Forside‎ > ‎

2013 Bjørn`s mai tur til Beaulieu

Bjørn har  vært på

Beaulieu , vi har fått historien med bilder .

Beaulieu 18. Mai -2013

17. mai 2013 ble i år feiret i London. Anledningen var at ungdomskorpset min frue spiller i var invitert av det Norske sjømannskirken for å spille i 17. mai toget. Jeg var som vanlig med som fast supporter!

Feiringen foregikk i Southwark Park og ca 3500 mennesker deltok. Prinsesse Märtha og Ari Behn kastet glans over forsamlingen. En flott og annerledes nasjonaldag!

Flyturen over til Londen ble brukt til å lese et av mine favorittblader – Morris Matter.

Plutselig oppdaget jeg, i spalten «events diary», at det skulle være Morris-utstilling på Beaulieu 18. til 19. mai. Tanken på å reise dit virket veldig fristende – og som tenkt så gjort.

Tidlig 18. mai dro jeg til Waterloo station og kjøpte billetter til Beaulieu road station, Billett tur /retur lå på ca. 40£. Køen til billettluken var lang pga. mange reisende på lørdagsmorgen, så det var bare å gå rett på toget til Pool. Etter en herlig togtur på 2 timer gjennom variert landskap var jeg fremme. Beaulie road station er så liten at det bare er mulig å gå av i den bakerste døren i den første vognen. Det viste seg at planene mine var litt ambisiøse. Det var ingen bussforbindelse fra stasjonen til Beaulieu godset. Heldigvis var det en pub og et lite hotell rett ved stasjonen. Jeg forhørte meg på puben om de kunne hjelpe meg med taxi. De gjorde noen forsøk uten hell, og sendte meg inn til hotellet ved siden av. Her gjorde de også noen forsøk og fikk tak i en taxi, men ventetiden var en time. Direktøren for hotellet overhørte dette og tilbød seg å kjøre meg til markedet, utrolig snilt og sjenerøst. Han hadde tydeligvis sansen for biler da skyssen foregikk i en MG –F.

På Beaulieu var det stor utstilling med Morris’er og det var minor’er som dominerte. MMOC hadde stand og en lokal MMOC hadde stand med et godt utvalg av deler. Jeg måtte selvsagt kjøpt inn litt småtteri til å ha på hylla til påkommende tilfeller. Etter å ha handlet litt deler og beskuet bilene gikk turen videre inn på markedet.

Dette markedet har store dimensjoner og her er det bare salg av verktøy og deler til  klassiske biler. Bladet Practical Classics hadde et stort messetelt med demonstrasjon av utstyr og verktøy.

Jeg hadde noe begrenset tid da jeg måtte rekke toget tilbake til London. Så det ble til at jeg føyk frem og tilbake som en guttunge i en lekebutikk. Tiden rant ut og jeg måtte planlegge retretten. På vei ut av området måtte jeg innom Hillmann IMP klubbens stand.

Avsluttet med en tur innom Top Gear sin utstilling av vanvittige kjøretøy!

I suvenir- og informasjonssenteret fikk jeg ordnet transport til toget. Jeg hadde litt tid før toget kom og rakk jeg innom puben og smakte på det lokale ølet.

Som tips til andre som vil besøke Beaulieu vår- eller høstmarked vil jeg anbefale å leie bil i Southampton eller på Southampton international airport. Selv hadde jeg flaks som møtte en imøtekommende hotelldirektør!

Inngangen til MMOC utstillingsområde med mengder av minor’er

Flott eksemplar av 1 000 000 bilen.

Wood is good!

Flott turnèbuss for NMMK’s band

Jaguar on tracks – Top gir

Et trykk på bildet, -gir deg en forstørret utgave !!!