SPANJE Mallorca, oktober 2015

Deze korte reis naar Mallorca was voor Alain de eerste vliegreis. De grote stap is genomen en alles is zonder problemen verlopen.

Vrijdag 9 oktober zijn we om 12h55 op het vliegtuig gestapt om rond 15h aan te komen in Palma de Mallorca. Nadat we onze huurauto hadden opgehaald reden we naar Port Alcudia waar we voor drie dagen een appartement hadden gehuurd. Het was nog eventjes wachten op de sleutel maar tegen 18h waren we geïnstalleerd in een prachtig appartement. We konden al genieten van een glaasje wijn (de flesjes hadden we tijdens het wachten op de sleutel al aangekocht in de plaatselijke winkel) op ons terrasje dat op amper 30 m van zee was verwijderd. Prachtig uitzicht verzekerd.

Tegen 20h reden wij naar de Port Acudia een verrassend mooi kustplaatsje en bruisend van het leven.Het restaurantje waar we dineerden was een schot in de roos. We aten een heerlijke variatie van tapa's als voorgerecht en kreeft als hoofdgerecht en ook het dessert was niet te versmaden.

Zaterdag zijn we na het ontbijt onmiddellijk op pad gegaan. Onze eerste halte was bij het Santuario de Lluc, een bedevaartsoord met een klooster en een basiliek en een kruisgang omheen het complex. Aan het klooster was er die een markt met streekproducten, die veel bezoekers lokte.

Dan reden we naar Sa Calobra via een weg vol haarspeldbochten door een prachtig ruw gebergte.

Sa Calobra is een erg mooi en populair plaatsje. Via een korte wandelweg door rotstunneltjes kwamen we op een prachtig strand waar de “Torrent de Pareis” een grillige kloof in zee eindigt. Dit is een prachtig stukje Mallorca.

We vervolgden onze rit langs het stuwmeer Gorg Blau, hielden even halt in Formalux, een mooi dorpje om dan een bezoek te brengen aan Valldemossa, een schitterend bergdorp met o.a een klooster uit de 14de eeuw met een prachtige tuin, mooie pleintjes en straatjes en druk bezette terrasjes. Opmerkelijk daar zijn de vele plaatjes met afbeeldingen uit het leven van de heilige Catalina die naast de voordeur van de huizen zijn aangebracht.

De late namiddag brachten we door op ons terras om dan 's avonds in Alcudia de typisch spaanse paella te gaan eten.

Zondag voormiddag zijn we opnieuw op uitstap vertrokken, eerst naar Cap de Formentor. De rit voerde ons opnieuw door een prachtige landschap, via een bochtige weg met heel mooie uitkijkpunten om te eindigen aan de vuurtoren.

We moesten eerst dezelfde weg terug om vervolgens naar Cala Rajada te rijden een meer moderne en druk bezochte kusthaven. Er was daar ontzettend veel volk, want er was een culinair evenement gaande. Wij genoten op een terrasje van heerlijke tapa's.

De rest van de namiddag bleven wij bij ons appartement. Het weer was zo mooi dat de jongeren gingen zwemmen in zee.

's Avonds aten we opnieuw in Port Acudia op een gezellig terras.

Maandag voormiddag hebben we ons appartement verlaten om in Palma de Mallorca nog even de oude binnenstad te verkennen.

Na de middag moesten wij onze huurauto inleveren en om 15h45 vertrok ons vliegtuig om ons veilig weer thuis te brengen.

Mallorca heeft ons erg bevallen en bovendien was het de hele tijd prachtig weer. We komen hier hoogst waarschijnlijk nog eens terug.