FRANKRIJK, Die, juni 2014

Zaterdag 7 juni en zondag 8 juni – 28 gr.

Zaterdagmorgen zijn we even na 10h30 aangekomen in Die, op camping le Rio-Merle. We hebben net onze jaarlijkse campinginspecties afgerond en hebben de vallei van de Drôme gekozen om van een rustige vakantie te genieten.

Onze verplaatsing vanuit Tournon was niet zo groot, daardoor zijn we hier vroeg en dat is maar goed ook. Het is Pinksterweekend en de camping heeft maar een 5-tal plaatsen meer vrij en tegen de middag wordt het bordje “complet” aan de ingang gezet.
Camping Rio-Merle is een zeer verzorgde camping met zwembad en op slechts 300 m van het centrum van Die. We krijgen een schaduwrijke plaats niet ver van de ingang. Tegen de middag zijn we geïnstalleerd en kunnen we van een aperitiefje genieten. Er staan veel Nederlanders en Fransen op de camping, maar ook enkele Duitsers en ook Belgen. Hier staat een 80-jarige Belgische mevrouw die hier van half mei tot eind september blijft, helemaal alleen. Ze woont in een bejaardenflat in Dadizele, en de kleinzoon van haar zus komt met de caravan naar hier, helpt haar installeren en vertrekt dan terug. Ze geniet van de contacten en van het mooie weer, rijdt hier nog zelf rond met de auto.

Zondagvoormiddag zijn wij bij het toerist-info kantoor documentatie gaan ophalen en hebben meteen de stadswandeling gemaakt. Die is een heel gezellig stadje prachtig gelegen langs de rivier de Drôme en aan de voet van het Vercorsmassief. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn de Porte St. Marcel, een derde-eeuwse toegangspoort, de Notre-Dame kerk, de Purgnontoren en de Gallo-Romeinse muren die dateren uit de vierde eeuw.

Het is ondertussen heel warm geworden en we blijven de rest van de dag aan het zwembad verpozen.

Maandag 9 juni – 35 gr.

Vandaag willen we een stukje van de Vercors ontdekken, in de directe omgeving van Die. We rijden richting Romeyer wat een aangrenzend dorp zou zijn. Dorp is veel gezegd: er staan slechts enkele huizen, maar dan wel in een prachtig landschap! Daarna gaan we naar de voormalige abdij van Valcroissant, schitterend gelegen op het eind van een vallei. Het is nu een landschappelijk bedrijf en een gite. Overal op deze plaatsen vertrekken mooie wandelwegen, maar de temperatuur is ondertussen opgelopen tot 35 gr. en wandelen zien we helemaal niet zitten. Het is koeler in de auto.

In het middeleeuwse dorp Chatillon-en-Diois dat aan de voet van de 2000 m hoge berg Glandasse ligt, houden we even halt voor een frisse drink alvorens ons aan een kleine wandeling door de straatjes van het dorp te wagen.

We vervolgen onze rit naar de Cirque d'Archiane en het kleine gehucht Archiane. Hier zijn we opnieuw omringd door een prachtig berglandschap.

Het is ook een populair wandelgebied net als de Vallon de Combeau waar hier vooral de kleurige weiden met de vele bloemen en de bergen op de achtergrond de aandacht trekken. Op een koelere dag willen we hier wel eens komen wandelen.

Dinsdag 10 juni en woensdag 11 juni – 35 gr,

Dinsdagvoormiddag gaan we boodschappen doen, maar eerst rijden we even door naar het dorpje Ponet. Dit kleine dorpje ligt afgelegen en telt slechts 90 inwoners. Er zijn maar enkele straatjes van amper 1,5 m breed. Het is echt een plaatsje uit een andere tijd.

Woensdagvoormiddag is er markt in Die, een gezellige drukbezochte markt.

In de namiddag bezoeken we nog steeds in de directe omgeving van Die enkele bezienswaardigheden. Le Claps op 2 km van Luc-en-Diois is een rotsformatie van verschillende grote rotsblokken die de rivier verdeeld en waar 2 diepe meertjes worden gevormd.

Even verder kan men le Saut de la Drôme bewonderen, waar de Drôme een diepe val naar beneden maakt.

Nog enkele km verder wandelen wij een stukje door “le Marais des boulignons”, een moerasgebied dat eigenlijk een uitgedroogd meer is.

De namiddag is vlug voorbij gegaan en tegen de avond brengt een flinke bui wat verkoeling.

Donderdag 12 juni – 34 gr.

Het is opnieuw een bloedhete dag. Toch vertrekken we in de namiddag voor een kleine uitstap.

We maken een kleine wandeling door het schilderachtige dorpje Pontaix. Dit dorpje telt slechts een 160 inwoners wordt als het ware door de rivier de Drôme in twee delen gesplitst. Bijna alle huizen en een kleine kerk liggen langs de rivier.

Enkele km verder ligt Barsac midden de wijnvelden van de Clairette de Die. Wij maken een wandeling van ongeveer 1uur (promenade de la Clairette de Die)  door de wijnvelden van enkele kleine producenten onder een brandende zon. Hier en daar zijn ook enkele velden met notenbomen en we zien ook een lavendelveld. De lavendel staat nog net niet in bloei.

Hierna keren we terug naar de camping.

Vrijdag 13 juni 28 gr.

Voor vandaag is er een daguitstap gepland. Met de picknick in de rugzak vertrekken we voor een hele rondrit. Eerst gaat het richting Col de Rousset, en kunnen meteen genieten van een prachtig berglandschap en mooie vergezichten.

Col de Rousset

We houden halt in La-Chapelle-en-Vercors. Dit dorp speelde een rol in het verzet tegen de duitsers in de 2de wereldoorlog. Je kan er de plaats bezoeken waar 16 jonge mannen koelbloedig werden gefusilleerd door de Duitsers. Er is ook een heel mooi kapelletje. De monumentale kerk is een van de weinige gebouwen die niet werden verwoest tijdens de oorlog.

We vervolgen onze rit door les Petits Goulets, een weg door een bergengte, met kleine tunneltjes in de rotsen en zicht op een duizelingwekkende diepte, heel indrukwekkend. In St. Laurent en Royans vinden wij aan het eind van de vallei het orthodoxe klooster Saint Antoine Le Grand.

Daarna rijden wij opnieuw via een schitterende bergweg, de Combe Laval. De uitzichten zijn als van uit een vliegtuig!

Onze volgende halte is de voormalige citercienzer abdij van Leoncel, geklasseerd als historisch monument.

We vervolgen onze weg door de gorges d'Ombleve.
Om de chute de la Druise = een waterval van 72 m te bewonderen moeten we een wandeling maken. Vanaf de parkeerplaats loopt een wel heel steil pad naar beneden. Voor mij nogal moeilijk, vooral omdat er veel los gesteente ligt. We komen enkele wandelaars tegen die naar adem happend het steile pad naar boven klimmen. Zij verzekeren ons dat het echt de moeite waard is ondanks het lastige pad. En ze hadden gelijk het is een prachtig stukje natuur daar beneden. Het kost ons een klein half uur om terug naar boven te klimmen. We komen in de gorges nog een andere kleine waterval tegen en zien rotsbeklimmers op de loodrechte rotswanden aan het klimmen.

Het was een mooie tocht vandaag door een heel mooi gevarieerd berglandschap.

Zaterdag 14 juni en zondag 15 juni

Zaterdag is er opnieuw markt in Die en natuurlijk gaan we even markten. De rest van de dag en ook zondag doen we eigenlijk niets meer. Zondag is het bewolkt en veel minder warm.

Maandag 16 juni – 26 gr.

De zon is opnieuw van de partij en we vertrekken voor een daguitstap. We gaan enkele dorpjes bezoeken waarvan een paar geklasseerd zijn onder de mooiste dorpen van Frankrijk. Onderweg houden we af en toe halt om enkele foto's te nemen van het schitterende landschap. De eerste stop is in Bourdeaux, waar we een kleine rondwandeling doen.

Een vijftal km verder ligt het oude dorp Poet-Laval. Het dateert uit de 12de eeuw en is gerangschikt onder de mooiste dorpen van Frankrijk. De authenticiteit van dit oude op de heuvel gelegen dorp is goed bewaard gebleven en is zeker een bezoekje waard.

In Marsanne genieten we van een heerlijke typisch franse lunch op een terrasje.

Blijkbaar hebben we het mooiste tot laatst bewaard, want Mirmande dat ook tot de mooiste dorpen van Frankrijk behoort is deze onderscheiding zeker waard. Het dorp is gebouwd tegen de heuvel en heeft zijn middeleeuws karakter en charme weten te bewaren. Smalle, kronkelende, zeer steile straatjes leiden naar de top van het dorp. De geschiedenis van dit dorp gaat eveneens terug tot de 12de eeuw.

Dit was weer puur genieten vandaag van gevarieerde landschappen en oude authentieke dorpjes.

Dinsdag 17 juni tot vrijdag 20 juni

Dinsdag en woensdag beperken wij onze activiteiten tot een wandelingetje in de omgeving, een bezoekje aan de markt en boodschappen doen. Het weer is iets minder, we hebben zelfs af en toe een regenbui.

Donderdagnamiddag bezoeken we het dorpje Saillans en St. Sauveur-en -Diois, kleine slaperige dorpjes in een magnifieke omgeving.

In Vercheny doen we een wandeling door de wijngaarden van de Clairette. Onderweg wordt ons via borden haarfijn uitgelegd hoe de wijnranken groeien, onderhouden worden en geoogst worden.

Vrijdagnamiddag komen we in St. Benoit-en-Diois. Dit dorpje ligt op een rotskam vlak voor de Gorges de l'Echaris. Het telt amper 28 inwoners en heeft een heel bijzonder kerkje.

Onze rit gaat verder door de grillige Gorges de l'Echaris. Op de terugweg zien we nog enkele lavendelvelden die nu stilaan in bloei staan hun purperen kleur krijgen.

Vandaag viel ons weer op hoe gevarieerd het mooie landschap in deze regio is.

Zaterdag 21 juni – 28 gr.

Het is onze laatste dag in Die en hier is er vandaag groot feest: “La Fête de la Transhumance”. Dit is een traditioneel feest naar aanleiding van het vertrek van de kuddes met schapen en geiten naar de hoger gelegen bergweiden. Daar zullen de herders en hun kudde tot eind september rondtrekken.

De hele dag is het stadje in feeststemming. Er is animatie op de zaterdagmarkt en op de pleintjes worden demonstraties gegeven van schapen scheren. Oude boerenambachten zoals het scheiden van het kaf van het koren, het maken van borstels van stro, houtbewerking, oude handwerktuigen enz... worden overal gedemonstreerd. Er zijn straatmuzikanten en een fanfare met twee dansende reuzen trekt door de straten.

In de restaurantjes staat op ieder menu wel iets dat met schapen of geiten te maken heeft. Wij genoten op een terrasje van een heerlijk lunch met typische producten van de streek. Als aperitief een Clairette de Die, het voorgerecht was een sla met walnoten en een warme geitenkaas en het dessert was nouga-ijs.
Het toppunt van de dag was als 's avonds meer dan 2000 schapen door de straten van Die werden gedreven om hun tocht naar de Col de Rousset aan te vatten. De zeer vele toeschouwers applaudisseerden en fotografeerden dit uniek schouwspel. Wij hebben de kudde met nog vele anderen gevolgd tot een stukje buiten de stad.

Morgenmiddag komen de dieren aan op Col de Rousset en ook daar zijn de hele dag feestelijkheden gepland.

Dit was een bijzondere afsluiter van onze vakantie hier.

Morgen vertrekken wij naar huis om maandag thuis te komen.