China en Tibet - Beijing

Homepage - Home - Foto's - Video - Route

Beijing - Xi'an - Lhasa - Gyantze - Shigatse - Samye - Chengdu - Lijiang - Dali - Stenen Woud - Yangshuo - Hong Kong

Vrijdag 6 juli 2007, dag 1

Om 09.19 uur nemen we de trein naar Schiphol. Onze vlucht zal om 14.35 uur vertrekken, we zijn dus mooi op tijd. Op Schiphol aangekomen willen we direct met ons E-ticket inchecken, dan hebben we dat alvast gehad. Helaas blijkt dit niet zo eenvoudig als gedacht. Het E-ticket werkt niet en we moeten dus alsnog handmatig inchecken bij de incheckbalie. Een grondstewardess (we noemen haar Eucalypta) probeert van alles te regelen maar we zijn gewoon nog te vroeg. We moeten dus maar even wachten . Wanneer we van Eucalypta mogen inchecken blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn want veel namen van reizigers van Koning Aap zijn niet bij de balie bekend. Het toeval wil dat er drie groepen van Koning Aap tegelijk naar Beijing gaan, iedereen staat door elkaar, dus het was redelijk chaotisch. Uiteindelijk lukt het wel en vliegen we met een uur vertraging richting Londen waar we een uur en een kwartier de tijd zouden hebben om over te stappen. Nu dus nog maar een kwartier dus dat is wel even stressen. Gelukkig hebben we op Schiphol ook al de boardingpassen voor de vlucht naar Beijing gekregen en hoeven we daar dus niet meer voor in de rij te staan. Sommigen uit onze groep moesten dat nog wel en daardoor hadden zij nog veel meer stress. We maakten ons overigens nog niet zo heel erg druk, want ze zouden toch geen veertig mensen op Heathrow laten staan? Om 17.30 uur taxiën we naar de baan voor vertrek naar Beijing. Dus na bijna tien uur reizen zijn we ongeveer weer boven ons huis. Tijdens de vlucht vallen we allebei in slaap. Na een aantal uren wordt Manon wakker en voelt haar rechterbeen niet meer. Het bewegen lukt niet meer. Door met moeite te gaan staan komt langzaam de bloedstroom weer op gang, erg pijnlijk. Gelukkig duurt dit maar even en na een kort wandelingetje in het vliegtuig gaat het al snel beter.

Zaterdag 7 juli 2007, dag 2

Om 10.50 uur plaatselijke tijd landen we. We hebben binnen een minuut onze bagage en maken dus snel kennis met Mieke, onze reisleidster. De rest van de groep laat langer op zich wachten, want een groot deel van de bagage is op Heathrow blijven staan. Om 13.30 uur zijn we dan ook pas bij het hotel. We overnachten in een nieuw hotel dicht bij "The Temple of Heaven". Na ons even opgefrist te hebben gaan we om 14.30 uur met de hele groep richting het Plein van de Hemelse Vrede.

Leuk om dit gelijk te zien. We gaan vervolgens naar de Bell- en de Drumtower en lopen daarna door de Hutongs. Het wordt steeds donkerder en ineens begint het hard te onweren en regenen. Voor 10 yuan (=€1,-) kopen we een paraplu. We lopen naar een restaurant waar we met z'n allen Peking eend en heel veel andere lekkere gerechten eten. Iedereen is echt bekaf en we nemen daarom taxi's terug naar het hotel. Wij zitten in de laatste taxi met een chauffeur die waarschijnlijk zelf de weg niet weet. Het lijkt wel een achtervolging om de andere taxi's bij te houden, wat een helse rit! We halen andere auto's links en rechts zonder knipperlicht in en wanneer een auto voor ons remt, geeft onze chauffeur nog extra gas om er links of rechts voorbij te gaan. Om 22.30 zijn we in het hotel en genieten van onze mega bedden. Dit hotel is duidelijk wel voorbereid op westerlingen.

Zondag 8 juli, dag 3

Om 7.30 uur gaat de wekker. We willen vandaag naar De Verboden Stad. Het is zondag dus het ziet er zwart (of eigenlijk geel) van de Chinezen. Het is mooi en enorm groot. Vooral het verschil tussen het gerestaureerde en het niet gerestaureerde deel valt ons op. In verband met de Olympische Spelen in 2008 wordt er namelijk ontzettend veel in Beijing gerestaureerd. We hebben het echter wel snel een keer gezien, dat gekrioel van die Chinezen vinden we maar irritant. We besluiten naar het Zomerpaleis te gaan. Bij de uitgang aan de achterkant van De Verboden Stad zien we een informatiebord staan met "Where do you want to go?". Daar lezen we dat we bus 103 en daarna bus 332 moeten nemen. Zodoende stappen we in bus 103. Het is eigenlijk allemaal heel duidelijk. Wat ook heel handig is, een bandje roept in het Engels om bij welke bushalte we zijn. Het is echter niet echt duidelijk Engels dus je moet wel heel goed luisteren. Tot onze grote verbazing en ergernis gaat een mevrouw ineens bij elke halte door het Engelse bandje in een microfoon schreeuwen. Nu weten we helemaal niet meer waar we moeten uitstappen. Dus met gebaren en door te wijzen op de kaart vragen we waar we zijn. Gelukkig is onze kaart in het Engels en Chinees dus worden we begrepen. We moeten bij het busstation overstappen en wachten op bus 332. Vanaf het busstation is het nog wel een half uur tot aan het Zomerpaleis, dus achteraf hadden we sneller met een taxi gekund, maar we vinden het ook wel stoer dat we het zelf uitgevogeld hebben en het is toch weer een leuke belevenis. Bij het Zomerpaleis aangekomen nemen we een lekkere westerse pizza. Op het moment dat we naar binnen gaan, begint het te regenen. Erg jammer want het is een heel mooi park. Verder vinden we de gebouwen wat stijl betreft wel erg veel op De Verboden Stad lijken. Ondanks het slechte weer maken we toch een wandeling naar de marmeren boot. Vanaf dat punt nemen we de boot en varen over het meer naar de 17-bogen brug waar we nog wat foto's maken en even rondwandelen. Inmiddels is het tijd om terug te gaan. We hebben namelijk met de groep afgesproken om naar een acrobatenshow te gaan. Bij de uitgang van het paleis worden we belaagt door taxichauffeurs. Ze willen onderhandelen over de prijs. We wijzen op de kaart aan waar we naartoe willen. De meeste chauffeurs geven 120 yuan aan, het is een heel geschreeuw. Plotseling loopt een klein vrouwtje tussen de schreeuwende mannen op ons af en toetst op haar mobiel 70 in! Dat lijkt ons beter en wij lopen met haar mee. Dan blijkt zij in een gewone auto te rijden. Als we maar niet belazerd worden denken we nog, maar niets van dit alles. Dit vrouwtje brengt ons keurig naar het hotel. Om 18.30 uur gaan we met de groep naar de acrobatenshow, ontzettend mooi en knap. Onvoorstelbaar wat die kinderen kunnen. Na de show leidt Mieke ons naar een restaurantje. We vinden dit restaurant in eerste instantie niet zo'n goed idee. De vloer is echt spekglad. Het is klein en vies. Dit schijnen echter wel de beste restaurants te zijn. We nemen een kijkje in de keuken ter grootte van een bezemkast. De smaakpolitie zou zijn ogen uitkijken. Vies en vet. De kok staat met ontbloot bovenlijf te wokken. Toch worden overal tafels vandaan gehaald zodat we met de hele groep hier kunnen eten. Het is warempel nog lekker ook. Er worden heel veel verschillende gerechten besteld zodat iedereen van alles kan proeven. Het eten met stokjes valt ons echt reuze mee!

Maandag 9 juli, dag 4

Vanochtend zijn we om 5.15 uur opgestaan want we willen vandaag namelijk naar de Chinese Muur bij Jinshanling om van daar een tocht van 10 kilometer over de muur te lopen naar Simatai. We vertrekken om 6.00 uur met een taxi, samen met één echtpaar uit een andere Koning Aap groep. Onze eigen groep gaat naar de Chinese Muur bij Mutianyu maar dit is een gerestaureerd stuk en we willen liever een lange wandeling op een stuk authentieke muur van A naar B in plaats van rondwandelen op één plek. Om 9.00 uur beginnen we aan de wandeling. Allereerst moeten we naar de muur toe. Dit kan met een kabelbaan maar wij kiezen voor de benenwagen. Best vermoeiend maar volgens ons wel de manier waarop het hoort. Helaas is het mistig en bewolkt waardoor we maar drie à vier wachttorens verder kunnen kijken. Bij helder weer zouden dit er tien kunnen zijn. Op de muur is het heerlijk rustig, we lopen, op enkele Chinese verkoopsters na, praktisch helemaal alleen en we komen zo nu en dan een toerist tegen. Het lopen is best zwaar, vooral door de hitte, maar we nemen de tijd en doen lekker rustig aan.

Na een kleine 4 uur komen we bij de hangbrug vlak voor Simatai. Bij de brug moeten we weer betalen, iets wat eigenlijk belachelijk is maar goed, weer een Chinees met een baan. Vervolgens staan we voor de keuze of we nog een kwartier lopen naar de parkeerplaats of dat we naar beneden gaan via een tokkelbaan. De tokkelbaan ziet er erg hoog uit en we twijfelen daarom nogal. Twee Zweden komen aanlopen, kijken, overleggen 5 seconden en suizen naar beneden! Dat ziet er goed uit en we besluiten het ook maar te gaan doen. Manon gaat als eerste omdat ze bang is dat ze anders niet meer durft. Peter heeft namelijk last van hoogtevrees en hij kan Manon dan angstig maken. Manon roept na 2 meter al dat het gaaf is en ze zwaait en geniet van het uitzicht. Peter wil de afdaling filmen en houdt zich daarom maar met één hand vast. Gelukkig is het tuigje erg stevig. Toen we allebei veilig op de grond stonden hebben we het opgenomen gedeelte direct even terug gekeken. Toen hoorden we een: "Oooohhh .. Shit!!!" op het moment dat Peter ging. Erg lachen! Om 14.30 uur gaan we terug naar Beijing en voor de rest van de dag vermaken we ons met een marktje en mailen we naar het thuisfront vanuit een groot en zeer rokerig internetcafé. De volgende morgen willen we naar het Tiantan park.

Dinsdag 10 juli, dag 5

Om 6.00 uur gaat de wekker want we willen vroeg in het park zijn om de Chinezen daar te zien sporten en Tai Chi beoefenen. Ons hotel is dichtbij het park en we lopen er dus rustig naar toe. Tijdens het oversteken valt ons de gigantische hoeveelheid fietsers op. Om 06.30 uur zijn we in het park en we kijken onze ogen uit. In het park ligt het complex van de Tempel van de Hemel. Alvorens we daar naar gaan kijken zien we in het park honderden mensen die aan het sporten zijn. Felgekleurde, complete fitnessapparaten staan in het park en die worden allemaal gebruikt door veelal oudere Chinezen. We lopen, nieuwsgierig als we zijn, richting een knallend geluid en zien een oude man met een zweep. We zijn de eerste toeristen en waarschijnlijk daarom wordt Peter uitgenodigd om ook een poging te wagen. Het is de bedoeling dat je met de zweep van ongeveer vier meter een draaiende beweging boven je hoofd maakt en dan heel snel richting de grond slaat waardoor het einde van de zweep een knallend geluid maakt. Op zich best simpel dus! Bij Peter zag het er echter een beetje sneu uit. Peter sloeg zichzelf met de zweep en hield er een pijnlijke schouder aan over. De Chinese man had echter de grootste lol en wij dus ook. We lopen door en zien mensen tennissen, badmintonnen, stijldansen, boomknuffelen, muurschreeuwen, groepsdansen, Kung Fu en hooghouden met "veertjes". Bij dit laatste heeft Peter ook mee mogen doen en ze waren diep onder de indruk van Peters kunsten. We hebben ook een paar "veertjes" gekocht om thuis te laten zien en uit te delen. Na een mooie wandeling in het park hebben we de tempels bezocht. Echt prachtig, volgens ons veel mooier dan De Verboden Stad en het Zomerpaleis maar dit kan ook komen door het mooie weer want eindelijk is de lucht een beetje blauw en schijnt de zon. De geglazuurde dakpannen en het goud op de daken komen zo veel beter tot hun recht.

Om 11.00 uur zijn we weer terug in het hotel omdat we rond 11.30 uur met een gedeelte van de groep gaan fietsen. Doordat we eerst met de metro en bus naar kennissen van onze reisleidster gaan, beginnen we pas om 13.30 uur met fietsen. We hadden beter vlak bij ons hotel fietsen kunnen huren zodat we meer tijd zouden overhouden om door de stad te fietsen. We besluiten om met ons tweeën te gaan en we fietsen eerst even naar de Bell en Drum Towers. We besluiten de Bell Tower te gaan beklimmen. We zien de gigantische bel hangen en genieten even van het uitzicht over Beijing. Van daaruit fietsen we door de Hutongs naar het Beihai park. Het park is een rustige plek in de drukke stad Beijing. We beklimmen hier de Witte Dagoba, een pagode in Tibetaanse stijl. Het is vandaag wel ontzettend heet waardoor we naar een paar trappen al even moeten gaan zitten om bij te komen. Vanaf de Dagoba hebben we een fantastisch uitzicht over de daken van De Verboden Stad. We fietsen nog even langs het Plein van de Hemelse Vrede om nog een paar foto's te maken omdat het weer nu helderder is dan een paar dagen geleden. We willen de fietsen weer inleveren maar raken in de Hutongs een beetje de weg kwijt. We weten dat we er dichtbij zijn maar fietsen er telkens omheen. We zien de rest van de groep richting metro lopen maar kunnen dus nog niet mee. Gelukkig vinden we plotseling wel de goede weg en leveren de fietsen in. We besluiten dan om een taxi te nemen omdat we vanavond om 18.15 uur bij het hotel moeten zijn voor het vertrek naar het station voor de nachttrein naar Xi'an. Het verkeer staat compleet vast maar de taxichauffeur blijft vriendelijk knikken wanneer Manon een klokje met de tijd tekent waarop we bij het hotel moeten zijn. Chinezen mogen geen nee zeggen! Nadat we onze reisleidster per mobiele telefoon hadden gemeld dat we in de file stonden en iets later zouden zijn hadden we iets meer rust. We zouden namelijk de trein makkelijk kunnen halen. We frissen ons even op, eten wat en vertrekken naar het station. Ook nu staat alles muurvast in het verkeer en we halen nog maar net de nachttrein! We hebben een softsleeper en slapen met vier personen in een af te sluiten cabine. Best comfortabel eigenlijk.

Terug  Foto's Beijing  Volgende

Bedankt voor het bekijken van onze pagina's!
Plaats een bericht of vraag in ons gastenboek, we zullen dan zo snel mogelijk reageren.

Werken links niet of heb je andere opmerkingen, geef ons dat aub via deze pagina door zodat we er iets aan kunnen doen.