ITALIE, Midden Italie, aug. - sept. 2013

Zondag 18 augustus en maandag 19 augustus
Voor de tweede keer dit jaar vertrekken wij naar Italië. Deze keer zijn de Abruzzen ons hoofddoel, alsook een verblijf aan het Iseomeer.
We vertrekken zondag 18 augustus, we overnachten op een camping in Oostenrijk en bereiken maandag 19 augustus in de namiddag Calceranica aan het Lago di Caldonazzo.
De camping die we uitkozen is volzet, maar de camping vlak ernaast heeft nog enkele vrije plaatsen. Er liggen hier trouwens vier campings naast elkaar aan de oever van het mooie meer.
Camping Riviera is een eenvoudige nette camping, met ruime plaatsen, en een heel mooi strand aan het meer. We zullen hier enkele dagen blijven vooraleer verder te trekken naar de Abruzzen.

Dinsdag 20 tot vrijdag 23 augustus – zonnig 26 – 28 gr.
Dinsdag voormiddag maken we een flinke wandeling langs de oever van het meer. Het is mooi weer, maar er is veel wind. De rest van de dag blijven we rustig op de camping.

Woensdagvoormiddag gaan we naar de markt in Borgo Vasulgana. Het is een gezellige, grote, typisch Italiaanse markt en het plaatsje Borgo is heel schilderachtig.

In de namiddag brengen we enkele uren door aan het strand van het meer.

Donderdagvoormiddag wandelen wij naar Calceranica (ong. 4 km heen en terug).

In de namiddag doen we een kleine rondrit met de auto. In Pergine bezoeken wij het kasteel van Pergine. Dit kasteel dateert uit de 13de eeuw en werd in de loop van de tijd meermaals verbouwd en gerestaureerd. Er is een restaurant en je kan er ook overnachten. Er is ook ieder jaar een kunstexpositie in en rond het kasteel. Dit jaar zijn het grote archaïsche figuren van de kunstenaar Klaus Prior.
We zijn rond 16h terug en verpozen nog een uurtje aan het strand.

Vrijdag is een ontspannen dag van nietsdoen. Terwijl Alain een middagdutje doet maak ik een lange wandeling langs het meer. Tegen de avond krijgen we onweer en flink wat regen.
Morgen vertrekken we naar de Abruzzen.

Zaterdag 24 aug. en zondag 25 augustus
We hebben een rit van 560 km voor de boeg en vertrekken vroeg. De eerste uren gaat het vlot maar voor Ravenna staan we meer dan een half uur in de file. Op de autosnelweg langs de kust is het ook heel druk. Rond 16 h bereiken we Guillanova. Daar zijn een viertal campings naast elkaar en ze zijn allemaal volzet! Met wat moeite geraken we door de drukte terug op de hoofdweg en rijden een 20 km verder naar Pineta. Op camping Pineta Beach is er gelukkig nog een plaatsje vrij. Maar ook deze camping staat eivol en het zijn op zijn Italiaans kleine staanplaatsen. Tot 's avonds laat is er veel lawaai op de camping: spelende kinderen, babbelende mensen, muziek... we moeten het allemaal nog een beetje gewoon worden.
Zondagmorgen regent het. Na de middag klaart het een beetje op en we doen een ritje met de auto in de omgeving. De weg langs de kust is niet fraai, oogt rommelig. We rijden een stukje het binnenland in, eerst naar Spoltore. Vanuit dit dorp hebben we een mooi uitzicht over de Pescara-vallei.

Een 12-tal km verder ligt Loreto Aprutino. Dit dorp ligt prachtig op een heuvelhelling tussen de olijfbomen.

We rijden verder door het wat sober ogend landschap naar Atri dat een mooie historische kern heeft. Net buiten Atri liggen de “Calanchi”, dit is een gegroefd landschap ontstaan door erosie en het afbrokkelen van de hoogvlakte. Het lijkt wel een maanlandschap.

Ondertussen regent het weer en we keren terug naar de camping.

Maandag 25 aug. 28 gr.
Vandaag maken we een uitstap naar het binnenland. We beginnen met een bezoek aan de stad l'Aquila. Deze stad die een rijke historische kern had werd in 2009 getroffen door een zware aardbeving, waardoor de stad enorm veel schade leed. Er waren 220 doden alleen al in l'Aquila en duizenden mensen werden dakloos.
Het is dan ook hallucinant om door deze eens zo boeiende stad te dwalen. De oude binnenstad is onbewoond want de gebouwen zijn onbewoonbaar. Vele gebouwen zijn ingestort en heel veel huizen zijn gestut of staan volledig in de stellingen. Aan de openbare gebouwen en de basiliek worden restauratiewerken uitgevoerd, maar de rest is troosteloos en verlaten. Door de eens zo mooie hoofdstraat zijn geen winkeltjes of terrasjes meer, je ziet bijna geen mensen want er woont niemand meer. Op sommige plaatsen, zoals bij een volledig ingestort gebouw waar studenten woonden, hangen de foto's van de slachtoffers. Er is een prominente aanwezigheid van militairen die leegstaande panden bewaken.
Na onze rondgang door deze trieste stad vervolgen we onze weg door het berggebied Gran Sasso. De hoogste top is meer dan 2900 m en het is dan ook een mooi landschap om door te rijden.
We houden even halt bij het stuwmeer van Compotosto en rijden verder naar Montorio al Vomano. Dit kleine schilderachtig gelegen plaatsje heeft een heel oud kerkje als blikvanger: Chiesa dei Cappucino.

Dit was het voor vandaag en we keren terug naar de camping.

Dinsdag 27 aug. 26 gr,
We willen enkele interessante plaatsen bezoeken en vertrekken in de voormiddag naar Teramo, een grote stad met een verkeersvrije oude binnenstad. De voornaamste bezienswaardigheden zijn de kathedraal en de restanten van een romeins amfitheater. Er is ook een heel gezellige winkelstraat.
Net buiten de oude binnenstad ligt het Santuario Madonna delle Grazie, een bedevaartsoord.

Door een prachtig landschap rijden wij dan naar Civitella del Tronto, een dorp dat op 645 m op de top van een heuvel ligt. Reeds van ver zien we het dorp op de heuvel liggen onder dreigende onweerswolken: een schitterend plaatje. Het dorp heeft een middeleeuws karakter met smalle pittoreske straatjes en een indrukwekkend fort uit de 16de eeuw.

Van op de muren van het fort hebben we een prachtig uitzicht op het omliggende landschap. In een klein restaurant blijven we lunchen en ondertussen is het onweer losgebarsten en rijden we in de gietende regen terug.

Woensdag 28 aug. 26 gr
Slechts een 40 km hier vandaan is een door de Italianen druk bezocht bedevaartsoord: het Santuario di S. Gabriele. Deze laatste is de beschermheilige van Abruzzo. Daar gaan wij ook een kijkje nemen. Het bedevaartsoord is groots opgevat en er is buiten de kerk nog een groot gebouw waar eveneens religieuze plechtigheden worden gehouden en een museum gewijd aan S. Gabriele, maar waar voornamelijk dankbrieven aan de muur hangen. Het spreekt ons allemaal niet zo erg aan.
We keren terug via Castelli, een schilderachtig dorp dat voornamelijk bekend is om de ambachtelijke keramiek productie.

Ook op de terugweg houden we even halt bij de romaanse kerk S. Giovanni uit de 12de eeuw. Deze kerk is wel al een beetje in verval en was ook gesloten.

We dachten de rest van de namiddag op het strand door te brengen, doch er komt onweer en de regen is spelbreker.

Donderdag 29 aug. 26 gr.
Na het binnenland van de Abruzzen willen we nu ook even de kust verkennen. Wij rijden langs de kustweg naar Ortona waar een grote Aragonese burcht staat. Van op de muren van de burcht heeft men uitzicht op de haven van Ortono. Het is ook marktdag in Ortona en natuurlijk moeten we ook even op de markt rondkuieren.

Daarna volgen we de kust (Costa dei Trabocchi)waar nog op verschillende plaatsen “trabocchi” staan. Trabocchi zijn  vissershutten volledig in hout en op op houten palen met een ingenieus systeem om de netten in en uit de zee te halen. Ze zien er bedrieglijk krakkemikkig uit, maar zijn oerdegelijk en houden stand tegen de zee.

Op de terugweg nemen we nog een kijkje bij de “Torre Cerrano” net buiten Pineta. Tussen Pineta en Silvi is er trouwens een prachtige strook zandstrand. Eenmaal voorbij Ortono wordt de kust rotsachtiger.

Vrijdag 30 aug. en zaterdag 31 aug. 28 gr.
De laatste twee dagen op deze camping worden ingevuld met boodschappen doen en zonnen of wandelen langs het strand, lekker eten, gewoon genieten.

Zondag 1 september, zonnig
Na de mooie week aan de kust vertrekken wij naar de bergen. Het is geen grote verplaatsing. Na 166 km komen wij aan op camping Il Vecchio Molino in Opi. De rit voerde ons onder meer door het Nationaal Park Maeilla. De wegen waren niet altijd in goede staat, maar gelukkig was het ook niet druk. Camping Il Vecchio Molino ligt in het Nationaal park van de Abruzzen op een hoogte van 1060 m.
Het landschap onderweg is veelbelovend, een prachtig groen berglandschap met hier een daar een meertje of een stuwmeer en verspreide authentieke dorpjes,

Tegen de middag zijn we al geinstalleerd op de camping.

In de namiddag doen we al een kleine uitstap naar Barrea een van die authentieke dorpjes, een heel mooi plaatsje en het meer van Barrea wat ons meteen enkele prachtige foto's oplevert.

Maandag 2 september, zonnig 22 gr.
Vandaag doen we een grote uitstap door het Nationaal Park Abruzzo. Het symbool van het park is de bruine beer, waarvan hier nog een zestigtal exemplaren zouden leven. Er zwerven ook wolven door dit uitgestrekte woeste natuurpark. Wij zijn meteen in de ban de van prachtige ongerepte natuur waar koeienhoeders en schaapherders met hun kuddes door de bergen trekken. Enkele schilderachtige dorpjes liggen op de bergflank genesteld en er zijn woeste kloven waar een kolkend riviertje zijn weg zoekt naar een meertje.

Onze eerste halte is het prachtige bergdorp Scanno dat aan het kleine Lago di Scanno ligt. Het is een authentiek dorp met smalle straatjes en oude huizen en kerken.

Dan rijden we verder door de kronkelige bergpas van de Sagittario, een indrukwekkend landschap, naar een volgend schitterend gelegen plaatsje: Anversa degli Abruzzi.

Daarna gaat het naar Cocullo en Ortona dei Marsi waar op het eind van het dorp een burcht over de vallei waakt. Dit was zonder meer een schitterende rondrit door puur natuurschoon.

Dinsdag 3 september zonnig, 23 gr.
We moeten boodschappen doen en maken van de gelegenheid gebruik om Opi te bezoeken. Dit dorp oogt bijzonder verzorgd, en veel huisjes hebben bloembakken met kleurige bloemen. Enkele km verder ligt Pescasseroli met ook hier geplaveide straatjes en oude huizen en een kerkje met een prachtig interieur.

In de namiddag gaan we te voet van het natuurschoon genieten; We doen een prachtige wandeling die ons naar enkele watervallen leidt; onderweg worden de verschillende soorten loofbomen aangegeven. Op het eind van de wandeling zagen we een vos die we nog net op de foto konden vastleggen. Na ruim 2h30 stappen keren we terug naar de camping.

Dit was de afsluiter van ons verblijf hier.

Woensdag 4 sept. en donderdag 5 sept.
Wij verlaten deze camping en trekken naar het meer van Bolsena. In de vroege namiddag komen we aan op camping Blu International in Bolsena. Wij kiezen een grote schaduwrijke plaats en dat is nodig want hier is het 32 graden. De camping ligt vlak aan het meer, heeft een klein strandje en er ligt een zwembad tussen de olijfbomen. Via een wandelpad langs het meer kan je te voet naar Bolsena. Het oogt allemaal heel gezellig.

Donderdag volgen we het wandelpad naar Bolsena en bezoeken de oude binnenstad. Aan de voet van de burcht die het stadje domineert liggen oude geplaveide smalle straatjes. Het is net een middeleeuws decor. Er is een door een bron gevoede wasplaats waar vrouwen de was aan het doen zijn. Het lijkt wel of de tijd hier stilstaat.

Langs het meer zelf liggen kleine boten en jachten en er zijn gezellige terrasjes. Dit alles en de bloemen, de bomen en de planten zorgen voor een heerlijk vakantiegevoel.

De rest van de dag brengen we door onder de olijfbomen aan het zwembad.

Vrijdag 6 september – 32 gr.
Orvieto is vandaag onze bestemming. Komende van Bolsena zien we de stad reeds van ver liggen.
De dom van Orvieto die we via gezellige winkelstraatjes bereiken heeft een van de mooiste, rijkelijk en kleurrijk gedecoreerde voorgevels. Prachtig beeldhouwwerk en sierlijke zuilen, marmer en kleurrijke taferelen in mozaiek maken de dom heel speciaal. Verder zijn er nog een aantal mooie kerken en gebouwen zoals het Palazzo de Popolo.

Hierna rijden wij naar Civita de Bagnoregio. Civita is een zeer oud gehucht van Bagnoregio dat op een plateau van tufsteen is gebouwd. Civita wordt de stervende stad genoemd. Door een aardbeving in de 18de eeuw werd het dorp afgesloten van Bagnoregio. Mede door erosie en het afbrokkelen van de randen werd het plateau steeds kleiner. Nu is het dorp alleen nog te bereiken door een voetgangersbrug van 300 m die in 1960 werd gebouwd. Dit eenzame dorpje is schitterend gelegen hoog op een plateau omringd door “calanchi” (groevenlandschap) en een diepe vallei en alleen door een lange brug die als een smal lint over de vallei gespannen is bereikbaar. Er zijn maar enkele van de oude huizen bewoond en hier en daar is er een restaurantje of een bar ten behoeve van de vele bezoekers. Wij hebben daar trouwens genoten van een lekkere lunch met alleen maar streekspecialiteiten.

Zaterdag 7 sept. 30 gr.
Om naar Viterbo te gaan rijden wij langs een grintweg langs het meer. Hier staan geen huizen, het is heel rustig. Het is blijkbaar een paradijs voor de vissers. Een van de vissers heeft een vis van meer dan een halve meter gevangen en laat zich vol trots fotograferen.
De stad Viterbo is omgeven door een stadsmuur en heeft een middeleeuwse kern. Vooral de wijk San Pellegrino behield het middeleeuws karakter met zijn pittoreske pleintjes en straten met gewelven, torens en trappen. Buiten het oude stadsgedeelte zijn een paar mooie moderne winkelstraten die tot aan de stadspoorten leiden.

Na Viterbo gaan we naar Montefiascone dat midden de wijngaarden ligt. Er is een indrukwekkende kathedraal met een grote blauwe koepel.

De terugweg gaat opnieuw langs het meer van Bolsena en hier en daar hebben we mooi uitzichten op de omgeving.

Zondag 8 sept. en maandag 9 sept. 28 gr,
Zondag is onze laatste dag in Bolsena, een dag van gewoon genieten op de camping.

Maandagmorgen vertrekken we naar het meer van Iseo. Het wordt een rit van 491 km.

We staan nu op camping Riva di San Pietro in Marone aan het Iseomeer. Het is een schitterende camping vlak aan het meer, heel verzorgd. Het meer van Iseo is een van de mooiste meren van Italie. Het is omringd door hoge ruwe bergen. Vlak voor de camping ligt een klein eilandje.

Dinsdag 10 sept. – 24 gr.
Er is regen voorspeld en het is de hele dag half zonnig, half bewolkt. We doen boodschappen in Iseo en voor de rest van de dag blijven we op de camping. Tegen de avond hebben we onweer en de voorspelde regen.

Woensdag 11 sept. en donderdag 12 september
Woensdag is eveneens een kalme dag. We gaan alleen een kijkje nemen bij de piramides van Zone. Er loopt een wandelpad tot bij de piramides, maar dat is wegens de regen van gisteren niet zo veilig.

Donderdagmiddag rijden wij naar de luchthaven van Bergamo om onze dochter op te halen die ons een weekje gezelschap komt houden op de camping. Nadat haar tentje is geplaatst vieren we de aankomst met een lekker glaasje wijn.

Vrijdag 13 september – 24 gr.
Op deze stralende, zonnige dag gaan we naar de stad Verona. We beginnen onze stadswandeling bij het versterkte complex Castelvecchio en de Ponte Scaligero. We stappen verder via enkele zeer mooie, gezellige pleinen met prachtige paleizen. Onze lunch op een van de gezellige terrasjes is een welkom rustpunt. Op een van deze pleinen staan een paar prachtige gotische graven: de Arche Scaligere. Deze graven zijn gebouwd tussen het familiepaleis en de kerk.

Verona is het decor van Shakespeares Rome en Juliette, dus moeten we zeker een kijkje nemen bij het “Casa di Guilietta” met het zo beroemde balkon. Dit blijkt de grote trekpleister voor de toeristen te zijn. Onze wandeling eindigt bij de arena: een groots amfitheater uit de Romeinse tijd.

Verona was een verrassend mooie stad.

Zaterdag 14 september – 24 gr. zonnig
Dit is een dag van zalig nietsdoen en zonnen aan het meer.

Zondag 15 september – 18 gr. regen
Onder een dikbewolkte hemel vertrekken wij voor een bezoek aan Milaan. Ons bezoek begint bij het Castello Sforzesco. Deze reusachtige vesting behoorde toe aanaan de hertogen van Milaan. Nu zijn er hoofdzakelijk kunstverzamelingen in ondergebracht. Het tweede hoogtepunt van ons bezoek is de prachtige Duomo die op een groot plein ligt met vele duiven. Ondertussen is het beginnen regenen. We beperken ons bezoek tot de mooie winkelstraten (Milaan is een paradijs om te winkelen) waarvan vele overdekte voetgangersgalerijen hebben of zelfs volledig overdekt zijn.

De regen blijft helaas voor de rest van de dag spelbreker.

Maandag 16 september, bewolkt/zonnig 23 gr.
Birgit en ik willen vandaag een fietstocht maken rond het meer van Iseo. Alain heeft daar niet zo veel zin in, maar is bereid om als bezemwagen dienst te doen. We kunnen de fietsen huren op de camping en we vertrekken in de voormiddag voor een tocht van ca. 64 km. Tegen de middag zijn we Sarnico voorbij. We kopen broodjes, kaas in een winkeltje en picknicken samen met Alain die ons trouw is gevold op een bankje bij het water. De tocht langs het meer is heel schilderachtig. Vooral de laatste 20 km die langs hoge rotswanden lopen zijn heel mooi. Een paar keer moeten we door een tunnel. Dat is een beetje eng, want er loopt geen apart fietspad. De laatste 10 km zijn voor mij loodzwaar. Ik voel het in de benen en de rug, ben echt moe en we hebben wind tegen. Maar tegen 16h30 bereiken we de camping, moe maar trots op onze prestatie, en het was een heel mooie tocht.

Dinsdag 17 september en woensdag 18 september zonnig 23 gr,
Opnieuw een dag om te zonnen aan het meer. Alain en ik maken nog een wandelingen langs het weer vertrekkend vanuit Velo.

Woensdag brengen we Birgit terug naar de luchthaven in Bergamo. Haar vliegtuig vertrekt om 13h40.
Als we terug zijn op de camping kunnen wij ook beginnen inpakken. De vakantie is ook voor ons voorbij en morgen vertrekken wij naar huis om vrijdag thuis te komen.