Eerdere tochten‎ > ‎

Tocht 2009 Tour du Mont Blanc

Tour du Mont Blanc 2009

In juni 2009 liepen we met 9 survivors de Tour du Mont Blanc. Een begrip in de bergwandelwereld en niet voor niets. In een unieke tocht in 7 pittige dagen loopt onze route via Zwitserland, Italie en Frankrijk rondom de Mont Blanc. Op verschillende momenten hebben we uitzicht op deze hoogste top van Europa, die wij met ontzag bewonderen.
We klommen dagelijks 550 tot maximaal 1230 m, gestaag stap voor stap de berg op, tot rust komen en dan weer door. Eenmaal boven op een col of top konden we genieten van het uitzicht en van een lekkere lunch, meegenomen of in een gite of buvette.

We wandelden 7 tot ruim 9 uur per dag, door weiden, bossen, rotsvelden, sneeuw, beekjes, enz. enz. We hebben genoten van de uitzichten tijdens de wandelingen en op de verschillende Cols. Iedere keer zagen we de Mont Blanc vanuit een andere hoek. In Refuge Monte Bianco hoorden we 's nachts het kraken van de gletsjer.

De groep is hecht en betrokken. We hebben geloof in elkaar en we steunen elkaar. Samen naar nieuwe hoogtepunten!

19 juni

We vliegen van Schiphol naar Geneve en de trein brengt ons via Martigny naar ons startpunt. Aan het diner in ons gezellige hotel delen we met elkaar waarom we hier zijn. Nerveus en zin, de adrenaline stroomt door ons lijf. Morgen gaan we er tegenaan!

20 juni
Met een treinstop vanaf ons hotel komen we aan in Montroc station. Daar beginnen we onze eerste klim. In de mist, een aanblik van de Mont Blanc laat nog op zich wachten. Op de col zien we zelfs geen meter voor ons, we staan midden in de mist! We dalen naar Trient en hebben deze dag 810 m klimmen en 900 m dalen in de benen.

21 juni
Vandaag leidt de route van Trient naar Champex, een vergelijkbare route als gisteren. Het weer is nog niet al te veel belovend, dus regenpakken gaan mee. We hebben een heerlijke lunch in een geweldig bergrestaurantje waar we genieten van echte wandelkost. We voelen ons goed en gesteund door elkaar. We hopen op meer zicht morgen, onder andere op de Mont Blanc!
Vandaag lopen we af en aan in de regen, maar dat kan de pret niet drukken. We komen al aardig in een ritme en hebben 's avonds een zeer gezellige en bijzondere avond met godinnen kaarten in La Fouly. Na 600 meter klimmen en 650 meter dalen gaan we weer zeer voldaan naar bed.

23 juni
Weer een flinke dag voor de boeg. En we beginnen in de regen. Alle regenpakken kunnen gelukkig na een tijdje weer uit en het weer wordt stralend. Als we in
Pré de Bar aankomen na 900m klimmen en 500 m dalen, zijn we echt in de reis 'gezakt'. We maken ons klaar voor de dag van morgen, waar we wat nerveus voor zijn omdat er sneeuw en storm in voorspeld.

24 juni
We vertrekken zoals gewoonlijk vroeg en zijn op alles voorbereid. Het advies in de auberge was om op tijd te vertrekken vanwege opkomende storm in de middag. We klimmen de eerste paar uur gestaag naar boven. En al gauw zijn we in de sneeuw. Het laatste stukje naar de Col is pittig en met sneeuw bedekt en er staat een stevige wind. Op de Col gekomen hebben we niet lang tijd om stil te staan, het waait, er zijn wolken en het is koud. We vangen een glimp van het dal voor ons: Italie! We dalen af naar de Rifugio Monte Bianco en wagen zelfs nog een stuk op de sneeuw naar beneden te glijden. Als we aankomen bij de Refugio is de lucht geklaard. We overnachten aan de voet van een krakende gletsjer met 6 uur, 900m klimmen, 1250 m dalen in de benen

25 juni
Na de zware dag van gisteren gaat niet iedereen mee op deze volgende etappe, die ook weer intensief zal worden. We lopen in het ochtendzonnetje het dal richting Courmayeur in en zien na een uur de Mont Blanc verschijnen. Wat staat de witte berg er majestueus bij! We bereiken diverse toppen deze dag met een continue uitzicht op de Mont Blanc in de stralende zon. In Courmayeur worden we voor het laatste stukje opgepikt en naar de Refuge des Mottets gebracht. Wederom horen we hier de gletsjers kraken.

26 juni
Ook dit jaar ontkurkeen we op de Col du Signal een fles champagne! Trots op onze eigen en elkaars prestatie toasten we, onder de goedkeurende blik van de imposante berg waar we in 7 dagen omheen hebben gelopen: de Mont Blanc, op het leven!

27 juni
Op deze laatste dag steken we weer over naar Zwitserland. Na een pittige klim van ongeveer 3 uur bereiken we het hoogste punt van vandaag en dalen we vervolgens via prachtige morenen af naar het eindpunt voor onze reis.