Nyheter

Spennende med nytt storseil!

lagt inn 25. mai 2016, 05.32 av Kristin Songe-Møller

Mitt nye storseil ligger i bilen. Nå venter jeg på at det skal løye, slik at jeg kan ta av det gamle og sette på det nye. Slik vinden er nå, vil seilet risikere å blåse bort. Hadde jeg hatt to par hender til, skulle jeg nok ha fått det til uten større problemer. Men ettersom jeg, som vanlig, må gjøre det alene, må jeg ha forholdene på min side.

Jeg er spent på hvordan det ser ut. Det blir litt testing av trim. Alle seil er forskjellige, og må dermed trimmes forskjellig. Nå har jeg en del erfaring med forskjellige Figaro-storseil, så det skal nok gå relativt raskt å få en god trim.

Det er interessant å se hvilke av videosnuttene jeg legger ut på Facebook som er mest populære. Jeg har lagt ut en del forskjellige snutter, og jeg jobber stadig med å finne nye vinklinger. Det er ikke lett å toppe seg selv, men jeg gjør så godt jeg kan.

Jeg har ganske bra rekkevidde på videoene mine, og de har mange visninger. Jeg synes det er litt rart at ingen ser hvilken mulighet det er for "branding" av firmaer/merkevarer.

Nå er jeg verken "hip" eller kul. Jeg pynter ikke på CV'en for å prøve å se bedre ut enn det jeg er. (Det kan være vanskelig å få til. De fleste har problemer med å forstå hvem jeg er og hva jeg kan når jeg er "matter of fact". Hvis jeg hadde "pimpet" opp CV'en ville det sett ut som jeg var Super-woman...)

Jeg er fokusert og dedikert. Jeg tar jobben min på alvor, og gjør så godt jeg kan til enhver tid. Jeg håper jeg klarer spre litt glede og positivitet :-).

Det går i ett;

lagt inn 24. mai 2016, 06.21 av Kristin Songe-Møller

trening på vannet, routing/værmeldinger, mekking av båt, videoer/profilering, fysisk trening, freelance jobb som sivilarkitekt.

Jeg har tidligere skrevet om at jeg har jobber med mange ting. I det siste har det dessverre ikke vært til til å jobbe med å skaffe finansiering, men jeg har nå i alle fall hatt en del inntektsbringende arbeid som sivilarkitekt. Jeg har tatt meg tid til trening på vannet, fysisk trening og jobbe med profilering. Det som er igjen av døgnet, må jeg bruke til restitusjon.

Ulempen med å jobbe som sivilarkitekt, er at jeg bruker opp all min kreativitet i jobben, og har dermed ikke nok kreativitet igjen til å lage flere malerier... Jeg har et par uferdige malerier som venter på litt mer maling. Jeg solgte et trykk igjen i går :-). Jeg tror riktignok ikke det er marked for flere trykk for tiden. Det er en stor kostnad å trykke opp en serie, og jeg må selge ganske mange for å gå "break even". Jeg har et lager av malerier, av litt varierende kvalitet. Et par av dem syes jeg at jeg har fått til veldig bra, og de kunne egne seg som trykk.

I morgen skal jeg hente mitt nye storseil! Jeg er veldig spent. I forhold til værmeldingen ser det ut som at jeg bør vente med å sette det på til litt utpå torsdag. Jeg hadde håpet på et døgn eller to i Skagerrak denne uken, men det spørs om jeg klarer å få tid til. Det viktigste nå er å teste det nye storseilet.

Helt alene

lagt inn 22. mai 2016, 10.43 av Kristin Songe-Møller

Jeg har etterhvert skjønt at når noen snakker om å gjøre ting alene, stemmer ikke det alltid helt. I alle fall ikke med det jeg har lært at alene betyr.

Jeg skulle ofte ønske jeg hadde litt hjelp til å pakke storseilet mitt. Uten sleider er det et interessant prosjekt når det blåser friskt. Nå har jeg etterhvert utviklet en god teknikk for å pakke det på egenhånd. "Practice makes perfect". På sterk nordavind, hadde det ikke vært å forakte med et par ekstra hender når jeg skal ut av båtplassen, men jeg må nok klare meg selv.

Å be om hjelp av familie, venner og bekjente, sitter for meg langt inne. Det jeg må ha hjelp til med båten i løpet av et år, er to ting;
- løfte flåten min hjem for vinteren, og tilbake i båten for seilsesongen. (Den veier nesten like mye som meg...)
- heise meg opp i masten for å ta av vindfløya for vinteren og for å sette den på igjen på våren. (Det er plundrete å klatre alene i masten med en vindfløy stukket ned i jakken på ryggen... Ellers klatrer jeg opp til forstagsinnfestningen på egenhånd.)

Jeg fant...

lagt inn 18. mai 2016, 01.16 av Kristin Songe-Møller

... et brukbart værvindu.

Jeg tok en 26 timers treningsøkt i Skagerrak med start på morgenen 16. mai. Det er ikke så rent sjelden at jeg befinner meg på sjøen 17. mai. Jeg synes det er fantastisk å feire grunnlovsdagen ved å benytte meg av en av mange fantastiske naturopplevelser vi har her i landet.

Den første 17. mai jeg hadde på sjøen, gikk jeg på barenskolen. Broren min og jeg hadde fått fri fra å gå i det obligatoriske toget. Jeg husker at vi seilte forbi Oskarsorg festning kl. 12, for da skjøt de salutt.

For to år siden var jeg i Ytre Skagerrak, på vei hjem fra Frankrike. Hva jeg gjorde i fjor, husker jeg ikke...

Denne lille økten startet med frisk vind fra NNV. Jeg satt spinnaker'n da jeg var klar av Sandefjordsfjorden. Jeg hadde, som normalt er, tosifret tall på loggen. Men så løyet vinden. Jeg lå i skvalpesjø en times tid, inntil vinden kom, som ut av en sekk, fra VSV. Jeg nappet kjapt ned spinnaker', og trimmet om til fokkeslør. Etter kort tid hadde jeg nok engang tosifret tall på loggen. Jeg føler at jeg har blitt litt fartsblind av å seile Figaro :-).

Alt gikk på skinner sydover. Jeg snudde da jeg nærmet meg Skagen. Det startet med fokkeslør nordover. Jeg fikk tatt noen runder med power-nap'er sittende i en av spinnakerene. Etter noen timer ble det helt vindstille. Da nyttet det ikke å sove mer. Jeg måtte jobbe litt. Autopiloten er lite fornøyd i vindstille... Vinden kom og gikk gjennom natten. På morgenkvisten dreide den på nord. Det startet med 8 knops vind, og det var silkeseilas nordover.

Mens jeg satt på bøtta under dekk, begynte båten å krenge mer. Mye mer. Jeg dro på meg buksa, og da jeg kom ut, så jeg at vinden hadde økt til 15 knop. Da var det bare å pumpe inn vannballasten, tømme bøtta på hekken og trimme om. Så kaldt som det er nå for tiden, er det mye kraft i vinden og sjøen er hard. Jeg hadde ikke mer enn opp mot 20 knops vind i mot, men med små hissige bølger, var det litt "baksete".

Da jeg nærmet meg Svenner løyet vinden litt, så det var "krem-seilas" det siste stykke. Det var veldig hyggelig å se et par andre båter på vannet på morgenen 17. mai!

Jeg var inne i båtplassen på Framnæs før kl 13. Det tar alltid litt tid å pakke båten når jeg ikke har sovet alt for mye... Alt tar litt lengre tid da. Men det var deilig å komme hjem til sengen. Som vanlig holdt jeg meg våken til kvelden, for å komme inn i vanlig døgnrytme raskest mulig. Men jeg droppet treningen i morges. Jeg hadde lyst, men jeg tror kroppen min har godt av noen timer til med restitusjon. Jeg tenker det blir trening i kveld i stedet.

Jeg må ta en runde med mekking av båten igjen.. Det er et par punkter jeg må gå over; motor (kjølevann, peile olje, fylle opp diesel), sjekke skruene på bominnfestet på masten, banke inn et par bolter på kick og bominnfestning som alltid jobber seg litt ut mot splinten. Jeg forsøker å ligge i forkant :-).

Uryddig værbilde

lagt inn 15. mai 2016, 01.40 av Kristin Songe-Møller

Et lite hissig lavtrykk i øst og utvikling av et nytt lite lavtrykk over Sør-Norge gir uforutsigbare vindretninger og vindstyrker de kommende dagene. Det er riktignok et par lavtrykk som ser ut til at de er relativt forutsigbare.

Jeg sitter med routing, og har rimelig god kontroll på værsituasjonen. Det er et lite puslespill å finne et brukbart værvindu for en runde, i forhold til en en-veis distanse.

Dem om det, og meg om mitt

lagt inn 12. mai 2016, 02.13 av Kristin Songe-Møller

Jeg får stadig vekk kommentarer om hvorfor jeg ikke er ute og seiler. Er jeg ute og seiler, blir jeg savnet på treningssenteret... Jeg kan bare være et sted av gangen. Jeg er dessverre ikke super-woman.

Jeg kan ikke være ute å seile hele tiden, for jeg må jobbe litt innimellom for å overleve. Det er en del mekking av båt som tar tid. I tillegg tilbringer jeg noen timer i uken på treningssenteret, for å holde fysikken på topp.

Jeg er pliktoppfyllende av natur, så jeg må konsentrere meg om mine gjøremål uten å bli for påvirket av andres kommentarer/forventninger. Jeg gjør så godt jeg kan.

Morgenfugl, for å få fjorden for meg selv

lagt inn 8. mai 2016, 00.58 av Kristin Songe-Møller

I går heiste jeg spinnaker'n før kl. 09. Da hadde jeg fjorden nesten for meg selv, og plass nok til å kjøre teknikk-trening. Det var ikke all verdens vind, men jeg vet hvordan jeg kan utnytte forholdene på best mulig måte.

Jeg kjørte et par runder på "pølsebane", med x antal jibber. Det er sjelden jeg sitter ned i båten min. Det er jobbing hele tiden. Jeg fikk også kjørt skarp spinnaker-slør et par ganger. Det er supert å trene på i lite vind.

På vei inn fjorden møtte jeg horder av båter på vei ut. Stort sett er de aller fleste flinke, men det er alltid noen som sannsynligvis ikke har hørt om sjøveisreglene. Etter at jeg hadde tatt ned seilene, og kjørte for motor inn mot båthavnen, møtte jeg et par mindre motorbåter som ikke skjønte at man skal holde til styrbord for møtende trafikk. I slike situasjoner pleier jeg å slå av autopiloten og gjøre en tydelig manøver mot styrbord. Det interessante er at de møtende båtene ikke ser ut til å skjønne noen ting. Heldigvis har jeg full kontroll, så det er aldri noen farlige situasjoner.

Raskt og effektivt

lagt inn 6. mai 2016, 11.30 av Kristin Songe-Møller

Nå er båten operativ igjen!

Hell i uhell røk gasswiren i båtplassen på Framnæs. Der har de i tillegg til opplag/kranløft, et motorverksted. Da jeg ringte, slapp de alt de hadde i hendene og hjalp meg med å få på plass en ny gasswire. Så nå har jeg lært enda mer om motoren min. Jeg er super-fornøyd.

Jeg håper å få en treningsøkt på vannet i morgen, men da må jeg tidlig utpå for å komme igang før alle andre kommer seg på vannet. Planen er å trene boathandling/teknikk, og da trenger jeg å ha litt vann for meg selv.

Gasswiren min har røket...

lagt inn 5. mai 2016, 03.20 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 5. mai 2016, 05.21 ]

Gasswiren min har røket, eller noe sånt...

Da jeg bakket inn i båtplassen på Framnæs mandag etter trening, satt ikke motoren seg i gir fremover da jeg skulle bremse opp. I et brøkdel av et sekund sto jeg maktesløs og så at båten min gikk i brygga. Det var skikkelig kipt der og da, men jeg er god på gelcoat, så nå er skaden så godt som reparert. Jeg trenger en liten kosmetisk runde til med gelocoat, og litt sandpapir, så vil det nesten ikke synes at jeg har måttet reparere litt.

I Lorien i 2012, hadde jeg en tilsvarende opplevelse da jeg bakket inn i båtplassen. Men da var det propellen som ikke foldet seg ut som den skulle med en gang. Men i siste sekund før båten gikk i brygga, responderte den. Jeg skiftet til ny propell i 2013, og har ikke hatt det problemet siden.

Jeg testet motoren og giret igjen i dag. Jeg får ikke opp turtallet ved bruk av girspaken, men når jeg trykker på gassen på motoren får jeg turtall som jeg pleier. Det er langt fra ukjent for meg at gasswiren kan ryke. Gasswiren til min tidligere kollega i Camaret røk da han skulle kjøre båten fra Brest til Camaret. Da var de to ombord, så en av dem satt nede under dekk og trykket på gassen på motoren. Titt og ofte overrasker jeg meg selv over hvor mye erfaring jeg har, og over hvor mye kunnskap jeg har tilegnet meg.

Litt kjedelig at det er noen fridager, og kanskje litt vanskelig å få hjelp umiddelbart til å skifte gasswiren. Men sånn er det nå engang. Jeg bruker båten min mer enn de fleste, så ting blir slitt. Det er litt synd at jeg ikke får sett hvordan min nye framnes-maritime.no logo'en ser ut på bommen min med seilene oppe. Det har jeg gledet meg til. Men ting er som de er, og det gjelder å gjøre det beste ut av situasjonen man er i. "Always look at the bright side of life."

Det gjør egentlig ikke så mye at jeg ikke får trent på vannet, nå som de fleste har fri. Da er det for mange på sjøen. Stort sett er det helt uproblematisk, men det hender at det er noen som ikke helt har skjønt at man må ta hensyn også på sjøen. Det er ikke ufarlig.

Ettersom det ikke blir trening på vannet, hiver jeg meg rundt og trener på treningssenteret. Jeg får kanskje også begynt å se litt på en ny liten arkitektjobb som har kommet inn. (Liten og liten, det er å planlegge boligbebyggelse på en 11 mål tomt. Alt er relativt. Jeg er vant til å jobbe med tomter som er 10-15 ganger større .)

Mange timer på vannet -> Mye mekking

lagt inn 2. mai 2016, 07.00 av Kristin Songe-Møller

Nå må jeg ta en mekke-dag før jeg kan seile mer. Jeg har flere ting på listen min, hvorav flere ting er prekært. Det er enorm slitasje på rigg, seil og utstyr med mange timer på vannet hvor båten seiles relativt hardt/tøft.

Hadde jeg skullet seile regattaer, hadde jeg vært nødt til å ha en assistent/preperatør til å hjelpe meg med vedlikehold av båt og utstyr, ellers ville jeg aldri fått tid til å trene mellom regattaene. Nå prioriterer jeg å få seilt mye, fremfor noen få timer med regattaseiling og mange timer med mekking.

Jeg vet at det er mange som blir fryktelig overrasket når seil og/eller utstyr ryker. Slike overraskelser gjør jeg alt for å unngå, ved å gå skifte/oppgradere ting før det ryker. Man får jo litt erfaring med hva som er de svakeste leddene ombord.