Kroatie (Istrie) - Slovenie - juni 2012

Zondag 10/6

Na een voorspoedige reis van 2 dagen zijn wij vandaag aangekomen in Istrië, Kroatië.

Gisteren overnachtten wij op camping Seehammer in de buurt van München. Het heeft bijna de hele nacht geregend en ook deze morgen toen we daar vertrokken was het nog hard aan het regenen.
Maar hier in Kroatië schijnt de zon. Wij staan nu op camping Bi-Village in Fazana. Het is een mega camping en hij staat voor driekwart vol. Het was aanschuiven toen we hier aankwamen.

De camping ligt aan zee en heeft een mooi strand. Er is ook een prachtig zwembad. Eigenlijk is alles hier aanwezig om aan de wensen van een campingtoerist tegemoet te komen.
Wij zullen een weekje hier blijven om dan verder te trekken naar Slovenië.

Maandag 11/6 en dinsdag 12/6

De nacht van zondag op maandag regent het veel, maar in de voormiddag komt de zon erdoor en is de rest van de dag zonnig.
Dinsdag precies hetzelfde scenario: regen in de late nacht tot in de loop van de voormiddag, daarna zonnig.

Wij doen alleen een wandeling langs het strand naar Fazana en naar Valbandon. Fazana is een schilderachtig plaatsje dat druk wordt bezocht.

Voor de rest is het hier zalig nietsdoen.
Woensdag 13/6

Er is geen wolkje meer te bespeuren. De zon schijnt al van heel vroeg in de morgen.
We bezoeken  een paar mooie plaatsjes. Eerst gaan we naar Rovinj, een stadje schitterend gelegen op een klein schiereiland. De kerk in het midden domineert het oude stadscentrum. De geplaveide steegjes met kunstzinnige winkeltjes leiden allen naar de haven.

Daarna rijden wij naar Vrsar, een schilderachtig kustplaatsje, met veel terrasjes in de haven, waar naast de vissersboten en kleine plezierboten enkele prachtige luxejachten aangemeerd liggen.

Niet ver van Vrsar ligt het Limski kanaal, een grote fjord die kilometers (12 km) het binnenland doorklieft. Het is een stukje onbedorven natuur en beschermd gebied.

Vanavond spelen Nederland en Duitsland tegen elkaar in de Europabeker voetbal. En dat brengt heel wat ambiance op de camping. Er staan namelijk veel Nederlanders en ook veel Duitsers. De Nederlanders laten zich fel opmerken door overal oranje vlaggetjes en oranje linten op te hangen rond hun caravan of camper. Ze lopen rond in oranje T-shirt of trui of dragen een oranje hoed of pet. Tegen zoveel oranjegekte kunnen de Duitsers niet op, zij moeten zich beperken tot een rondgang over de camping met een Duitse vlag. Helaas voor de Nederlanders hebben de Duitsers met 2-1 gewonnen.

Donderdag 14/6 en vrijdag 15/6

Donderdag houden we het rustig, maken een wandeling en laten ons verleiden tot een lekkere ijscoupe.

Vrijdag maken we een rondrit van ca. 120 km weg van de kust, we bezoeken een paar plaatsjes in het binnenland.
De eerste halte is in Svetvincenat waar een groot kasteel uit de 15de eeuw de blikvanger is. Voor het kasteel is een groot plein met een bron en een kerkje dat binnen heel mooie fresco's heeft.

Onderweg naar het volgende plaatsje Pazin zien we enkele ronde uit stenen gemaakte hutten (kazun) . Deze worden gebruikt als bergplaats. Zowel de wanden als het dak zijn volledig gemaakt met stenen uit de natuur zonder enig bindmateriaal.

In Pazin staat een kasteel dat op de rand van een diepe ravijn is gebouwd. Het kasteel is nu een museum.

Veel stadjes zoals Gracisce en Labin zijn op een heuvel gebouwd en hebben een toren in het midden. Labin dateert uit de 17de eeuw, heeft heel smalle, gladde straatjes en ook hier zijn de overblijfselen van een kasteel. Labin was ook een mijnstad. Dit was het laatste stadje dat wij bezochten. Het waren stuk voor stuk mooie, oude plaatsjes, soms wat verwaarloosd, maar onbedorven. Ook de natuur onderweg was heel mooi en ongerept.

Zaterdag 16 juni

In Pula hebben we al een keer boodschappen gedaan, maar de stad zelf hebben we nog niet bezocht. Dit doen we deze voormiddag. Wij parkeren de auto bij de haven. Het eerst wat ons opvalt is een groot luxe privé-jacht met helikopter op het bovendek. Er zijn echt nog heel rijke mensen!
Pula is vooral bekend om zijn gladiator arena die vrij goed bewaard is gebleven. Maar verder heeft de stad niet veel te bieden.

In de namiddag blijven we luieren op de camping en 's avonds wandelen wij naar Fazana. Daar is een folklore feest. Het zijn voornamelijk jongeren en kinderen die in traditionele klederdracht folklore-dansen opvoeren. Het is een warme avond en er is heel veel volk.

We eten op een gezellig terrasje en wandelen dan langs de zee terug naar de camping terwijl we genieten van de ondergaande zon.

Zondag 17 juni en maandag 18 juni

Zondag is onze laatste dag hier in Kroatië We brengen de dag door op de camping en aan het strand.

Maandag vertrekken wij naar Slovenië Kort na de middag komen we aan op camping Menina in het noorden van Slovenië een mooie camping aan een riviertje gelegen in een mooie groene vallei.

Dinsdag 19 juni

Met de picknick in de rugzak vertrekken we met de auto om een rondrit te maken door de valleien en bergen in de omgeving, met onderweg een paar korte wandelingen. In het begin van de rit zien we enkele hoppevelden. Maar als we verder rijden verandert het landschap. We rijden nu langs een bochtige weg met steile beboste hellingen, die de loop van de rivier Savinji volgt. Even over het dorp Luce zien we een hoge rots die zich boven de weg verheft. Dit is de “Igla” (naald).

We buigen af naar de Robanov Kot vallei, een bijzonder mooi stukje natuur. Hier houden we halt om een wandeling van 4 km te maken die ons laat genieten van de bijzondere schoonheid van het berglandschap.

Daarna voert ons tocht ons naar de Logarska Dolina vallei. Er moet tolgeld betaald worden om de vallei binnen te rijden, want het is beschermd natuurgebied. Op het einde van de vallei doen we opnieuw een wandeling. Het is een steile klim naar de Rinka waterval maar de 90 m hoge waterval in de ruwe omgeving is zeker de moeite waard.

Het is al laat in de namiddag als we op de terugweg nog een paar keer stoppen om foto's te nemen van o.a. Podolseva en omgeving en van de Zagerski watermolen.

Wij zijn bijzonder gecharmeerd van de bijzonder mooie natuur en de liefelijke dorpjes die we vandaag hebben gezien.

Woensdag 20 juni

Het bezoek aan een paar bekoorlijke stadjes staat op ons programma vandaag.
Ptuj zou de oudste stad van Slovenië zijn. De stad ligt aan de rivier de Drava. Via een voetgangersbrug lopen we zo het oude stadsgedeelte binnen. Het oude stadshuis en een prachtige kerk zijn blikvangers. We gaan ook een kijkje nemen bij het kasteel van Ptuj en het Dominicanenklooster met de bijzondere roze voorgevel. Het klooster zijn ze volledig aan het renoveren.
Enkele km buiten Ptuj bezoeken wij de beroemde pelgrimskerk van Ptujska Gora.

Daarna komt het indrukwekkende barokke landhuis Statenberg aan de beurt.

In het mooie stadje Celje dat we vervolgens aandoen, is de fut er een beetje uit bij ons. Het is bloedheet 35 gr. We lopen er wel even rond maar gaan dan terug naar de camping om in de schaduw van een koel drankje te genieten.

Donderdag 21 juni en vrijdag 22 juni

Donderdag is ook een heel warme dag en we blijven de hele dag op de camping.

Vrijdag gaan we naar de hoofdstad Ljubljana. Wij maken een kleine omweg naar het kasteel van Predjama. Dit kasteel is gebouwd in een rotswand. Onder het kasteel lopen grotten en een rivier. Enkele km verder zijn de bekende grotten van Postonja.
Maar ons hoofddoel is Ljubljana. Tegen de middag kom wij in Ljubljana aan. Het is een aangename verrassing. Het is een levendige, zeer mooie stad, gelegen aan de rivier de Ljubljanica. Blikvangers zijn de prachtige bruggen. Het centrum is verkeersvrij. De mooiste gebouwen, de kathedraal met unieke bronzen toegangsdeur, de winkelstraten, alles ligt dicht bij de rivier die dwars door de stad loopt. Terrasjes, straatmuzikanten, een markt, mooie pleintjes: de stad bekoort ons. En boven de stad domineert het kasteel. Van op het kasteel heb je een prachtig panorama over de stad.

Alleen maar lovende woorden over deze romantische, bruisende stad.
Zaterdag 23 juni
Wij verlaten camping Menina en verhuizen naar camping Danice in Bohinj. De camping ligt langs de rivier Sava en op een paar km van het Bohinj meer en slechts een 20 km van het meer van Bled.

Zondag 24 juni

Het meer van Bled is een van de populairste plaatsen van Slovenie. Op deze zonnige zondag zijn er dan ook heel veel mensen, die net als wij, de wandeling rond het prachtige meer gaan maken. Het is een wandeling van ongeveer 6 km die ons laat genieten van al het moois dat het meer te bieden heeft. In het midden van het meer ligt een eilandje met een kerk. Tijdens de wandeling langs het meer hebben we een prachtig uitzicht op het kasteel van Bled en de kerk. Op het meer varen overdekte gondels tussen de zwanen en de eenden. Op sommige plaatsen staan de waterlelies in bloei. Het zijn idyllische plaatjes.

Na onze wandeling gaan we nog het kasteel van Bled van dichtbij bekijken.
Dit was weer een mooie dag in een prachtige natuur.
Maandag 25 juni
Vandaag zien we een totaal ander stuk natuur als we in de namiddag een wandeling maken door de Vintgarkloof. De woeste rivier Radovna baant zich met donderend geraas een weg tussen de steile wanden van de smalle kloof. Om de kloof toegankelijk te maken zijn plankenpaden tegen de gorgewand boven de rivier vastgemaakt. Er zijn woeste stroomversnellingen en diepe heldere poelen waar je de forellen kan zien zwemmen. We moeten een paar maal de rivier over via houten bruggetjes. Het is pure, woeste schoonheid. Aan het eind van de kloof is een prachtige waterval.

Als we terug naar de camping rijden komen dreigende donkere wolken opzetten. We zijn net op tijd terug als het begint te onweren en hard te regenen. Maar onze dag kan niet meer stuk. We hebben genoten van onze wandeling.
Dinsdag 26 juni

Het Bohinj meer ligt op slechts enkele km van onze camping. Een wandeling rond het meer zou ruim 4 h in beslag nemen. We gaan maar een klein stukje van de wandeling doen langs de noordoever en wijken even af om een kijkje te nemen bij de Savia waterval. Hiervoor moeten we een steil pad volgen met oneindig veel trappen. De waterval is 78 m hoog.

In Ribcev Laz hebben wij volgens mij het mooiste uitzicht over het meer. Daar staat ook het beeld van Ziatorog, de mythische gems (wordt ook afgebeeld op het Sloveense bier). Ook op andere plaatsen zijn prachtige panorama's van het meer en het omliggende gebergte.

Steeds meer zijn wij bekoord door de prachtige, ongerepte natuur van Slovenie.
Woensdag 27 juni
Dat Slovenie een natuurgebied zonder weerga is hebben wij reeds ondervonden. De bevolkingsdichtheid is gering en er wordt zeer veel zorg besteed om de natuur ongerept te houden en toegankelijk te maken voor wandelaars. Overal zijn goed aangegeven wandelingen te maken, soms tegen betaling.
We rijden vandaag naar het Triglav nationaal park waar we eerst de wandeling maken naar de Kozjak waterval. En als we al dachten: nog maar eens een waterval, dan maakt het prachtige decor bij de waterval het toch weer de moeite waard. Via houten brugjes en rotspaden komen we diep in het woud bij de waterval. De waterval stort zich in een diepe ondergrondse ruimte. Aan de voet van de waterval vormt zich een klein meertje van een prachtige turquoise kleur.

Dan rijden wij naar de Tolmin-kloof. De wandeling van ongeveer een uur die we daar doen is pittig, maar wel populair. De wandeling loopt langs de Tolminka rivier. De duivelsbrug hangt maar liefst 60 m boven de kolkende rivier. Heel bijzonder is De Bear's Head : een natuurlijke brug gevormd door een gigantisch rotsblok dat tussen twee kliffen in een nauwe canyon is blijven hangen.

We voelen het in de benen, maar het was de moeite
Donderdag 28 juni
We gaan rondtoeren in de Julische Alpen om vooral een glimp op te vangen van het boerenleven in deze bergstreek. Onze rit door het gebergte laat ons genieten van de mooie omgeving.

Op een van de landelijke wegen (ongeplaveide grindwegen) komen we een hele groep door paarden getrokken boerenwagens tegen. Er zijn ook mensen gewoon te paard mee. Ik wordt uitgenodigd om een stukje mee te rijden op een boerenkar. Onder veel gelach wordt ik op de kar getild en weg zijn wij! Mijn man heeft het nakijken en mag volgen met de wagen. Voor zover ik het begrepen heb ik was het een jaarlijks feest van boeren en paarden, dat op een bepaalde plaats wordt gehouden, en waar alleen te paard of met paard en kar mag deelgenomen worden. Enkele honderden meter verder wordt ik netjes afgezet en uitgezwaaid.

We picknicken aan de voet van de Pericknick waterval en doen een kleine wandeling tot vlak onder de waterval die 58 m naar beneden dondert. Op de met mos bedekte rotsen vormt de waternevel een mooie regenboog.
Op de terugweg doen we nog boodschappen en gaan dan luieren in onze zetel in de schaduw, want het is weeral 32 gr.
Vrijdag 29 juni
Het is vandaag nog warmer geworden. De temperatuur loopt op tot 34 gr.
We brengen een bezoek aan het stadje Kranj. Maar dat is een beetje een ontgoocheling. In het stadscentrum zijn veel werken aan de gang, en voor de kerk worden archeologische opgravingen gedaan. Alles is één bouwwerf. Verder doen we niet veel meer. Zelfs een kleine wandeling naast de camping slorpt energie vanwege de hitte. Gelukkig kunnen we onder de bomen op de camping voldoende schaduw vinden.

Zaterdag 30 juni
Het is opnieuw een bloedhete dag. Enkele km van onze camping ligt het dorpje Studor. Volgens onze reisgids is dit een echt boerendorp met heel veel hooidroogschuren. We rijden er in de voormiddag naartoe. En hier krijgen we echt een kijk op het landelijk leven in Slovenie. Er staan inderdaad heel veel schuren, maar de meeste hebben een ander bestemming gekregen, want ook hier zijn de boerderijen modern en goed uitgerust. Toch zien we nog dat kleinere boerderijtjes hun hooi nog op de hoge droogrekken hangen. Er is ook een kleine pony ranch in het mooie dorpje. Toen we dachten een houten kapelletje te zien, bleek het een WC te zijn, helemaal in hout, gemaakt als een kapel.

Het was een kort ritje, maar we mochten het zeker niet missen.
Het is onze laatste dag hier. Morgen vertrekken we naar huis.

Het is een mooie ervaring geweest. Slovenie is een welvarend en mooi land, dat heel veel zorg besteed aan de natuur. De steden zijn niet groot, maar wel gezellig, er is bijna geen hoogbouw.

Maar de grootste aantrekkingskracht van Slovenie is zijn prachtige natuur. Het berglandschap gevormd door de Julische Alpen, de mooie groene valleien met de schilderachtige meren en de heldere rivieren met soms woeste watervallen zijn ideaal gebied voor de wandelaar. Ook voor de fietsers is er gezorgd. Door de groene valleien lopen goed aangegeven fietsroutes.
Slovenie overtrof onze verwachtingen.