Kristi Himmefart 2014

Kristi himmelfarts tur 2014 til “ Bayrischer Wald

Igen var nogle  af Mcoestbirk medlemmer undervejs dengang til den lille landsby Engelshütt ved byen Lam im Bayrischen Wald.

Det var Mads og Nina, Kim og Gregor som var med på turen.

I Leuna efter har kørt over brostensbelagte veje gik Kim BMW ud som et lys.

Med meget møj og besvær fik vi den skubbet igang igen.

Efter vi var nået til pensionen i Bad Dürrenberg gik maskinen også ud.

En lader blev fremskaffet da BMW'en manglede strøm.

Trods den lille stress moment fik vi vores aften øl og aftensmad.

Byen som har en  “ Gradierwerk “ en væg med grene hvor der løber saltholdig vand ned og igennem, til fremstilling af salt. Som side gevinst god saltholdig luft for helbredet.

Næste morgen, efter morgenmad, fik vi Kim's BMW skubbet  i gang igen.

Vi brugte flere forsøg. Lidt i baghoved om nu BMW kunne holde til turen og uden lys satte Kim og vi andre kursen igen mod Bayern.

Vi kom til Naumburg an der Saale, en ellers flot by med en domkirke, og en BMW som ikke vil køre mere. Kim og vi var lidt desperate det var søndag og alt har lukket.Til sidst, vi kunne selv ikke finde fejlen, ringede vi til tysk vejhjælp som kom - som så - som målte og til sidst blev BMW skubbet på fejebladet til at blive kørt til værksted. Her blev, under sagkyndig øje af Kim, BMW repareret. Fejlen var defekt stelledning så med nu 2 nye stelledninger og en meget glad Kim og os andere fortsatte vi turen. En runde på “ Schleizer Dreieck “ blev der også tid. Lidt sent kom vi så til Engelshütt og pensionen.

Næste dag skulle der vandres. Alles sammen, efter et godt morgenmad, frisk op på bjerget “ Osser “ .

Stejl gik det op, men efter ca. 3 time var vi nået op på bjerget.

Heldigvis var der en lille beværting, hvor vi fik varm suppe og en øl.

Det smagte godt efter denne anstrengelse og vejret var fint solrigt. Grænsen til Tjekkiet forløber lige på toppen af bjerget.

Tirsdags, blev så den første og eneste planlagte rundtur.

På god svingende veje førte vores første mål til “ Walhalla ” et sted som den Bayriske Konge har bygget til at minde de kloge hoveder.Et imposant tempel agtig bygning som kan ses fra langt afstand.

Derfra gik det videre til “ Kloster Weltenburg “

Hvor man kunne få godt øl og velsignelse.

Efter har spist, blev vi sejlet med vores motorcykler,

i en meget lille pram over til den anden side af Donau.

Vi krydsede Rhein - Main - Donau kanalen ved byen Kelheim og forbi Regensburg, som vi kort besøgte og tilbage til Engelshütt.

Solskinsvejret blev på til sidst til regnvejret, vedvarende regn.

De næste dage regnede det kraftig med lidt, meget lidt ophold, så køreture blev aflyst og en alternativ plan blev lavet.

Vi fik fortalt at man kunne se en gamel sølvmine. Vi fire afsted i regntøj og paraply, efter en en gå tur på flere kilometer( 4 km ) nået vi hen til det lille

Besucherbergwerk Fürstenzeche “ Ejeren fortalte og Gregor prøvede at simultan oversætte.

Retur til Lam, lidt middagsmad og bytur i regnen. Næste dag den samme vejrtype : Regn.

Det gode er at vi fik en gratis bus billet med i overnatningsprisen, så den benyttede vi os af. Trods Helligdag kørte busserne.

Fra Lam over “ Grosser Arber “ , forbi “ Grosser Arbeer See “ til byen Bodenmais.

Her gik vi gennem byen til  en glashütte, hvor man kunne se hvordan glas blev pustet.

Byen var godt besøgt med tourister og nogle butikker har haft åben så man kunne lidt shoppe.

Fredag var så at sige farvel til pensionen, et afsked billede. Og hui hej afsted. Ved Pottenstein, “ Teufelshöhle “ holdte vi rast.

Vi nået til efter Harzen denne dag og overnattede i en af de mærkværdigste overnatningsstedet nogensinde.

En gamel jernbane station som var ejet af en hollandsk par, de har haft vandskade, var halvfærdig eller nedslidt, men det kunne godt  bruges og vi fik da hver en seng. Aftensmad var ikke den beste men kunne spises.

Efter en mellem god morgenmad forladt vi stedet og kørte hjem til Danmark.

Alle Billeder kan ses her : " Bayrischer Wald 2014 "