Forside‎ > ‎

2014 Sommertreff Gävle

Sommertreff  2014  !!!

Morris Minor Summermeeting NMMK
                                                                             Vinnerbiler 2014   (klikk på bildene)

Morris Minor må ha service  !!!!

Skifte motorolje, oljefilter, bytte tennplugger, sjekke stiften, smøre denne, kontrollere og justere tenningstidspunktet. Olje i SU forgasseren, smøre spjelaksel og gasswire !

Sjekke dynamo børstene, og olje  bronselageret. Tanken streifer meg; -bytte til vekselstrømsdynamo……. Og nei, - ikke bytte bort originalen bit for bit…nei !

Justere ventiler, -sjekke vifterem og vannslanger. Ulyd i vannpumpe ? Nei, -den er ikke så gammel.

Kjøre  bilen på løftebukken ta tak i forhjulene, riste,-lytte på hjullager, Sjekke endeledd og kingbolter. Smøre forstillinga. Se på gummiforingene og bremserør og slanger både her og der. Sjekke støtdemperne, koble i fra, eventuelt skifte eller fylle etter olje…

Smøre mellomakselkryssene. Sjekke bakhjulslager for slakk. Sjekke at det ikke er olje i trommelene bak

Etterjustere bremsebånd.  Sjekke to-krets bremsene !! Dvs kontrollere håndbremsewirene, og smøre disse..

Og  når man først er på bukken, så skiftes girolje, og bakakselolje.

Bremseveske og kjøleveske sjekkes. Nok en gang måtte eksosklemma ved manifolden pakkes om med ny eksospasta.. Eksosoppheng…. gode og hele. Alle lys virker. Vindusviskerblader, -ok.  Spylerveske….. nei det er noe moderne greier som ikke finnes på en 59a.

Vask innvendig og utvendig. Treverket fikk et lag Owatrololje forrige uke.

Nok en gang litt irritert over at man er litt sær, skal, man - eller skal man ikke pusse og sparkle bulker og flekker etter 55 års bruk. Denne originale 59 modellen har jo en fin "slitasje".  Ny lakk ? Med så mange billakkere i familien så hadde dette  vært det minste problemet.

Enn så lenge, -bilen skal være original,-og urestauret,  kanskje man tar lakkskadene flekk for flekk til neste år. Ingen hellakkering, det skal jeg love !

Nå er bilen snart klar, litt smøring av dørhengsler og dørlåser.

Puhh. Litt av en jobb !

Så gjenstår det å skrive huskeliste, hva ”må” man  ha med. ?

Den er nemlig alltid lang.

Dagene går fort før NMMMK sommertreff, og denne gangen var jeg klar tidligere enn vanlig.

Til og med treffmerkene var ferdig i god tid.

Tidlig torsdag morgen ble bilen pakket, -full ble den også i år.  I Lillebror ble det også lagt ned litt av hvert, stoler, bord og tøy av ymse slag.

Starten gikk fra Rustadsaga i Oslo.

På E18 utenfor Ski , rett etter Da Vinci brua skulle vi møte Magnhild og Peter.

De hadde deltatt på sommertreff i Uvdal,  den gang uten Minor. Nå har de kjøpt Minor, den ble gått over og oppdatert i vinter. Riktig fin er den blitt. De har rukket å vært med på flere Morris treffer, men dette blir det første sommertreff i egen Minor.

Morsomt å kjøre flere sammen. Bilene gikk som  Oksford okser, jevnt og trutt ned til Skjövde.

Torsdag ettermiddag var vi vel fremme på Billingens Stugby o Camping.

Her var det allerede kommet mange. Vi kom samtidig med  det fine været, og for å si det med en gang : Vi fikk et kjempefint drømmevær helt frem til søndag kveld. Man hadde tøyset med ”Erling vær”, men dette ble helt praktfult, stabilt høytrykk, som meteorologene kaller det. Nesten så man ikke trodde det var virkelig!

Klikk på bildene !

Mia og Søren,  Margareta og Jørgen tok vel i mot oss.

Her var alt klappet og klart. Vi fikk vår mappe,  programmet, generell informasjon, billetter og treffmerke, + noen godsaker.

Treffstedet lå fint, høyt oppe over Skövde sentrum, man måtte ned i 2.gir for å fullføre siste bakken. Her var det både vandrerhjem, hytter og fin teltplass. Terrenget rundt var et stort friluftsområde, med  fine stier  og gangveger,

” vandringsleder” tror jeg svenskene kaller det.

Flere hadde tatt inn på  hotell Billingen, som  lå en kort  gå avstand  fra campingen.

Folk fant tonen med en gang. Noen hadde vært her mange dager allerede. Man har alltid mye å snakke om, -for noen er det et helt år siden sist. Noen nye biler er det også. Noen riktig fine eksemplarer. En stor gratulasjon til alle  som møtte frem til treffet med ny bil. Og ekstra hyggelig var det å se nye medlemmer.

Vi hadde dratt på Lillebror hele veien, selv om vi hadde bestilt hytte. Ekstra morsomt var det at teltduken, -taket lå igjen hjemme. Noen fikk sikkert et godt smil !

Timene går fort, fredagen dukket raskt opp. Damene fikk seg en tuppetur ned til byen, og da de kom tilbake så de fornøyde å glade ut. Tenk, -en hel dag til å shoppe, og kanskje til og med få sitte på kafè, -uten en guppe  som er utolmodig.

Fredag ettermiddag klokken 18 samlet vi oss rundt grillene og det store teltet. Arrangørene, nå også med Erling og Marianne.  Erling  åpnet treffet, og for arrangørene ønsket han oss alle velkommen til sommertreff  Skjøvde 2014

Været var supert, alle så ut til å bli gode og mette. Praten gikk godt, som det seg hør og bør.

Etter grillingen er det Olav, Terje og Jan  sin tur. De underholdt oss med musikk og sang i flere timer.
Dette innslaget er blitt en av høydepunktene under sommetreffene. Folk koser seg.

Det blir mye prating,kikking på damer og barn og barnebarn. Ja mange av oss er kommet dit.. Kikking på biler, teltvogner.

Alt dreier seg ikke bare om bil ! Tiden går alt for fort når man har det  gøy.

Lørdag morgen kommer raskt, og som vanlig var det ikke mulighet til å sove lenge.
Passe tidlig, kl 0930 startet kjøreturen ut til  Ateljè Holgers.

Allerede ved starten kjørte noen feil, det burde være så enkelt, -som det sto i programmet: Man skal alltid se at bilen bak seg følger etter.

Altså: Kjør ikke videre om du ikke ser bilen bak følger deg. Enkelt og greit  ;-)

Det var forresten greit at det ble en liten stopp, så fikk vi festet et eksosanlegg.

Turen var kjempefin !

Vi kjørte gjennom flott natur og svenske småsteder.

Der møtte vi en rulleskiløper, til og med  verdens beste! Vel, -en av verdens beste skiløpere:  Marcus Hellner!

Han tenkte nok : ”Det var en fin kolonne med sjarmige små fordon”

Den lange kolonnen kom frem til Holgers gård og atilje og kafè, hvor vi kikket bort på Hornborgasjön. Det er her  Tranen på årets treffmerke  mellomlander på sitt trekk  mellom sommer og vinteropphold. Opp til 20 000 av dem på en gang.

Vi  ”fikade” vi, tok treffbilde og avstemning.  Været og stemningen var på topp.

Vi gikk rundt i atiljeet, og så på alle de fine bildene, og ble imponert over hvilket fint sted Lasse & Katarina Holgersson hadde fått til ut fra et gammelt gårdsbruk, -som vi ville sagt på norsk.

Lasse Holgersson er blitt en av de store navn innen bilrelatert kunst. Han har tegnet og malet i hele sitt liv. Ja eplet faller ikke så langt fra stammen….. Jeg fikk i alle fall kjøpt med meg et fint bilde.

Kikk gjerne innom deres hjemmeside : www.ateljeholgers.se

På veien tilbake reiste mange av oss innom Leiif, faren til Lasse, kikket på hans museum og den ”antikke landhandelen”. Dette anbefales også på det sterkeste !
Han fortalte om alle dragspelene han hadde, og historien til flere av dem. Han spilte på flere av dem, og på forskjellige munnspill. Når Olav kom, så ble det til at Olav spilte gitar, og  Leiif spilte dragspell. Stor applaus .  Leiif Holgersson er en kjent maler, og har vært mange steder i Norge og malt.  Samlingen, et gammelt landhandleri var enormt. Helt ufattelig hvor mange gamle greier det var samlet. Han satt også på seg kjøreutstyret og startet opp sin gamle pedal Ford, til stor begeistring for oss motor-gutter !

Etter en fin tur kom vi tilbake til Billingens Camping.

Her hadde  Matz Lundberg satt opp sin salgsbod, mange fikk dermed kjøpt med seg Minor "parts" !. Engelskmennene hadde også med seg noen godbiter !

Etterpå, - tid til en dusj før middag.

Avstemningsresultatet fraktes med eskorte til hotellet    :-)

Det ble en kort spasertur ned til Hotell Billingen.

En stor grillbuffé ventet oss, vi spiste godt, var med på loddtrekning,
Det ble delt ut premier i de forskjellige klasser. Stor gratulasjon til alle vinnerne. Det var veldig godt og varmt der inne, mange gikk etter hvert opp på campingen og fortsatte hyggelig samvær ute og inne i telt og hytter.

Søndag morgen kommer fort den også, fotografering av vinnerbiler og eiere.

Mange har lang vei hjem, og de forlater plassen tidlig på dag. Vi ble igjen til mandag, og søndag ettermiddag kom regnværet.

Vi ”leide” rom for samling i vandrerhjemmet. Nok en hyggelig samling ved bordene. Senere gikk flere ned til hotellet hvor Anne Ragnhild og Kenneth hadde ordnet med storskjerm. Vi fikk med oss en spennende VM fotballkamp.

Et fint sommertreff var definitivt over.

Fint med dette Nordiske, her møtes folk fra Danmark, Norge og Sverige. Litt problemer med å skjønne hverandre innimellom, men flere og flere lærer seg de svenske -danske og norske dialekter.

Flere og flere gode vennskap blir knyttet hvert år.

Tenk så mange venner vi er blitt, og mange av oss møtes mange ganger i løpet av året, selv med lange avstander. En stor familie er vi, og den blir større og større !

Takk for et kjempefint treff, flinke arrangører, alt gikk på skinner-og ikke minst hygglige deltagere. Tusen takk for fint vær !

Vi savnet noen, håper vi sees til neste år .

Som arrangør sto også  Karl-Runo og Kristina.  Kalle ble syk, og Kristina var mye hos han.

Vi savnet dere, så det er spesielt hyggelig når vi nå forstår at alt er bra. Sees på treff snart.

Vinnerbiler :

************************************

Minoren gikk også hjem igjen uten noen som helst problemer. Slik skal det være !!

Litt har man da igjen for at man tok service før avreise....... Bank-bank-bank i bordet  !!