2005, Kroatien

Gå til:Forside/Familie/Camping/Biler

I 2005 gik turen til Kroatien. Hjemmefra havde vi planlagt at køre ned langs kysten, for at ende i Dubrovnik. Vi ville også besøge nogle af øerne på vejen. Det blev en rigtig dejlig ferie, hvor vi oplevede en hel masse, både med gammel kultur og med dejlige natur, strande og ikke mindst rigtigt dejligt vejr.

Bled

Efter at have kørt gennem Karavanken-tunnellen ind til Slovenien, gjorde vi et stop i Bled. Her er vi cyklet ind til den næste sø, Bohinje, og taget svævebane op til Vogel. Flot udsigt, og en hyggelig restaurant med en god vildsvinegullash. Se evt. mere om Bled under 2006.

Zadar

Fra Bled kørte vi til Zadar. Her er vi inde ved Donat-kirken i den gamle bydel.

Zadars byport mod havnen.

Vi tog med på en dagsudflugt ud i naturreservatet Kornati, der består af en masse øer, de fleste ubeboede, her nærmer vi os broen mellem de to øer, Ugljan og Pasman, som vi skal sejle under for at kome helt ud til naturparken.

En anden turbåd og nogle af de golde øer.

Vi lagde til ved øen, Otok, for at se de flotte klipper fra landsiden -

- og for at bade i en badesø, hvor vandet altid er varmt

På øen Otok, er der et par byer, Vi lagde til ved Sali, og fik en god middag, her er vi ved skibet.

Split

Vi kørte videre mod Split, her et lille hvil med udsigt til Primosten, en by vi vedte tilbage til i 2006

Vi fandt en god campingplads i nærheden af Trogir, og kørte ind for at se på Split, her er vi ved ruinerne i Salona lige udenfor Slit. Jeg sidder i resterne af et gammelt romersk amfiteater.

Den ældste del af Split består faktisk af Diocletians Palads, hvor man her kan se det meste af den side, der vender ned mod havnen. De andre tre sider er ca. lige så lange.

Også Trogir er en flot gammel by

Dubrovnik

Videre mod syd til Dubrovnik. Byen blet fuldstændigt ødelagt uder borgerkrigen, men er totalt genopbygget, bl.a. med midler fra UNESCO. Meget flot. Vi gik en tur rundt på bymuren

Bybrønden set fra oven

Den flotte hovedgade, ved dag og ved aften. Flot at de ikke ødelægger gadebilledet med boder og gadeudstillinger. "Fliserne" er så slidte at de skinner - de er ikke våde.

Korkula

- den grønne ø

På vej til Korkula passerer vi muren der går tværs over halvøen Peljesac, fra Ston til Mali Ston

Byen Korkula set fra oven. Byen er næsten som en mini-kopi af Dubrovnik. Marco Polo er født her, det er de meget stolte af.

En af de smalle trappegader i Korkula

Vi lejede en scooter, og kørte en tur rundt på øen, dejligt når det er så varmt.

Korkula fik besøg af en rigtig fuldrigger - troede vi , det viste sig at være et moderne krydtogtskib.

Vi sejlede fra Trpanj på Peljesac til Ploce. Færgen havde kun klap bagi. Jeg fik lov til at køre forlæns ombord, til gengæld skulle der så bakkes da vi skulle fra borde.

Hvar

Næste ø blev Hvar. Vi havde hørt at øen var meget flot, men med dårlige veje, og vejen i en østlige ende af øen var heller ikke særlig god, ujævn og nogle steder meget smal, men ved forsigtig kørsel, kan det godt lade sig gøre at komme frem, også med campingvogn.

Her er vi i byen Hvar i den vestlige ende. Flot gammel by med en borg på bakken over byen.

Udsigt fra borgen udover Hvar og de små øer ud for.

Sibenik

Tilbage på fastlandet er vi kommet til Sibenik, her byen med den flotte kirke.

Flotte vandfald i nationalparken Krka ikke langt fra Sibenik.

Duga Resa

Det passede os med et stop i nærheden af Karlovac. Vi fandt en udmærket campingplads i Duga Resa. Vi var godt nok lidt betænkelige ved at skulle køre over den smalle gamle træbro, som I kan se på billederne, men den holdt. Der er muligheder for rafting på floderne, men det må blive en anden gang.

München

Campingpladsen ligger lige ned til en sideflod til Isar. Hver week-end sejler selskaber afsted på disse tømmerflåder. Der er både musik, øl og godt humør.

Vi besøgte det berømte Hofbauhaus og fik både Wurst, Saurkraut og Weisbier

Potsdam

Sidste stop på vej hjem var i Potsdam, vi undlod at tage ind til Berlin denne gang, men cyklede lidt rundt i Potsdam og omegn.

Her ved et af de flotte bjælkehuse i Alexandrovka, en gammel russisk bydel.

Dampmoskeen i Potsdam. Bygningen ligner en moske, men indeholder en dampmaskine - "hvorfor skal det være så kedeligt?"