Elektrika‎ > ‎

08 Výroba DPS

Výroba desky plošného spoje metodou zažehlování toneru.

Při stavbě kolejiště jsem se nevyhnul potřebě vyrobit si vlastní obvod. Inspiraci k výrobě jsem hledal u DCC koleje http://dcckoleje.marekiss.cz/jaknapcb.html a na hw.cz http://www.hw.cz/teorie-a-praxe/dokumentace/vyroba-dps-nazehlenim-toneru.html

K nakreslení vodivých cest jsem použil návrhový program KiCad EDA http://kicad-pcb.org/

Pořídil jsem si doporučené lepící papíry Stepa s.r.o. http://www.stepa.cz/ Podle výše uvedených postupů jsem vytiskl na lepící plochu motiv. Provedl jsem několik pokusů nažehlení toneru na měděnou vrstvu desky. Měnil jsem teplotu zažehlování, dobu zažehlování a přítlak.



Bohužel všechny postupy byly neúspěšné. Buď toner nedržel na desce nebo byla tonerová vrstva byla nekvalitní (byla vidět struktura lepidla).

Hledal jsem dál rady na internetu. Narazil jsem na článek Pandatron.cz http://pandatron.cz/?225&vyroba_dps_nazehlenim Místo lepícího papíru doporučují natíraný papír. Já jsem použil lehce natíraný papír z reklam (to je ten papír co nehoří v kamnech). Výsledek byl už mnohem lepší.


Po odstranění papíru.


Následovalo vyvolávání. Měl jsem problémy s teplotou. V dílně jsem měl jenom 14 °C. Proto jsem misku s vývojkou vložil do větší misky do které jsem nalil vařící vodu. Tím se vývojka ohřála a vyvolávání se značně urychlilo.


Bohužel mi na desce zůstala bublinka.


Navíc vlákna z papíru se dostala do izolačních cest.


Posledním krokem bylo natření desky ochranným pájitelným lakem.


Potom už jenom vrtání a pájení součástek.



A usměrňovač je hotový.

Závěr – levný způsob výroby DPS je použitelný. Chce to více pečlivosti při výrobě.

Zkušenosti s další výrobou

  • Velmi se mi osvědčil papír z katalogu ROCO 2015.
  • Dobu zažehlování jsem zkrátil na 2 minuty.
  • Dobu odmočení papíru jsem prodloužil na 1 hodinu. Celý papír jde potom lehce odstranit a nemusí se používat oddrolení.
  • Případné chyby v přenosu toneru na desku opravuji lihovým fixem.
  • Vařící vodu do ohřívací misky liju už na začátku leptání desky.
  • Při leptání se z desky uvolňují bublinky. Celou dobu leptání s deskou po hladině leptacího roztok pohybuji. Tím umožňuji odchodu přibývajících bublinek z pod desky.

Vylepšení procesu

  • Papír s motivem stříhám tak, aby měl dostatečně dlouhé záložky. Ty potom přehnu přes okraj desky. Tím se zafixuje pozice motivu na desce a nedohází k jeho posunutí během zažehlování.


  • Pro lepší přenos toneru z papíru na desku jsem si pořídil úzký váleček na tapety. Šířka válečku 45 mm, cena pod 100 Kč.


  • Změnil jsem proces zažehlování. 1 minuta nahřívání a potom asi 1 minuta válečkování destičky. Tento proces opakuji 3×.
  • Při teplotě v dílně asi 14 °C a použití vroucí vody v pomocné misce je doba leptání při soustavném pohybu desky v leptacím roztoku asi 18 minut.

Dopracoval jsem se už k poměrně kvalitním a bezchybným deskám.



aktualizace 13. 3. 2016
aktualizace 13. 12. 2015
vytvořeno 9. 11. 2015
Comments