Kapsejlads‎ > ‎

Klassemesterskab 2007

Beretning om Larsen 28 Klassemesterskab og Træf

Af Peter Müller, Larsen 28 DEN 41, ”Æ-Baad”

Dette års klassemesterskab og sommertræf var planlagt og skulle afholdes i farvandet ud for Fåborg, i det sydfynske i dagene 26-28 juli.

Det var lykkedes at få ferieplanen til at gå op, så den sidste halvanden uge kunne bruges på klassemesterskab og Larsen-træf. Der var dog lige problemet med gaster. Til de ugentlige onsdagssejladser og Fyn Rundt er vi 4 mand på Æ-Baad: 1 skipper fra en Drabant 38, 1 skipper fra en Drabant 27, min søn Mikkel og undertegnede.

Mikkel ville gerne bruge et par feriedage på stævnet og hjemsejladsen, men de to andre skulle på ferie med deres familier, og 2 mand er for lille en besætning til en Larsen 28 under kapsejlads. Jeg har altid holdt på at skal der sejles kapsejlads og skal det være sjovt, skal besætningen være sejlet godt sammen.

Jeg kontaktede formand Michael for at høre hvordan hans situation var, og den så endnu værre ud end min, han havde nemlig slet ingen af sine sædvanlige gaster, men ville prøve at ”fange” nogle lokale fynske sejlere, for sejles skulle der.

Ved et tilfælde kom jeg til at nævne min håbløse situation over for en kollega Rolf. Han ville da gerne komme til Fåborg og deltage i Klassemesterskabet, så nu var vi tre.

Tilmeldingen og betaling blev sendt og vi kunne tage af sted på sommerferie. Vi fik en dejlig tur fra Lynæs gennem Øresund til Smålandsfarvandet og syd om Langeland til det Sydfynske, og sluttede ganske passende i Fåborg, hvor der lige blev et par dag til at ”forvandle” Æ-Baad fra en hyggelig turbåd til en ”rå ræser”. I hovedtræk gik det ud på at pille vindbraikers af og fjerne overflødig vægt som vasketøj og foldecykler. Der blev også tid til at lade mentalt op til den forestående dyst.

Klassemesterskab Larsen 28

Klassemesterskabet skulle sejles sammen med Impala 27, og L 23 og Int. 806 skulle sejle DM. Det vil sige Larsen 28. og Impala’erne havde fået lov at ”hænge” på de andres stævne, det er fint, at der er nogle der vil bruge tid og kræfter på to små klasser, der ikke har tradition for det store fremmøde, og da dagen oprandt, var der da også kun 5 Larsen 28’ere og 4 Impala 27’ere, der havde tilmeldt sig. Noget bedre så det ud for L23 med 23 stk., og 18 stk. Int. 806. Ved stævnets åbning viste det sig desværre, at ingen af Impalaerne dukkede op.

De fem Larsen 28’ere: DEN 16 La Luna fra Sundet

DEN 50 Mumtaz fra Vedbæk

DEN 36 McLarsen fra Horsens

DEN 41 Æ-Baad fra Lynæs

DEN 103 Katrine af SGS

fik vores egen bane på Faaborg Fjord. Vinden stod i Syd-West med 8 til 13 m/sek, og der var fint plads til en op-ned bane med et slagmærke til bagbord, mellem Holstensprøve og Bjørnø, et dejligt beskyttet farvand med fladt vand, trods den friske vind.

Om bord på Katrine var de kun 2 personer så de valgte at blive i havn, men for de øvrige fire både gik første start planmæssigt kl. 10:00, og alle kom fint af sted. På Æ-Baad kunne vi hurtigt konstatere at vi manglede et par hænder og 100 kg. bøf, men værre var at de andre sejlede 5-7 graden højere end os, et problem vi har kæmpet med et stykke tid. Mastehældningen skulle være ok. Vi sejler med en nyere rullegenua og de gamle ”murerbukser” af et storsejl, har fået gennemgående sejlpinde og ser ikke så slemt ud mere, men vi regnede alligevel med, at den manglende højde trods alt skyldtes det gamle storsejl.

Efter førstedagens tre gode sejladser kunne vi konstatere, at vi havde lavet en meget stabil serie på tre fjerdepladser, McLarsen, D36 var lige så stabil med tre 3. pladser, La Luna D16 førte med to 1.- og en 2. plads og Mumtaz D50 havde to 2.- og en 1. plads.

Efterhånden som bådene kom ind og lagde til ved ”Larsen-molen” dukkede der flere Larsen-både op, der blev hygget og drukket molepils, og på et tidspunkt kiggede formand Michael op på vores rig og sagde: ”Hvad søren Peter, hvorfor har du ikke kortet af dine sallingshorn ??”. Jeg havde nær fået molepilsen galt i halsen, og efter at have gnedet øjnene kunne jeg godt se at La Lunas sallingshorn var næsten en håndsbredde kortere end Æ-Baads. Så gik snakken og det viste sig at McLarsen og Mumtaz også bar præg af at have været under behandling med en nedstryger. Nu måtte den regelansvarlige (undertegnede) træde i karakter. Et sæt klasseregler blev fremskaffet, og efter nærmere studie viste det sig ganske rigtigt, at målet fra masterørret til indvendige side af topvantet skulle være mellem 800 og 900 mm.

Så fik vi travlt på Æ-Baad, bådsmandsstol, tommestok og værktøj blev fundet frem, og fordækkeren Mikkel måtte en tur i riggen, hvor han kunne konstatere, at ovennævnte mål var 900 mm. Topvanterne blev løsnet så sallingshornene kunne afmonteres og fires ned, nedstrygeren blev fundet frem, og efter et mindre operativt indgreb, kunne de så monteres igen på rette plads. Ved samme lejlighed skiftede top- og undervant plads, så undevantet kom til at sidde forrest på røstjernet. Om det gør den store forskel skal være usagt, men nu var det ikke til at se forskel på La Lunas og Æ-Baads rig.

- Nu kunne de bare vente sig!

Under ”rigtrimningen” var der dukket flere Larsen-både op, bl.a. Luna D82 med Jens Clausen og hans familie fra Svendborg. De var på sommertur og var kommet til Faaborg for at deltage i lørdagens Larsen-træf. Der skulle ikke meget molepils og overtalelse til, før forhandlingerne var på plads, Jens havde nu fået hyre på Æ-Baad til anden afdeling af klassemesterskabet. Det skal dog lige bemærkes at Jens ikke helt kunne opfylde vores ønske om 100 kg bøf, der manglede vel sagtens stadig ca. 30 kg, men han har et par hænder der er skruet godt på, så nu så det hele meget bedre ud, lige bortset fra at vi fire aldrig har sejlet samme før.

Efter en god middag og en hyggelig aften sammen med alle de andre sejlere, var der lige tid til et par timers søvn inden fredagens søslag. Vi havde aftalt at mødes kl. 7 så vi kunne spise morgenmad sammen, få smurt madpakker og komme ud på banen og nå at slå et par slag, så Jens kunne få et overblik over, hvor de forskellige fald, trimliner og skøder sad. Vinden var nu nærmere 13 end 8 m/sek, så Æ-Baad blev ekviperet med en HA-fog model 1987 fra Dansejl, som vi aldrig havde prøvet før.

Nu mente jeg også at grænsen for eksperimenter var nået, nyt rigtrim, et gammelt uprøvet sejl og en besætning, der aldrig havde sejlet sammen før. Men efterhånden som dagen skred frem og vinden nærmede sig de 15 sekund meter, måtte jeg æde den ene bekymring efter den anden.

Starten på 1. sejlads gik fint, vi havde nogenlunde samme højde og fart som de andre, fik slået rigtigt på nogle vindspring, og efter 3 opkryds og 3 lænseben, kunne vi sejle i mål på en god 3. plads. La Luna slog Mumtaz på målstregen med et mulehård, efter en meget hård dyst, og McLarsen havde overtaget vores arbejde med at lukke ledet.

Starten på 2. sejlads gik helt galt for mig, og det lykkedes først efter ca. 2.5 min. og gode tilråb fra dommerskibet, om i hvilken retning de andre var sejlet, at få Æ-Baad over startlinien. Besætningen bar over med min håbløse start og knoklede som gale, og helt høje kunne vi sejle over mållinien efter La Luna og med Mumtaz og McLarsen efter os, i nævnte rækkefølge.

Sejladserne blev nu udskudt, vinden var drejet og øget så banen skulle lægges om. McLarsen havde nu fået nok og sejlede mod Fåborg, og vi andre diskuterede om vi også skulle give op, men nu var banen på plads, og startproceduren gik i gang, og i røg og damp fra startskuddet strøg Æ-Baad over startlinien med La Luna og Mumtaz efter og i læ af sig, så nu skulle de toppes og holdes der. Vinden tiltog yderligere og efter 1. vending satte Mumtaz flaget og sejlede mod Fåborg. Det lykkedes at holde La Luna på plads og lige inden topmærket var nået første gang, kom flaget så også frem der. Vi kiggede på hinanden, nu gik det lige så godt og var blevet rigtigt sjovt, men da vi ikke havde ødelagt noget, og ikke kunne nå Mumtaz på ranglisten, var der jo ingen grund til at fortsætte, så vi satte flaget og sejlede ned til dommerbåden for at sige tak for denne gang.

Vi stævnede mod Fåborg, og var det ikke lige fordi vi skulle have Æ-Baad med, kunne vi såmænd have været gået derind på vandet :-)

Efter det mest forblæste klassemesterskab i mange år, kom den officielle resultatliste til at se således ud:

Results Larsen 28

ZW Sail Regatta Scoring program, 4.023.002
Copyright 1986 - 2007, Leo G Eggink, Zoetermeer
For info about ZW: http://www.zw-scoring.nl

Ved afslutningen af klassemesterskabet kunne den nykårede klassemester formand Michael indkassere en ny spilerstage, sponsoreret af John Mast.

Et stort tillykke Michal og besætning, og en stor tak de øvrige deltagere for et par herlige lærerige dage med gode sejladser.

Sammenkomst på ”Larsen-molen”, molepils og igen en god middag og en meget hyggelig aften i teltet ved Faaborg Sejlklub.

Sommertræf for alle Larsen bådtyper d. 28 juli

Lørdagens discipliner var programsat som følger

1. Orienteringsløb med praktiske opgaver og maritime spørgsmål.

2. Rævejagt på pointgivende træklodser

3. Frokost

4. Pålidelighedssejlads mod egen tid

5. Tour d’kahyt, molepils og præmieoverrækkelse

Flotillen af Larsen-både var i dagenes løb kommet op på 9 stk, én 34.’er og resten 28’ere (34’er # 59, 28’ere # 12, 16, 23, 36, 41, 50, 82, 103). Om de flestes vækkeure var gået i stå eller om gårdagens hyggeaktivitet havde taget for hårdt på besætningerne, vides ikke, men det var meget svært at få samling på tropperne. Endelig lykkedes det, og formand Michael kunne fremlægge dagens program, forestå fordeling af hold, og orienteringsløbet kunne endelig komme i gang. Hvert hold var udstyret med papir og blyant så de kunne notere svarene på de mange maritime spørgsmål. Efter en god times tid havde alle på nær et enkelt hold været ved samtlige 6 poster. Holdet fra Katrine var faldet i staver ved post 3: Kast med dartpile. De mindedes helt sikkert svundne tider fra dengang, der endnu måtte ryges på værtshusene.

Holdet fra Æ-Baad, Mikkel og undertegnede, blev nu forstærket med Mikkels kæreste Nina, som skulle vise sig at blive lykkens gudinde. Under klodsejagten sejlede vi rundt som de andre, men det eneste vi så til at begynde med, var at alle de andre samlede klodser op, og først da Nina havde stampet i dækket og udtalt et mindre pænt Ålborgensisk ord, fik vi øjnene op for klodser, og så gik det stærkt. På ganske kort tid lykkedes det os at samle ikke færre end 15 klodser op, med tilsammen 430 point. Dette skulle senere vise sig, at føre til en foreløbig 1. plads. Resultatet skulle dog lægges sammen med den 2. disciplin på vandet: pålidelighedssejlads, som skulle foregå efter frokosten.

De medbragte madpakker blev indtaget i Faaborg Sejlklubs festtelt sammen med drikkevarer skænket af Dansk Larsen Klub. Resultatet af dagens orienteringsløb kunne afsløres og træffets første sponsorpræmier uddeles til de stolte vindere.

Maritimt orienteringsløb

La Luna D16

211

Bog: Køkkenet u. armen + spilhåndtag fra Claus V

Pålidelighedssejladsen blev sejlet på en bane fra Faaborg havn rundt om en rød kost ca. 1 sømil syd øst for Faaborg og tilbage igen. John Gunn fra Faaborg Sejlklub tog tid på hver af de 9 både. Banen skulle herefter gennemsejles igen, og det gik så ud på at gøre det på samme tid som på de individuelle bådes 1. tur.

Efter endt sejlads returnerede de 9 Larsen både til bolværket i Faaborg Marina, hvor lørdagens Larsen-træf kunne afsluttes med molepils og endnu en præmieoverrækkelse.

Vinder af pålidelighedssejladsen blev McLarsen D36 med en tidsforskel på 130 sek., nr. 2 blev Æ-Baad med 136 sek., og nr. 3 blev Pandora D23 med 160 sek. Det var temmelig meget ringere, end sidste år, hvor der var under 10 sekunders forskel på de to sejladser for vinderen. Problemet denne gang var, at vinden løjede så meget på anden gennemsejling, at ingen kunne nå deres første tid, på trods af at de fleste både klogt havde valgt kun at sejle for storsejl.

Når resultatet af dagens to ”vanddiscipliner” blev lagt sammen, blev det samlede resultat

Rævejagt + Pålidelighedssejlads

3. Præmie

Mumtaz D50

Sejlerhandsker + foldekniv fra Columbus Marine

Idet bestyrelsens ihærdige søgen efter sponsorpræmier igen i år havde givet en stor høst, kunne vi afslutningsvis trække lod blandt de 9 både om et antal flotte præmier, der bl.a. talte et gavekort på 2000 dkr. fra North Sails, nødblus sæt, Secumar redningsveste, diverse maritime bøger, udstyr fra Claus V, Larsen Cognac fra Hans Just, flere gavekort på 500,- fra Tempo Bådudstyr og sejlerhandsker/foldeknive fra Columbus Marine.

Det store gavekort fra North blev vundet af Ole Harby i Larsen 28, Pandora D23, men alle blev vindere, selv om man ikke havde præsteret det bedste i konkurrencerne.

Vi hyggede os med molepils / vand og diverse maritim Larsen snak omkring dagens oplevelser, og det var et flot syn med så mange Larsen både linet op ved siden af hinanden for enden af Faaborg Sejlklubs mole.

Lørdag aften var der festmiddag i Faaborg Sejlklubs festtelt og afslutning på DM for L23 og Int. 806 samt Klassemesterskab for Larsen 28. Her deltog næsten alle Larsen træf deltagerne, og vi havde rigtig hyggeligt samvær med de andre sejlere. Michael Jeppesen takkede i forbindelse med præmieoverrækkelsen Faaborg Sejlklub for et flot arrangement og overrakte en flaske Larsen Cognac til John Gunn, som havde ydet en kæmpe indsats, specielt for Larsen 28 kapsejlerne, der fik vores helt egen bane.

Alt i alt nogle dejlige dage med mange gode lærerige oplevelser.

Med sejlerhilsen og på gensyn til næste års Klassemesterskab og Larsen-træf.