Spanje en Frankrijk Dordogne mei 2013

Woensdag 8 mei – bewolkt 24 gr.
Vanuit de Ardêche, Frankrijk zijn we na onze jaarlijkse campinginspectie vertrokken naar Midden-Spanje.
We hebben er twee dagen over gedaan en zijn gisteren aangekomen op Camping El Escorial in El Escorial. Het was een heel mooie rit door de Pyreneeën en de weg door het binnenland verliep rustig. We zijn hier slechts een 30 km van Madrid.
Vandaag hebben we El Escorial bezocht, waar het door Philips II gebouwde gigantische kloosterpaleis El Escorial de blikvanger is. Het plaatsje zelf is gezellig en verfijnd.

Maar enkele km van onze camping verwijderd ligt het door Franco opgerichte oorlogsmonument Santa Cruz del Valle de los Caidos. Het kruis is 150 m hoog en ligt boven de in de rotsen uitgehouwen basiliek. Deze basiliek is 250 m diep in de rotsen door krijgsgevangenen uitgehakt.

Wat mij vooral bijblijft van deze beide bezoeken zijn de reusachtige afmetingen van deze gebouwen en de sobere rechtlijnigheid ervan.

Donderdag 9 mei – Bewolkt/zonnig 25 gr.

Van El Escorial is het ongeveer 50 minuten met de trein naar Madrid. Als we op de trein zitten merken we dat het station Principe Pio in centrum Madrid niet wordt aangegeven. Blijkbaar zitten we op een trein die naar een andere kant van Madrid gaat. Een vriendelijke medepassagier vertelt ons dat we van daaruit met de metro toch nog gemakkelijk in het centrum komen. Tegen 11 h zijn we dan toch ter plaatse. In de onmiddellijke nabijheid van het station ligt het Koninklijk Paleis met ernaast de kathedraal van La Almudena. Beide zijn vorstelijke, indrukwekkende gebouwen.

Hierna beginnen we met de stadswandeling die ons langs de bijzonderste bezienswaardigheden voert. Uiteraard veel kerken maar ook prachtige pleinen en zeer mooie gebouwen. Veruit de mooiste plaatsen vond ik het Plaza de Cibeles met de mooie fontein in het midden van het plein en het prachtige Palacia en ook het grote rechthoekige plein Plaza Major. Vlakbij de Puerta del Sol zijn veel winkelstraten en verschillende mimespelers animeren de grote schare toeristen.

We hebben lang niet alles van Madrid gezien, maar het is wel een mooie stad. Alleen jammer dat het er zo druk is en er overal heel veel verkeerslawaai is.
Om terug te keren nemen we de bus naar El Escorial en ditmaal verloopt alles vlotjes.
Vrijdag 10 mei – zonnig 25 gr.
Volgens onze reisgids is Segovia absoluut een bezoekje waard. Onder een stralend zonnetje vertrekken wij dan ook om dit plaatsje te bezichtigen. Het ligt tamelijk hoog in de bergen. Vlak voor het volledig ommuurde oude stadsgedeelte ligt de door de Romeinen gebouwde aquaduct. Reeds in de eerste eeuw na C. voorzag deze aquaduct de stad van water.
Er zijn zeer veel kerken in dit kleine stadje, sommige reeds van de 11de eeuw en er is de grote gotische kathedraal die dateert van de 16de eeuw.

Helemaal aan het eind van de stad ligt het Alcazar. Het is een reconstructie van het in 1862 door brand verwoeste fort. Er zijn ook enkele mooie kloosters waarvan het grootste, het Monasterio El Parral net buiten de stadsmuren in het mooie landschap genesteld ligt.

Dit kleinschalig, interessante stadje was inderdaad iets wat we niet mochten missen.

Zondag 12 mei – zonnig 24 gr.
Gisteren hebben we de regio Madrid verlaten en zijn in de vroege namiddag aangekomen op Camping Sierracilla te Humilladero in Andalusië. Deze betrekkelijk nieuwe camping heeft een groot zwembad en is goed gelegen om van hieruit verschillende uitstappen in het binnenland te doen.

Vandaag hebben we het vlakbij gelegen stadje Antequera bezocht. Dit stadje dat bijna hoofdzakelijk uit witte huisjes bestaat wordt gedomineerd door een Moors fort op de top van een heuvel. Niet ver van het fort liggen de meeste bezienswaardigheden van het stadje, hoofdzakelijk kerken en pleintjes.

Na dit bezoek gaan we naar de lagune van Fuente de Piedra een broedplaats voor flamingo's. We maken een wandeling van ca. 5 km die ons toelaat de flamingo's te zien. Een paar km verder bezoeken we dan een ezel farm. “El Refugio del Burrito” is vooral een soort opvangtehuis voor verwaarloosde of verlaten ezels en muilezels, en er is ook een therapie programma voor kinderen met speciale problemen. De farm werkt uitsluitend met giften. Je kan er zelfs door een jaarlijkse gift van 15 Euro een ezel adopteren.

De wandeling langs het meer met de flamingo's in volle zon en er was ook veel wind, heeft zijn sporen nagelaten. Ik ben erg verbrand, ik zie eruit en ik voel me als een gekookte kreeft. Dat wordt een paar dagen afzien.

Maandag 13 mei – 24 gr.

Er is nog steeds veel wind. We vertrekken al in de vroege voormiddag voor een daguitstap in de bergen. De autorit voert ons door een schitterend berglandschap tot aan de kloof Los Gaitannes in El Chorro. We rijden verder naar Ardales langs verschillende kleine meertjes, een stuwmeer en in Bobastro hebben we een mooi uitzicht op het meer van Ardales. Hier en daar onderweg liggen van die typische witte Andalusische dorpjes tussen de heuvels.

We kiezen opnieuw een bergweg om naar Ronda te rijden. De smalle bergwegen zijn niet in goede staat, maar het fantastische landschap maakt veel goed.Ronda is een grote stad gebouwd op een rotsplateau. Via de beroemde brug Puente Nuevo komen we in de oude stad. Na een lunch in een typisch Spaans eetcafé wandelen we door de geplaveide straten. Ook hier zijn paleizen, kerken en pleintjes de hoofdbrok. Als we terug naar huis vertrekken vinden we net buiten de stad een weggetje dat ons een uitstekend zicht geeft op de machtige Puente Nuevo brug en de stad Ronda.
    ronda

Het was een pittige rondrit vandaag maar het was genieten van pure, onbedorven natuur, schitterende berglandschappen en Ronda was zeker ook een bezoekje waard.

Dinsdag 14 mei bewolkt/zonnig 23 gr.

Vandaag gaan we naar El Torcal, een natuurpark hoog in de bergen, boven de boomgrens. Het is een grillig, buitenaards aandoend karstlandschap met eigenaardige rotsformaties. Er lopen verschillende wandelpaden door dit natuurpark. Omdat er dreigende wolken zich boven ons hoofd verzamelen, kiezen we de kortste wandeling van ca. 45 minuten. Even vallen er enkele regendruppels, maar spoedig schijnt de zon opnieuw.
Op bepaalde uitkijkpunten hebben we tussen de wolken heel diep uitzicht over de vallei.

De rest van de dag brengen we door op de camping.

Woensdag 15 mei bewolkt/regen 20 gr.

Jaren geleden hebben we Cordoba al eens bezocht en vooral het bezoek aan de Moskee is ons bijgebleven. Deze keer beperken we ons tot een stadsbezoek. Het is heerlijk om door de smalle straatjes te slenteren, de bebloemde pleintjes te bewonderen. We doen de volledige stadswandeling langs de Moskee, het Alcazar van de Christelijke koningen, de koninklijke stallen, de vele pleinen waar voor ons vooral het grote rechthoekige plein Plaza de la Corredera bijblijft, de kerken en paleizen... te veel om op te noemen.

Ondanks de dreigende bewolking blijft het droog. Rond 16h vertrekken we om een bezoek te brengen aan het kasteel van Almodovar del Rio. In het begin van de twintigste eeuw werd er 36 jaar aan gewerkt om het kasteel te reconstrueren. Dit mooie fort met negen torens wordt nu gebruikt voor evenementen en natuurlijk zijn er de rondleidingen voor toeristen.

Tijdens ons bezoek zijn de hemelsluizen open gegaan en is het hard beginnen regenen. Het is ruim 19h30 als we terug op de camping zijn en het regent nog steeds.

Morgen verhuizen we richting kust.

Donderdag 16 mei en vrijdag 17 mei Bewolkt/regen 19 gr.

Donderdagmorgen zijn we vertrokken uit Humilladera om tegen 11 h aan te komen op Camping Laguna Playa in Torre del Mar. De camping ligt direct aan zee. Hoewel het een camping cat. 1 is valt het een beetje tegen. Alles is wel goed, schoon sanitair, een zwembad... maar de indeling van de camping is somber ogend en er is buiten de bomen die voor schaduw zorgen, geen groen. De plaatsen zijn gescheiden door aluminium palen die gebruikt worden om zonnescherm-zeilen boven of opzij aan vast te maken. Misschien komt het ook door het weer: het is erg bewolkt en er is heel veel wind.

Vandaag vrijdag is het hetzelfde weer, we hebben ook af en toe regen. We beperken ons vandaag tot een rit naar Malaga waar wij vanwege het drukke verkeer en het slechte weer niet lang blijven. Wij bezoeken het kasteel op de heuvel dat ons uitzicht geeft over Malaga en de haven van Malaga.

Wij rijden langs de kust terug naar de camping. In Rincon de la Victoria langs de kust, niet ver van Malaga blijven we lunchen. Hier wordt de vers gevangen vis bereid op een houten spies boven een open houtvuur. Dit is typisch voor Rincon de la Victoria en heel lekker bovendien.

Zaterdag 18 mei, bewolkt/regen 19 gr.

De dreigende wolken kunnen ons niet tegenhouden en we trekken er op uit voor een rondrit door de bergen van het Andalusische achterland.
Onze eerste bestemming is Alhama de Granada, dat nogal afgelegen ligt hoog in de bergen. Het is doorsneden door een diepe kloof. Het is er amper vier graden en het regent fel.

Dan rijden wij naar Vélez-Malaga. Een wit stadje met smalle straatjes en bovenaan een fort. Ondertussen is de zon af en toe van de partij en de temperatuur haalt de 19 gr.

Daarna maken we een rondrit door de Sierra de Tejeda. Een bochtige weg voert ons door een schitterend berglandschap. Hier en daar ligt een wit dorp tegen de bergflank op op de top van heuvel. Schitterende natuur!

Zondag 20 mei en maandag 21 mei bewolkt/regen 19 gr.
Zondag brengen we nog een bezoek aan Nerja waar een kleurige aquaduct te bewonderen valt. We gaan nog eens lekker eten in een van de restaurantjes van Torre del Mar.
We besluiten om morgen te vertrekken naar Ribera bij Castellon.

Maandag om 8 h vertrekken wij want wij moeten 714 km afleggen. Onderweg krijgen we af en toe een flinke bui. De laatste dagen is het weer heel wisselvallig. Rond 18 h komen we aan op camping Torre la Sal2 in Ribera. Deze camping bevalt ons op het eerste zicht. De plaatsen zijn ruim, door hagen en bomen gescheiden. Veel plaatsen hebben zonneschermen. De camping ligt aan zee, er is een mooi strand. Er zijn twee openlucht zwembaden en één overdekt zwembad, een restaurant, een winkel. Er staan ook veel chalets (speciale condities voor gepensioneerden). Alles is hier aanwezig en we willen hier wat langer blijven.

Dinsdag 21 mei, zonnig 22 gr.
Vandaag is er nog steeds een koude wind, maar de zon is aanwezig, en de weervoorspellingen beloven eindelijk zonnig en warm weer. Vandaag beperken we ons tot een bezoekje aan de markt in een naburig dorp en we doen ook boodschappen. In de namiddag nog een wandeling langs het strand en onze eerste dag hier is weeral voorbij.

Woensdag 22 mei en donderdag 23mei, zonnig 24 gr,
Woensdag maken we een kort tochtje langs de kust met de auto. En na de middag doen we een lange wandeling langs het strand. Het valt ons op dat het strand via de camping heel toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Overal liggen houten paden. We wandelen tot het naburige Oropesa. In Oropesa staan alleen maar heel veel blokken met appartementen. Het is eigenlijk een vakantiedorp dat heel verzorgd is aangelegd, met voor de appartementen een heel mooi park en een promenade met palmbomen en bloemen.
Er zijn zeker een 25-tal appartementsblokken met telkens een 100 appartementen, allemaal heel recent gebouwd. Bijna ieder blok heeft zijn eigen zwembad in een verzorgde tuin. Het rare is: voor het ogenblik is alles totaal verlaten. Er is niemand op het strand, er staan nergens auto's, geen winkeltjes, geen mens te zien. Het lijkt wel een spookdorp. Volgens geruchten kan je die appartementen momenteel voor een prikje kopen.

Donderdagvoormiddag maken we een rit in de bergen. Ook hier is het bergachtig achterland heel mooi, maar praktisch onbewoond. Je kan kilometers rijden voor je een dorpje tegenkomt. Op de laagste stukken zijn er zeer veel olijfbomen maar verder is er geen landbouw. Het is een ruw, ongerept berglandschap.

Na de middag maken we nog een wandeling langs het strand in de andere richting dan. Hier wandelen we langs een totaal verlaten strand, ver van de weg, en volledig onbebouwd.

Vrijdag 24 mei, zonnig 23 gr.
We gaan er de hele dag op uit. Onze rit voert ons opnieuw door het binnenland. De Maestrazgo regio is een woest, schaars bevolkt bergland, toeristisch niet erg bezocht. Opvallend onderweg zijn de vele stenen muurtjes met hier en daar een ronde stenen hut als schuilplaats voor de herders die hier met hun kuddes rondtrekken.

Onze eerste halte is het bergdorp Iglesuela del Cid. In het plaatselijk toeristenbureau krijgen we de nodige informatie over deze streek. Het dorp heeft een heel ruraal karakter. We zien een herder met zijn kudde schapen door het dorp trekken, een prachtig tafereeltje.

We rijden dan hoger het gebergte in naar Cantavieja, Dit dorp is gebouwd hoog op de rand van een ravijn en is omringd door diepe gorges. Het dorp heeft een middeleeuws karakter en een heel mooi rechthoekig plein voor de 17de eeuwse kerk.
   Alhoewel de zon schijnt is het op deze hoogte bitter koud en er waait een straffe, gure wind. Een vijftal km verder ligt Mirambel. Dit is een volledig ommuurd plaatsje met heel smalle met keien geplaveide straatjes. Je kan het dorp alleen betreden via een van de vijf toegangspoorten. Het stille rustige dorp plaatst je terug in de tijd van de middeleeuwen, het is heel bijzonder. Deze plaats werd trouwens al meer dan eens als filmdecor gebruikt.

Wij rijden vervolgens naar Morella waar we lunchen. Morella is eveneens een versterkt stadje met smalle straatjes en de overblijfsels van een kasteel.

Onze terugweg voert ons naar Peniscola terug aan zee, waar de temperatuur een stuk aangenamer is dan in de bergen. Dit is wel een toeristische trekpleister met zijn mooie haventje, waar de vissers net hun vis aan het lossen zijn, zijn vesting in het oude gedeelte, de witte huisjes en het mooie zandstrand.
Hierna rijden we terug naar de camping.

Maandag 27 mei, bewolkt 21 gr.

Zaterdag en zondag hebben we helemaal niets gedaan. Het waren zonnige dagen en we hebben ons in strandstoel aan het mooie zwembad geïnstalleerd.

Vandaag trekken we naar Valencia. We rijden tot Port Saplaya zo een 4 km voor Valencia en parkeren daar de auto om vervolgens de bus naar Valencia te nemen. Vriendelijke medepassagiers tonen ons waar we moeten afstappen en leggen ons in een mengelmoes van Spaans en Engels uit wat er allemaal te zien is in het oude centrum. We vertrekken bij de brug van Serranos die geflankeerd wordt door heel mooie torens en komen zo in het centrum.

Al vlug kunnen we in het toeristenbureau een stadsplan bemachtigen en lopen we alle bezienswaardigheden af. Op de Place de la Reina staat de kathedraal en op de Place de la Virgin een basiliek en verder heeft ieder pleintje wel zijn kerk. Er zijn ook heel wat indrukwekkende gebouwen te bewonderen en zelfs het station is een fraai gebouw.

Verder bezoeken wij ook de centrale markthal de Lonja de la Seda die mij sterk doet denken aan de markthal van Barcelona. De hal is in de 15de eeuw gebouwd en heeft dus een historische waarde. Ook bijzonder is de Plaza de Toros waar een grote arena voor stierengevechten staat.

Het is een heel eind lopen naar La Ciutat de les Arts i les Ciencies. Dit is een heel modern complex omringd door een groenzone en gebouwd in de oorspronkelijke bedding van de rivier. Het bestaat uit een hal met subtropische tuin, een wetenschappelijk museum, een planetarium, een theater en l'oceanografic: dit zijn aquariums met 500 soorten vissen.

Wij hebben echt heel veel gestapt en we voelen het in de benen als we in het busstation wachten op de bus voor Port Saplaya, maar we hebben ook veel gezien en Valencia zal ons bijblijven als een verrassend boeiende stad.

Donderdag 30 mei
Dinsdag en woensdag waren opnieuw dagen dat we op de camping bleven. Het weer was aangenaam en zonnig.

Vandaag donderdag zijn we vertrokken naar Frankrijk. Wij volgen de Ebro richting Pyreneeën en rijden rijden via de Vielha-pas. Het is een prachtige rit. Tegen de middag is het al flink bewolkt kort daarna rijden we in de regen. Als we rond 17h30 halt houden op een camping net over de Spaanse grens valt de regen met bakken uit de loodgrijze wolken. We moeten zelfs noodgedwongen op het baantje bij de toiletblokken blijven staan omdat de camping zo sompig is. Het heeft hier al dagen geregend en de grond absorbeert geen water meer.

Vrijdagnamiddag komen we aan op camping Les Pins in Payrac. Het regent niet meer maar het is nog steeds zwaar bewolkt.

Zaterdag 1 juni – zonnig 21 gr.
Een bezoekje aan de Gouffre de Padirac staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Dit wordt dan ook onze eerste uitstap hier. Een gouffre is een verticale grot. De Gouffre de Padirac is echter heel speciaal. Via de verticale schacht van maar liefst 75 m komt men in een onderaards gangenstelsel bij een onderaardse rivier. We volgen te voet de onderaardse rivier tot op 103 m diepte en daar brengt een bootje ons naar een grote grotzaal. Onder leiding van een gids trekken we te voet opnieuw verder, langs het regenmeer, via hoge grotzalen naar het bovenmeer.  In de hoge grot met de grillige door kalk gevormde zuilen is overal  het geluid te horen van sijpelend en klaterend water. Via vele trappen hebben we een goed overzicht over hoe het water zijn weg zoekt in deze immense grot. In totaal zijn we bijna 2 km diep in de de grotten. Volgens de gids loopt de rivier nog minstens 19 km ondergronds en is er in totaal een netwerk van 42 km grotten. Dit is heel indrukwekkend. We waren hier enkele uren zoet mee, want het bezoek duurt 1h30 en er was ook meer dan een half uur wachttijd aan de ondergrondse bootjes.

Hierna is Rocamadour aan de beurt. Dit is een druk bezochte bedevaartsplaats. Het stadje is gebouwd op een rots met helemaal bovenaan een burcht en het heiligdom. Het hangt als het ware vast aan de rotsen neerkijkend op een diepe, groene vallei. Schitterend!

Zondag 2 juni zonnig 22 gr.
Vandaag maken we een rondrit en bezoeken enkele mooie plaatsjes in de Dordogne. Wij beginnen in St. Cyprien waar er de zondag marktdag is. Het is een gezellige markt met onder andere veel streekproducten en er is heel veel volk.
Onze rit gaat verder over smalle weggetjes en door een heel mooi landschap. Er zijn verschillende ganzenkwekerijen, want hier wordt de Foie Gras de Canard gemaakt. Ook walnoten zijn hier een streekproduct.
Het prachtige dorpje Beynac langs de Dordogne hangt als het ware volledig tegen de rotsen en helemaal bovenaan op een rots 150 m boven de rivier staat het kasteel van Beynac.
Hier proeven we het typische menu Perigordain: foie gras, confit de canard en notentaart: lekker !

Vele dorpjes hebben een kasteel of burcht. Het mooie Château de Castelnaud is er eentje van.
La Roque Gageac mag zich een van de mooiste dorpen van Frankrijk noemen. Dit langgerekte dorp langs de Dordogne bestaat uit één hoofdstraat waarvan de huizen direct tegen de rotswand zijn gebouwd en enkele schilderachtige straatjes met veel trappen.

Even verder kunnen we het mooie kasteel van Monfort in Vitrac bewonderen.

Het was een mooie, gevarieerde uitstap vandaag.

Maandag 3 juni, zonnig 21 gr.
Het is onze laatste dag hier en we gaan naar Sarlat, een prachtig middeleeuws stadje. Een deel van de huizen van Sarlat dateren nog uit de 16de eeuw. We wandelen over het centrale plein met de kathedraal, het stadhuis en la Boétie het geboortehuis van een franse dichter. Achter de kathedraal bevindt zich een toren: de Lanterne des morts. Mooie winkeltjes, leuke terrasjes en restaurantjes zorgen voor een gezellig sfeer.

Dan rijden we naar Les Cabanes de Breuil. Deze eeuwenoude stenen onderkomens waren reeds in de middeleeuwen bewoond door de Benedictijnen van Sarlat en van die tijd dateren de eerste geschriften hierover. De ronde bouwsels zijn gemaakt van stenen zonder enig bindmiddel, geen mortel of cement. Dit kleine openluchtmuseum maakt deel uit van een boerderij. Op de bezichtiging kom je dan ook kippen, ganzen, konijnen en zelfs een pauw tegen, en dit alles omlijst door een schitterend groen landschap.

Op de terugweg houden we nog even halt bij het mooie kerkje van Carsac-Aillac.
Dit is het einde van een mooie vakantie. Morgen vertrekken we richting België.