Nyheter

Bucket and chuck it

lagt inn 27. mar. 2015, 13.06 av Kristin Songe-Møller

Normalt bruker jeg kosten på is-skrapen jeg har i bilen til å feie sneen av dekk. Etter snefallet i går, og båten uten presenning over cockpit'en, måtte det mer til enn en liten kost. Da jeg kun har metallspader, var det ikke noe alternativ å bruke spade. Sjansen for å skade gelcoaten var for stor, men bøtten/toalettet (som er i plast) gjorde susen :-).

For mye. For sent.

lagt inn 26. mar. 2015, 23.34 av Kristin Songe-Møller

Det kom litt sne i går...

Jeg tok ikke sjansen på å kjøre bort til båten i går for å måke den. Det var utrolig mye dårlig kjøring, og jeg så det som unødvendig risiko å kjøre mer enn det jeg måtte. Det var utfordrende nok å kjøre til og fra seil-loftet.

Min mor fikk i sin ungdom beskjed av sin far, å alltid ha en spade i bilen om vinteren. Så før jeg kjørte avgårde i går morges, la jeg en liten spade i bilen. Den fikk jeg god bruk for. Jeg visste at jeg ville sette meg fast, men jeg visste også at jeg ville klare å spa meg løs.

Jeg humret litt for meg selv da jeg kjørte på umåket parkeringsplass. Jeg hadde en strategi, og den virket akkurat som den skulle. Det er moro, så lenge man ikke møter mindre dyktige sjåfører. Jeg tror min far ville vært stolt over sin datters kjøreferdigheter ;-).

Jeg må en tur bort og måke båten etter arbeidstid i dag. Forhåpentligvis rekker jeg det før det fryser på. Hadde enda sneen forsvunnet like raskt som den kom... Jeg er klar for vår.

"Rock'n'Roll"

lagt inn 22. mar. 2015, 08.39 av Kristin Songe-Møller

Nå er jeg spent på om de nye høyttalerene mine som er "helt vanntette", er "Figaro vanntette". Jeg håper de minst holder en sesong. De bør å holde to sesonger som de jeg nå har skiftet ut.
Det gikk overraskende greit å bytte høyttalerne. Tidligere har jeg plundret litt med å få ut de gamle, men nå er det jeg som har satt inn de jeg nå tok ut, så jeg visste hvordan det var gjort :-).

Jeg liker å ha litt selskap ombord => musikk :-).

Det snedde i dag... Da var det fint å ha presenningen å jobbe under. Nå kan fugemassen herde i tørre omgivelser, når det blir pluss-grader vel å merke.

Liten båt, mange blokker

lagt inn 20. mar. 2015, 08.21 av Kristin Songe-Møller

Nå har jeg skiftet ut et par blokker på trimlinene mine. Nå er de klare til montering. Jeg venter med å montere dem til det er mindre sjanse for frost. Harken er ikke billig... Men det er det eneste som holder på en Figaro, så hardt som Figaro'en seiles.

Til uken blir det litt jobbing som assistent for seilmakeren. Det blir moro å sy på de store kraftige maskinene igjen. Det har blitt mye tegning i jobben som sivilarkitekt i vinter. Det kommer flere prosjekter, men sannsynligvis ikke før til høsten. Da kan det i verste, eller er det beste?, fall bli hektisk. Det er supert at seilmakeren trenger litt ekstra arbeidskraft nå. Jeg trives med å gjøre nytte for meg. Litt mer penger i kassen kommer veldig godt med. Figaro'en er ikke billig å drifte,

Jeg er heldig som har så mange strenger å spille på :-).

Vår rengjøring

lagt inn 19. mar. 2015, 12.14 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 19. mar. 2015, 12.28 ]

Dessverre viste det seg at den ene ("burde vart lenger da den skal være vanntett") høyttaleren var rustet i stykker. Jeg så det ikke med en gang, da det var under dekselet. Men med en rask feilsøkning med voltmeter, fant jeg raskt ut at grunnen til at høyttaleren ikke virket, var noe jeg ikke kunne fikse selv ved lodding.

Jeg har bestilt et par nye. Jeg prøver ut et merke som jeg ikke kjenner til, men jeg tror det skal være bra. Det franske merke jeg har hatt i båten siden jeg kjøpte den i 2011, har vist seg å ikke være så vanntette som de påstår. Siden 2011, har jeg ødelagt 3 høyttalere. Den ene er unnskyldt, synes jeg. Selv de mest vanntette ting, vil ha noen utfordringer med å overleve de uhorvelige vannmengdene som skylte over dekk og ned cockpit, under de to stormene jeg krysset meg igjennom på Transat'en 2013. Den relativt dyre vanntette hodelykten min, tålte heller ikke de vannmengdene. Den sluknet for godt etter kun 7 døgn. Nå jeg seile lang-distanse, pleier jeg å seile med hodelykt rundt halsen.

Jeg har renset og smurt opp vinsjene mine :-). Da jeg gjør det ofte, er jobben veldig grei. Jeg brukte bare en halv time per vinsj, og jeg har bare 4 vinsjer.

Det finnes utallige måter å rense og smøre opp vinsjene på. Jeg har prøvd ut 4 metoder. Nå har jeg funnet en som fungere veldig bra for meg og mitt bruk. Den metoden lærte jeg av eieren av shipyard'en i Camaret. Han har 40+ års erfaring i bransjen og har gjennomprøvde metoder.

Jeg tok bilde før jeg hadde plukket fra hverandre alle delene. For mange kan det virke litt skremmende å åpne vinsjen helt. Det er mange deler som skal på rett plass igjen. Men det er godt å få renset og smurt opp alt. I dag gjorde jeg jobben under presenningen min. Ellers er det supert å pusle med når det er sommer og sol :-).

:-)

lagt inn 18. mar. 2015, 13.17 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 18. mar. 2015, 13.20 ]

Jeg får stadig spørsmål om når jeg reiser "nedover" igjen. Det er hyggelig at det er så mange som kjenner til mine meritter! Jeg føler riktignok at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige at jeg ikke har finansieringen som kreves for å konkurrere blant verdens beste seilere. For ikke å kjede liv av folk, legger jeg ikke ut i det vide og det brede om;
- at det ikke mulig å finansiere profesjonell offshore soloseiling uten sponsorer
- at ett år i den profesjonelle Figaro-serien koster 5-6 ganger en årlig vanlig arkitektlønn
- at det er seiling (trening og regattaer, fulltid) fra januar til oktober, og dermed lar seg svært dårlig kombinere med en "normal" fulltidsjobb. (Fra oktober til Januar, er det normalt preperatørene som jobber med å vedlikeholde og oppgradere båtene, mens skipperen har tid til å gi sponsor full oppmerksomhet.)
- at min markedsverdi i Frankrike ved å hele Figaro-serien ligger på 1 - 1,5 millioner EURO

Det viktigste for meg å formidle nå, er at jeg er klar for nye og tøffere utfordringer! I tillegg synes jeg at det er greit å få frem at at jeg er klar over at mange sliter med økonomien, og dermed regner med at det kan ta litt tid før jeg får til en skikkelig finansiering. I mellomtiden bruker jeg tiden på best mulig måte; gjøre om de røde tallene fra siste runde i Frankrike til vanlig svarte tall (ja, jeg er tilbake ved tegnebordet på prosjektbasis), trene fysisk, trene på vannet og pushe grenser (gleder meg veldig til å pushe grenser på havet, nå med en kropp jeg har brukt vinteren på å oppgradere ;-).

Jeg er veldig glad for at jeg fikk gjort reparasjonen min i forrige uke da det var sol og relativt mildt. Det er meldt opphold og noen varmegrader i morgen. Jeg tror jeg skal ta en titt på den ene høytaleren min i morgen. Det er litt dårlig kontakt, så den skurrer litt innimellom. Jeg tror det bare skal litt lodding til. Det kan være at jeg bør kutte ledningen litt for å få frem friskt kobber, og da må jeg kanskje trekke ledning også. Hvis jeg får tid, kan det være at jeg begynner å rense/grease vinsjer. Jeg bruker kun olje på vinsjene mine, noe som gjør at jeg slipper grease som det setter seg salt og urenheter i, som gjør vinsjene mine trege. Ulempen med å bruke olje, er at jeg må smøre dem opp noen ganger i sesongen for å unngå at de går tørre. Nå ser ikke jeg på det som en ulempe, da jeg synes det er greit å ta en skikkelig gjennomgang av utstyret mitt med jevne mellomrom.

Jeg gleder meg til å ta i bruk seilklærne mine igjen. I vinter har jeg nesten bare gått i treningsklær. De siste ukene har jeg variert med mekkedress. Det er ikke så veldig glamorøst å være dedikert offshore soloseiler, som må gjøre alt selv. For meg er det verdt det :-)!

Kompositt

lagt inn 14. mar. 2015, 08.14 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 14. mar. 2015, 08.50 ]

Nå har jeg reparert skaden i akterkant av kjølbladet i overgangen til bulben. Det er ikke helt perfekt, men det er ikke langt unna. Uansett må det gjøres på nytt når båten skal måles inn ihht Figaro klassereglene, da jeg ikke har sjablongen de bruker for å måle at kurven er korrekt.

Det vanntette kompaktkameraet jeg ønsker meg, har ikke kommet i butikkene enda... Så inntil videre må jeg klare meg med telefonen. Da blir det ikke så mange bilder, og enda mindre filming.

Noen skritt i riktig retning

lagt inn 9. mar. 2015, 13.21 av Kristin Songe-Møller

Nå har jeg akkurat installert to nye minnebrikker i båt-pc'en. I fjor gikk det ene av to kort i stykker, så jeg kjørte på bare 2GB RAM. Nå er jeg "back in business" med 4GB RAM. :-) Når man er interessert i ting, lærer man mye.

I dag har jeg vært innom Nærsnes og kjøpt kompositt. Det er fantastisk at det går an å få tak i proffe materialer her i Norge, uten å måtte bestille i enorme mengder. Jeg har fått gode råd, så nå er det meg det står på... Øvelse gjør mester. Jeg har jobbet en del med kompositt, men jeg har fremdeles mye å lære av de som jobber med det daglig.

Jeg har lært at mine foreldre at man må være selvhjulpen. Det er moro å få til ting selv, og å tilegne seg ny kunnskap. Jeg liker mestringsfølelsen.

"If you want it done right, do it yourself."

Mer seiling!

lagt inn 6. mar. 2015, 13.02 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 7. mar. 2015, 05.25 ]

Tidligere i vinter fikk jeg en spørreundersøkelse om Hollenderseilasen. Det var noen spørsmål som jeg stusset over. Jeg kunne nesten ikke tro det jeg leste. Flere av spørsmålene omhandlet det sosiale på land. Det var var spørsmål om hvor viktig festen på fredag (dagen før regattaen) er, og hvor viktig festen på lørdagen (etter fullført regatta) er. ?!?

På premieutdelingen for Hollenderseilasen søndag morgen, på fjorårets regatta, nevnte arrangøren hvor død-drukne en del av seilerne hadde vært på festen kvelden i forveien. Jeg seilte til hjem til Sandefjord den natten, for å slippe unna festen. Jeg fikk 30 minutter i sengen den natten/morgenen, før jeg måtte hive meg i bilen for å rekke premieutdelingen. Man har forskjellige prioriteringer :-).

Det er fint at det er sosiale arrangementer tilknyttet regattaene. Som solo-seiler, synes jeg det er veldig hyggelig med litt bryggeprat. Men dessverre har de sosiale arrangementene blitt til fyllefester. Jeg har løst det ved å trekke meg tilbake i båten, og se på film på nettet, eller løse sudoku på nettbrettet, når det festen bikker over. Andre ganger har jeg "rømt", seilt rett hjem etter målgang.

Jeg synes det er veldig trist at festen har for mange blitt viktigere enn seilingen. Den eneste six-packen som er velkommen ombord hos meg, er den jeg har svettet for på treningssenteret i vinter ;-).

Det er noen år siden jeg opplevde det for første gang. Det var en Skagen Race der det ble vindstille mellom Brofjorden og Skagen. Jeg var da mannskap på mine foreldres båt, en Swan 411. Vi lå i vindstille i over et døgn. Vi så at flere båter rundt oss brøt, og motret inn mot Skagen. Jeg snakket med en av de som hadde brutt. Der hadde mannskapet ønsket å bryte regattaen for å rekke festen... Hva har man da å feire?

"Alt var bedre før", er det mange som sier. I de første rundene av Skagen Race'ene var flåten betydelig mindre, både i fot og i antall båter. Det pleide å være kraftig SV, perfekt for mine foreldres båt. Vi pleide å være tidlig inne og vi fikk brukbare resultater. En av kulingene, da vi lå trygt i havn i Skagen, hørte vi en av deltagerne kalle opp målkomiteen. Det var tydelig at de ikke hørte svaret fra målkomiteen, og de kalte opp mange ganger. Oppkallingene ble mer og mer desperate; "Skagen Race! Dette er Lykken, dette er Lykken, hører dere oss?" Det hørtes så absolutt ikke ut til å være lykken å være der ute. Jeg mener å huske at det var en Maxi 95. Jeg har respekt for at de fullførte. Det er det ikke mange av dagens regattaseilere som hadde gjort; å slite seg inn til Skagen nærmere et døgn etter alle andre.

Fair play!

100%

lagt inn 5. mar. 2015, 11.54 av Kristin Songe-Møller   [ oppdatert 5. mar. 2015, 12.35 ]

I dag fikk jeg spørsmål om jeg ønsket VIP-billetter til åpningen av Sjøen for Alle.

Sist jeg var på Sjøen for Alle, var en en selger som forsøkte å selge meg "komfort-produkter" til båten. Jeg tror det var ute-puter og den slags. Lite visste han at jeg er sannsynligvis den seileren i Norge som er minst opptatt av komfort ombord, da det kun er fart som gjelder ombord hos meg.

Jeg pleier å si at min eneste komfort ombord, er farten :-).

I fjor var jeg på båtmessen i Paris, og jeg holdt på å kjede meg ihjel. Jeg bruker internett til å holde meg oppdatert på produkter som kan være interessante for meg og min bruk. Ellers har jeg allerede mine leverandører.

Det kunne selvfølgelig være hyggelig å slå av en prat med mine leverandører, men min erfaring tilsier at det sjelden er tid til det på en båtmesse.

Så lenge jeg ikke blir betalt for å være solo-seiler, gjør jeg som jeg vil :-). Jeg er opplever ikke meg selv som hverken stri eller sta. Jeg opplever meg selv som fokusert og dedikert. Jeg gjort det jeg har trodd vært riktig, og det folk rundt meg har fortalt meg er riktig, uten at det har ført frem.

Nå jeg er nødt til å gjøre det som er riktig for meg, for å kunne yte maksimalt. Det er jo ingen "frøken-sport" jeg driver med, så det er viktig å være 100% fokusert.