los Arcos hebben we met z'n vijven op het terras voor de kerk gezeten. We waren al om 14.00 uur in Torres del Rio, waar Wim even later met de camper kwam. Onze quality-time hebben we genoten in de herberg waar ook Shirley en Ann logeerden en met z'n allen hebben we gezellig een paar biertjes gedronken. Daarna besloten we in de herberg het pelgrimsmenu te proberen. Voor 12 euro hadden we een drie-gangen menu en een glas wijn.
Hierna moesten we afscheid nemen van Shirley en Ann, want die gaan morgen weer naar Pamplona en vervolgens naar huis.
(foto paadje met bloemen en terras Los Arcos).

De spreuk van vandaag: Ik neem zelf de verantwoordelijkheid voor mijn  leven.

Ayegui - Villamayor de Monjardin (7 km)

Geplaatst 29 mei 2016 08:16 door Talk2wim Camino   [ 29 mei 2016 09:41 bijgewerkt ]

het secretariaat van jacobus
Zondag, 29 mei 2016

Villamayor de Monjardin.
Vanmorgen met z.n drieën eerst Boderas de Irache bezocht waar zich een hele bijzondere pelgrimsbron
hik
bevind want deze schenkt als enige ter wereld geen water maar rode wijn ( hik ). Het pad vervolgend kwamen we bij het mooie klooster van Irache waar we weer een stempeltje gehaald hebben. Daarna liep Wim terug naar de camper en wij liepen door naar Villamayor de Monjardin. De route van vandaag was kort omdat we er gisteren helemaal doorheen zaten en we de tijd goed konden gebruiken om ons dagboek bij te werken. Bij het naderen van het stadje zagen we de camper al staan op een super mooie plek bij een wijnboer.

De spreuk van vandaag: Weer geen spreuk.

Obanos - Ayegui (25 km)

Geplaatst 29 mei 2016 08:03 door Talk2wim Camino   [ 29 mei 2016 09:52 bijgewerkt ]

Zaterdag 28 mei 2016
Schilderij
Ayegui
Het was vandaag zo warm dat zelfs Marianne besloot in de korte broek te gaan lopen.
Bij binnenkomst van Puento la Reina zagen we een hoge toren met een ooievaarsnest en even later zelfs een ooievaar op zijn nest boven op de kerktoren. Puento la Reina ia een leuk stadje, met een mooie kerk en een mooie brug. In de verte zagen we het dorp Cirauqui liggen en opeens realiseerde Astrid zich dat ze een paar jaar geleden dit dorpje geschilderd had vanuit een foto vanuit ons pelgrimstijdschrift "De Jacobsstaf". Het was een bijzonder stadje. We liepen door een tunneltje onder het gemeentehuis door en daar konden we een stempeltje pakken voor ons paspoort. Bijzonder was ook dat we bij het verlaten van het stadje moesten afdalen over een oude romeinse weg. Vandaag moesten we ook vaak langs de autobaan lopen in de brandende zon. Tegen vijf uur waren we in Estella, maar door allerlei omstandigheden (onweer, heftige regen en dis-oriëntatie)  waren we tegen zeven uur pas bij de camper die 2 km verderop stond.
(foto Cirauqui en ooievaar op kerk Puente la Reina)

De spreuk van vandaag: Moeder aarde zorgt voor mij en geeft mij geloof, hoop en liefde.