SPANJE april 2014

Woensdag 2 april – vrijdag 4 april

Vele senioren gaan overwinteren in het zuiden van Spanje. Wij gaan niet direct overwinteren, maar willen toch graag in april de zon gaan opzoeken. Wij vertrekken dus op woensdag 2 april richting Zuid-Spanje voor een ontspannend verblijf aan de kust.
Het is een lange weg en we doen er bijna drie dagen over naar Mazzaron. Op 4 april in de namiddag komen wij aan op Camping Playa de Mazzaron in Bolnuevo-Mazzaron.
De eerste indrukken zijn heel gunstig. De camping ligt vlak aan zee en heeft een uitgestrekt prachtig zandstrand. Er is ook een verwarmd zwembad op de camping. De plaatsen zijn ruim, het sanitair is verzorgd en luxueus. Alhoewel het een grote camping is met meer dan 400 toerplaatsen, is hij toch zeker voor 70 % bezet. Vele senioren uit diverse landen verblijven hier meerdere maanden in het laagseizoen. En wat ons vooral gunstig stemt is het mooie zonnige weer. Het is 24 gr. Moge het zo blijven!

Zaterdag 5 april en zondag 6 april – 24 gr

De eerste dag is een dag van zalig nietsdoen. We wandelen langs het mooie strand. In Bolnuevo bewonderen we de “Ciudad Encantadea” wat wil zeggen: de betoverde stad. Het zijn door de tijd en de wind gevormde eigenaardige zandsteenformaties.

Ook zondag is een dag van nietsdoen. We gaan wel lekker uit eten in Mazzaron.

Maandag 7 april – 23 gr. en dinsdag 8 april – 25 gr.

Maandag gaan we in de voormiddag boodschappen doen en in de namiddag maken we een lange wandeling langs de kust vertrekkende in Bolnuevo. De kust is hier rotsachtig en hier en daar zijn kleine keienstrandjes.

Dinsdag maken we een daguitstap. Eerst bezoeken we Cartagena. Echt boeiend kunnen we deze stad niet noemen. Er is een grote haven en er zijn mooie verkeersvrije winkelstraten. Het oude stadgedeelte heeft een groot aantal musea met onder meer een redelijk goed bewaard Romeins theater. Het Castle dat een historisch museum herbergt oogt niet erg historisch, maar men heeft er wel een mooi uitzicht op de haven.

Onze terugweg naar Mazzaron loopt door het mooie grillige berglandschap en langs de kust.

In La Azohia staat nog een verdedigingstoren uit de XV de eeuw.

Via een smalle, kronkelende bergweg komen we op de “Cabo Tinoso”. Op deze kaap staat een verlaten militair bolwerk dat gebouwd is in 1933 en er uitziet als een middeleeuws kasteel. Er staan nog 2 indrukwekkende kanonnen van 14 m lang en met een bereik van 21 km. Dit laatste was zeker een bezoekje waard ook vanwege de schitterende ligging.

Woensdag 9 april 23 gr. en donderdag 10 april 24 gr.

Woensdag zijn we de hele dag op de camping gebleven.

Donderdag maken we opnieuw een daguitstap. Ditmaal willen we het nationaal park de Sierra Espuna verkennen. Onze eerste halte is in Totona waar we de nodige info krijgen in het toeristenbureau. Verder is Totona niet opzienbarend. Wel is er een religieus feest aan de gang met koorzang en een processie van hele kleine kinderen.

Hierna rijden wij naar een toevluchtsoord in de bergen: de Ermita de Santa Eulalia. Dit mooi gelegen klooster met kerk en met hotel en restaurant oogt goed verzorgd en welvarend. Heel mooi is het altaar in de kerk.

Dan gaat het verder naar Aledo. Dit was vroeger een versterkt middeleeuws plaatsje. Nu blijft alleen nog een toren uit de XIde eeuw van het toenmalige fort over en een schandpaal. Een andere bezienswaardigheid is de “Puerte de los tradiciones”: dit monument werd in 2009 opgericht om de tradities van Aledo in eer te houden.

Na dit bezoekje trekken we de bergen in om op zoek te gaan naar de “Pozos de la Nieve” = de sneeuwputten. Op ca. 1500 m hoogte kan men nog enkele van die sneeuwputten vinden. Ze werden vooral in de 18de en 19de eeuw gebruikt om ijs te maken voor de zomer. Deze ronde diep ingegraven bouwsels werden de hele winter door met sneeuw gevuld. De sneeuw werd aangestampt en bevroor tot ijs en werd afgedekt met stro en aarde. In de zomer werden blokken ijs uitgehakt en met paard en kar vervoerd naar het dal om levensmiddelen koel te houden.Dit was wel een zeer arbeidsintensieve en tijdrovende manier, maar ook de enige manier.

Hiermee hebben we alles gezien en rest ons de terugrit door een prachtig berglandschap.

Vrijdag 11 april tot zondag 13 april – 22 gr

Over deze drie dagen valt niet veel te vertellen. Zaterdagvoormiddag gaan we naar de markt in Mazzaron en gaan ook weer uit eten. Maar verder doen we niet veel meer dan enkele wandelingetjes langs het strand.

Maandag 14 april – 23 gr,

Mazzaron heeft twee belangrijke stedelijke centra: de haven en de hoofdstad, vijf kilometer van de kust. Mazzaron is al sinds zijn oorsprong verbonden met de mijnbouw in de berggebieden maar kende een hoogtepunt eind 19de eeuw. In de mijnen rond de stad werd vooral ijzer en galenite gedolven. Wij gaan vandaag een wandeling maken door het prachtige kleurrijke verlaten mijnlandschap . Tussen de roestkleurige heuvels zijn nog overal de ruines en de mijnschachten te zien. Nu wordt er nergens meer aan mijnbouw gedaan en is Mazzaron een belangrijk toeristisch en landbouwgebied geworden.

Dinsdag 15 tot donderdag 17 april – 23 gr

Na twee rustige dagen besluiten we om donderdag ter verhuizen naar Oliva. Het is een rit van 240 km en donderdag vlak na de middag komen we aan op Eurocamping. Het is een grote aan zee gelegen camping. Het mooie zandstrand ligt achter een duinenrij. De hele namiddag komen er mensen toe, vooral veel Spanjaarden. Het is “semana Santa” en in Spanje wordt er niet gewerkt op goede vrijdag. Velen komen hier dus voor het Paasweekend. Tegen de avond staat de camping quasi vol, en er is heel veel lawaai. Vlak naast ons staan een hele groep jongeren. Rond 21h30 komen ze op onze deur kloppen en vragen ons hoe lang ze lawaai mogen maken. Ze excuseren zich op voorhand maar als ze het te bont maken, mogen we het gerust zeggen. Ik heb ze veel plezier gewenst. Rustig zal het wel niet zijn, maar ach het is maar voor een paar dagen, na het weekend wordt het vanzelf wel rustig.

Vrijdag 18 april – 27 gr. en zaterdag 19 april – 30 gr.

Vrijdag = goede vrijdag lijkt wel een groot feest op de camping. Het is prachtig weer en aan het strand is echt heel veel volk. Wij maken een mooie lange strandwandeling. 's Avonds worden de familiemaaltijden bereid door de Spanjaarden, in veel gevallen wordt de reuze paellapan bovengehaald. Er is muziek, gepraat en gelach, heel veel lawaai dus. Het wordt echt geen rustige nacht.

Zaterdagvoormiddag gaan we naar Gandia, een redelijk grote stad, Eerst bezoeken we de markt en daarna de oude binnenstad. Na de middag blijven we op de camping. Het is ondertussen 30 gr. en dat is wel even wennen. Er is wel meer wind en er zijn dan ook heel veel kitesurfers op het strand en op zee. De kleurige kites en de soms hoog opspringende surfers bieden een mooi schouwspel. Het is nog steeds erg druk op de camping.We zijn benieuwd of het opnieuw een lawaaierige, onrustige nacht zal worden.

Zondag 20 april – 28 gr. en maandag 23 gr.

Het is Paaszondag en nog steeds heel druk op de camping. We maken vandaag opnieuw een lange wandeling langs het strand tot in Oliva (ca, 3 km). Na een koele drink op een terrasje gaan we dezelfde weg terug.

Maandag maken we een rondrit in het achterland. Onze eerste stop is het natuurpark van Alfauir. We maken er een korte wandeling.

Daarna voert onze rit ons de bergen in. Er zijn heel veel sinaasappel boomgaarden. Op sommige plaatsten liggen er hopen vruchten te rotten. Blijkbaar is er een grote overschot. We rijden tot aan het stuwmeer van Beniarres en keren dan via een andere weg terug. Het landschap onderweg is mooi en hier en daar komen we prachtig gelegen dorpjes tegen. In de verte zien we de ruines van een oude burcht.

Het is de hele dag af en toe bewolkt en tegen de avond krijgen we wat regen. Het zijn de eerste regendruppels van deze vakantie.

Dinsdag 22 april – 24 gr.

We vertrekken in de vroege voormiddag voor een daguitstap te beginnen in Benidorm.
Een paar jaar terug waren we daar op vakantie samen met mijn schoonbroer en schoonzus. Mijn schoonzus en ik hadden daar een winkel ontdekt die bijzonder mooie stads- en feestkledij verkocht voor een zeer redelijke prijs. Gisteren ben ik terug naar die winkel gegaan en ja ik kon de verleiding niet weerstaan en heb twee jurkjes gekocht die ik bij verschillende gelegenheden kan dragen.

We zijn ook in Benidorm blijven lunchen en daarna zijn we naar de Fonts d'Algar gereden. Dit zijn watervallen met een natuurlijk zwembassin.

Hierna rijden we naar Guadalest.Dit is een dorpje in de bergen met nog geen 200 inwoners, maar prachtig vanwege zijn unieke ligging. Het is een Moors dorpje uit de 8ste eeuw en alleen te bereiken via een tunnel in de rotsen. Je hebt er een heel mooi uitzicht op het stuwmeer van Guadalest.

Deze dag was goed gevuld en het is laat als we terug op de camping zijn, maar het was beslist een mooie dag.

Woensdag 23 april en donderdag 24 april – 24 gr

Na een rustige woensdag gaan we donderdag opnieuw op stap. We beginnen met een bezoek aan Altea. Na wat zoeken en vele, vele trappen bereiken we de oude binnenstad van Altea. Vlak voor de Virgin del Consuelokerk ligt een charmant pleintje met er rond smalle geplaveide straatjes met witte huisjes. Het is allemaal heel netjes en in de huisjes zijn onopvallend kleine winkeltjes met kledij of kunst ondergebracht Vanuit de binnenstad heeft men een heel mooi uitzicht over de stad in zijn geheel en de zee. We dalen af naar de mooie promenade die langs de zee loopt.

Na dit bezoek rijden we naar Calpe. Onderweg nemen we nog een kijkje bij de “Barranco de Mascarrat” dit is de brug die over de diepe kloof tussen en Altea en Calpe ligt.

Het toeristisch goed gekende Calpe dat door de rots van Ifach wordt gedomineerd heeft niet alleen een prachtige oude binnenstad, maar ook een mooie haven en een actieve vissershaven.

In de oude binnenstad staat vlak bij de oude kerk een heel moderne Parisch kerk. Bij de muren van de vroegere militaire vesting staan nog 2 kanonnen opgesteld. Verder zijn er nog een paar mooie pleintjes en woningen met opmerkelijke muurschilderingen.

We wandelen verder naar de vissershaven waar vanaf 16 h de vissersboten binnenkomen en men de activiteiten bij het lossen van de vis kan bekijken. Het is ook mogelijk de visveiling bij te wonen.

En als laatste nemen we nog een kijkje bij de 332 m hoge rots die Calpe domineert. Je kan op de rots een wandeling maken van 2h30. Wij beperken ons tot een stukje van de wandeling om van de mooie uitzichten te genieten.

Vrijdag 25 april tot zondag 27 april – 24 gr

De temperatuur is hier vrij stabiel, maar vrijdag was er veel wind. We hebben vrijdag wat gewandeld langs het strand en zaterdag hebben we boodschappen gedaan en dat was het.

Maar voor vandaag zondag is er een daguitstap gepland langs de kust. We volgen de kust tot Moraira. Het is een beetje een mondain kustplaatsje dat omgeven is door heel veel residentiele villawijken.

Als we na ons bezoek aan Moraira verder rijden kunnen we van op de uitkijkpunten op de heuvels de vele villa's met hun blauwe zwembaden goed zien liggen. Ze liggen op verschillende hoogtes en hebben allemaal zicht op zee.

We rijden verder naar Cabo de la Nao en houden regelmatig halt om van de schitterende uitzichten te genieten.

Onze volgende halte is Javea waar we ook blijven lunchen. Net als Moraira is Javea een heel verzorgde kustplaats met een mooi strand.

We gaan weer verder tot aan de Cabo San Antionio. Het moet gezegd worden het hele stuk tussen Cabo de la Nao en Cabo San Antonio is heel mooi en gevarieerd. Na iedere bocht is het landschap anders: er zijn prachtige uitzichten, de groene heuvels en de rotsachtige kust, het verveelt geen moment. Onze weg voert ons door het natuurpark van de Montgo, een paradijs voor wandelaars. Deze bergketen loopt parallel met de kust en ook hier weer veel mooie uitkijkpunten.

Een van de bekendste uitkijkpunten is de “Miradores” bij de molens van Planes. Hier staan ook de overblijfselen van 11 windmolens die to de 19de eeuw gebruikt werden om granen te malen. Ze hebben geen wieken meer, maar het is toch een boeiende bezienswaardigheid.

We eindigen onze tocht met een bezoekje aan Denia om vandaar terug naar de camping te rijden.

Maandag 28 april en dinsdag 29 april - 24 gr.

Dit zijn de twee laatste dagen van ons verblijf hier in Spanje. Twee dagen om nog te genieten van zon, zee en te chillen vooraleer we de terugrit naar huis aanvangen.

Woensdagmorgen vertrekken we om in vrijdagnamiddag terug thuis te komen.