Nyheter

Ligger ikke på latsiden

lagt inn av Kristin Songe-Møller

Før helgen hadde jeg et videointervju ombord i båten min, for "Sjøen for alle", der jeg ble intervjuet av Marit Strømøy. Det går lang tid mellom hver gang jeg blir intervjuet for tiden, men rutinen min sitter. Jeg fikk mye erfaring med det i Frankrike. Det er ikke så vanskelig med å stille med et smil, og å gi litt av meg selv når jeg er på trygg grunn :-).

Jeg liker ikke skriften på veggen. Jeg så antydninger allerede i 2010, da jeg vurderte å kjøpe Figaro. Men noen ganger må man "gutse" på, og ta en kalkulert risiko. Jeg er usikker på tiden fremover. Med mindre jeg klarer å få på plass et produkt potensielle sponsorer ikke kan si nei, kan det bli svært vanskelig fremover. (Det er usikre tider for de fleste, går jeg ut i fra.)

Men jeg sitter ikke med hendene i fanget av den grunn. Jeg trener på vannet og jeg trener fysisk. I tillegg forsøker jeg å få tid til å lage noen nye malerier. Med det går det nærmest døgnet rundt. Jeg kjeder meg ikke, men jeg håper jeg slipper å gå i mine egne fotspor kommende vinter. Jeg hadde et bra opplegg i fjor, men jeg er ikke typen til å repetere meg selv. Jeg trenger nye/andre utfordringer.

Brøt på 3,3m dyp

lagt inn 26. aug. 2015, 06.59 av Kristin Songe-Møller

Det var rimelig rotete sjø utenfor Sandefjordsfjorden i dag, etter frisk vind i natt. Sjøen ble noe "ryddigere" nærmere Sydostgrunnen, men det var store bølger. Det er en kjent sak at bølgene fra Færder til Stavern er ett av de 10 stedene med farlige bølger.

Jeg valgte derfor å sette snuten nordover før jeg passerte Sydostgrunnen. Det ble en super spinnaker leg innover fjorden. Jeg hadde maksfart på 15,29 knop på dagens økt. Nå er det etterhvert flere raske
båter i Norge. Men det er stor forskjell å seile i 15 knop singlehanded med spinnaker i 33 foter, enn å seile 19 knop med fullt mannskap i en 70 foter. Gjennomsnittsmaksfart per person blir betydelig høyere ombord hos meg :-).

Ny video!

lagt inn 24. aug. 2015, 10.47 av Kristin Songe-Møller

Ny video https://www.youtube.com/watch?v=LDlKSpG7Sqc fra dagens trening. Det blåste østlig vind, og den var nokså skiftende både av retning og styrke. Vinden lå stort sett rundt 22 knop, men gustet over 26 knop. Med spinnaker'n logget jeg steady 11-13 knop. Maksfart på litt over 15 knop :-).

Garning

lagt inn 23. aug. 2015, 12.09 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 23. aug. 2015, 12.13 ]

Det er nok ikke mange som vet hva garning av spinnaker er lenger. Noen av "gamle-gutta" som seilte Skaw Race på 70-tallet husker kanskje hva det er. Min far erindret garning av spinnaker fra sin tid som mannskap i Skaw Race da jeg spurte han om det for noen år siden.

Vi bruker ikke strømper på spinnakerene på Figaro'ene. Blåser det normalt (under 28-30), heiser vi spinnaker'n rett ut av posen som er satt i baugen. Men nærmer det seg 30 knop, er det greit å ha garnet den lille "bullet proof" spinnaker'n.

Garning vil si å rulle sammen spinnaker'n fra hvert lik inn mot senter, og knyte på en ullsnor med jevne mellomrom. Da kan jeg heise spinnaker'n uten at den fyller seg. Først når jeg trekker i skjøtet, begynner ullsnorene å ryke, og spinnaker'n fyller seg. (Det blir riktignok litt forsøpling av havet med noen ullsnorer...)

Jeg hadde tid til å ta med meg spinnaker'n hjem, og garne på stuegulvet. På stuegulvet har jeg selvfølgelig racing storseilet og racing genoaen liggende. Huset mitt kan minne litt om et seilloft. Stuegulvet er det beste stedet jeg kan lagre de beste seilene mine. Det er bare sånn det er. Jeg har blitt litt "hjemmeblind", så jeg tenker ikke over det lenger.

Forsøker å hjelpe andre seilere

lagt inn 22. aug. 2015, 23.53 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 23. aug. 2015, 00.25 ]

Jeg har fått et par henvendelser på mail med spørsmål om trimme-hjelp. Det er veldig hyggelig at folk
tør å ta kontakt med meg, og spør om råd. Nå er jeg ekspert på Figaro'en, og det har blitt lite seiling med andre båter de senere årene. I første omgang forsøker jeg å gi tips og råd på mail, gratis. Det er dyrt å ha meg som profesjonell ombord, og jeg er ikke sikker på om jeg kan hjelpe så mye... (Selvtilliten min er best når jeg seiler Figaro'en min.)

Det er flere som har lurt på om jeg skal seile regatta, da de ser at jeg ikke er påmeldt. De fisker etter gratis profesjonelt mannskap. Da jeg svarer at jeg seiler regatta når jeg blir betalt for jobben jeg gjør. Da er dialogen død. Det er vanskelig å få forståelse for at jeg ikke jobber gratis, lenger... Jeg har investert mye i å profilere meg, uten at det så langt har gitt noe uttelling.

Det var krevende med det sosiale før og etter de norske amatør-regattaene i fjor. De færreste torde å snakke med meg, de bare skulet bort på meg når de trodde jeg ikke så det. Først etter et par øl, torde de å ta kontakt. Da ble de plutselig veldig belærende om hvordan jeg burde jobbe som profesjonell offshore soloseiler. De var nokså ubehagelig å bli snakket til som om jeg var en blåøyd blondine. Jeg har respekt for mine medmennesker, og var veldig forsiktig med min fremtreden. Det slukte energi.

Jeg har også blitt kalt dum fordi jeg ikke "bruker" (les; misbruker/utnytter) mine kontakter for å få sponsorer til videre proff offshore soloseiling. Jeg går ikke over lik for å nå mine mål. Da vil jeg ikke klare å sove på natten. Jeg har blitt fortalt at jeg har "blitt for godt oppdratt". Jeg trodde ikke det var mulig. Jeg liker å kunne gå med ryggen rak og hodet hevet.

Jeg har en spennende/interessant ide for veien videre. Fremtiden vil vise om den bærer frukt.

"Because I'm a girl"

lagt inn 21. aug. 2015, 11.27 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 21. aug. 2015, 11.36 ]

Så var det på'n igjen...

Jeg fikk en god natts søvn etter 2 netter i Skagerrak, før jeg tok en 4 timers treningsøkt på vannet i
dag. Det var fantastisk vær. Jeg tror det er første gangen jeg har jibbet spinnakeren (alene, som vanlig) i skjørt! Jeg vet ikke om noen andre som jibber spinnaker'n singlehanded i skjørt ;-).

Jeg "fliset" fra en Bavaria 35 Match på kryssen ut Sandefjordsfjorden, til tross for at jeg måtte mekke litt storseilskjøteblokk underveis...

Det ble et par spinnaker-heisinger, merkerundig, og en hel del jibber.

Jeg har en utfordring med at det er veldig mye fiskeredskap
ytterst i Sandefjordsfjorden. Med to ror, er det lett å hekte seg fast. Det har jeg prøvd på natten i Frankrike... Heldigvis har jeg L-kjøl, så det er liten sjanse for å hekte på kjølen. Men jeg må være veldig oppmerksom på hva som ligger i vannet fremover, og planlegge jibbene og slagene deretter.

"Running a tight ship" ;-)

lagt inn 20. aug. 2015, 23.46 av Kristin Songe-Møller

Noen ganger føler jeg at jeg går i mine egne fotspor (seiler i mitt eget kjølvann).

Hittil i år har jeg tatt nesten 10 treningsturer, de fleste på omkring 2 døgn, i Skagerrrak. Det er veldig fin trening. Fokus er som alltid å seile båten raskest mulig.

Det er ikke mulig å sove mer en 5 minutter i Skagerrak, da det er et veldig trafikkert hav-område med mye skipstrafikk og mange fiskebåter. Så det blir ikke mye søvn. Å klare å gjøre de riktig avgjørelsene, "gutse" på å sette spinnaker på natten i lys av hodelykten, selv om man er trett og sliten, er god mental trening.

Det krever også litt selvdisiplin å avbryte en etterlengtet 5 minutters power-nap, for å høre på VHF-værmeldingen.

Denne gangen dro jeg ut på ettermiddagen tirsdag, og var tilbake torsdag morgen. Det ble 2 runder i Skagerrak, på nærmere 300 nm. Med østavind, ble det en del fokkeslør. Jeg hadde ikke mer enn 14 knop som maks-fart med genoa'en ;-). (Det er alltid moro å komme over 13,5 knop med Figaro'en, for da letter den skikkelig og kjølen begynner å synge.)

Til tross for at jeg kjører et tøft løp ombord, får jeg tid til å ta inn naturopplevelsene. Det var en helt fantastisk stjernehimmel begge nettene. Jeg så ett stjerneskudd hver natt :-). Ett stjerneskudd, ett ønske. To stjerneskudd, to ønsker!

Når jeg skriver dette, ser jeg at det kan være vanskelig å forstå hvordan det er å seile Fiagro singlehanded flere døgn i strekk. Jeg kjører både båten min og meg selv utrolig hardt. "No pain, no gain."

Jeg føler meg rik og heldig som kan ta slike treningsturer.

Sikkerhet ombord

lagt inn 18. aug. 2015, 00.26 av Kristin Songe-Møller

Jeg hørte Sea King helikopter i går kveld. Jeg ser på sb.no, http://www.sb.no/sandefjording-druknet-etter-fall-fra-seilbat/s/5-73-92570, at en mann falt overbord fra en seilbåt og ble senere funnet omkommet.

Det er ikke ufarlig å seile. Men: med min kompetanse og erfaring, ser jeg det som større sannsynlighet for at jeg kommer utfor en alvorlig ulykke på veien enn på vannet. Sikkerheten ombord er viktig!

Jeg har 3 regler ombord i båten min:
1: Ikke fall overbord, for det sannsynligvis blir det siste du gjør her i livet.
2: Ikke ødelegg mennesker eller utstyr, for det blir dyrt...
3: Ha det moro.

I tillegg skal alt som ikke har noe å gjøre med å seile båten optimalt, legges igjen på land. Ombord i båten min, som er min arbeidsplass, er det kun seiling som gjelder. Å seile Figaro'en optimalt døgn etter døgn krever fullt fokus.

Back in business

lagt inn 17. aug. 2015, 07.18 av Kristin Songe-Møller

Nå er båten min på vannet igjen, med glatt bunn, klar for nye treningsturer i Skagerrak :-).

Jeg er veldig glad for at de kunne hjelpe meg på Framnæs med løft av båten min så raskt. Det er godt å være et sted der jeg (båten min) er i gode hender. Jeg har vært borti både det ene og det andre gjennom tidene.

Trives best på dypt vann ;-)

lagt inn 16. aug. 2015, 04.47 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 16. aug. 2015, 05.24 ]

Jeg tror jeg har funnet "synderen" til litt treg fylling av vannballasten. Sjøvannsfilteret var nokså rustent og slimete. Det har jeg nå renset. Det blir spennende å se om det var så enkelt.

Nå gleder jeg meg til å en treningsrunde på havet i et par døgn igjen. Det spørs hvor mye jeg klarer å få filmet med GoPro-kameraet mitt. Jeg har ofret klipsen, som låser det vanntette kamerahuset, til Kong Neptun. Jeg skal se om jeg får til en provisorisk løsning som er tett. Jeg seiler også med et vanntett kompaktkamera, så bilder og film blir det uansett. Det er riktignok ikke alltid bildene og videoene er bra nok til å vise frem...