2004 Frankrig

Gå til:Forside/Familie/Camping/Biler

I sommeren 2004, havde vi planlagt, at vi ville se et par tyske byer(Bremen, Osnabrück), et par gamle belgiske byer(Brügge, Gent), og i Frankrig: Paris, Loiredalen, Cognac samt nogle byer og en ø(Ile de Ré) i den vestlige del af landet.

Vi startede i Bremen. Her boede vi på en campingplads der lå i cykelafstand til bymidten - perfekt, da vi havde cykler med. Desværre skete der det, at min cykel blev stjålet på vores anden tur ind til byen. Dette ændrede også vores rejseplaner lidt. Jeg vidste nemlig at cykler var forholdsvis billige i Paris, vi kørte derfor direkte fra Bremen og til Paris. På den måde blev turen kørt i modsat retning af hvad vi egentlig havde tænkt os, men jeg fik købt en fin cykel i Paris og det nåede ikke at ødelægge ferien på nogen måde.

Bremen

Bymøllen med restaurant                       De fire stadsmusikanter

Gamle huse på rådhuspladsen

Den hyggelige gamle bydel, kaldet Schnoor

En af de større campingvogne

Paris

Nej, det er ikke triumfbuen, men en af de to gamle byporte, Porte st. Denis

Loiredalen

Slottet Chenonceaux, der er bygget som en bro over floden

Vi boede i Amboise og cyklede rundt og så på de mange slotte i området. Vi cyklede også en tur til Vouvray, bl.a. for at købe noget dejligt hvidvin.

Campingpladsen i Amboise var iøvrigt forbudt for campingvogne med to aksler, så vi tænkte, at den nok var lidt snæver, men der var masser af plads, så forbuddet må jo have et andet formål, og vi har jo mødt en bestemt befolkningsgruppe, som altid kører med store toakslede vogne.

Cognac

Når vi cyklede rundt i byen, var der overalt en herlig duft af cognac.

Vi besøgte byens slot, der ejes af cognachuset Otard. Selve produktionen er p.gr.a. brandfaren, flyttet udenfor byen, men kældrene bliver stadig brugt til lagring.

Ile de Ré

Trappen op i fyrtårnet yderst mod vest.

Ile de Ré er en rigtig cykelø. Ca. 30 km lang og med omkring 100 km. cykelsti

Dejlig strand, desværre med "rester" fra Anden Verdenskrig. Fyrtårnet i baggrunden.

St. Brevin/St. Nazaire.

Fra Ile de Ré kørte vi langs kysten mod nord til St. Brevin, som ligger lige ved Loire-flodens udløb - syd for floden. På nordsiden ligger den store industriby St. Nazaire, kendt for bl.a. skibsværftet der bygger nogle af verdens største krydstogtskibe og produktion af Airbus-fly. På grund af tysk besættelse og u-bådshavn, blev byen totalt udbombet under Anden Verdenskrig.

Tyskerne havde bygget en bombesikker "hangar" til u-bådene. Anita står her på toppen af havnen. Klodserne hun står ved, er skåret ud af taget for at lave et hul til en elevator. De viser hvor tykt taget er.

En af u-båds-garagerne.

Efter krigen var der planer om at fjerne u-bådshavnen, men den var simpelthen bygget så solidt, at man  opgav. Bruges nu som kulturcenter, museum, turistinformation mm.

På Bastilledagen var der flyopvisning på stranden ved St. Brevin. Her ses det Frankske flyvevåbens opvisningsteam Patrouille de France. Der var også en der lavede opvisning med et svævefly, jeg synes godt nok han kom noget langt ned efter et loop, men så landede han også på stranden, hvor der var gjort klar til det, det havde jeg blot ikke lagt mærke til.

Le Mans

Kaffepause i en tilfældig by på vej mod Le Mans

På vej mod Gent i Belgien kørte vi lige en omgang på den berømte racerbane(med campingvogn - selvfølgelig). Det meste af banen er offentlig vej, men når man ser på bl.a. autoværn og svingmarkeringer, så er man ikke i tvivl om, at man kører på en racerbane.

Gent

Campingpladsen, Blaarmeersen, er opdelt i parceller. Vi kunne lige være der, men måtte flytte en bardun for at få bilen ud.

Både Gent og Brügge er nogle meget flotte og hyggelige gamle byer. Disse billeder er fra Brügge.

Osnabrück

I dette rådhus blev den Westfalske fred underskrevet (slutningen på 30-års-krigen)