Kristi Himmelfart 2010

Kristi Himmelfart turen til Mecklenburg-Vorpommern 13.05 – 16.05.2010

Det blev Mads og Gregor som kørte den torsdag fra Q8 tankstation i dis, små regn og køligt vejr mod Tyskland.

Uden de trafikale problemer på motorvejen nåede vi ned til Kruså, hvor vi fik strakt benene inden vi kørte videre af landeveje mod Mecklenburg – Vorpommern.

Efter Flensborg fandt vi et sted med bænk og bord, hvor vi fik rundstykker og kaffe. Da vi ikke har haft en overnatning endnu var det på tide at ringe.

Vi fik et dobbeltværelse med morgenmad i Lübstorf ved Schwerin i hotel ” Zum Rethberg”, det vil så være vores mål i dag.

Fra rastepladsen viste gps´sen, at vi skulle køre mod Kieler Kanalen, som vi skulle krydse med en færge.

Færgen fandt vi aldrig, men vi kom til Kiel, videre til Timmendorfer Strand, som er en badeby.

Langs strand-promenaden, med hoteller – cafer – restauranter gik det videre til Travemünde.

Hvor vi igen ledte efter færgen som skulle tage os med over til den anden side.

Vi var i god tid og blev enig om at køre op til Wismar. En lille hyggelig by med gamle huse og kirker.

En af kirkerne besøgte vi, det var Nikolaikirche, bygget mellem 1381 bis 1487.

Her var vi heldige at komme med på en guidet tur op på loftet over sideskibet. 93 trin op, rundt og rundt gik vindeltrappen, en svedig og forpustede

opgave i mc- og regntøj.  På torvet i Wismar fik vi så kaffe og kage og pusten igen, også en lille solstrejf så vi her.

Så gik det mod hotellet, et lille hotel med et fint værelse og venlige folk.

Efter aftensmad gik vi lige ned til Schweriner See, som ligger ca. 300 m fra hotellet.

Næste dag fredag vågnede vi op til en skyet og våd dag, hotelejeren mente at mod kysten skulle det holde tørvejr.

Så op på motorcyklen og afsted. Over hovedveje – småveje – dårlige veje kørte vi genemmen flere alleer til Güstrow.

Vi parkerede lige midt i byen, ved en af de mange murstenskirke som findes i Mecklenburg – Vorpommern.

Vi gik til Güstrow Slot, et renæssance slot  fra 1558.

Også en bratwurst fik vi her i byen.

Så gik turen videre mod Bad Doberan igen over hovedveje – småveje – dårlige veje.

I byen Bad Doberan er der et damptog ” Molli” som køre lige gennem byen ud til badebyen Kühlungsborn.

En lille by men med en flot kirke det Bad Doberaner Münster som er fra det 16. århundred.

Vi kiggede også indenfor for 5.- euro per mand. Men den var flot og interresant.

Herfra gik det videre til kysten, til  Kühlungsborn

en rigtig badeby med en lang beton promenade,

svært at finde en p-plads for vores motorcykler.

Næste badeby, som var meget mere behagelig at

være i, var Rerik, men her skulle vi betale for at

komme til stranden.

Vi snød med betaling og gik alligevel ned til vand kanten.Så gik turen retur over Wismar igen til hotellet.

Lørdag var den totale regnvejrs dag. Efter morgenmad satte vi kurs mod Schwerin, her fik vi parkeret i det modsatte hjørne der hvor slottet

ligger, gps´sen viste ja vejen.  Vi fik en lidt lang trave tur gennem den smukke by, skønvirkestil husfacader.

Og lige rundt om hjørnet lå slottet. Flot imponerede med gylden tag.En gang rundt om slottet.

Satte så traveturen mod motorcyklerne gennem det maleriske Schwerin.

I byen var der lige to orkesters, som spillede på rådhuspladsen.

God musik i regnvejr.

Efter en rådslagning kørte vi videre til byen Waren am Mürtizsee.

Hele vejen regnede det og udsigten gennem hjelmen var lidt besværlig.

I byen Waren var der en lille byfest med boder, men det regnede, så der var ikke mange

mennnesker i byen´s gader.

Vi selv ledte og fandt en cafe,

hvor der var varmt og tørt.

Efter et lille ophold, vendte vi snuden til hotellet.

Søndagen var det tid til opbrud, af små veje fandt vi motorvejen til Lübeck, her ledte gps´en os gennem byen,

som også vil være en tur værd. Videre over Kiel af motorvej og resten af strækningen til Horsens kørte vi af landevej.

Det var lige så hurtig som motorvej og ved det blæsevejr som vi har haft mere behagelig.

En alt i alt god tur, hvor gps´en drillet nogle gang og venstre blinklys ikke blev slukket før Gold Wing´en lå ved siden af Banditen.