"Dagboka"

"Helt vilt på St.Hans"

lagt inn 23. jun. 2013, 12:07 av Øyvind Brennsæter

Nei, det er ikke feiringen som har tatt helt av, men opplevelsene av ville fugler og dyr. Har hatt en flott ettermiddag/kveld langt til skogs i grenseområdene mellom Birkenes og Grimstad. Besøkte både noen små tjern og en litt større innsjø.

Midtsommerkveld i skogen.

Ble også noen kast med fiskestanga, uten at det ble den store fangsten. Tre små ørret ble dratt på land, men det var andre opplevelser som skulle stå i sentrum idag. Midt inne i tett skog opplever jeg et voldsomt brak rett foran meg - ei vettskremt røy letter, og det høres når den river med seg tørrkvist i sin take-off.

Litt senere på turen langs en skogsbilveg farer en døgnvill grevling over veien. Ikke ofte en ser grevling midt på lyse dagen. En artig skapning denne lille grå "vill-grisen".

Etter å ha fartet rundt i skogen et par timer fant jeg en fin plass ved et stille vann der kaffe og niste skulle nytes, men stillheten ble brått brutt av "mamma Duck". En hissig andemor hadde sitt fulle hyre med å holde styr på sine nysgjerrige andunger. Imponerende å se hvordan hun klarer å holde flokken samlet.

På vei tilbake til bilen ser jeg ferske elgspor i myra, så skogens konge er nok heller ikke langt unna. En flott og "vill" St.Hans har det vært.

Hvit og fin myrull selv her i lavlandet.

"Grønn plysj" på steinene her i gammelskogen.

"Bever og mygg"

lagt inn 20. jun. 2013, 13:33 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 20. jun. 2013, 22:38 ]

Lange og lyse junikvelder er perfekte for en  skogstur, og med fantastisk sommervær måtte kveldens tur bli vellykket.

Kveldens tur gikk på heia nord-øst for Birkeland, og her er det mange små perler å finne for den som leter. Fant en av dem i kveld - et mindre vann som inneholder kun ørret visstnok av bra størrelse, uten at jeg klarte å lure annet enn enn 150g "pinne".

I kveld var det andre som skulle lage show. Riktig nok var det en del ørret som drev "hoppetrening", men det var først de enorme svermene med mygg som virket fascinerende. Mens jeg satt der og stirret utover en sverm som fløy lavt over vannet fikk jeg øye på noe som lignet en stokk som kom i mot meg. Jeg ble nysgjerrig og satte meg helt stille. En bever - den svømte rett forbi meg og tok til å felle noen små trær 20 meter fra der jeg satt. Etter noen minutter kom den enda nærmere - mindre enn 10 meter - og i det den rundet holmen jeg satt på krysset den rett over fiskesena mi som lå ute. Beveren gjorde så en runde over til andre siden av vannet for så på ny komme nok en tur rett forbi der jeg satt. Utfordringen var å sitte stille der jeg satt med et tusen-talls mygg surrende rundt ørene.

Denne "perlen" skal jeg tilbake til både for å forsøke å lure ørreten og ikke minst besøke beveren.

Ser du nøye etter, så ser du beveren midt i bildet. (Hadde dessverre kun med et lite kompaktkamera. Klikk på bildet for større utgave)

En fin leirplass er kjekt når en er på tur

Kveldsstemning i skogen

"Naturens musikk"

lagt inn 16. jun. 2013, 13:06 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 20. jun. 2013, 13:34 ]

Er du glad i musikk? - det er jeg, og jeg er ganske glupsk på musikk, "spiser" det meste enten det er klassisk, country, visesang, rock eller annet.

Likevel er det nok naturens "symfoni" som er førstevalget. Det å få sitte under ei krokete furu ved et stille vann, høre vinden suse, myggen surre, fuglene synge og vakende ørret stå for rytmen.

Hadde en slik "konsert-opplevelse" i kveld ved et lite vann her i min hjembygd, Tveit. Er takknemlig for at det forsatt er mulig å få slike opplevelser i mitt nærområde.

Utsikt over "konsert-scenen"

Kveldssol i gresset

"På fisketur til IKEA"

lagt inn 9. jun. 2013, 12:24 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 9. jun. 2013, 12:29 ]

Ja du leste rett, idag har jeg fisket sprek småørret et steinkast fra hovedinngangen på IKEA.

Noen som sa at en måtte langt til skogs for å få flotte naturopplevelser. I ettermiddag har jeg hatt en 3-timers tur til noen småvann ved Sørlandsparken.

Her er det store kontraster. En parkerer bilen på en stor asfaltert parkeringsplass, går 5 minutter og så er en helt for seg selv ved et lite vann  med småørret og bitevillig småabbor. Myggen ble etter hvert også ganske ivrig, så etter en stund fant jeg det best å finne en plass med litt mer vind. Jeg tok bilen en liten kilometer østover, parkerte rett ved E-18, og gikk et par hundre meter innover skogen. Her fant jeg et lite vann med tett skog rundt men mot sør var det fri sikt rett mot IKEA. I løpet av en time var flere spreke småørret på land. Morsomt fiske når en har ei lita lett stang.

En trenger med andre ord ikke gå langt fra sivilisasjonen for å få flotte naturopplevelser. I tillegg til fisken fikk jeg også oppleve en symfoni av flott fuglesang og en flott sommergrønn skog.

Skogsidyll ved IKEA

Morsom fisk å få på ei spinkel haspelstang

Flott natur drøye 100 meter fra E-18

"Pinsetur med gode venner"

lagt inn 19. mai 2013, 08:31 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 19. mai 2013, 12:47 ]

Skogstur med gode venner er alltid koselig. Knallvær og godt over 20 varmegrader er ypperlige forhold for en tur i skogen. I dag ble det tur på hele familien og en annen familie fra Tveit.

Turen startet fra parkeringsplassen ved Tveit Frikirke, og så ble det en rundtur i heia der en var innom Geitåsen og fikk med seg den flotte utsikten og en hoggorm som koste seg i sola. Videre gikk turen nesten til Heietjønn og tilbake via Guritjønn - en tur på omkring 5 kilometer til sammen.

Selv tok jeg en liten avstikker inn til Heietjønn og videre opp til Sannnesheia før jeg returnerte mot Guritjønn. Det var ren "bonus" å få 1,5 km ekstra i det flotte været.

Idyllisk ved Heietjønn idag

Flott furuskog på Sannnesheia

Utsikt fra Geitåsen

Morten Ryen tar en hvil på Geitåsen. "Go-lua" er selvfølgelig på.

Tonje Brennsæter og Tone Marita Ryen på Guritjønn

"17. mai - også en dag for ettertanke"

lagt inn 17. mai 2013, 12:46 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 17. mai 2013, 12:49 ]

I flere av sangene vi synger på vår nasjonaldag beskrives vår vakre natur
. For min egen del synes jeg det er godt å få seg en skogstur også på nasjonaldagen. Godt å kunne sette seg ned , nyte stillheten og tenke litt over hvor heldige vi er som bor i et fritt land, der vi fortsatt kan bevege oss fritt, og nyte de goder et demokrati gir.

Kveldens  tur gikk i et av bygdas mest populære turområder, men ingen andre mennesker å se. Folk flest var vel fortsatt opptatt med 17. mai feiringen.

Jeg fikk med meg en fin vårkveld i skogen som inneholdt blant annet flott fuglesang, et par friske regnbyger, og fargerike vårblomster

For meg var dette en flott og verdig avslutning på feiringen av nasjonaldagen.

Noen av de første vårblomstene langs stien

Et lite tjern jeg passerte på min tur

En brusende vårbekk

"Stillhet en mangelvare?"

lagt inn 13. mai 2013, 23:19 av Øyvind Brennsæter

De fleste av oss lever i en hektisk hverdag, der vi knapt har tid til å stoppe opp og kjenne på stillheten. Noen er i fasen med småbarn i huset, andre har større barn eller tenåringer som skal følges opp i skole og aktiviteter i tillegg til egen jobb og engasjement i fritidsaktiviteter og organisasjonsliv. Andre igjen har ikke kommet så langt, eller har lagt bak seg perioden med barn i huset, eller har en annen livssituasjon.

Jeg tror at uansett hvilken situasjon du er i eller hva som preger livet ditt, så er noen pustepauser der du setter deg ned, lar stillheten komme et positivt avbrekk.

For min egen del kan et slikt avbrekk være å ta en liten tur til skogs, gjerne sammen med termos og matpakke. Setter meg da gjerne ned og nyter utsikten over et stille vann.

Til høyre et bilde fra min "stilletid" i går kveld.

En stille kveldsstund i skogen nord i Birkenes kommune

"Topptur rett utenfor stuedøra"

lagt inn 12. mai 2013, 11:46 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 12. mai 2013, 11:51 ]

Selv om en bor på flate Sørlandet behøver en ikke reise langt for utsikten. Jeg er født og oppvokst midt i granskogen en time nord for Oslo. Høye topper med flott utsikt er derfor ikke noe jeg er vant med. Etter å ha bodd både vest og nord i landet har smaken på luftige topper med god utsikt kommet.

De siste 8 årene har jeg bodd like utenfor Kristiansand, og her er det jo vanskelig å finne topper på stor mer enn 200 moh. Litt skeptisk var jeg nok da noen bekjente skrøt av utsikten fra en topp bare en drøy kilometer fra der jeg bor.

Etter en kikk på kartet viste det seg at toppen ikke raget mer enn drøye 140 moh. Nysgjerrig som jeg var fikk jeg "lurt" med meg familien på søndagstur, og vi ble positivt overrasket. Fra denne toppen kunne vi se utover store deler av Tveit og videre utover Topdalsfjorden.
Vidar, Tonje og Elisabeth S. Brennsæter

"Plaskregn og løvsprett"

lagt inn 11. mai 2013, 05:22 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 11. mai 2013, 23:50 ]

Lørdagsfri fra jobb, gir mulighet for en tur til skogs, men så var det været da... I det jeg satte med i bilen for å kjøre noen få kilometer til utgangspunktet for turen kom de første regndråpene, og i følge YR.no var det lite håp om bedring. YR fikk rett og jeg hadde ikke gått langt før regnet tiltok.

Selv en slik grå og våt vårdag er det et yrende liv i skogen. En kan se og høre bekker som har blitt til små elver, fuglene synger og knoppene i løvskogen er sprekkeferdige.

Nok en gang fikk jeg oppleve at været var med på å "krydre" naturopplevelsene, så mottoet må være: Ut på tur uansett vær!

Nedenfor ser du en kartskisse over området der turen gikk.

Løvsprett i Borgeheia 11. mai 2013.

En liten vanndam kan bli til lekeplass for fotografen

"Ingen fisk, men fiskeørn"

lagt inn 9. mai 2013, 11:28 av Øyvind Brennsæter   [ oppdatert 9. mai 2013, 11:42 ]

Planen var å lure vårens første ørret, men i stedet "fanget" jeg fiskeørn.

Fiskestang og kamera er faste følgesvenner på tur, og i dag var det sistnevnte som stod for fangsten.

Dagen startet med en lengre skogstur i tåke og til dels regn. Denne er omtalt i forrige innlegg her på nettsida. i løpet av ettermiddagen tittet også sola fram, og jeg tenkte at en snarvisitt til en av mine faste fiskeplasser for å teste ørreten måtte være fint. Vel framme skjønte jeg raskt at her ble det dårlig med fisk. Høy vannstand gjorde det vanskelig å komme til de gode plassene, og sol på nesten blankt vann er heller ikke optimalt.

Fiskeørna kjenner jeg fra før. Den møter meg ofte her ved et vann i Birkenesskogen. I dag hadde jeg også med litt mer fotoutstyr enn jeg vanligvis har på fisketur. Telelinsa lå i bunnen av sekken og den skulle komme til nytte. Midt i kaffepausa sirklet den ene av to ørner like over meg, og jeg fikk fyrt av kameraet. Bildet ser du til høyre. Artig å få slike opplevelse når en er ute i skog og mark.