SPANJE april 2015

Net zoals vorig jaar willen we graag de sombere winter vergeten en gaan we naar Spanje naar de zon.
Omdat we dit jaar niet op skivakantie zijn geweest en Alain toch nog graag eens op de latten wil staan, plannen we onze reis via  Panticosa, een skigebied in de Pyreneeën.

Zondag 22 maart en maandag 23 maart.
We vertrekken zondag 22 maart, een kille grijze dag en we overnachten op een camping in Limoges. Maandag  trekken we verder richting Pyreneeën. De temperatuur haalt amper 8 graden.
We plaatsen ons op camping Gavin in Gavin.

Dinsdag 24 maart
We trekken onze skikledij aan en rijden met de auto naar Panticosa. Daar nemen wij de cabinelift naar de skizone op 1900 m, Daar op die hoogte kan nog worden geskied. Alain doet er enkele skipistes. Veel volk is er niet meer maar het zonnetje schijnt en het is aangenaam vertoeven in de sneeuw. Kort na de middag zijn we terug op de camping.
Alain is blij toch nog eens op de latten te hebben gestaan. Gezien zijn leeftijd misschien de laatste keer.
Morgen trekken we verder richting zuiden.

Woensdag 25 maart
Het heeft vannacht flink gewaaid en het heeft gesneeuwd. Bij ons vertrek rijden wij de eerste 150 km door een prachtig wit bestoven landschap. Er is ook veel wind. Het is een lange rit. van 750 km. Rond 17h30 komen we aan op een camping in Isla Plana. Deze camping bevalt ons niet. Hij ligt op een heuvel ver van de zee en in een verlaten landschap. We besluiten terug te keren naar Bolnuevo Mazarron op camping  Playa de Mazarron waar wij verleden jaar ook verbleven. Het is ruim 18 h als wij er aankomen. De camping is voor 70 % volzet. Net als verleden jaar zijn hier veel overwinteraars.

Donderdag 26 maart en vrijdag 27 maart
Donderdag is onze eerste dag hier en een dag van complete rust. Het is 18 graden, maar er wordt warmer weer voorspeld vanaf morgen.
En ja vrijdag is een heel zonnige dag met een aangename 22 graden. Ook nu blijven wij de hele dag op de camping. Onze activiteiten beperken zich tot een strandwandeling.

Zaterdag 28 maart – 24 gr,
Opnieuw een zonnige dag vandaag. We gaan naar de markt in Mazarron en  lunchen s'middags in een buffetrestaurant in Puerto de Mazarron. Ook nu brengen wij de rest van de namiddag door op de camping.

Zondag 29 maart tot woensdag 1 april – 22 gr.
Zondagvoormiddag rijden wij naar de druk bezochte markt in Puerto Mazarron. Hier zijn echt koopjes te doen vooral wat betreft groente en fruit. Maandag maken we in de namiddag een lange wandeling in de Sierra de las Moreras. De  wandelweg loopt langs de kust door rotsachtig, dor gebied, volledig onbewoond, en met hier en daar een klein kiezelstrand.

Dinsdagnamiddag zijn we naar Cabo Tinosa gereden. Daar staat een compleet verlaten militair bolwerk, gebouwd in 1933 als militaire verdedigingsvesting met reusachtige kanonnen van 14 m. Het is sedert 1994 niet meer in gebruik. Dit hadden we verleden jaar ook al bezocht, maar de weg er naartoe is zo mooi en ook de vesting zelf was zeker een tweede bezoek waard.

En woensdag gaan we gewoon eens rondkijken in Puerto Mazarron dat een heel mooi strand heeft.

Donderdag 2 april tot zondag 5 april
Het is “Semana Santa” hier in Spanje en dan hebben de kinderen en de volwassenen vrij. De camping loopt behoorlijk vol met Spanjaarden. Wij blijven ons ritme behouden van lange dagelijkse wandelingen en zondag gaan wij opnieuw naar de markt en omdat het Pasen is ook uit eten. Wij doen daarna nog een toertje met de auto naar Calanegro. Daar worden de heuvels ontsierd door de vele serres en met plastiek bedekte landbouwgewassen.

Wij besluiten morgen te vertrekken naar Guardamar.

Maandag 6 april – 18 gr.
We verhuizen dus naar camping Marjal in Guardamar. Het is een prachtige vijfsterrencamping met een groot zwembad, veel sportfaciliteiten, een wellnes, een fitnesscenter... De camping staat zo goed als vol. Onze buren zijn bijna allemaal Engelsen die hier al staan sedert december.

We wandelen nog even tot aan de zee (800 m). De omgeving rond de camping is niet bijzonder mooi en ook niet verzorgd.

Vanuit deze camping plannen we toch enkele uitstapjes.

Dinsdag 7 april – 17 gr.
Er is geen zon vandaag en er is een felle, gure wind. We gaan naar Alicante voor een stadsbezoek en met de stille hoop dat we daar minder last zullen hebben van de wind.
We beginnen ons stadsbezoek in de haven waar naast de vele jachten ook een mooie klassieke driemaster ligt.

We nemen even een kijkje op het strand, Playa de Postiguet en bij zonnig weer moet het er heerlijk zijn, maar nu is er alleen de felle, koude wind en verder geen kat.
Het strand ligt aan de voet van de heuvel waarop het “Castillo de Santa Barbara” staat. Dit fort prijkt hoog boven  de haven en de stad. Daar begint ook “El Barrio” het oude stadsgedeelte en de volksbuurt met oude huizen, smalle steegjes en veel trappen en de veertiende eeuwse  basilica de Santa Maria.

Via de Plaza del Ayuntamiento met zijn mooie stadhuis gaan we naar de Esplanade de Espana. Dit is een mooi geplaveide promenade met veel palmbomen, terrasjes, en marktkraampjes. We kiezen een van de vele restaurantjes om er te lunchen, eentje waar we binnen kunnen zitten  om even uit die felle wind te zijn.

Na de lunch gaan we naar de winkelstraat in het modernere gedeelte van Alicante.
Daarmee was onze hele dag goed gevuld.

Woensdag 8 april en donderdag 9 april – 17 gr.
Woensdag wakkert de wind aan tot stormkracht. Als we in de namiddag langs de rivier naar zee wandelen zien we de golven hoog opspatten tegen de havenmuur. Het is niet echt een aangename dag vandaag.

Omdat het donderdag nog steeds bewolkt is en er nog altijd veel wind is maken we een daguitstapje. We rijden naar Elche. Elche is een stad vooral bekend door zijn palmparken. Deze palmbossen waarin meer dan 200,000 palmbomen staan zijn sedert het jaar 2000 Unesco werelderfgoed. Wij parkeren de auto onder een brug langs de rivier die langs de stad loopt. De rivier is eigenlijk in het midden een ingedamd kanaal met langs weerszijden over de hele lengte kleurige graffiti. Dit levert een heel aparte aanblik.

Naast een aantal musea zijn de voornaamste bezienswaardigheden: de Basilica de Sta Maria met ernaast de  Torra Mirador, het heel mooie stadspark, de priestertuin (Huerto del Cura) en parc de Palmeral. Dit laatste is het grootste palmbos. De stad is helemaal omringd door palmparken en ook in de stad zelf wordt veel zorg besteed aan bloemen en planten en palmbomen.

Op de terugweg rijden wij naar Rojales om een kijkje te nemen bij de “Cuevas del  Rodeo.
Cuevas zijn grotwoningen in de bergwand die bewoond werden tussen de 17de en de 20ste eeuw.
Nu worden ze door kunstenaars en ambachtslui als werkplaats en culturele ontmoetingsplaats gebruikt.

Het was een bijzondere en interessante  uitstap vandaag.

Vrijdag 10 april – 20 graden.
Onze uitstap van vandaag begint in Torrevieja. Het is er markt en het is ongetwijfeld een van de grootste markten die we ooit bezochten. Daarna rijden wij naar La Manga del Mar Menor. La Manga ligt op een 22 km lange, smalle landstrook die de binnenzee (Mar Menor) van de open zee afsluit. We hadden gedacht hier fantastische natuur te zien, maar dat viel een beetje tegen. De landstrook is bebouwd met hoge flatgebouwen en kleine villa's. De natuur heeft hier duidelijk moeten wijken voor urbanisatie. Bovendien zou je denken bij zoveel bebouwing dat er veel mensen zouden moeten zijn, maar dat was niet het geval. Alles gaf een nogal verlaten indruk. Vele winkels en restaurants waren gesloten.

Zaterdag 11 april – 17 graden
Deze namiddag rijden wij naar het strand van Arenal.  Het is een prachtig ongerept zandstrand beschut door hoge duinen. Maar op dit mooie strand is er niemand. Er is geen zon en het is niet echt warm. Ook hebben wij de indruk dat vele flatgebouwen gewoon leeg staan. In het hoogseisoen zal het hier wel drukker zijn, maar net als gisteren ziet alles er doods en verlaten uit.

Nadien rijden we naar Santa Pola. Wij kuieren wat rond in de vissershaven en de jachthaven en wandelen dan in de verlaten binnenstad naar het Castillo. Binnen in het Castillo zijn een aantal musea gevestigd. Veel meer is er in Santa Pola niet te zien. Rond Santa Pola liggen grote zoutmeren (salinas). Zoutwinning is een belangrijke economische activiteit in dit gebied. De zoutmeren worden bevolkt door vele vogels (o.a. flamingo's, reigers ...)die zich voeden met de vis uit de zoutvlaktes.

Zondag 12 april – 17 graden
Het is onze laatste dag op deze camping. We houden het rustig, er is opnieuw veel wind en het is de hele dag bewolkt.

Maandag 13 april – 21 graden
We verhuizen naar camping Cap Blanch in Altea. Deze camping ligt vak aan het strand en op wandelafstand van Altea. De zon schijnt en we wandelen in de namiddag via de promenade langs de zee naar Altea, een charmant plaatsje. Hier is wel veel volk en vele terrasjes zijn bezet.
Het zal ons hier zeker goed bevallen. De omgeving is veel mooier en levendiger dan de vorige.

Dinsdag 14 april – 22 gr.
Van Altea naar Benidorm is maar 15 km en vandaag bezoeken wij  Benidorm.
Zoals altijd bruist Benidorm. Er liggen veel mensen op het strand, de bars en terrasjes zijn druk bezet en langs de lange promenade wandelen heel veel mensen net als wij.

En net als verleden jaar moet ik even mijn favoriete kledingzaak bezoeken die mooie stads- en feestkledij verkoopt. Ik kies een feestjurkje  en nog twee mooie zomerjurken. En even verder vind ik een paar mooie sandaaltjes. Mijn man die een grote hekel heeft aan winkelen blijft telkens braaf wachten op een bankje buiten. We lunchen in Benidorm en slenteren nog wat langs het strand. Ik ben gelukkig met mijn aankopen en het was verder ook een mooie dag.

Woensdag 15 april en donderdag 16 april
Voor woensdag zijn geen uitstappen gepland en buiten een lange strandwandeling doen we niet veel.

Donderdag rijden we naar Xativa   Dit gezellige stadje wordt gedomineerd door het Castillo. Het Castillo bestaat eigenlijk uit twee kastelen: het kasteel Menor en het kasteel Mayor boven op de heuvel zijn zeker een bezoek waard.

Vervolgens rijden we nog naar Guadalest. Hier waren we verleden jaar ook al, maar de unieke ligging van dit dorp nodigt uit tot nog een tweede bezoekje. Vanuit het dorp hebben wij een prachtig zicht op het stuwmeer van Guadalest.

Vrijdag 17 april – 22 gr.
In de namiddag rijden wij naar Calpe. We hebben verleden jaar de oude binnenstad van Calpe bezocht en we beperken ons bezoek ditmaal tot de haven en het strand en natuurlijk de 332 m hoge rots van Ifach.

Op de terugweg kuieren wij nog eens door de oude binnenstad van Altea.

Zaterdag 18 april – 22 gr.
We rijden vandaag nog eens naar Benidorm. Misschien omdat het vandaag zaterdag is, maar reeds in de voormiddag is het erg druk.  Veel mensen liggen te zonnen op het strand en hier en daar zijn de senioren enthousiast aan het turnen. De promenade is vol met slenterende mensen en er is  animatie. Zangers en gitaarspelers proberen het publiek te bekoren. In de binnenstad is er in de Engelse pubs ook reeds volop ambiance.

Na onze lunch in Benidorm rijden we terug naar Albir om er de mooie wandeling naar de vuurtoren te doen. Het is bijna 6 km wandelen heen en terug. Het pad loopt op een helling hoog boven de zee en we hebben schitterende uitzichten.

Het was een aangename, zonnige dag vandaag.

Zondag 19 april - 22 gr.
Onze laatste dag om te genieten brengen wij door met zalig nietsdoen.
Morgen vertrekken wij terug naar huis om woensdag thuis te komen.