2014

28.9.2014 SOTA OM/BA-004, Devínska Kobyla, JN88LE, 514m ASL
Cvičná SOTA pred skúškami, večer sa mi podarilo nahovoriť Vlada OM1HI na predobedné spestrenie vysielaním. Počasie vyšlo neskutočne, cestou hore bolo vidno mlieko v smere na Z. Bystricu a Stupavu a vystupujúce kopce z tohoto mlieka. Hore nefúkalo, svietilo slniečko a v čiernom tričku bolo dokonca až horúco. Pri rozhľadni sme stretli Mariana OM1EI ako na kolorku loví DVB-T DXy. Nakoľko viedeňáci avizovali "Wiena SOTA day" tak som sa zameral na 145 FM a s 3 ele yagi som zistil, že niet kde vysielať, každá frekvencia v 25k rastri bola plná a tak som začal "robiť" Sota 2 Sota spojeníčka jedno za druhým. Zistil som že OE stanice sú dosť bezohladné a na frekvencii kde nik nebol a sledoval som ju pár minut sa mi po pár spojeniach bez opýtania "nasťahovali" . Celkom prekvapili podmienky, ku koncu som "spravil" dve DL stanice a poliaka na česko-poľských hraniciach a aj jedného v poľsku s 5W rúčkou a 3 ele yagi. Celkovo 31 spojení za 71 minút v FMke na dvojmetri a z toho 12 Sota 2 Sota... Potom som rozložil KV setup na 21 MHz a dal 11 spojení za 28 minút. Dnes sa 2m FM rozhodne vyplatila :)

Foto od Mariana OM1EI:
Na rozhladni

Skusam 21 Mega

7.10.2014 SOTA OM/BA-005, Geldek, JN88PK, 694m ASL
Prvá SOTA s "E" koncesiou. Včera sa mi podarilo nahovoriť kolegu na vylet po práci. Večer som za dve hoďky vytvoril "linked dipole" anténu pre 7/14/18/24 MHz so širokými fastonmi nech si môžem novo dostupné pásma ošahať. Pracovné povinnosti v Smoleniciach však naberali sklz voči plánu a tak sme sa z auta odstaveného pred horárňou v Zabitom dostali o 13:10 UTC. Teplota 13,5C. Postrašený nepriechodnými plotmi pre obory v popisoch turistov na hiking.sk sme sa vybrali po žltej, potom vľavo po zelenej a nakoniec od brány popri plote obory až na hrebeň. Po značených chodníkoch pohyb luxusný, horšie to bolo okolo obory, dosť veľké stúpanie a občas zarastený terén v tvare tunela, neplatné značenie v mapách a tak sme sa hore dostali o 14:10 UTC. Hore dosť fúkalo, teplota pod 10C a občas sa nejaký oblak prehnal cez vrchol. Na vrchole som si už doma pozrel, že tam je stĺp na ktorom je vlajka. Realita bola bez vlajky, spodný stĺp je železný a dvojitý a tak sme oň pripevnili laminátový stožiar, anténu sme natiahli len do cca 6,5m a vzhľadom k vetru bolo potrebné kotviť v smere vetra a tiež ramená ťahať nie podľa toho ako by sme chceli, ale tak aby to stožiar prežil. Kolega so mnou ešte vysielať nebol a tak stavba antény trvala primerane tomu že nevedel čo a ako. Na kóte našiel stolček a tak som mal zriadené luxusné SOTA pracovisko :) Začal som o 14:40 UTC na 14.280 s prekvapivým QRN až 7S, čo som na tomto pásme nečakal, ale nízka oblačnosť evidentne robila svoje. Pileup ma prekvapil, občas cez seba kričalo 6 staníc a pre mňa KV stále začiatočníka to bolo učenie za pochodu ako si vyberať zo zmesky signálov. Za 25 minút som dal 30 spojení s 50W a prešiel na 7.140 kde bolo ešte väčšie QRN, spravil som 7 spojení s 80W a nakoľko mi bola už zima a hlas som mal vykričaný, tak sme začali KV aparatúru baliť. O 15 minút sme to mali zbalené a tak som dal ešte 3 spojenia na 145.500 len z ručky a teleskopu. Cesta dole bola horšia, určite neodporúčam trasu popri obore absolvovať keď je lad, aj za sucha sa to dosť kĺže. Od brány do obory sme to strihli krížom, po lesných bezproblémových cestách. čistý čas šliapania dole k autu 44 minút, prinscreeny z mobilu.