2012 Sommertreff Uvdal

NMMK Sommertreff i Nore og Uvdal
13. – 15. Juli 2012

YouTube  video   HER

"Alle" bilder kan klikkes på, for å sees i større utførelse.

Morris Minor biltreff  / Sommertreff / Nordisk Morris Minor Klubb / Oslogruppen / Sommerrally   Nordic Morris Minor Club

Sommertreffet er over for denne gang.

Oslogruppen  takker alle deltagere  !!!!
Vi vil også takke  Aud og Morten på Uvdal Resort som gjorde mer enn alt for at vi skulle  kunne fullføre et  vellykket  biltreff (sommertreff).  Vi har alldri tidligere sett større vellvilje for at vi skulle ha det bra på alle måter. Maten de serverte fra sitt kjøkken gir vi også 3 stjerner !! Veldig godt.
Og  spekematen fra en av Numedals lokale leverandører "Spekeburet" var mat i verdenstoppen. Sjekk gjerne www.spekeburet.no

Campingplassen hadde et stort antall treffdeltagere en hel uke, fra mandag til mandag.
De mange  planlagte utflugtene, eller det og utnytte hva nærmiljøet hadde og tilby satte mange pris på.  Mange satt stor pris på hvor morsomt det var å fiske ørret i Uvdalselva, -som renner gjennom campingen.
Flere av den yngre garde fikk nye fiskestenger denne weekenden,- kort vei ned til G-Sport på Rødberg

Vi husker også den gode pizzaen som Aud og Morten baker, både italiensk og amerikansk bunn. Hyggelig var det med gratis bruk av kanoer, minigolf osv.

Vil også takke Uvdal Vandrerhjem som holdt dørene oppe for de som evnt ikke fikk plass på campingen, eller som ønsket overnatting på det hyggelige vandrerhjemmet ett par hundre meter fra campingen.

Vi takker også alle andre i Nore og Uvdal  som hjalp oss med arrangementet.

Uvdal IL fotball gruppe, for lån av klubbhus, toaletter og dusjer.
Statkraft, Nore 1, for lån av lokaler og griller mm.
Doserdrift på Rødberg
Turistkontoret på Rødberg

Mer dette anbefaler vi andre bilklubber som tenker å arrangere biltreff / MC treff,
Tenk Nore og Uvdal i Numedal. Fine og morsomme veier. Sentralt på østlandet, midt i mellom øst og vest, og ikke langt fra sørlandet . Besøk Langedrag, drafting/motorsport på Dagali, Dresinsykling på den nedlagte Numedalsbanen osv. Middelalderdalen... Uvdal Bygdetun mm

Flere web adresser vil følge nederst på denne side.

Sommertreff 2012. Vinnerbilene

(Klikk på bildet ,-gjelder nesten alle bilder vi har med...)

Håper alle kom seg vel hjem. Tilsammen kjørte vi ca 40.000 km fram og tilbake, ja kanskje enda lenger !

Nå når sommeren er på hell,  rydder vi  på denne hjemmesiden og  kommer med bilder og fakta fra årets sommertreff.

Arbeidet gjøres fortløpende.  Ønsker du å få en mail når siden oppdateres?
Send en e-post til   nmmkoslogruppen@gmail.com  om dette.

Send  også gjerne inn en kommentar, se nederst på denne side...

Morris Minor Summer Meeting www.nmmk.no

Mandag 9. juli:
Vi har vært og sjekket og ordnet siste oppdateringer med Aud og Morten
6 stk Morrisèr er ankommet plassen. Søren fikk allerede tidlig på ettermiddagen en stor ørret, og den ble grillet på en av gassgrillene som campingen stilte til fritt bruk.

Tempraturen har vært fin, varmt og godt, men kanskje noe fuktig vær til tider :-)
2 andre lokale (Ole og Kristian) har også kommet med sine campingvogner, men jobber/sover hjemme foreløbig

Søren og Oda Kristine med renset ørret !

Tirsdag 10. juli:
Søren fikk enda en ørret i Uvdalselva, en god start på fisketur-dagen.
En fin dag, litt skyet men oppholdsvær
Flere deltagere hadde kommet til, noen sent på natten !.
Kl 12 startet kjøringen ned til KIWI på Rødberg (en av våre store sponsorer !). Grillmat mm ble kjøpt inn, og turen opp bakkene og inn mot Borgemarka.
Fisketuren var i gang. Vi fikk en fin tur  opp mot fiskevannet, bløte stier som gikk i, -og ved bekken.
De fleste hadde fornuftige klær.  :-)
Oppe ved vannet hadde vi flere timer med sol og grilling, men bare 1 og en halv fisk.
Lene mistet en fin ørret før den kom på land, og Ole J fikk en liten stekefisk.
Ikke det beste fiskebettet,men en fin tur i et herlig terreng. Vi koste oss i flere timer.

På campingen var flere deltagere var kommet til, stemningen var høy, temraturen også. T-skjorte vær  ;-)
På Uvdal Resort ble det mere fisking utover kvelden, stor og liten fisk ble trukket på land.
En fin dag, med bare 10 regndråper !

På Uvdal Resort var 15-16 Minorer parkert for kvelden
Onsdag 11. juli:
Onsdag var dagen da mange ville til fjells. Topptur sto på programmet. Noen ville prøve fiskelykken enda en gang.
Kristian og Nina, med barna Oda Kristine og Hanna Elisabeth ba oss alle opp til
sin hytte, tett oppunder 1000 moh.

Været var "så der".
Godt turtøy måtte til.
Her ble det gått topptur, fisket i elva nedenfor hytta, og ikke minst slappet av med god mat og drikke. Kristan hadde også mye interessant lesestoff på hytta (Engelske tog og bilblader ;-)
Vafler var det også, på Morrismunne heter det  "Asbjørnvafler".
Kari var spesielt fornøyd med ørretfiske !
På veien tilbake til campingen, ble det et besøk på en gård,  en kikk inn i et av norges eldste stabbur.

Og en kikk inn for å se det blå rommet. i hovedhuset...

Torsdag 12. juli:

I dag sto dresinsykkling på Numedalsbanen for tur. Vi kjørte med våre Minorer  RV 40 ned til Veggli Vertshus, en
drøy halv times kjøretur langs den vakre Norefjord og Kravikfjord.. Vi fikk låne sykkelhjelmer og tegnet forsikring.
Max tillatt hastighet var 10 km i timen. Det viste seg raskt at det var fort nok. Det var en hærlig følelse når man hørte skinneskjøtene synge:, ta....... toget, ta..... toget, ta... toget........ Man fikk en god fartsfølelse allerede i 10 km !
Vi var 28 Minorfantaster, og denne dagen gikk bokstavelig alt på skinner.
Numedalsbanet ble bygget i 1918-1925. Offisiell åpning 19.november 1927 ved Kong Haakon VII. Banens totale lengde, fra Kongsberg til Rødberg er 93km. Første og store jobb var å frakte rør og turbiner til kraftverket på Rødberg. Numedalsbanen ble nedlagt 31. desember 1988. Etter  dette er det kun enkel godstrafikk mellom Kongsberg og Rollag.
Vi syklet i vei, ofte tett intil Numedalslågen, som er Norges 3.lengste elv.  Like før vi kom til Kjerre stasjon kunne vi se inntaksdammen for Mykstufoss kraftstasjon. Denne dagen gikk det mere vann i elva enn hva kraftverket kunne ta i mot, så det var et fint skue å se vann fosse ut av en av sidetunnellene. Deretter syklet vi langs Kravikfjorden.
I tillegg til hjelmer hadde mange av oss på hodelykter, dette var nødvendig for vi skulle inn i ett par tunneller, den lengste er ca 600m lang.
Der inne var det skikkelig mørkt uten lys!
Vel oppe ved vårt snupunkt,  på Kravikfjord "kone"stasjon spiste vi medbrakt mat og drikke. Kaffe ble også kokt på stormkjøkken. En stor overraskelse var det også at  vi fikk smake på det nye lokale  NumedØL. Det var godt, virkelig godt ! Utsalget i Veggli ble utsolgt etterpå :-) Nesten tomt ble det også hos Joker på Norefjord.
På veien tilbake til Veggli  merket vi at det gikk nedover, det var ikke mye krefter som skulle til for å holde fart på dressinen.
Litt morsomt var det også og møte andre dressiner på vei oppover, som førstemann var det morsomt å spørre, skal du ? eller jeg  løfte av dressin for å kunne passere ? Da de så en lang rekke dressiner bak meg, ble ikke svaret så vanskelig....
Vi takker Paul Tore for den gode avtalen, god service og  ølsmaken.

Dresin på Numedalsbanen,Kravikfjorden

Fredag 13. juli:
Veldig mange er kommet, Oslo gruppen danser rundt og sjekker at alt er klappet og klart. Treffdeltagerne koser seg rundt i telt og hytter, og ikke minst i Lillebror. Det var et titalls Lillebror på rekke og rad. Widerø sin kombicamp Lillebror er blitt meget utbredt blandt oss Moris Minor eiere. Noen hadde dratt med seg MKP Petit og Graziella campingvogner. Stemningen ble riktig god utover dagen.
Vi hadde innsjekkingen inne i storstua, og på ettermiddagen var omtrent alle deltagere sjekket inn. En jobb John og Unni har vært med på i mange av norges sommertreff. Denne gangen  begynte den yngre garde å overta... Anne Ragnhild, Kim og Aleksander...
 Ved treffets offisielle åpning klokken 18 ønsket Ole Jørgen alle velkommen til det 34. sommertreff.
Grillene var varme, vi grillet og koste oss, samtalene gikk livlig. Mange av oss har deltatt på over 30 sommertreff, ja opp til 34 sommertreff, og da er det litt av hvert å snakke om siden sist gang. Vi er blitt en stor familie etterhvert.
Det store teltet rommet oss alle.

I tradisjonens tro stilte Terje, Olav og Jan opp med musikk. Folkene samlet seg rundt Lillebror forteltet og nøt musikken, enten dansende eller  sittende på en stol med bena trampende i takt med musikken. Campingplassens øvrige gjester nøt også musikken. De satte pris på Morrisfolket !!

........ ....forts... følger

Lørdag 14. juli:

Folk var tidlig oppe, kjøreturen startet ganske så presist kl 09. Vi hadde en fin karavane av Morris Minor fra Uvdal Resort gjennom Rødberg og opp Åsgårsbakkene. Midtveis ble alle fotografert en etter en i fart.
Videre til
Øygardsgrend, langs en blikk stille Tunhovfjord. Solen skinte og alt var bare velstand. Alle greide de lange bratte bakkene og kom vel frem til Langedrag  hvor Tuva tok vel imot oss. Vi hadde bestilt en ekstra kort rundtur på 1 time. Hennes kunnskap og fortellerglede ga oss alle  en god oppfatning om hvordan de ville dyrene, og de tamme husdyrene våre burde kunne leve sammen.

Vi alle satte stor pris på hennes besøk inne i hos ulvene. Der var det Tuva som var sjefen i ulveflokken, og bra var det.
Det var utrolig fasinerende og se hvordan hun "snakket" med ulvene, og de med henne
. Vi var også inne hos reinsdyr og fjellreven. Fikk se den eksotisk norske Gaupa, og fikk Elgen på nært hold.

Vi greide nesten og holde det stramme tidsskjemaet og kom vel ned bakkene ned til Rødberg igjen. Her stilte vi opp ved siden av NORE 1, en gang en av Europas største kraftverk

Vi  ble møtt med varme griller, servering av pølser med tilbehør og kald drikke. En stor takk til Magnild og Peter som ordnet opp og leverte perfekte grillede pølser!! Her kunne alle få spise så mange pølser de kunne få i seg. Morris Minor sto på rekke og rad, alle systematisk oppstilt for lett å kunne finne sin favoritt i de forskjellige klasser, og stemme på den.
Treffbildet ble også tatt på denne plassen.

De som ønsket det fikk en kikk inn i den store turbinhallen på Nore 1. En stor takk  for omvisning, lån av området, griller og toaletter. Takk til Otto hos Statkraft
Avstemning og fotograferingen gikk etter planen. Regnværet holdt seg også unna helt til vi satt i bilene på vei opp til Bygdetunet, eller for de som valgte å reise direkte til campingplassen.Som sagt, en liten regnbyge, og for de som reiste til Bygdetunet,
de fikk se stabburet og kirken som prydet årets treffmerke.Det var også mulighet for se gammel gårdsdrift med smie og gårdsdrift.Uvdal stavkirke fra 1168 var verd et besøk.Øvre Numedal Motorhistoriske Forening  (ØNMF)stilte ut et lite spekter av hva sine medlemmer holder på med. Vi fikk se stasjonærmotorer,
2 hjulstraktorer, hjemmelaget snøscooter, moped og motorsykkel, biler og traktor.
ØNMF på Bygdetunet NMMK sommertreff

Vel tilbake på campingen var det sosialt samhold,  konkuranser (leker) for de yngre.  Natursti med mere
 I tillegg gikk det i minigolf og fiske i Uvdalselva.Det ble turer ned til G-sport på Rødberg for kjøp av mer enn en fiskestang.Hyggelig å vite at det var mange som fikk sin første ørret, året 2012, nettopp på NMMK sommertreff i Uvdalselva.
I gapahuken, grillplassen vår, var det mange avtegnede fiskestørrelser på plankebiter. Ikke tvil om at det finnes stor fisk i Uvdalselva !! Og innimellom, kunne vi hente oss gratis kaffe i resepsjonen, snakk om å ha det bra :-)

Dagene og timene går fort når man har det hyggelig. Lørdagskvelden nærmet seg fort. Uvdal Resort har ”storstua” med plass til nesten 100 personer, og er i planer om å bygge en enda større ”stue”.
Vi greide oss dette året med en stort nytt telt, med plass til oss alle.
Vi hadde tidligere under treffet fått regnværet når det passet oss best, dette skjedde også kl 19:05.
Da vi alle hadde kommet oss inn, og satt oss til bords, kom en kraftig regnskur, -og la si : rensket opp luften ! Oslogruppen hadde valgt lokale matretter fra Numedal.Først kom rømmegrøten, og den var serdeles god. Ikke nok med at vi syntes det selv, men også rømmegrøtelskere fra Fagernes, Østerdalen og  resten av Norge kom med samme konklusjon.Litt uvant for noen av våre gjester, men nå kan nok de aller fleste fortelle at de har spist norsk rømmegrøt.

Uvdal Resort serverer spekemat

Så til Aud, innehaver og kokk på Uvdal Resort, takk for rømmegrøten, den var nydelig !!
Hovedretten var lokal spekemat, eggerøre med tilbehør.
Uvdal Resort serverer spekematen
Dette var en spennende og positiv overraskelse for mange,

Litt uvanelig mat for sommertreff i Norge, men dette var Oslogruppens måte og spre kunnskap og glede om mattradisjoner fra bygdenorge. Mat som nå blir regnet som eksklusivt også i storbyene.

Alle spiste godt, og ble gode og mette.

Aud, hadde lovet pizza til de som ikke var fornøyd. Facit: Pizza ble ikke nødvendig den kvelden. Senere ble det kaffe og kaker med tilbehør.
Oslogruppen hadde tidenes største premiebord, samlet inn fra venner og bekjente.
Treffdeltagere kom også med gevinster, en stor takk til  smed Jan fra Sverige og  Fred fra Holland

Loddsalget gikk unna, takk til alle som støttet oss. Loddsalget dekket utgiftene og annen sponsing ved treffet, samtidig som treffavgifter og div andre ”norske” priser ble holdt nede.

For barna hadde vi en egen rask premieutdeling, alle "barn" hadde fått gratislodd.
Ungene skal ha det fint på Morristreff, slik at de også  vil på treff til neste år ;-)

Kveldens høydepunkt, resultatet på avstemning,  sommertreffens vinnerbiler:
Alle typer var representert i Åpen klasse, men i Originalklassen manglet 4 dørs,Van og Pick Up.
I listen nedenfor er 1.- 2. og 3. plass ført opp, så fremt det var 3 deltagere, og det var oppnådd mer enn 5 stemmer.

1. premie Original klasse    2 dørs:14 stemmer  medlem nr 3333      Henning  Nicolaysen
2. plass   Original klasse    2 dørs:13 stemmer  medlem nr 0839      Simon  Marsbøl
3. plass   Original klasse    2 dørs: 8 stemmer  medlem  nr 3254      Aleksander Hovda

1. premie Original klasse    4 dørs: Ingen deltagere

1. premie Original klasse    Tourer:38 stemmer  medlem nr 1293      Jens Erik Hoff Kjeldsen

1. premie Original klasse Traveller:42 stemmer  medlem nr 0472      Kim Kleis

1. premie Original klasse       Van: Ingen deltagere

1. premie Original klasse Pick-Up: Ingen deltagere

1. premie Åpen klasse       2 dørs:11 stemmer   medlem  nr 3044       Jørgen Laustsen
   plass Åpen klasse       2 dørs:  8 stemmer   medlem  nr 2015       Per Sørensen
3.   plass Åpen klasse       2 dørs:  5 stemmer   medlem  nr 0003       Kjell Østby

1. premie Åpen klasse       4 dørs:19 stemmer   medlem  nr 2900       Anne Ragnhild Bjørge
2.   plass Åpen klasse       4 dørs:  9 stemmer   medlem  nr 0001        Ole Jørgen Østby

1. premie Åpen klasse       Tourer:35 stemmer   medlem  nr 0153       Egil Lundanes

1. premie Åpen klasse     Traveller :18 stemmer   medlem nr 1660      Søren Kallin
2.   plass Åpen klasse     Traveller: 10 stemmer   medlem nr 3125      Bjørn Paulsen
3.   plasse Åpen klasse    Traveller:  6 stemmer    medlem nr  3254     Aleksander Hovda

1. premie Åpen klasse          Van: 23 stemmer   medlem  nr 0707      Terje Sunnaas
2.   plass Åpen klasse          Van: 10 stemmer   medlem  nr 1985      Tormod Gausel
3.   plass Åpen klasse          Van:   7 stemmer   medlem  nr  0045      John Boklund

1. premie Åpen klasse   Pick-Up:  21 stemmer   medlem  nr 0322      Trygve Sandberg
2.   plass Åpen klasse   Pick-Up:  15 stemmer   medlem  nr 0015      Olav Naustdal
  plass Åpen klasse   Pick-Up:    8 stemmer   medlem  nr 1540      Lars Hernes

People Choice:

1.premie med 8 stemmer    Medlem nr  0153  Egil Lundanes
2. plass med  7 stemmer    Medlem nr  1293  Jens Erik Hoff Kjeldsen
3. plass med  5 stemmer    Medlem nr  0015 Olav Naustdal
3. plass med  5 stemmer    Medlem nr  0839 Simon Marsbøl
3. plass med  5 stemmer    Medlem nr  1987 Kim Arne Fjeld

Distance driver ble utdelt i to kategorier:

"Distance driver Norden", vinner : Trygve Sandberg
 "Distance driver Europa", vinner  :  Andrew  Farrer

Trekning og utdeling av de store mengder premier tok tid også denne gang.
Det ble liten tid for musikken vi hadde gjort klar. En stor takk Hans Petter,
håper vi kan nyte musikken ved en senere anledning.
Dans ble det lite av denne kvelden, men morro hadde vi det.
Ganske så sent for mange.
Likevel, ikke til noen sjeanse for andre gjester på plassen.

Søndag 15. juli:

Solen varmet godt, søndag, avskjedsdagen for de fleste. Som vanlig er det noen som har en lang vei hjem, så nedrigging av telt og utstyr starter tidlig.
 Klokken 10 var det oppstilling av vinnerbilene.
Morris Minor sommer rally in Norway 2012, Uvdal resort
Terje Sunnaas avslutter sommertreffet
Terje avsluttet treffet,
takket deltagerne for et hyggelig sommertreff, ønsket alle en fin tur hjem, og  håpet vi ville møte hverandre igjen på Bornholm neste sommer.

Resten av dagen ble  avslappet, de som var igjen hadde det sosialt hyggelig.
Flere fortsatte fiskingen, og på kvelden samlet vi oss i gapahuken, grillet og koste oss.
Uvdal Resort Morris Sommertreff
En del " varer "  fikk ben å gå på. Takk til Kiwi for grillmaten, -og til danskene som fortsatt hadde noen bokser igjen,- og varene fra  Fred : -)

Mandag 16. juli:

En god gjeng var tidlig oppe i finværet, selv om det ble sent kvelden før.
Vi ryddet  huset ved fotballbanen og det lille som sto igjen fra dagen før. Leverte inn diverse returvarer.
Fikk levert rednings tilhengeren osv...
Morris Minor people

Til slutt : Takk alle, for deltagelse og hjelp under årets sommertreff.

oj

Morris Minor og Jan smed

Uvdal Resort

Morris Minor meeting in Norway, Uvdal Resort 2012
Tormod Gausel og Morris Minor Van
Morris Minor with caravan Egil Lundanes Norway

Morris Minor with caravan Egil Lundanes Norway    www.nmmk.no

NMMK Oslogruppen takker alle sine sponsorer, små som store !

KIWI Rødberg

ZF Produkter          www.kgk.no

Sunnaas Hjulservice,  Oslo
v/Bjerkebanen
  • Spesialverksted for felger og hjul.
  • Dekk og felger
  • Salg og reparasjoner
  • Montering - elektronisk avbalansering

Jan Egil Halland, Rødberg.
 Oslogruppen takker får lån av bilhenger.
       (Heldighvis havarerte ingen Morrisser, men den var god å ha i tilfelle :-)