Nyheter

Blandede følelser

lagt inn 5. des. 2016, 10.03 av Kristin Songe-Møller

I dag var jeg bortom båten min, for å sjekke at alt er som det skal være, der den ligger i krybben sin. Alt sto vel til med båten min, men jeg fikk en anelse "vondt i sjela" da jeg tenkte på hvor jeg helst skulle ha vært.

Jeg har fått til mer enn de fleste andre seilerne i Norge. Jeg har tilegnet meg enormt mye kunnskap. Jeg skulle så gjerne ha kjørt på videre, men uten finansiering lar det seg dessverre ikke gjøre.

Fordelen ved å ha vært hjemme de siste par årene, er at jeg har fått tid til å bygge opp fysikken. Spørsmålet er om jeg får anledning til å teste den som proff-seiler igjen. Uansett er det ikke bortkastet å være i god fysisk form.

Nå synes jeg hverdagene har blitt litt for rutine-preget. Jeg lurer litt på hva slags "sprell" jeg kan finne på fremover. Det gjelder å fortsette å scanne horisonten for nye muligheter. Jeg har den fordelen at jeg er fri til å gjøre det jeg har lyst til, og har troen på (forutsatt at jeg har penger nok til å overleve).

Figaro 3

lagt inn 4. des. 2016, 10.12 av Kristin Songe-Møller

Figaro 3-konseptet har nå blitt lansert. Den har folier, og så vidt jeg skjønner har den ikke vannballast, slik Figaro 2 har.

Nå har jeg bare sett illustrasjoner og video av modellen, så jeg vet ikke så mye enda. Det jeg har sett så langt, lurer jeg på hvordan foilene kan trekkes inn. Slik jeg ser av illustrasjonene, kan det se ut som at foilene blir liggende utenpå fribordet i inntrukket tilstand. Hvordan vil det fungere i en marina situasjon?

Det blir spennende å se hvordan formatet på Figaro-regattaene vil bli med ny båttype når den kommer på banen i 2019. Vil inshore/baneseilasene bli historie, eller vil båten være vel så håndterbar som Figaro 2?

Så vidt jeg skjønner skal prototypen testes ut våren 2017. Det bli spennende.

Kostbart og krevende

lagt inn 3. des. 2016, 08.20 av Kristin Songe-Møller

I fjor vinter la jeg ut en seil-video på Facebook en gang i uken. Jeg hadde håpet at det på et eller annet vis kunne ha åpnet noen dører til mulig finansiering for videre proff-seiling.

Til tross for relativt bra med visninger, var det relativt sparsomt med tilbakemeldinger. Når jeg ikke klarer å generere finansiering ved å vise hvordan jeg jobber som offshore soloseiler ved hjelp av videoene mine (som jeg har jobbet mye med), er prisen for å utlevere meg selv for høy. Hadde jeg fått mer positiv tilbakemelding, hadde jeg kanskje sett litt annerledes på det. Det krever for mye i lengden å bare å gi, uten å få noe tilbake.

Hvordan veien fremover, vet jeg ikke enda. "Time will show." ;-)

Dyktige seilere

lagt inn 1. des. 2016, 09.32 av Kristin Songe-Møller

Jeg ser at nordmenn omtaler seilerne i Vendee Globe som gale. Jeg vil tro at årsaken til at seilerne omtales som gale, er fordi det er uforståelig for de fleste seilerne at noen seilere kan være så dyktige. Jeg synes det er litt leit at begrepet "gale seilere" blir brukt, da det kan høres ut som at de er dumdristige. Det er svært langt fra sannheten.

Flere av de som seiler Vendee Globe var mine konkurrenter/kolleger da jeg seilte Figaro i Frankrike, og jeg vet hvor dyktige de er.

Det er selvfølgelig en viss risiko å presse båt og skipper maksimalt til enhver tid, men det er en kalkulert risiko. Jeg har enormt mye erfaring, og hadde en vannvittig bratt læringskurve i Frankrike. Jeg kan kjøre på mer enn de fleste kan tenke seg, og jeg tenker ikke så mye mer over det, enn at jeg gjør jobben min best mulig.

Nå er jeg veldig spent...

lagt inn 28. nov. 2016, 04.01 av Kristin Songe-Møller

... på om jeg har kommet opp med "årets julepresang".

Det er litt i overkant, selv for meg, å gi bort originalmalerier/bilder i julepresang. Jeg har gjort det et par ganger, innen familien.

Nå har jeg bestilt puslespill av en av mine pastellkritt-tegninger. Jeg er spent på om kvaliteten blir grei, og jeg er spent på om det faller i smak.

Hvis det er noen som ønsker å kjøpe julepresang som kan henges på veggen, så har jeg noen trykk igjen. For at jeg skal klare å sende det før jul, må det bestilles innen denne uken.

Overraskende

lagt inn 26. nov. 2016, 00.19 av Kristin Songe-Møller

Jeg har fått overraskende mange positive tilbakemeldinger på tegningene og maleriene mine. Det er veldig hyggelig at andre liker det jeg lager. Jeg lager ting jeg liker selv, og som jeg selv kunne tenke meg å ha på veggen. Flere har etterlyst utstilling. Andre har spurt om jeg har en webside med fotografier av tegningene og maleriene mine.

Jeg har dessverre ikke noen webside med foto av billedkunsten min lenger. Jeg hadde det en stund, men det ble noen utfordringer ettersom domenet var kjøpt gjennom et fransk foretak.

Det ligger litt frem i tid med utstilling. Jeg har ingen erfaring med å organisere utstilling, så der kommer jeg nok til å trenge litt hjelp. Ja, det hender at også jeg trenger litt hjelp ;-).

Det føles litt skummelt å eventuelt skulle vise frem bildene mine. Det er (selvfølgelig) varierende kvalitet. Det er sjelden at man treffer blink hver gang... men jeg gjør så godt jeg kan. Det har tatt litt tid å venne meg til tanken på at jeg etterhvert må selge originalene mine. Jeg tror jeg skal kunne klare å skille meg ad med noen av dem nå.

Perfekt start på dagen

lagt inn 23. nov. 2016, 03.45 av Kristin Songe-Møller

Når båten står på land, setter jeg enda er pris på morgenturene i strandkanten med hunden min. Det er aldri feil å skue utover horisonten. Da er jeg som oftest giret for en treningsøkt på treningssenteret.

Det er en skikkelig kickstart på dagen. Når jeg ikke har noe arkitektjobb på tegnebordet, krever det litt mer viljestyrke å sette meg ned ved tegnebordet og jobbe med malerier og tegninger. Det er som oftest en krevende prosess. Jeg har nesten alltid, på et eller annet tidspunkt, en situasjon der jeg ikke skjønner om jeg kan klare å redde arbeidet mitt. Da er det kun viljestyrke som gjelder for å klare å fortsette. Normalt klarer jeg å jobbe meg igjennom det, og få et brukbart resultat. Det er riktignok ikke alltid jeg er tilfreds med det jeg har forsøkt å trylle frem på lerretet.

For noen uker siden var jeg skuffet og misfornøyd med meg selv i 3 dager fordi jeg ikke var fornøyd med resultatet jeg så på lerretet. Det var ikke noe utpreget dårlig bilde. Det ble bare ikke helt som jeg hadde tenkt i mitt hode...

Det å klare å være kritisk i forhold til eget arbeid og egen prestasjon er en fordel som offshore soloseiler. Å ha evnen til å innse hva man kan gjøre bedre er gull verdt. Når det kommer til billedkunst tror jeg det er alfa og omaga. Hvis man ikke har et litt kritisk blikk, vil det være vanskelig å forbedre seg.

Hodet kaldt og hjertet varmt

lagt inn 22. nov. 2016, 07.23 av Kristin Songe-Møller

I sommer fikk jeg en relativt spydig kommentar per telefon, av en person jeg aldri har møtt før. Han nærmest forventet at jeg skulle bidra på et prosjekt som jeg var mildt sagt skeptisk til, med tanke på sikkerhet og soliditet. Da han etter lang tid skjønte at jeg var skeptisk, sa han sarkastisk; "Ja, du gjør som du vil."

Selvfølgelig gjør jeg som jeg vil. Det er mitt liv, og jeg må få lov til å leve det så godt jeg kan. Jeg er i en situasjon, der jeg faktisk har anledning til å gjøre som jeg vil uten at det går utover andre. Det er selvfølgelig ikke utelukkende positivt, for som kjent når man velger noe, må man nødvendigvis velge bort noe annet. Jeg trives med mine valg. Det er det viktigste.

Jeg kom til å tenke på dette etter å ha lest om det sponsede innlegget på FB. Jeg kan ikke forstå at enkelte muligens føler seg lurt. Jeg så innlegget, og syntes det var å blande kortene. Nå er jeg relativt skeptisk og kritisk av natur, da jeg ser så alt for godt at de aller fleste ting har flere sider. (Det kan være litt slitsomt innimellom, da hjernen konstant jobber med å finne sammenhenger. Det er i det minste en svært positiv egenskap å ha som offshore soloseiler.)

Det skal være sagt at jeg ikke er vanskelig å be dersom det er ting jeg har tro på :-).

8 økter i uken

lagt inn 19. nov. 2016, 06.51 av Kristin Songe-Møller

De siste to årene har jeg kjørt på med relativt mye fysisk trening. Nå lurer jeg på om jeg skal gjøre noen justeringer. Jeg er fornøyd med opplegget mitt, men jeg har ikke lyst til å bli noe særlig synlig sterkere... Det er mulig jeg burde spandere på meg et par PT-timer. Den ene PT'en kjenner meg ganske godt, så det er sjanse for at hun vil kunne skreddersy et bra opplegg for meg. Jeg har en del erfaring selv, men jeg har ikke det repertoaret som en PT har.

Etter jeg begynte å trene GRIT strength, merker jeg en forbedring på utholdenheten min på Attack og Step-timene. Det er moro når man har fremgang.

Det blir moro å kjøre på i Figaro'en igjen når den tid kommer. I fjor hadde jeg glede av at jeg hadde trent kjernemuskulatur (jeg merket det godt da jeg sto på fordekket og jibbet spinnakerbommen og på kryssen i rufsete vind og sjø). Jeg hadde også glede av spensten (opp og ned av luken og jeg nærmest spratt frem og tilbake mellom cockpit og fordekk da jeg jibbet spinnakerbommen).

Neve-nyttig

lagt inn 18. nov. 2016, 08.38 av Kristin Songe-Møller

Man driver da med mye rart.

Det er greit å kunne mekke litt. I fjor mistet jeg begge piggene på fjell-stavene mine på skareføre. Stavene mine er bare litt over 20 år gamle. Etter en del research, bestilte jeg et par nye pigger (inkl. holdere). Det er selvfølgelig litt annerledes system med trinser og pigger i dag enn det var for 20+ år siden. Da var det enkelt og greit å finne frem drillen for litt customizing. Jeg må se hva jeg kan gjøre med skiene mine. Den ene skien har delaminert i hekken. Jeg må vurdere hva slags lim jeg skal bruke. Jeg har litt av hvert å velge mellom i båt-mekke-boksene mine. Skiene mine er vel 4-5 år yngre enn stavene...