Zo, we hebben er aardig wat foto's en vijf filmpjes bij geplaatst. De mensen die dat niet genoeg vinden zijn van harte welkom om de paar duizend overige bij ons thuis te komen bekijken.

Hallo mensen!

Hier volgt een verslag van de treinreis die Hidda en Rutger aan het maken zijn, van Moskou, door Siberië, via Mongolië naar Peking. Het updaten van dit verhaal zal zeer sterk afhangen van de aanwezigheid van internet in deze barre oorden.....!

Op het kaartje kun je zien waar we langs gaan; elke groene stip is een verblijf van een paar dagen, om even rond te kijken en de benen eens even te strekken. En misschien een paar foto's te maken.

1e stop: (eigenlijk het begin van de reis) Twee dagen Moskou bekijken, waarna we in de Transiberiëexpress stappen! Dit eerste traject, van Moskou naar Irkoetsk, duurt 4 dagen en gaat dwars door het zuiden van Siberië.

2e stop: Irkoetsk, en vanaf daar 2 dagen naar het Baikalmeer (slapen in Listvianka, voor de mensen die dat nou eens in hun grote atlas op willen zoeken).

3e stop: Ulaan Baatar, de hoofdstad van Mongolië (vanaf Irkoetsk weer 36 uur met de trein). Hier slapen we één nacht in de stad en twee nachten in een echte 'ger', een soort lokale tent/wigwam op de hooggelegen en uitgestrekte vlaktes tussen de bergen.

4e stop: Peking. De reis hier naar toe duurt ook zo'n anderhalve dag en gaat langs de Chinese muur, die we later ook nog vanuit Peking zouden kunnen bezoeken. In Peking blijven we 5 dagen, misschien kunnen we een fiets huren (er zijn ten slotte nine million bicycles in Beijing) waarna we weer naar huis vliegen.

Moskou, 15/16 juli

Na een voorspoedige reis zijn we aangekomen in Moskou! Heeeerlijk weer, 30 graden (ook op de hotelkamer....) en volop zon. Eerst even wat uitgerust op de hotelkamer - we waren al vanaf 4.30 wakker - en toen alvast even 'de stad in' geweest. Het bleek erg ingewikkeld te zijn om hier met de metro te reizen! Ten eerste zijn de Russische namen ingewikkeld, met allemaal onbekende letters, en ten tweede kun je wel zien op welk station je bent als je op het perron staat, maar niet als je in de trein zelf zit..... goed opletten dus.

Overigens waren we ook een station te vroeg uitgestapt, maar door onze kennis van het Russisch dachten we dat we al een station te ver waren, waardoor we kilometers de verkeerde kant op gelopen zijn. Daarna werden we door verschillende vriendelijke (maar zwijgende) Russen en Russinnen allerlei kanten op gestuurd, behalve de juiste. Maar daardoor kwamen we wel al bij het hoofdstation (zeg maar: Moskou CS) uit, vanwaar we morgen de trein naar Siberie nemen. Een prachtig en enorm gebouw!

Na veel omzwervingen dus toch bij het Rode Plein gekomen, zie het plaatje hierboven. Het rode gebouwtje aan de rechterkant van het plein is de plek waar Lenin opgebaard ligt, en het gebouw bovenaan is die prachtige kathedraal met al die versierde ui-vormige koepels, echt een soort versierde suikertaart.

We wilden naar de MacDonalds, maar ook die bleek erg moeilijk te vinden, en uiteindelijk zo vreselijk druk dat we bij het restaurantje ernaast maar wat gegeten hebben. Vlak voordat er een enorme onweersbui losbarstte, konden we de metro invluchten en zijn we weer naar het hotel gegaan. We moesten nog wel een stuk lopen maar dat werd een heerlijk koel regenachtig wandelingetje langs de overstromende straten. Overbodig te zeggen dat we sliepen als twee blokken!

Vanochtend uitgeslapen (ten koste van een ontbijt) en met de metro naar het Rode Plein (in een keer!) en nog even in de rij gestaan om het graf van Lenin te bekijken, maar dat ging net dicht. Er valt echt zoveel te zien en te fotograferen hier; oude mensen met de rode Russische hamer-en-sikkel-vlag die demonstreren tegen de regering, marktkraampjes, megalomane mooi-lelijke gebouwen, oude Russische vadertjes & moedertjes, te veel om op te noemen.

Daarna in het noord-oosten van de stad een heel erg leuke (en grote) markt bezocht, met spullen uit de communistische tijd, oude schilderijen, veel nieuwe souvenirs, illegale cd's, nep-merkkleding en dit alles in heel erg mooie oude houten kraampjes. We hebben nog een heel mooi blikken trommeltje gekocht.

Ook nog even wat gegeten: geroosterde kip met een soort kruidige pastasaus en wat brood, overheerlijk. Sommige jongeren spreken wel goed engels en willen ook wel graag met je praten, maar de oudere mensen meestal helemaal niet. Het is dus lastig om de weg te vragen, maar het gebeurde twee keer dat we de weg vroegen, waarna een mevrouw minutenlang met ons meeliep (onderwijl druk Russisch tegen ons pratend) om ons op de juiste weg te brengen. Super aardig!

Hier even een kort filmpje van Moskou.

Toen naar het Tretyakov museum geweest, met heel erg veel prachtige schilderijen van allemaal Russische meesters, ook veel van de schilderijen die we in het Groninger museum al hadden gezien. Na een ijsje en een korte pauze weer naar het Kremlin (daar staat trouwens echt een HELE dikke muur omheen) gelopen en nu zitten we dus even hier, in het eerste internetcafe dat we hier gezien hebben. Morgen nog een dag in Moskou en om ongeveer 22:00 stappen we in de trein, waar we dan de komende vier dagen in verblijven! Met een beetje geluk komt er in Irkutsk weer een update, en anders in Ulaan Bataar, hoewel daar misschien nog minder internetcafe's zullen zijn dan hier.......  groeten van Hidda en Rutger en alles gaat dus zeer goed! Moskou is heel leuk en mooi!

Irkoetsk, 22 juli

Na in Moskou nog een aantal mooie metrostations, het Kremlin en een kathedraal bezocht te hebben, waren we klaar om in de trein te stappen (gelukkig nog met al onze bezittingen, want we betrapten nog net op tijd twee zakkenrolsters.......). In de metro van Moskou hebben we zo nu en dan nog wel contact gehad met echte 'locals', dames van de kaartjesverkoop die ons probeerden te vertellen waar we heen moesten, en bv. een nogal opgefokte man die tegen ons ging praten, maar die toch wel OK bleek. Toen die uitgestapt was werd Rutger prompt op z'n arm getikt door een zeer grote Aziatische jongeman, met een enorm (breed) en vriendelijk gezicht, die ook wel een praatje met ons wilde maken. Het probleem was alleen dat hij absoluut geen buitenlandse taal kon spreken of verstond, maar hij maakte ons toch duidelijk dat hij uit Ulan Ude kwam. Toen we eerst zeiden dan wij uit Holland kwamen snapte hij dat niet echt, maar na "Amsterdam" gezegd te hebben klaarde zijn gezicht helemaal op. Toch was hij in Moskou (in eigen land dus) een stuk verder van huis dan wij!

En toen begon onze reis pas echt! Hieronder een foto van ons vertrekpunt. Als je goed kijkt kun je op het bord zien dat deze trein van Moskou naar Wladivostok gaat.

Onze vier dagen in de trein door Siberie waren geweldig! We hadden een klein maar heel gezellig eersteklas coupeetje, met roodfluwelen bankjes, een tafeltje, gordijntjes en drie (!) spiegels.

Dagenlang lekker niksdoen terwijl het Siberische landschap aan ons voorbijtrok: soms bos, enorme velden met gras en berken, soms wat kleine dorpjes met een zandweg en met houten huisjes en daarbij altijd een tuin die vol stond met aardappels.

Voor de liefhebber: hierboven één minuut Siberie.

Eén of twee keer per dag stopten we kort in een grotere stad. Daar stonden dan altijd oude vrouwtjes klaar met fruit (uit eigen tuin), aardappels, brood, drinken, worst, en zelfs gedroogde vissen.

We moesten goed opletten, want de trein vertrok elke keer zonder fluitsignaal! Ook hebben we twee keer gegeten in de restauratiewagon, waar ze een zeer uitgebreide en afwisselende menukaart hadden, waar je overigens twee dingen van kon kiezen: biefstuk met aardappelen of schnitzel met aardappelen, de rest was niet voorradig. Het verveelde nog helemaal niet na 4 dagen, we sliepen prima op onze smalle bedjes! Het Siberische landschap was zoals gezegd erg mooi, maar we zagen eigenlijk haast geen dieren vanuit de trein. In totaal (op die 5000 km.) een paar roofvogels en een soort bever, maar geen wolven, elanden of beren, zelfs geen konijn of haas!

Na deze dagen in de trein (we waren onderhand ook vijf tijdzones verder) kwamen we aan in Irkoetsk, waar we direct met de boot naar het Baikalmeer zouden gaan, om 9:00 's morgens. Helaas bleek die boot toch zonder ons te vertrekken, hij zat vol o.i.d. Dus hebben we daar wat rondgelopen en in het zonnetje op de pier gewacht tot we om 15:00 met de boot gingen. Na een uurtje varen kwamen we in Listvianka (zie het kaartje hieronder, klik aan voor een vergroting), waar we gisteren en vandaag wat rondgekeken hebben.

Er werd direct aan het meer veel (en lelijk) gebouwd, maar als je even een straat in liep had je al direct weer de prachtige houten huisjes, allemaal met een mooie schutting en geweldig mooie afbladderende luiken.

We hebben ook nog twee uur gefietst en een wandelingetje gemaakt, waar we kennismaakten met de prachtige natuur bij het Baikalmeer, alsmede met de hoeveelheid steekmuggen die zich hier bevindt.

Hier en daar hebben we natuurlijk wel even weer een fotootje gemaakt. Als je heel goed keek kon je de overkant van het meer zien, zo'n 30 km. verderop. We vermaken ons dus heel goed! De afgelopen dagen was het wat koeler maar prima weer.

Morgen gaan we verder richting Mongolië! Zie de de kaart hierboven, het rode stipje geeft Irkoetsk aan. Dit was even een kort verhaaltje want het is altijd snel typen in zo'n internetcafe, vooral als het er ook nog eens minstens 30 graden is...! In Ulan Bataar zal het het moeilijkste worden om dit verhaal te verlengen, maar we zullen zien. Anders komt het volgende bericht uit Peking, over een week ongeveer. Tot later!

Ulaan Bataar, 25 juli

Nou, dit stukje hoeven we dus niet snel te typen, want het internetten kost hier vrijwel niks: je kunt hier 2,5 uur computeren voor 1 euro!

De laatste nacht in Irkoetsk sliepen we nogal slecht -zo'n twee uur geslapen-, het was behoorlijk warm en we moesten om 4:00 opstaan voor de trein naar Mongolië. Toen we slaperig op het station aankwamen werden onze tickets gecontroleerd en mochten we de trein in, dit stuk met de trein zouden we met twee andere mensen in een coupe zitten (je kunt op dit toetsenbord geen streepje op de E in 'coupe' krijgen, sorry...). Tegelijk met een stuk of twintig andere toeristen (veel Nederlanders, wat Belgen, een enkele Fransman en vier Engelsen) stonden we in het smalle gangetje van de trein, allemaal met minstens twee grote tassen, toen bleek dat elke coupe gevuld was met slapende Mongoolse handelaren, die in Rusland flink wat handelswaar ingeslagen hadden. Overal lagen aansluitslangen voor de douche, tweedehands leren laarzen, wc-brillen, tientallen slijpschijven (altijd handig!) en meer.

Toen die mensen gewekt en verwijderd waren was het contrast met ons prachtige eersteklas coupeetje door Siberie wel wat groot: dit rook slaperig, doorrookt en muf, er lag zooi op de vloer en de dekens roken niet bepaald fris.... Toch hebben we onze bedden maar een beetje opgemaakt (nadat we nog twee van de zes enorme rollen touw uit onze coupe op de gang hadden gezet), we hadden gelukkig wel schone lakens gekregen. Onze coupegenoten waren prima, een vader en zoon die ongeveer dezelfde reis als wij doen.

Na een paar uur geslapen te hebben kwamen we 's middags aan bij de grens Rusland-Mongolië. Om een lang en warm verhaal kort te maken: we hebben in totaal 7 uur in een stilstaande trein opgesloten gezeten, bij 30 graden en met afgesloten toiletten voordat alle papiertjes en paspoorten gecontroleerd en gestempeld waren.... maar toen waren we er dan eindelijk door!

Onderhand was het alweer nacht geworden en doken we ons bed al weer in, om 's morgens bij het ochtendgloren het Mongoolse landschap te zien! We reden door hoge heuvels begroeid met gras, waar tussen de mist en de wolken zo nu en dan de zon op de vlaktes viel.

Ook zag je overal in het landschap, dichtbij en in de verte, van die karakteristieke 'gers'; de echt Mongoolse tenten. Al snel kwamen we aan in Ulaan Bataar op het hoofdstation.We werden vanaf het station naar het hotel gebracht en hebben daar nog maar even een paar uur slaap ingehaald. We hadden die middag, dat is dus eigenlijk vanmiddag, al direct een tochtje langs bezienswaardigheden hier in Ulaan Bataar.

Vanuit de bus hadden we ook al snel een indruk van het verkeer hier, wat uiterst chaotisch verloopt. De strepen op de weg beschouwt men meer als 'advies' en waarschijnlijk is de knop van de claxon bij de meeste auto's hier eerder versleten dan de banden...  Maar onze buschauffeur bracht ons toch goed en snel naar een berg aan de rand van de stad, vanwaar je een mooi uitzicht had. De stad ligt helemaal temidden van de (lage) bergen die helemaal met gras begroeid zijn. Ook staan er overal, dus ook in alle stadswijken, die ronde witte tenten met een schoorsteentje.

Het is hier erg groen en de luchten zijn vandaag heel erg Hollands, we hebben behoorlijk wat regen naar beneden zien komen vandaag. Ook hebben we vandaag de paleizen van de laatste Mongoolse koning bezocht, echt fantastisch!

Heel erg mooi versierde 'chinees-achtige' gebouwen, rood, blauw en groen, beschilderd met gouden draken en prachtig beeldhouwwerk. Als je binnenkort nog eens in Ulaan Bataar komt moet je dat zeker gaan zien! Verder hebben we nog een voorstelling met oude muziekinstrumenten en zang en dans gezien, uitgevoerd door mensen in prachtige gewaden.

En nu zitten we dus even in dit internetcafeetje, temidden van de Mongoolse jongeren die hier naar hartelust zitten te gamen. We hebben zonet heerlijk gegeten bij een Chinees restaurant hier in de buurt, met vijf andere Nederlanders, allen heel sypathiek.

Morgen gaan we weer dingen in en rond de stad bekijken, en dan 's middags naar Terelj. Dat is een nationaal park, hier zo'n 70 km vandaan, waar we twee nachten in een echte 'ger' zullen slapen. Mongolië valt ons erg mee qua 'Westersheid', het lijkt hier zelfs wat ontwikkelder dan veel van wat we van Rusland gezien hebben, maar in die tent zullen we wel geen internet hebben.... volgende update dus vanuit Peking, waar we over een dag of vier zullen zijn. Groeten van Hidda en Rutger!

Hier nog even een filmpje met wat beelden van Mongolië.

Peking, 30 juli 2006

Dag mensen! We zitten hier in het enige internetcafe van Peking (tenminste, voor zover we konden vinden) en dat is met 17.000.000 inwoners nogal druk. Onze reis is nog steeds geweldig! Hier even een korte update want we hebben nog veel te doen!

In Mongolië hebben we nog twee dagen en nachten doorgebracht in het zeer mooie Terelj National Park; mooie bergen, heel veel sprinkhanen, raven, veel herders en hun vee met ronde witte tenten erbij, mooie kindertjes die speelden bij de tent en die onze meegebrachte kleurrijke rietjes en ballonnen zeer konden waarderen (het drop werd op de grond gesmeten).

We sliepen zelf ook in zo'n ronde tent. Echt een prachtige bergachtige omgeving, waar helaas wel steeds meer toeristententen in kwamen te staan.... waar we dus eigenlijk zelf ook mede verantwoordelijk voor waren.

We hebben nog bij mensen thuis in hun 'ger' echte paardenmelk geproefd (gelukkig is het beleefd genoeg om het even te proberen, je hoefde het niet allemaal op te drinken) en dat smaakte nogal merkwaardig zuur. Maar leuk om even binnen te kijken bij de lokale bevolking.

Daarna zijn we met de trein door de Gobi Woestijn naar Peking gereden! Eindeloze zandvlaktes met alleen een spoorweg er door heen, heel bijzonder om zo midden in de woestijn te rijden.

Hierboven een filmpje van de treinreis die ons van Mongolië, dwars door de Gobi-woestijn naar China bracht.

In Peking bleek dat ons hotel echt middenin het centrum staat, we kunnen lopend naar de 'Verboden Stad', waar we gisteren onze ogen hebben uitgekeken. Op het plaatje hieronder is dat de rechthoek met de gracht er omheen.

Het weer is heel erg warm, 30 graden, zwaar bewolkt en mistig en geen wind. Men vindt Hidda als Hollandse Blonde Dame erg interessant, veel starende mensen, vaders en moeders die hun kindjes op Hidda wijzen en behoorlijk wat mensen die met haar op de foto willen.

De Chinese jongeren zijn helemaal niet zo verlegen als we dachten, we werden ook vaak aangesproken op straat door studenten die graag even met ons wilden praten. Eén jongen begon te vertellen over de Nederlandse schilder 'Lum bo Lan' die hij zo geweldig vond. Na een poosje kletsen werd het ons duidelijk dat hij het over 'Rembrandt' had. We hebben nog wat pogingen gedaan om hem dat op de juiste wijze te laten zeggen, wat hij moedig probeerde.

Hierboven een filmpje uit Beijing, met o.a. die Chinese student die het over 'Lum bo Lan' had.

Overal in de stad, en vooral in de parken, paleizen en tempelcomplexen vliegen grote rode libelles rond, dat geeft een heel mooi sfeertje. Hieronder een paar foto's die we hebben gemaakt bij de Lama-tempel.

Morgen gaan we naar de Chinese Muur, die we vanuit de trein ook al een beetje gezien hebben (in de mist).

Nog een dag of drie en dan vliegen we weer naar huis! Het lijkt al weer heel erg lang geleden dat we in Moskou begonnen met deze reis!

We moeten het even kort houden, maar als we weer thuis zijn zullen we aan dit verhaal een aantal fraaie foto's en filmpjes toevoegen, kijk dus over een week maar eens weer. Het is niet te doen om hier nu even wat leuke plaatjes bij te doen, van de Chinese muur enz, want deze hele computer is in het Chinees, dus het opslaan van een plaatje op het bureaublad is vrijwel onmogelijk.....