FRANKRIJK mei 2015

Op zondag 3 mei vertrekken wij vol goede moed naar St. Aygulf om er een 14-tal dagen van de zon te genieten. We hebben heel veel regen onderweg. Rond 18 h houden we halt op camping De l'Oiselan in Pont d'Ain om er te overnachten.
De volgende dag trekken we verder in nog steeds bar weer met intense regenvlagen. Naarmate we het zuiden naderen wordt het droger en als we in de namiddag aankomen op Camping La Plage d'Argens zijn we gelukkig met de aangename 20 graden en het is er droog. De camping heeft aanzienlijke veranderingen ondergaan sedert 3 jaar terug toen we hier ook waren. Er staan veel meer vakantiehuisjes en de kampeerplaatsen zijn netjes afgebakend met struiken.

Dinsdag 5 mei en woensdag 6 mei – 22 gr,
Dinsdag en woensdag zijn twee aangename, zonnige dagen. We doen niet veel meer dan een paar lange strandwandelingen en wat boodschappen. Een beetje leven als God in Frankrijk dus.

Donderdag 7 mei – 23 gr,
Er staat een uitstapje naar St. Tropez op ons programma. Onderweg zien we heel veel motards. Met brullende motoren steken ze de files voorbij, want ja het is heel druk op de weg naar St. Tropez.
Ook in St. Tropez zelf is er heel veel volk en overal zie je motors geparkeerd en zitten stoere mannen en vrouwen in lederpak  op de terrasjes. St. Tropez is nog altijd even gezellig en we blijven er lunchen.

In de namiddag doen we op de terugweg nog Port Grimaud aan. Hier staan honderden motoren geparkeerd en zien we grote spandoeken met Harley Davidson op. Hier is duidelijk een heel evenement aan de gang. En ja als we het  later even opzoeken op internet kunnen we lezen dat Harley Davidson hier in de Golf van St. Tropez jaarlijks een 4-daags evenement organiseert dat eindigt zaterdag met een grootse parade van duizenden Harleys door de straten van Port Grimaud en St.Tropez. Dat zal me een hoop lawaai geven denk ik.

Misschien gaan we wel eens kijken, maar het zal wel een probleem zijn om de auto kwijt te geraken.

Vrijdag 8 mei – 22 gr. en zaterdag 9 mei
Vrijdag gaan we naar de markt in St. Aygulf en zaterdag trekken we in de voormiddag al naar Port Grimaud voor de Harley Davidson parade. Het is vrij druk en we parkeren de auto een paar km voor Port Grimaud en gaan te voet verder. Bij navraag vernemen wij dat de start van de motorparade nog eens 5 km verder is. Er zouden maar liefst 12000 Harleys deelnemen aan de parade door de golf van St. Tropez (parcours van 39 km). Wij nemen een kijkje  in de “Harley Village”. Dit is een camping resort en een groot deel van het strand is gereserveerd voor het evenement. Op het strand staat een groot podium waar optredens plaats vinden en daar rond zijn vele drank-en eettenten. Even verder is er het grote Harley-Davidson shopping village, een markt waar uitsluitend producten verkocht worden die met motorrijden te maken hebben en natuurlijk worden ook de mooiste machines er getoond. Veel bikers verblijven in het resort dat dan ook vol staat met Harleys en waar de bikers (waartussen heel schilderachtige types) rondlopen. Ook in de hotels en campings in de omgeving verblijven veel motorrijders. Je hoort dan ook de hele dag het gebrul van de motoren op de weg.

Zondag 10 mei en maandag 11 mei – 23 gr
Zondag is het gewoon genieten van zon en strand en  het zwembad.

Maandagnamiddag rijden we naar St. Maxime waar we eens rondslenteren en op de terugweg bewonderen we de rots inhammen in Les Issambres.

Dinsdag 12 mei en woensdag 13 mei – 24 gr,
Wij blijven dinsdag de hele dag op de camping, wandelen langs het strand en verpozen bij het zwembad.

Woensdag rijden we langs de kustweg naar La Napoule. We stoppen regelmatig om de mooie uitzichten van het Esterel massief te bewonderen. Het kasteel van La Napoule dat vlak aan het strand ligt werd in 1920 gerestaureerd. Het wordt nu gebruikt voor exposities.

Donderdag 14 mei – zaterdag 16 mei

Te voet naar de markt in St; Aygulf en een wandeling van Frèjus naar St. Rafaël langs de strandboulevard, meer wordt er in die laatste dagen niet gedaan.

Zaterdag wordt de luifel afgebroken, gereinigd en opgeborgen en morgen vertrekken wij naar de Savoie.

Zondag 17 mei – 23 gr.

De meer dan 400 km rijden naar de Savoie verlopen vlot. In de namiddag komen wij aan in Aix-Les-Bains aan de Lac de Bourget. De camping staat quasi vol, maar wij krijgen toch nog een plekje. Het is een heel mooie omgeving en Aix-les-Bains is een bekend kuuroord.

Vanaf morgen beginnen wij met campinginspectie in de omgeving.

Maandag 18 – zaterdag 23 mei

Behalve donderdag zijn wij elke dag de hele dag op pad om campings te inspecteren.
Maar donderdag nemen wij een vrije dag en maken een uitstapje naar het mooie, ons bekende Annecy.
Jammer genoeg is het erg koud die dag, amper 15 graden en een koude gure wind. Toch zijn we helemaal in bekoring van het mooie stadje.

Op de terugweg genieten we van het magnifieke landschap en bezoeken wij nog een ander pareltje: het dorpje Chanaz dat tot de mooiste dorpen van Frankrijk behoort.

En langs het meer van Bourget houden we nog even halt bij l'Abbaye de Hautecombe.

Ondanks het minder aangename weer was het toch een aangename, mooie daguitstap.

Zondag 24 mei en maandag 25 mei
Alain voelt zich al een paar dagen niet lekker en heeft nu ook koorts en hij wil graag naar huis.
Maandagmorgen vertrekken wij dus om maandagavond thuis te komen.
De rest van de campinginspectie zullen wij later doen. Hoofdzaak is dat Alain nu naar de dokter kan.