Dinsdag 19 juli 2005, dag 1

Om 6.30 uur vertrekken we naar Schiphol. We zijn best gespannen. Het is tenslotte onze eerste lange reis van 28 dagen. Na wat gedoe met de treinkaartjes komen we mooi op tijd aan op Schiphol. Om 10.05 uur is het boarding time dus we willen eerst nog wat eten. Om 10.30 uur komen we bij onze gate aan. We zien allerlei oosterse baarden en hoofddoeken. Onze vlucht staat niet bij de gate op de monitor. Paniek!! Blijkt er een gatewisseling te zijn geweest wat we niet hebben gehoord. We moeten een heel eind lopen naar de juiste gate. Daar komen we helemaal uitgeput aan en al snel horen we dat er een technisch mankement is waardoor we niet op tijd zullen vertrekken. Kunnen we mooi even op adem komen. Uiteindelijk vertrekken we met drie uur vertraging en met een ander vliegtuig.

Het is niet mogelijk om rechtstreeks naar Peru te vliegen, er moet namelijk altijd getankt worden. We maken daarom een tussenlanding op Bonaire. We mogen het vliegtuig niet uit. Tijdens de vlucht horen we allerlei reisverhalen van mensen om ons heen. We hebben nog geen kennis gemaakt met de groep maar door de gesprekken leren we alvast enkele mensen kennen. We merken dat we duidelijk de jonkies van de groep zijn. Op Bonaire checkt Peter zijn mobiel, geen bereik.

's Avonds komen we aan in Lima. We doen een voorstelronde in de lobby van het hotel. Wij zijn inderdaad de jonkies. Onze reisleidster Sanne is ook jong. De rest van de groep is halverwege 30 en 40 en één stel van midden 50. Onze mobiel doet het niet. We hadden het thuisfront een sms beloofd dus wat nu? Sanne zegt dat ze nergens mobiel bereik heeft "Welkom in Zuid Amerika!". We mailen even naar het thuisfront. Het hotel is schoon, de bedden erg klein en de douche koud. Wat zijn we toch verwend in Nederland. Tegen middernacht gaan we slapen (in Nederland is het nu 7.00 uur).

Woensdag 20 juli 2005, dag 2

Om 7.30 uur hebben we een gezamenlijk ontbijt want om 8.30 uur vliegen we naar Chili. Op het vliegveld aangekomen horen we dat onze vlucht is uitgevallen. De eerstvolgende vlucht zal om 18.00 uur gaan. We kunnen al wel vast onze bagage inchecken. Er wordt voor ons een hotel geregeld, het "Sheraton". Dit is in vergelijking met ons vorige hotel erg luxe, we krijgen een mooie kamer inclusief lunch. Het is nog vroeg dus we wandelen een beetje door Lima. We lopen door de achterafstraatjes en voelen ons niet echt veilig. We hebben wel een plattegrond, maar op de één of andere manier zijn we verkeerd gelopen en zien we niet veel bijzonders. Als echte Hollanders gaan we weer terug naar het Sheraton voor de lunch, het is tenslotte gratis! We zijn niet de enigen, onze hele groep is zo ongeveer bij het lunchbuffet aangeschoven. Na het eten wil Manon nog wel een poging doen om wat moois van Lima te zien, maar Peter wil liever even uitbuiken. We hebben allebei een uur geslapen. Deze bedden zijn ook wel iets langer dan in het hotel van afgelopen nacht en zo'n lange vlucht is ook best vermoeiend.

Om 16.00 uur vertrekken we wederom naar het vliegveld. Onze vlucht gaat iets later dan gepland, maar we gaan in ieder geval. In Zuid-Amerika schijnt het heel normaal te zijn dat er van alles uitvalt of niet doorgaat. Na de landing in Tacna vertrekken we per bus richting Chili. We passeren eerst de grens van Peru, dit is geen enkel probleem. Dan ongeveer één kilometer niemandsland en daarna de grens van Chili. Bij deze grensovergang moet alle bagage uit de bus en wordt het gescand. Eén tas wordt eruit gepikt, alles moet eruit. Manon is de ongelukkige, haar zo met zorg ingepakte tas is nu één grote puinhoop, maar gelukkig vindt de douanebeambte niets wat niet mag dus mogen we verder. Na een half uur arriveren we in Arica.