Hem

This page is the aggregated information about the challenge of catching big pike and large pikeperch/walley/Sander in Rådasjön - Mölnlycke Sweden. in May 2011 i began my fishing trips and here you can follow how things are proceeding. For a english version of this site please click here.

Denna sida är den samlade informationen kring utmaningen att fånga storgäddan och storgösen i Rådasjön - Mölnlycke. I maj 2011 påbörjades fisketurerna och här kan du följa har saker och ting fortlöper. För dig som är intresserad av fiske kan också dra nytta av den här sidan då det finns en hel del samlad information om fiske såsom t ex. huggtabell, filmer och länkar.

Fiskelogg

130802

130801

Fiske... Ibland nappar det som tusan, ibland är det stendött. Nu har det varit just stendött. Märkligt det där. När man tror att förhållandena är perfekta, och alla pusselbitar har fallit på plats, ja då nappar det inte. Jag har nog försökt allt fiske som är möjligt i sjön, och nog är jag beredd att hålla med om att sjön är utfiskad en del. Samtidigt vågar jag ändå påstå att sjön fullkomligt kokar av fisk. Det är otroligt lite mört i sjön, och väldigt mycket brax. Detta borde i min värld innebära att det är rejält med rovfisk, eventuellt också väldigt stor fisk dessutom.

Nu är det minsann fart i Rådasjön. Igår fiskades det från halvåttatiden till halv tolv. Mängder av gäddhugg, en gädda och två gösar blev resultatet. Rådasjön fortsätter att förbrylla. Gösarna högg på ställen där det normalt aldrig finns någon gös. Nilsmaster invincible med skrikiga färger var som vanligt framgångswobblern.

130707

Det har i snitt blivit en fisketur varannan vecka sen i april och nu går det ju faktiskt att summera lite av fiskelyckan hittills. Sjön har blivit betydligt bättre! Jag har faktiskt aldrig åkt hem tomhänt i år, och det har varit ganska mycket hugg efter gös. Fint gäddfiske, och dessutom både brax, mört (nja inte mycket) och abborre. Som jag har skrivit många gånger här, så är sjön svår att beräkna, och väldigt ofta så hugger det där man minst anar och när dessutom.

Under snart tre år har jag fiskat i sjön, och något som är spännande är att det finns fantastiskt många olika bud kring vilken typ av fisk som finns i sjön. Karp, lake, brax, öring, sutare, abborre osv osv. Alla man pratar med påstår att de har fått lite smått och gott.

Sist jag var ute fick jag en mört på 5 hekto, och en gös på ett kilo. Detta är ganska typiskt för sjön.

Det jag dock aldrig har lyckats med är att fånga de stora gösarna. Varför vet jag inte, men ekolodet visar tydligt att det finns stor fisk längst botten i både den större och mindre delen av sjön. Jag har fiskat på alla djup, men bara fått på ca 3.5-5 meters djup. Men kvällen är ung, och jag turar iväg om en halvtimme. :)

130611

Rådasjön är verkligen en sjö som ingen annan jag har fiskat i. Ojämn, fiskebeståndet rör sig, och är helt oberäkneligt. Vissa kvällar fullkomligt bubblar det i vattnet, och ekolodet visar att det finns mycket fisk. Icke sa nicke, sjön vill inte och vägrar släppa med sig av fisken. Andra dagar kan man fiska fem timmar i sträck och rätt som det är får man en rejäl gös. Som igår mitt i natten t ex. :

120728

Varit ute några gånger, inte mycket på grund av vädret. Tack och lov har jag faktiskt fått en hel del fisk. Ofta gös, men i mindre viktklassen, men jag har fått fisk! Underbar känsla.

120710

Läser på:

120705

Nya järva fisketurer. Denna gång påbörjades fisketuren kl 19:00 och det dröjde ett tag innan det hände något. Dock, vid ca 21:00 smällde det i större delen av sjön, och en gös på ca kilot landades i båten. Strax efter tio fångades ännu en gös, den här gången i lilla delen av sjön. Mitt nya Nilsmaster Invincible verkar vara wobblen fiskarna gillar bäst.  Det nappar i Rådasjön!

120627

Det kunde inte ha varit en bättre start på fiskesäsongen i år. Runt åtta på kvällen small det till och upp i båten kom en gös på 3.2 kilo. Det var en aggressiv rackare som vägrade att komma upp. Efter lite kamp kom den till slut upp. De som satt och solade vid bryggan undrade nog vad det var för killar som gormade och skrek i en båt på andra sidan sjön.

Fisken röktes och en del hamnade i stekpannan:

Efter en timme small det till igen och ännu en gös hamnade i båten. Denna var dock bara på 4 hekto och åkte tillbaka till sjön för tillväxt. En härlig fisketur fylld med goda skratt och härlig fiskelycka. Gösen kändes som en triumf, efter många timmars jakt efter gös. :)

111001

Stor fiskelycka! Jag och några vänner var ute och fiskade. En av vännerna satte på en rätt rejäl skrikig wobbler precis i skymningen och drog upp en gädda på hissnande 8.5 kg. Gäddan var trots sin vikt ganska mager och mätte 113 cm. gäddkäften ska nu skickas till konservator och  sättas upp på väggen. :)

111023
Det nappar när man minst anar det. Fick fisk på ställen där jag aldrig fått förut, och dessutom när jag trollade på maxfart. En gädda på kilot och en gös på halvkilot blev dagens fångst, smått men väldigt väldigt glädjande.

111013

Efter några gångers fiske uppdaterar jag nu loggen igen. Har varit ute och fiskat och kom tyvärr ut ganska sent. 18:45 är sent vid den här årstiden och själva fisket blev i mörker snabbare än jag egentligen trodde. Trots solsken och molnfritt blev det mörkt snabbt. Ett kraftigt hugg och ett snabbt släpp var allt denna gång. Ekolodets ändkabel var av någon anledning borta och jag fick fiska utan.

Nu har jag ett flertal tillfällen fiskat med elmotor och med ekolod. Det finns mängder av fisk i sjön, den saken är säker. Fisken finns längre ut från vasskanterna än jag innan trott och på flera ställen i "lillasjön" finns det helt enkelt ingen fisk.

Det råder inget tvivel om det påstående om många har uttryckt. Rådasjön är en svårfiskad sjö, och efter nästan sju månaders fiske i sjön är fiskelyckan väldigt sparsam.

Jag fiskar nu med tyst elmotor, två spön, varierar wobblers, varierar fart, varierar djup och längd på lina. Till detta fiskar jag nu även med ekolod.

Men, det där med att fiska med levande agn är ju ännu ett oprövat kort faktiskt.

110905
Åkte ut vid 18:00 och fiskade främst efter gädda. Efter ett par timmar tänkte jag åka hem, då jag blev förvånad över hur mycket tidigare det blir mörkt på kvällen. Jag tog en extra sväng och tyckte att det kändes konstigt i spöt. Det kändes precis som om wobblern åkte in i vass eller något liknande. Rätt var det var högg det till och till min stora glädje var det en... GÖS! Jag tog upp den och försökte på samma ställe en gång till. Det verkade finnas flera gösar där och då började verkligen huggen att komma. Jag tappade en gös, och hade flera på gång. Linan slackade ständigt och jämt, wobblern tycktes flyga runt där under ytan, och jag hade svårt att egentligen avgöra vart den var någonstans ibland. Hur kan gösen ta wobblern och åka runt med den utan att fastna på kroken? Gösen är sannerligen en märklig fisk.

110828
Prövade för första gången vertikalfiske. Det var väldigt svårt att avgöra om det var bottenkänningar eller om det var fisk som nafsade. Flera gånger var jag rätt säker på att det var något där och det var ett spännande fiske! Ska utveckla detta ytterligare. Det regnade och blåste en hel del så jag stannade inte ut så länge. Trollade en del innan hemgång och fick då en liten gädda på 200 gram. En fjutt, men det är alltid härligt att åka hem med känslan av att man faktiskt fick något!

110820
Kräftfiske! Förväntningarna var höga. 125 kräftor per lott, och 1200 kräftor var rykten som florerade fritt. Vi fiskade med 16 burar och fick allt som allt 7 kräftor. Väl tillbaka till klubben hade den som fått flest kräftor fått 17 st.

7 kräftor. Jösses...

110818
Fiskade mellan 19:30 och 22:45. Hade en (tror jag) gös på kroken vid utflödet- lilla delen av sjön, tappade.

110811
Fiskade med en kompis och började vid halvfemtiden. Vi trollade runt i flera delar av sjön men främst i lilla delen. Vi hade inte ett napp och skulle egentligen lite uppgivna bara göra en sista sväng. Pang! Ett rejält hugg i kompisens wobbler (Gösambulansen sänkt med 15 grams päronvikt) strax bredvid fiskeklubben, och upp kom en gädda på runt 5 kg! Lyckan var såklart total, och gäddan fick efter lite fotograferande återgå till sjön.

110809
Fiskade mellan 19:30 - 22:30. Har nu varit ute och fiskat fem gånger utan få en enda fisk. Tålamodet börjar inte tryta riktigt än, fast jag undrar ändå, vad i herrans namn.

110808
Fick ett inlägg på nätet som beskriver lite av förutsättningarna och vikten av att skaffa ett ekolod vid gösfiske:

Hur har det gått..?

Att du inte fick "nånting" i juni är väl kanske inte helt onaturtligt: Gädda brukar vara trög mitt i sommaren även om mete med levande bete inte brukar medföra noll napp...

Gösfisket börjar väl eg toppa upp nu... bortsett från runt lektider så gillar jag höstkvällarna bäst: Lite lättare att lokalisera fisken när sjön är mer jämnt tempererad.

Har du inget ekolod så blir det givetvis mycket svårare att hitta heta platser att prova. Lessamt men tyvärr ett faktum. Positivt är dock att du faktiskt kan köpa vilket skitekolod som helst när du bara ska använda det i små insjöar. Fiskeko, kapacitet att korrekt återge språngskikt, bottenbeskaffenhet osv är helt enkelt av sekundär betydelse vid det tisket du vill ägna dig åt. Du vill ju först o främst veta STRUKTUREN på botten; Var grundar det upp.. var finns djuphålorna.... Den infon får du ut ur ett ekolod för under tusenlappen och för temperaturerna kan du använda en vanlig termometer fäst i en lodlina med ett tungt sänke på. Då ser du temperaturskillnaderna för varje stopp du gör i fiandet upp o ner m termotmetern.

Jag fiskar mycket i en jämndjup liten sjö.. Hela sjön är som ett salsgolv mellan 4 och 4.5 m djupt. Utom på en liten fläck där det är 5 meter djupt.. Gissa om det tog tid att hitta den fläcken? Men den är produktiv som ingen annanstans i sjön, uppgrundningen till den enda ön inkluderad.Man kan trolla sig fördärvad i sjön utan att få ett enda hugg om man missar "avgrunden" eller så kan man åka direkt till den, rigga upp ett par flötmeten i godan ro och vara förvissad om att gösen kommer förr el senare under kvällen.

110806
Intresset för fisket i Rådasjön verkar ha tagit fart. Just nu ca 15 besökare per dag på hemsidan Projekt Rådasjön:

Jag hittar inte gösen, så enkelt kanske det är. Jag har bra beten, men fiskar på fel djup. Det kanske inte är så viktigt att fiska precis exakt vid de tidpunkter jag fiskar, speciellt nu när det närmar sig höst:

"Betet måste vara på samma djup som gösen. Många säger att den enda svårigheten en Gösfiskare ställs inför är att hitta stimmen. Att iaktta vattentemperaturen, bottentopografin, Gösens dygnsrytm och vertikala förflyttningar i en sjö är också betydelsefullt för en ständigt framgångsrik Gösfiskare. Gösen har sina speciella stråk och platser där den uppträder och jagar. Gösen tycks dessutom alltid vara hungrig och kan provsmaka om något matnyttigt kommer inom lagom, horisontellt räckhåll. Men den rusar aldrig efter en wobbler eller något annat bete och Gösen gör inga snabba, vertikala förflyttningar för att gå upp eller ner och hugga ett bete. En wobbler eller något annat bete måste därför presenteras på samma djup och helst rakt framför ögonen på Gösen. Det betyder att fiskedjupet är oerhört viktigt!
Trollar man med wobbler en meter över eller en meter under Gösen, då lär ingen Gös hugga på wobblern. En wobbler, i tilltalande färg och modell, som emellanåt skrapar och studsar i botten fångar nästan alltid Gös. En wobbler som presenteras en meter ovanför botten blir oftast utan hugg när Gösen står stilla eller går på sin typiska smygjakt nere vid botten."

110806
Märkligt, den enda gången jag har haft riktigt god fiskelycka är den gång jag bröt allt som ska vara rätt och riktigt. Halv ett, en riktigt varm sommardag, fick jag rejäl fisk på en plats som knappast är optimal. Rådasjön gäckar mig.

110805
Fiskade mellan 21:00 och 00:00. Inte ett napp. Nu har jag varierat mitt fiske, varierat bete, varierat trollingfart, ställt ner tomgången på motorn, fiskat regelbundet, frågat allt och alla på nätet, frågat många som fiskar i sjön, läst böcker, sett fiskefilmer, fiskat med lång lina, kort lina, fiskat på dagen, på kvällen och på natten. Jag har fiskat med päronvikter, fiskat djupt, grunt och allt där i mellan. Visst är gösen en ganska svårfångad fisk, men det här börjar ju kännas lite konstigt. Vad har jag kvar som går att påverka egentligen?

• Fiska på morgonen
  • Fiska mer med levande agn (flötestrolla t ex)
  • Skaffa en el-motor
  • Fiska med ekolod
  • Fiska utan tafs
  • Fiska med två spö
  • Fiska mer i öppna vatten
  • Fiska mer på bortre sidan av sjön där det är mer stenigt.
 Något gjorde mig faktiskt lite misstänksam häromdagen. Någon hade lagt i nät i sjön vilket inte är tillåtet. Några beslöt sig för att ta upp ett av näten, och vittjade för att sedan slänga upp det på land. Märkligt nog var det inte speciellt mycket gös i det heller. Mest brax och abborre (stora!). Kanske gav detta en liten bild av hur fiskebeståndet är i sjön? Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det av någon anledning inte finns så mycket gös i sjön som många gör gällande. Det Skulle i så fall innebära att jag har lagt ner båten i fel sjö. Men många jag talar med säger ju att de faktiskt får fisk. Själv sitter jag och helt enkelt inte får nåt.

Det som kanske förvånar mig mest efter dessa timmar i båten är ändå detta: Om jag har fiskat av sjön så många gånger och inte har fått speciellt mycket gös kan bero på mängder av faktorer. Men! Jag har på hela sommaren fått fyra gäddor. Så få gäddor är faktiskt otroligt lite med tanke på att jag har fiskat med bra utrustning, och under mycket gynnsamma förhållanden.

Eller... så är mest bara sur över att jag inte fick fisk.

110804
Frustration. Jag har visserligen fått lite mer fisk det sista, men har varit ute så många gånger utan resultat. Ikväll tänker jag fiska med större variation. Det är onekligen så att jag har tuffat runt i samma hastighet på samma platser under långa perioder. Ikväll ska jag försöka åka i öppna vatten med nertyngd lina (päronsänke 30 gr fäst med gummiband) och köra i S-formationer. Jag läste också att man ska trolla snabbare i varmare vatten. I kväll ska jag också vara noggrann med att leta upp platser där det finns mycket småfisk vid ytan. Nu är det minst sagt jättevarmt i vattnet så idag ökar jag på lite.  Jag är osäker på om båten skrämmer iväg, och därför har jag haft mycket lina ute. Detta leder ju till att betet går ganska djupt vilket är raka motsatsen till vad jag vill när det skymmer. Erfarenheten säger att skrikiga färger är bra i sjön, och det fortsätter jag med. I dagsläget har jag lång stålwiretafs och kanske skrämmer detta gösen. Har läst på flera ställen att detta kan leda till mindre fångst.

110803
Fiskade mellan 19:30 och 23:00. Inte ett napp. Fiskade med gösambulansen och Zalt, i bjärta färger. Trollade på flera djup och på många olika delar av sjön, jag varierade också hastigheten och bete.  Träffade flera på sjön. En hade fått åtta gösar och en hade fått en gädda och en gös. Själv hade jag inte ens ett napp. Har nu lagt ut båtmotorn på blocket och tänker köpa en el-motor och ett ekolod.

Tröstar mig med att läsa en tråd om andra som behöver hjälp

110801
Fiskade mellan 19:30 och 23:45. Inte ett napp.

Det här med att fiska är klurigt, speciellt om man saknar ekolod. Att hitta vart fisken finns är mycket avgörande vilket gör att man väldigt noga måste lära sig en sjö, och lära sig vilken typ av beten som passar. Tidpunkt för fisket är också centralt. Sist jag fiskade fick jag förhållandevis stor fisk mitt på dagen, mitt på sjön och på en wobbler som var anpassad för en annan fisktyp. Jag trollade dessutom väldigt fort. Med andra ord fick jag fisk med en metod som var diametralt motsatt alla konstens regler.
   Det är ganska uppenbart att fisken följer någon form av mönster, och huruvida det har med tidpunkt månens position eller något annat kan jag inte svara på. Men vill man få framgång med fisket behöver man på det ena sättet eller det andra lista ut vad detta mönster är. Gäddan kan sannolikt hugga när som helst, och egentligen på vad som helst också, men med gösen är det annorlunda.
   Mer svårtflirtad fisk har jag aldrig stött på förut, och dess beteende är också märkligt. Ibland kan man känna småhugg hela tiden, och det verkar som om en eller flera gösar följer efter betet. Linan kan börja slacka plötsligt, och när man vevar in lina finns där ingen fisk. Andra gånger kan man känna ett kraftigt hugg men upptäcka att det egentligen inte fanns någon fisk på kroken.
   Under min korta period i sjön har jag noggrant studerat hur andra har fiskat, och dessutom frågat många erfarna fiskare om fiskemetoder, fisketider och mycket annat. Man får lika många olika svar som man frågar personer. Den enda som har haft rätt är Kari, som gav mig en wobbler som sannolikt kostar en tredjedel av en wobbler i professionella butiker. Det ser nästan likadant ut som många andra av mina beten, men ändå är det just detta som lockar fisken till hugg. Varför?

110801
Det här med vilket bete man använder och i vilken hastighet man trollar bör vara ganska avgörande om man vill få fisk. Jag har försökt variera min trollingfart från mycket långsamt med motor till snabbt. Jag har ibland också rott för att få en tystare gång. Vad det gäller bete har jag fått hjälp av Kari, en inbiten och duktig fiskare i sjön. Han rekommenderade ett fladen insjö, modell skrikig färg (det längst till vänster på bilden:

Dagen jag började använda detta bete var dagen jag började få fisk i sjön!

Senast införskaffade jag den smått berömda "Gösambulansen:

Denna wobbler gav mig två fina gäddor senast jag fiskade.
I övrigt är jag intresserad av att få stor fisk och använder således stora wobblers som Bomber, Zalt och sjunkande Rapala. Min gissning är att skrikiga färger är det som gäller i sjön och ska försöka måla om mina wobblers lite så de blir mer attraktiva för Rådafisken.

110730
Åkte ut på sjön för att egentligen bara hitta infarten till Stensjön. Först skulle jag bara ta en tur i "lillasjön" och kastade i gösambulansen direkt. Precis vid inloppet till sjön, bara efter nån minut efter wobblern hamnade i vattnet ryckte det till i spöt, och det ordentligt. Jag trodde att det var vass men spöt ryckte som bara tusan. Först trodde jag att det var en gös men fisken drog rejält! Efter ca 10 minuter ser jag en rejäl gädda vid vattenytan och väl uppe i båten väger jag en gädda på 4.5 kg. Lyckan var stor och jag mindes en artikel jag hade läst om att gäddplatser alltid ersätts av en ny gädda och efter avlivning av gäddan körde jag över samma områden en gång till och till min stora lycka smäller det till igen, och en gädda på 3.5 kg hamnar i båten. Jag är verkligen superlycklig och lukten av fisk i båten känns... triumfartad. Efter ett ganska stort antal misslyckade fisketurer har jag nu haft en period med god fiskelycka, och jag kan sjön mycket bättre.

110726
Fiskade med en kollega och hade en jättetrevlig kväll. prövade att fiska med "gösambulansen" och kollegan fiskade med den wobbler jag innan har fått fisk på. Dock utan resultat. Båda upplevde flera hugg under kvällen, men inget hamnade i båten.

110724
Fiskade i hela sjön, men det var riktigt blåsigt och svårt att få styrsel i båten. Inga napp, åkte hem tidigt.

110722
Gös igen! Trollade i lilla delen av sjön och fick 21:30 ännu en gös. Den var på ungefär halvkilot. Lycka igen! Den var dessutom ganska pigg och bjöd på gott motstånd.

110720
Trollade runt i sjön både i stora och lilla delen. Fick stora problem med att få igång motorn efter att jag hade ställt ner tomgången. Väl igång trollade jag från 20:00 fram till 24:00. 23:00 kände jag något konstigt och visst! Jag hade napp! Den drog konstigt, liksom pendlade från vänster till höger på något vis. Väl framme vid båten; Lycka! Det var en gös! Den vägde ca 1.5 kilo och hoppet är återvunnet. :)

110713
Trollade i lilla delen av sjön mellan 19:30 - 22:45. Ingen lycka denna gång. Fick ett hugg men tappade.

110710
Äntligen! Fiskade i den lilla delen av sjön och plötsligt kom det en rejäl störtskur. Jag hade för första gången inga regnkläder med mig och började kort sagt sura över vilken otrolig otur jag har haft på sjön. Några minuter innan hade jag haft ett bottennapp och tänkte att jag var på väg att sätta min femte 150 kronorswobbler. Den släppte som tur var, men efterföljande störtskur gjorde mig inte glad ändå. Efter en rejäl tur på "lillasjön", mete med levande mört, och ca 45 minuters trollande hände ändå det jag hade väntat på. Slirbromsen började slira och jag tänkte att det var ett nytt bottennapp. Men! Jag kände ett kort ryck, och sedan kände jag att det var något på kroken! Det var en gädda på ca 1.5 kg som i och för sig inte gjorde mycket väsen av sig. Den liksom släpade efter, men när den kom nära båten började den protestera rejält. Jag lyckades få upp den och krokarna satt rejält i käften. Väl landad satte jag mig ner, genomsur av vatten, men lycklig som få!
Härligt!

Dessutom, när jag kom tillbaka vittjade jag mjärden och hittade en rejäl mört och också en stor Sutare!. Shit, vilken slemmig rackare. Kul som tusan. Jag kunde inte annat än att ta hem båda två, mörten ligger i frysen och sutaren ligger i ett stort kar i garaget, för beskådan under morgondagen.

110708
Det borde finnas många lösningar på hur jag ska fånga fisken i sjön. För det första trollar jag nog för fort. Ställa ner tomgången i motorn eller hänga en IKEA-kasse bakom båten vid trollning. Jag kan så klart skaffa mig ett ekolod. Jerkfiske och pilka efter gösen kan ju kanske funka också.

110704
Hade äntligen en (!) mört i mörtstugan när jag skulle ut och fiska. trollade med rodd, i den mindre delen av Rådasjön utan resultat. Fiskade sedan med levande agn i tre timmar, inte ett napp. Inte ett liv. Köpa ett ekolod?

110702
Har nu haft i mörtstugan sedan den 27/6. Ingen lycka där heller. Jag kan alltså inte ens fånga fisk i en enkel mjärde i sjön.

110630
Fiskade från 16:00 - 22:30. Ingen fisk. blev av med två wobblers och ett drag.

110627
Mörtstuga inköpt och ikväll lägger jag i den agnad och klar. På torsdag kväll är det dags för gösmete med levande bete, förhoppningsvis stor mört.

110623
Började fiska 20:00, trollade. Först med en färgglad wobbler som jag tyngde ner med en päronvikt på 30 gram. Fiskade efter en timme med olika wobblers längst med sidorna på sjön. Efter 01:00 gav jag upp och åkte hem. Inte ett napp. Fick tre bottennapp i och för sig, och satte en wobbler. VAD gör jag för fel? Fiskar jag för djupt, för grunt? fiskar jag med fel wobbler eller kör jag för fort eller långsamt (kör på tomgång med en 5 hg motor) med båten? Fiskar jag på fel ställe?
...eller hade jag bara dålig fiskelycka?

110619
Katastroffiske. Först fiskade jag av hela sjön ca 5 meter från land, i ösregn. Jag lyckades skickligt väja då jag upptäckte en stor sten och stannade sedan för att kasta vid en fin liten vik. Lite hal om fingrarna ser jag plötsligt mitt kast förvandlas till ett missöde. Istället för att min wobbler flyger fint i en vid båge, flyger hela spöt i en vid båge istället. På ett djup av ca 12 meter ser jag mitt fina spö sakta bubbla ner mot botten. Håglös bestämmer jag mig för att ta mig hemåt.
När jag skulle förankra båten lyfte jag av motorn och väl framme vid fören tappar jag plötsligt balansen och ramlar ner i båten med motorn rakt över mig. Jag klarar mig utan skador och även om det var på vippen, lyckas jag hålla fast i motorn utan att även den sjunker som en gråsten ner till botten. Båten vippar till ordentligt och jag översköljs av en jättevåg av vatten. Fullständigt genomvåt fick jag sedan åka hem, utan fiskespö, och utan några fiskar i kofferten.