Duitsland - Eifel - aug. 2012

Woensdag 8 augustus

We willen er weer even tussenuit voor enkele dagen. De weervoorspellingen zijn gunstig en we besluiten om voor een 5-tal dagen naar Duitsland – Eifelregio te gaan.
We vertrekken rond 10 h en tegen 14 h kunnen we ons installeren op Camping Eifelblick in Gerolstein. Zoals in de naam van de camping reeds aangegeven hebben we van op de camping een mooi uitzicht over de Eifel. De camping maakt deel uit van het “Waldferienpark Gerolstein-Hinterhausen”.

Donderdag 9 augustus – 21 gr.
Het belooft een zonnige dag te worden en we gaan er op uit. Met de auto rijden wij langs de rivier de Kyll, met een eerste stop in Mürlenbach, een klein dorp met een prachtig kasteel.

Daarna rijden we terug richting Gerolstein waar tussen Birresborn en Kopp ijsgrotten te bewonderen zijn. De grotten zijn ontstaan door steenhouwers die in de lavalaag gangen groeven om molenstenen uit te houwen. Doordat de grotten maar een ingang hebben en de bodem in de berg naar beneden gaat kan in de winter de koude lucht naar binnen, maar niet meer naar buiten, waardoor de temperatuur in de grotten tussen -1 en 4 graden is, en er zelfs in de zomer ijsvorming mogelijk is.

Heel de omgeving is een heel oud vulkaangebied. Op verschillende plaatsen zijn de oude kraters nog duidelijk herkenbaar.
In de namiddag maken we een wandeling van 7 km in de omgeving van Gerolstein. We vertrekken in Pelm waar het prachtige kasteel Kasselburg ligt en langs het wildpark waar adelaars en wolven leven.
Door de bossen en de velden gaan we naar Gerolstein langs de Gerolsteiner Sprudelfabriek. Dan gaat de voettocht terug door een bos langs de Buchenloch grotten die in de oertijd bewoond waren, en dan terug door de velden naar ons startpunt. Het was een pittige maar boeiende drie uur durende wandeling.

Veel moois gezien dus vandaag.

Vrijdag 10 augustus – 21 gr,

Uit onze wandelgids kiezen we vandaag een rondwandeling vanuit Gemünden langs drie cirkelvormige vulkaanmeren. Met de picknick in de rugzak starten we vol goede moed en onder een stralend zonnetje. Het pad loopt steil omhoog langs het eerste meer: het Gemundener Maar. Op de Dronketurm, een toren op een hoogvlakte hebben we een prachtig uitzicht over de vulkaanmeren en over Gemünden. Uitnodigend zijn de grote houten ligbanken die niet ver van de toren staan opgesteld.

De wandeling voert langs het tweede kratermeer naar het derde en grootste meer en dan moeten we langs de velden en door het bos terug naar ons startpunt. Deze mooie wandeling nam ruim 3 uur in beslag. Maar we hebben nog tijd om met de auto naar de mooie burchten van Manderscheid te gaan kijken en vervolgens naar de geiser van Wallenborn waar een tot 4 m hoge waterfontein met veel geweld uit de diepe ondergrond opborrelt. De eruptie duurt maar enkele minuten en herhaalt zich om de 35 minuten.

Op de camping zijn we nog even gaan zwemmen in het overdekte zwembad vooraleer we onszelf trakteerden op een welverdiende aperitief.

Zaterdag 11 augustus – 23 gr.

Er is heel wat te zien en te bezoeken in de Duitse Eifel en voor onze uitstap van vandaag gaan we naar het Ahrdal waar intensief aan wijnbouw wordt gedaan. Het wijndorpje Rech is schilderachtig gelegen midden tussen de wijngaarden. Wij kunnen het niet laten om toch even een korte wandeling te maken tussen de wijngaarden. Hier worden overwegend rode druiven gekweekt.

Daarna rijden wij naar Ahrweiler. De oude binnenstad is verkeersvrij en het is er gezellig druk. Op de mooie bebloemde pleintjes zijn alle terrasjes bezet en in de winkelstraten is heel veel volk. Het is er aangenaam en leuk om rond te kuieren.

Op de terugweg naar de camping komen we langs de Nürburgring. We stoppen net als vele anderen om langs de afrastering te kijken naar de auto's die over het circuit razen.

Hiermee was de dag weeral goed gevuld, en al hebben we geen zware wandeling gemaakt vandaag, het vele slenteren voelen wij in de benen.

Zondag 12 augustus, 23 gr.

Het is de laatste dag van ons verblijf hier. We rijden naar Schalkenmehren om daar een wandeling rond het meer van Schalkenmehren te maken. Het is een rustige wandeling van een 5-tal km. De rest van de dag brengen we door op de camping, met een boek in de zon.

Deze korte vakantie was aangenaam en ontspannend.