Aktualności‎ > ‎

Wycieczka Malbork – Gdańsk – Toruń

opublikowane: 16 cze 2019, 14:15 przez SP Gorzków   [ zaktualizowane 17 cze 2019, 15:17 ]
W dniach od 4 - 7 czerwca 2019 r. uczniowie z kl. II – VIII naszej szkoły wraz z opiekunami pojechali na czterodniową wycieczkę do Malborka - Gdańska - Torunia. Pierwszym etapem wycieczki był Malbork. Zwiedziliśmy tam zamek gotycki, budowany w kilku etapach, od 1280 r. do połowy XV wieku, przez zakon krzyżacki, którego pełna nazwa brzmi: Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Zamek ten jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronnej w Europie. Poznaliśmy historię zamku opowiedzianą przez przewodników i obejrzeliśmy, m.in.: Zamek Wysoki z kościołem Najświętszej Marii Panny i z kaplicą grobową św. Anny, Zamek Średni z Wielką Komturią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim i Zimowym oraz Zamek Niski (Przedzamcze) z kaplicą św. Wawrzyńca i szeregiem zabudowań gospodarczych. Ponadto podziwialiśmy panoramę Malborka i dowiedzieliśmy się, że w 1997 r. zamek wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wyprawa do malborskiej warowni okazała się wspaniałą i niepowtarzalną lekcją historii, ponieważ jest to jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie naprawdę można poczuć średniowieczną atmosferę, a nawet spotkać ducha rycerza!
Następnego dnia udaliśmy się do Gdyni. Odbyliśmy z przewodnikiem spacer po Wybrzeżu Kościuszkowskim, gdzie zwiedziliśmy ORP Błyskawicę – polski okręt – muzeum. Obok niego podziwialiśmy okręt - Dar Pomorza oraz zakosztowaliśmy morskiej bryzy. Byliśmy także na Westerplatte. To miejsce na trwałe wpisało się w historię naszego kraju. Znajdowała się tutaj Wojskowa Składnica Tranzytowa, która należała do Polski. 1 września 1939 roku załoga Westerplatte po dowództwem majora Henryka Sucharskiego i kapitana Franciszka Dąbrowskiego zapisała bohaterską kartę w dziejach naszego oręża. Przez siedem dni żołnierze z Westerplatte walczyli i odpierali niemieckie ataki. Dowiedzieliśmy się wiele ciekawych informacji dotyczących obrony Westerplatte i sytuacji politycznej oraz realiów życia codziennego podczas II wojny światowej. Opowieść przewodnika uświadomiła nam jak straszne i okrutne były to czasy. Byliśmy także na słynnym molo w Sopocie, które urzekło nas wspaniałym widokiem na morze i plażę. Mieliśmy okazję poczuć morski piasek i słoną wodę. Podziwialiśmy także piękne stoiska z bursztynem. Trzeciego dnia wyruszyliśmy zwiedzać Gdańsk. Rozpoczęliśmy od Starego Miasta, ulicy Mariackiej, Bazyliki Mariackiej zwanej często „Koroną Gdańska”, największej w Europie świątyni wybudowanej z cegły, oddającej niepowtarzalny klimat i charakter budowli . Potężne jej mury i wieże wznoszą się wysoko nad panoramą miasta oraz nad rozległą okolicą. Przy okazji przewodnik opowiadał nam różne ciekawe historie, które były związane w historią Starówki. Poznaliśmy ważne wydarzenia związane ze Stocznią Gdańską, o których dotychczas nie wiedzieliśmy.
Punktem kulminacyjnym było zwiedzanie Stadionu Arena Gdańsk. Mogliśmy go porównać z warszawskim stadionem, na którym byliśmy jesienią. Mieliśmy okazję dotknąć zielonej murawy i posiedzieć w loży mistrzów. Podziwialiśmy autografy wybitnych piłkarzy, widzieliśmy ich stroje i oglądaliśmy zdjęcia z najważniejszych meczy. Nie obyło się także bez zakupów pamiątek. Ostatnim etapem naszej wycieczki był Toruń. Rozpoczęliśmy jego zwiedzanie od spaceru po Starym Mieście podczas, którego przewodniczka opowiadała nam ciekawe legendy dotyczące zabytków. Nie ominęliśmy muzeum Mikołaja Kopernika, w którym zobaczyliśmy miejsce związane z jego życiem i pracą. Jest to człowiek, który wstrzymał Słońce a ruszył Ziemię. Miłym akcentem kończącym wizytę w Toruniu było jedzenie najlepszych lodów w mieście i zakup najsłodszych pierników. Po pełnym wrażeń dniu, zmęczeni ale radośni, wróciliśmy do Gorzkowa, gdzie czekali na nas rodzice. Wycieczka była ciekawa i interesująca. Na długo pozostawi w naszej pamięci miłe wspomnienia.

Pozostałe fotografie znajduja sie w albumie Malbork - Gdańsk - Toruń.