Østrig 2011

Østrig 2011 af Mads og Nina

Så kom endelig dagen hvor vi skulle på Mc ferie til Østrig, vi havde været hos Gregor for at høre om turen og se kort, så vi var lidt forberedte.

Vi mødtes ved Q8 lund kl. 7.00 og så bare ned mod grænsen, det blev til en dag på motorvejen ca. 1.5 time af gangen.

Det er der jo ikke så meget at skrive om, men der var højt humør og vejret var fint så vi nåde 920 km den dag. KL. var omk. 17 da vi fandt et hotel i Ellwangen, en by som Gregor en gang havde boet i.

Gasthof Rose hed det og en ar garage til vores cykler var der også, fornemt og så til en pris af 50 euro pr. værelse.

Næste dag var der morgenmad kl. 8 og så kørte vi ad små veje mod Ulm, og så på motorvej med høj fart for nu kunne vi se bjergene.

Hahntennjoch var så den første pas vi skulle over, en lille vej, mange biler og motorcykler,

det var søndag og alle var ude og køre.

Og så en masse sving Goldwingen var godt læsset til, så det var med forsigtighed vi kom til toppen.

Det var hele turen værd, hold da op hvor var her smukt, jeg har været i Østrig mange gange men ikke helt her oppe.

Turen ned til hotellet var næsten skønnere her kunne man se meget langt op og lige så langt ned, py ha.

Hurtigt fandt vi hotellet, Gregor havde jo været der før, op på støtteben og så var det tid til en dejlig stor Weissbier.

Vi fik et værelse med balkon, aftensmaden blev serveret på terassen ved godt vejer, hvad kan man ønske sig mere.

Efter en god nats søvn stod vi op til det store morgenbord, krofatter vil vise os vej til den store tur til Italien m.m.

Alle mand og damer op på cyklerne og op i bjergene, først over Kühtai Sattel rigtig Tyroler landskab.

Vi kom over til Brennerpass på den gamle vej, gjorde holdt under Brennerbroen, Europabrücke, jeg var her med bus engang i midt firserne. Is huset var lukket.

Vi måtte i tøjet igen og så videre ind for at tanke og så kørte vi op i bjergene med små og stejle veje.

Men vi kom da op til Jaufenpass, helt vildt og så den udsigt, men vi kørte hurtigt videre for nu var det Timmelsjoch der skulle bestiges.

Efter en masse hårnålesving kom vi helt op i sneen og bjerge så langt øjet kunne række. Ja det er lige til at blive afhængig af og vi var heldig med vejret, det er ikke sidste gang vi kommer her.

Vores turleder skulle hurtigt hjem for det var ham der skal lave aftenmad til os, så det var bare med at få ham sendt af sted, vi kunne også nemt selv finde ned til hotellet for der var kun en vej.

Gregor ville vise os en gletsjer, vi svingede til venstre og så gik det bare op igen, men vejen var lukket og vi måtte køre ned igen øv. Vel tilbage på hotellet og en stor Weissbier trængte vi til et bad og til god mad.

Efter en gå tur i Oetz by, endnu en Weissbier og gik vi i seng for det er nu lidt trætten at køre i alle de sving.

Tirsdag dejligt vejr på terassen med udsigt over byen Oetz, ned til morgenmad og så af sted igen, vi skulle køre over Hahntennjoch igen bare den anden vej.

Storslået må man sige og så næsten ingen trafik, vi holdte en lille pause på toppen og så videre ned til en større vej, som gik igennem små byer den ene skønnere end den anden.

Vi kørte lidt rundt for at finde vejen op til Silvretta Hochalpenstrasse, men kom da på det rette spor, det er en lille vej som snor sig op og op,

med mange sving 180 g. der var nok 20 ca.

Storslået natur bjerge og sne over det hele, der blev taget en masse billeder op toppen,

og så gik det mod hotellet igen, men der var langt så vi fik kørt også den dag omk. 280 km.

Tilbage på hotellet uden uheld, så gik vi lige en tur i baren, det var den der fyraftens øl,

resten af aften var der hygge og drillerier.

Onsdag var det et vandfald vi skulle se, først en lille tur op bag ved hotellet, det var lidt tåget men sjov at se byen her fra. Vi kom op til det der vandfald rigtig skønt, det blev taget mange billeder.

Herfra kom vi til Piller Höhe gennem skov og igen masse af sving. Der oppe var det et museum men det sprang vi over og kørte mod Italien til Reschenpass.

Den vej har vi også kørt med campingvogn når vi skulle ned til Gardasøen, her står et kirketårn ude i en opdæmmet sø, ikke rart for ringeren.

Videre til Samnaun som ligger i Schweiz, men den eneste vej der op er i Østrig, og så er det toldfrit.

En gammel vej førte os der op, smal, hullet og med tunneler så mørke at det var svært at se de 90 gr. sving som var der inde.

Vi gik lidt på shopping men det var nu ikke så billigt så det blev til en dyr kop kaffe, vi tankede op for det var lidt billiger.

Vejen ned var noget bedre, så det gik hurtigt med at finde hotellet og få vores øl.

Torsdag, efter morgenhygge og rigeligt med mad og 7 kopper kaffe, igen over Piller Höhe, her var det så tåget at vi hurtigt kørte videre.

Vi skulle nemlig op til der stor Kaunertale gletsjer, der er betalings vej 22€ men det er det også værd.

Først går det bare der ud af og så kommer der en stor opdæmmet sø som vi kørte lige ved siden af, og så kommer der rigtig bjerg vej, sikken en natur bliver aldrig træt af det.

Kim og Nina og jeg kravelede næsten op mod toppen, mens Henning og Gregor hurtigt forsvandt i horisonten.

Vi holdte et par gange for at fotografere, på den sidst del af vejen var der sne langs vejsiden.

På toppen er der et skisportssted med lifte og mange på ski. Man kan køre på ski året rundt bedst om formiddagen, der er sneen bedst.

Vi trillede ned igen efter en times tid, der var lidt koldt på toppen, gennem alle svingene, vel nede blev der kaffe tid, rigtig hyggeligt og så den natur.

Vi kom over dæmningen tog nogle billeder og kørte over til Serfaus igennem skønne byer og tyroler landskab, på Piller Höhe holdte en lille is pause.

Kørte så igen mod vores hotel, til at få vores Weissbier.

Det blev fredag og vi skulle hjemad, pakke det hele sammen var noget af en prøvelse. Ned til morgenmad og

betaling, uha hvor mange Weissbier havde Nina så drukket ?

Men det var nu ikke så slemt, det var godt at jeg holdte mig lidt tilbage.

Regningen lød på 3700 kr. billigt for 5 overnatninger med alt for 2.

Vi fik sagt farvel og på gensyn, på landevejer mod Ulm, over Fernpass, en god vej men der er en del lastbiler.

Det gik bare derud af med passende pauser og tankninger, en smut forbi i Ulm til en Louis butik.

Henning manglede et par styr forhøjer men det havde de nu ikke. Det tog så lige et par timer så den dag kom vi ikke langt.

Efter flere forsøg fandt vi et dejligt hotel lidt syd for Harzen, rigtig hyggeligt, dejlig mad og godt vejer, og lige en Weissbier i haven.

Op til dejlig morgenmad, og så af sted for der var en der havde lidt hjemve, resten af turen gik fint ikke så meget at skrive om.

Det blev til 8 dage på nakken af vores motorcykler, omkring 3000 km. men dejlige mennesker, gode til at hygge sig sammen, den tur vil vi aldrig glemme og vi skal der ned igen.

Så en stor tak til Gregor for igen af lave en kanon tur, vi glæder os allerede til den næste.