Nyheter

Mange timer på vannet -> Mye mekking

lagt inn av Kristin Songe-Møller

Nå må jeg ta en mekke-dag før jeg kan seile mer. Jeg har flere ting på listen min, hvorav flere ting er prekært. Det er enorm slitasje på rigg, seil og utstyr med mange timer på vannet hvor båten seiles relativt hardt/tøft.

Hadde jeg skullet seile regattaer, hadde jeg vært nødt til å ha en assistent/preperatør til å hjelpe meg med vedlikehold av båt og utstyr, ellers ville jeg aldri fått tid til å trene mellom regattaene. Nå prioriterer jeg å få seilt mye, fremfor noen få timer med regattaseiling og mange timer med mekking.

Jeg vet at det er mange som blir fryktelig overrasket når seil og/eller utstyr ryker. Slike overraskelser gjør jeg alt for å unngå, ved å gå skifte/oppgradere ting før det ryker. Man får jo litt erfaring med hva som er de svakeste leddene ombord.

Sjøveisregler og godt sjømannskap

lagt inn 1. mai 2016, 10.12 av Kristin Songe-Møller

Normalt unngår jeg dags-trenings på vannet i helgene og på offentlige fridager, med mindre jeg stikker et par døgn til havs. Det er rett og slett for mange båter i Sandefjordsfjorden. Veldig mange er flinke til å følge sjøveisreglene, mens noen har dessverre noe mindre kontroll (for å si det pent).

Dagens trenings-økt ble fullstendig mislykket. Jeg hadde en styrbord/babord situasjon der jeg hadde styrbord, og måtte vike. Sånt skal ikke skje.

Det var ikke nok med det. Jeg tipper at denne seilbåten var ute for å trene til Skagen Race, og av en eller annen grunn fant ut at de skulle kjøre fart med meg på kryssen utover. Nå testet jeg solent'en for første gang i år, og var noe underpowered. Å ha en 44 fots camping-båt på hælene utover var ikke noe stas. Jeg hadde ikke rom nok til å slå som jeg ønsket. (Jeg seilte med vannballast, og det tar ca. 12 sekunder å dumpe vannet. I de 12 sekundene går jeg saktere og saktere, mens jeg krenger mer og mer. Så jeg har litt begrenset manøvreringsevne i de 12 sekundene.) Jeg vurderte å legg meg ned på slør, for å skape rom til å slå. Men Sandefjordsfjorden er ikke så veldig bred...

På vei innover med spinnaker, valgte jeg å nappe ned spinnaker'n fremfor å ta en jibb, da samme båten kom på kryss mot meg. Jeg var ikke trygg på om de hadde kontroll ombord, og jeg aner ikke hvordan de tenkte. Jeg sørger alltid for å ha marginene på min side. Noe annet vil være dum-dristig.

Jeg er bortskjemt med å ha trent med og konkurrert mot profesjonelle seilere. Alle tenker så godt som helt likt. Alle skal rasket til neste merke, og vet hva som skal til for å klare det.

Nå har jeg alltid full kontroll ombord. Jeg har kontroll på båten, og jeg vet alltid hvor alle armer og ben ombord er og hva de gjør til enhver tid. Det er noen store fordeler med å seile alene :-).

Nesten ikke til å tro

lagt inn 30. apr. 2016, 00.46 av Kristin Songe-Møller

En venninne av meg fortalte at når hun kjørte sammen med mannen sin, fikk hun ikke lov til å kjøre! Jeg trodde knapt det jeg hørte.

Da jeg seilte OneStar første gangen, ble det stilt spørsmål på et fellesmøte om hva som skulle til for å få med flere deltakere. Svaret fra en av seilerne var at vi ønsker ikke flere deltakere, for det vil ødelegge for vår "matcho-status". Der satt jeg som en av solo-seilerne, og kjente at jeg var svært lite velkommen.

Det hender en gang i blant at jeg blir omtalt som "en av gutta". Jeg er ikke en av gutta. Jeg er en av seilerne.

Jeg er sjokkert over at gammeldagse rollemønstre fremdeles står så sterkt i mange kretser. Kanskje står det sterkere i dag, enn det gjorde på 70-tallet. På 70-tallet ble det sagt at bakom enhver mann står en kvinne. I dag tutes vi ørene fulle av at jenter skal være prinsesser og gutter skal være tøffe.

I tillegg til at jeg er bedre enn gutta på det de tror er deres domene, er jeg akademiker og har et snev av kunstnerisk anlegg. Jeg kan nok oppfattes som en trussel for enkelte. Men på bunn og grunn er jeg "bare" et menneske, som forsøker å gjøre det beste ut av det livet jeg har. Jeg er ikke så opptatt av hva andre sysler med. For meg er det viktigste at jeg er fornøyd med meg og mitt.

Trange farvann og østavind fra alle kanter

lagt inn 27. apr. 2016, 11.31 av Kristin Songe-Møller

Det henger igjen fra å ha seilt profesjonelt, at jeg trener på vannet i ukedagene i "arbeidstiden".

Jeg er fornøyd om jeg klarer å få 3 effektive økter på vannet i uken. Det tar mye tid og krever mye krefter å seile solo, på mitt nivå.

I dag ble det litt hektisk ombord i Tranga (se kart over Sandefjordsfjorden, det er trangt!!!). Det blåste mellom nord og nord-øst da jeg dro ut fra båtplassen. Det er utrolig kjedelig å seile bare for storseil ut deler av fjorden, så jeg gutset på og satt spinnaker'n. Til tross for at det er trangt, og at jeg trodde jeg kom til å få en jibb relativt raskt.

Slik ble det ikke... Like før Tranga ble det vindstille, eller om vinden faktisk kom fra syd, er jeg litt usikker på. Spinnaker'n blåste innover båten, rundt forstaget. Jeg var opptatt av å se på sjøen hvor jeg kunne regne med at vinden kom fra i neste kast.

Poff, så kom det et skikkelig kast fra øst-syd-øst!!! Og min kurs var syd! Jeg hadde trimmet spinnaker'n for skarp slør, men den var litt tight... Kjapt satt jeg på autopiloten, hev meg over spinnaker-skjøtet på le side av "hytte-taket" og fikk sluppet ut litt på skjøtet, mens jeg håpet at jeg ikke ville gå inn i en broach på autopilot i svært trangt farvann.

Jeg gjorde de riktige tingene til rett tid, så jeg fosset gjennom Tranga på skarp spinnaker-slør i 7,5 knop.

Det var dagens underholdning for de som jobber langs indre Sandefjordsfjorden.

Kald start på uken

lagt inn 26. apr. 2016, 03.02 av Kristin Songe-Møller

Det ble seiling i går. Det var sne-slaps på dekk da jeg kom bort til båten ved 9.30-tiden. Det var litt glatt på dekk da jeg gjorde klar til seiling; skjøter, spinnakerbom, genoa etc. Da jeg var klar for å dra utpå, hadde heldigvis sne-slapsen smeltet.

Østavind er ikke det mest spennende å seile på i en fjor som går nord/syd. Det er gusty, og for skarp vindvinkel til å seile spinnaker. Jeg fikk et godt drag ut i Skagerrak, og et godt drag inn igjen. Det var fint å få trimmet i litt friskere vind. Båten min går som et skudd. Hvem trenger mannskap på ripa når man har vannballast, og en skipper som kan multitaske?

Jeg har litt utfordring med tid. Trening på vannet, jobbing med PR og trening på treningssenter tar det meste av tiden min. Hvordan jeg skal få tid til å jobbe, for beholde taket over hodet, ha råd til mat og ikke minst drifte båten min, er en utfordring... Jeg har ikke tid til å jobbe med å skaffe sponsorer...

Sne?

lagt inn 24. apr. 2016, 23.06 av Kristin Songe-Møller

Jeg trodde jeg var litt sent ute med å skifte dekk på bilen da jeg skiftet til sommerdekk søndag for en uke siden. Nå er det sne her... Og jeg som hadde tenkt å ta en treningstur på vannet i dag...

Nå er flåten på plass ombord igjen. Jeg trenger vekten på hekken for ikke å "gå på nesa" i bratte nedoverbakker. Jeg har smurt opp alle blokkene mine. Jeg mistet tellingen på hvor mange blokker jeg har, men det er omkring 60 stykker, så det tok sin tid.

På treningsturen på fredag, lå jeg i overkant av "target-speed" på kryssen i 12 knops vind. Det er godt at trimming av seil og rigg fremdeles sitter i ryggmargen.

- God dag, mann! - Økseskaft.

lagt inn 22. apr. 2016, 23.22 av Kristin Songe-Møller

Det er interessant å se og høre reaksjonene til folk når jeg forteller dem hva jeg driver med.

"Så deilig!" - Nei, det er ikke deilig i det hele tatt. Det er et blodslit, men jeg trives med det ;-).
"Seiling skal være kos." - Hørte jeg riktig? For meg har ikke seiling vært kos siden jeg kjøpte Figaro'en i 2011. Det har vært jobb (riktignok dessverre ubetalt den meste av tiden...)
"Det må være deilig å føle vinden i håret!" - Det har jeg ikke tid til å føle på. Jeg jobber. Dersom jeg har litt tid til å sitte ned og rore, bruker jeg tiden på å planlegge mine neste trekk.
"Det er så deilig med stillheten når vi slår av motoren." - Det er det ikke hos meg. Lyden av bølger er ofte øredøvende. Nå seiler jeg riktignok ofte med musikk på stereoen, og jeg opplever stadig at lyden av bølgene overdøver musikken. Det hender også at jeg knapt hører motoren når jeg lader batterier, av samme grunn.

Noen har skjønt mer enn andre...

"Blir du ikke redd, da?" - Godt spørsmål! Men nei, det blir jeg ikke. Hadde jeg blitt redd, hadde jeg aldri turt å drive med offshore soloseiling. Så tøff er jeg ikke ;-).

Det er veldig hyggelig at mange undrer jeg over at jeg ikke har klart å få på plass sponsorer. Som med det meste annet, er det flere grunner til det. Jeg er ganske god oversikt over årsakene. Jeg er observant og reflektert. Hodet mitt går (dessverre) nesten alltid på høy-gir for å finne sammenhenger og årsaker. Det gir meg muligheten til å posisjonere meg for neste trekk.

Ombord hos meg er "damebris" planevind ;-)

lagt inn 20. apr. 2016, 22.52 av Kristin Songe-Møller

Det var moro å få båten opp i plan igjen :-).

Jeg vet at mange gruer seg til spinnaker-jibbene. Det sluttet jeg med for lenge siden. Jeg var nødt til å ta noen raske jibber for å treffe "hullet" gjennom terskelen ved Svenner. Det var mye strøm, og vinden skiftet 50 grader. Jibbene sitter som støpt. Når jeg ser på GoPro videoene mine, er jeg litt overrasket over "stålblikket" mitt. Jeg vet at jeg er ekstremt fokusert, men jeg kjenner meg nesten ikke igjen på videoene.

Inn Sandefjordsfjorden hadde jeg 10,6 knop med spinnaker. Fjorden er trang nok til vanlig, men i den farten, med spinnaker oppe, føles den enda kortere og trangere...

Den største utfordringen ved å seile Figaro singlehanded, er å pakke storseilet alene. Jeg har ikke sleider, så det skal ikke mye til at vinden får tak i det og det havner alle andre steder enn der det skal være. Da jeg kom inn i går ettermiddag, blåste det 26 knop i havnen. Eneste mulighet for å få kontroll på storseilet, var å stroppe det opp mot bommen uten å pakke det. Jeg må pakke det skikkelig senere. Jeg er nødt til å ha det pakket på bommen når jeg heiser det, ellers "blåser det bort" og da er det fare for at seilet revner ved lik-linen.

Godt sjømannskap

lagt inn 19. apr. 2016, 09.07 av Kristin Songe-Møller

I fjellvett reglene står det at det ikke er noen skam å snu. På sjøen heter det at man skal utvise godt sjømannskap.

Jeg har fulgt nøye med på være de siste dagene. Jeg bruker et engelsk isobarkart, to danske værmeldinger, en svensk, en norsk (pluss grib-fil) og UGRIB.

Det har ikke vært mange åpninger i det siste. Jeg øynet en liten mulighet for et døgn på havet, men jeg like dårlig det jeg så da jeg var i båten. Det stemte dårlig med værmeldingene jeg hadde sjekket hjemme. Jeg tok en ekstra titt på en av de danske, og fikk mine bange anelser bekreftet da de meldte 10-15 m/sek i Skagerrak, dog noe mindre indre del. Det betyr at det vil være kast på omkring 30 knop i indre del av Skagerrak. Med vinden foran tvers, blir det en stor belastning på utstyr. Hadde jeg hatt en bra nedoverbakke, hadde det sett helt annerledes ut.

Jeg har enormt mye erfaring, og vet at å seile alene innebærer en viss risiko. Jeg har vært ute en vinternatt før...

Jeg kom til at det ville ha vært dårlig sjømannskap å dra ut på en singlehanded treningstur på et døgn så ustabilt som været er nå. Kipt? Ja. Men jeg er sikkert på at jeg gjorde en god vurdering.

Det er mange som ikke er klar over at det er mye tøffere å dra ut på havet alene på en treningstur, enn å seile regatta der det er mange båter i nærheten og mange vet hvor du er til enhver tid.

lagt inn 16. apr. 2016, 11.16 av Kristin Songe-Møller

Det var utrolig godt å få en bra treningsøkt på vannet. Det blåste omkring 5-7 knop, og var perfekt til å kjøre kryss-lens-trening (les; spinnaker opp, genoa ned, genoa opp, spinnaker ned, spinnaker opp igjen etc.). Manøvrene sitter i fingrene, men jeg var ikke fullt så rask som jeg var på slutten av sesongen i fjor. Men det kommer for tilbake.

Jeg tok en liten opptelling av antall tau (fall, skjøter og trimliner) jeg håndterer i manøvre med å ta ned spinnaker'n og legge meg opp på kryss. Tallet er 14! Jeg har fremdeles bare to hender... I tillegg til de 14 tauene, må jeg justere kurs på autopiloten, samtidig som jeg gjør alt annet. Jeg må også en tur på fordekk når jeg har kommet meg opp på bidevind, for å ta ned spinnakerbommen. Og selvfølgelig rusle frem til bauge med spinnaker'n igjen.

Jeg klager ikke over å ha mye å henge fingrene i. Jeg liker det :-).