2006, Sommer. Kroatien/Bosnien

Gå til:Forside/Familie/Camping/Biler

Denne artikel, der mest fortæller om Bosnien-Herzegovina, har været bragt i bladet "campingferie.dk":

Selvfølgelig var det Bosnien-Herzegovina der skulle være målet for årets campingferie, men vi havde besluttet, at lade vejret bestemme lidt over hvor lang tid, vi ville bruge på turen derned, og da vejret viste sig fra den absolut pæne side, fik vi set en masse af de steder vi på forhånd havde udset som mulige og interessante steder.

Første stop var Chiemsee, som mange jo blot racer forbi på vej til eller fra Østrig. Her på kanten af Alperne ligger denne store sø, med udsigt til Alperne og store oplevelser på øerne i søen.

Vi kørte fra motorvejen lige før vi kom til søen, og fandt denne campingplads: http://www.camping-harras.de/, den er meget flot, og med utroligt flotte badefacilitetet, med håndvaske i farvet glas, vi fandt senere ud af at dette glas fremstilles på øen Fraueninsel i søen. Da vi ankom midt på eftermiddagen, var det en af de sidste pladser vi fik, men der er andre campingpladser rundt om søen.

Næste dag cyklede vi til Prien for at købe en rundtur med en turbåd. Vi kunne frit stå af og på i løbet af dagen, så vi besøgte først Herreninsel. Den absolut største seværdighed her er Schloss Herrenchiemsee. Bygget i begyndelsen af 1870 af kong Ludwig 2. som en tro kopi af Versailles. Kongen nåede kun at bo på slottet i få dage. Da han senere blev erklæret syg er slottet faktisk ubrugt, bortset fra de turister der besøger det. Gulvene, lyskronerne, tapeterne, ja alt, er som nyt. Meget imponerende.

Faktisk var det meningen, at hele Versailles skulle kopieres her, men da kongen var ved at bygge landet bankerot, blev byggeriet stoppet med kongens (passende) sygdom.

Klosteret på Fraueninsel. Øen er også kendt for sin glaskunst. Bl. a. håndvaske.

En af turbådene - den flotteste.

-----------------------------------

Næste stop blev Milstättersøen i Østrig.

Besøg på det lille, men flotte, private Poschemuseum i Gmünd.

Tur til Maltatal fra Gmünd, flot men koldt.

På vej fra Gmünd til Maltatal passerede vi dette gamle træhus. Det er faktisk i dette hus, at stregerne til den allerførste Porsche er slået. Og de første biler blev bygge på "savværket", som nu blot er malet på plankeværket.

------------------------------------

Dernæst blev det Camping Bled, et sted vi er vendt tilbage til igen og igen. Pladsen ligger utroligt smukt i den ene ende af Bled-søen. Desværre er der også andre der har fundet ud af hvor smukt her er, så i højsæsonen kan det knibe med at få plads. Vi er dog aldrig kørt forgæves.

Udsigter fra klippen der ligger lige over campingpladsen

---------------------------------

Lidt billeder fra Kroatien

Den flotte bro der fører over til Pag

Vogntoget på færgen på vej til Pasman

Gamle danske færger i havnen i Split. Mette Mols og Mercandia 1/Anja 11

Byen Bol på Brac. Mest kendt for den flotte odde med "sandstrand".

Det er en god strand, men sand er det ikke.

---------------------------------------

Bosnien kan I læse mere om i artiklen,

men her lige et billede fra Mostar. Et totalt sønderskudt hotel, men der er allerede en restaurant i nederste etage.

-----------------------------

Tilbage i Slovenien besøgte vi Campingpladsen i Ptui, med tilhørende termalbad.

Den gamle bydel i Ptui.

Der var ballontræf på pladsen lige udenfor campingpladsen.

Idyl ikke ret langt fra Ptui.

Mariasøjlen i Maribor, Sloveniens næststørste by, men uden campingplads.

-----------------------------------

Det regnede på hele turen gennem Østrig på vej hjem, så det var godt vi gjorde holdt der på vej ud.

Men da vi kom til Nürnberg var vejret blevet godt igen.

Vi boede på Knaus Camping Nürnberg(http://www.knauscamp.de/nuern/nuern_index.htm).

Pladsen ligger midt i det store område hvor nazisterne havde mange af deres bygninger og paradepladser. Den ligge ideelt i forhold til byen, og der er gode cykelstier helt ind til centrum.

Den store tribune på Zeppelin Arena. Her holdt føreren nogle af sine store taler.

Nizistpartiets Kongreshalle. Ingen tvivl om hvad der har inspireret Alfred Speer. Skræmmende og imponerende på samme tid.