2007, Påske. På ski i Frankrig

Gå til:Forside/Familie/Camping/Biler

I 2007 gik årets Påske-ski-tur til Alpe d'Huez i Frankrig. Grunden til at det ikke igen skulle være Østrig, var at vores datter, Louise, arbejdede på det Danski-ejede Hotel Le Refuge i Alpe d'Huez hele denne vinter, og så var vi jo "nødt" til at besøge hende i Påsken. Vi havde i god tid bestilt plads på Camping La Cascade i Le Bourgh-d'Oisans, som ligger lige hvor den berømte vej med de 21 hårnålesving op til "Alpe" begynder. Campingpladsen var udmærket og med ACSI-kort også meget billig (14 euro/dg inkl. el.). De 13 km. og 21 hårnålesving vænnede vi os hurtigt til, det tager ca 25 min. at køre de 13 km.

Vi startede hjemmefra(Kalundborg) fredag kl. 12, og efter at have krydset Storebælt og Elbtunnellen i Hamborg uden problemer, nåede vi til Kassel inden det var god-nat. Lørdag kørte vi så ind i Frankrig ved Mulhouse og da vi nåede Bourg en Bresse var det tid at finde plads for en overnatning. Lidt tilfældigt fandt vi Camping du Sevron i Saint Etienne du Bois, en lille hyggelig kommunal plads hvor vi kunne holde uden at spænde fra, og så kostede det kun 11,95 euro inkl. strøm. Søndag middag var vi så, efter ca 1700 km., i Le Bourgh d'Oisans.

En af verden billigste campingpladser.

På campingpladsen fik vi nogle rabatkuponer til liftkort, der gav os en rabat på ialt 140 euro. Efter at have boet 7 dage på campingpladsen gav vi 98 euro i afgift, så faktisk kan man sige at vi fik 42 euro for at bo på pladsen i en uge.

Liftkort til 6 dage kostede så - med rabat - 246 euro for to personer.

Dejlig aftenstemning på Camping du Sevron i Saint Etienne du Bois.

Alpe d'Huez set lidt fra oven. Her ser det ud til at hele landskabet er dækket af sne, men det er nu kun toppen af bjergene.

Far og datter slapper lidt af i solen.

Udsigt ned mod dalen. Man kan se nogle af de mange hårnålesving.

Mor og datter i liften.

Danski lavede picnic i det hvide, det var selvfølgelig for egne gæster, men da Louise jo arbejdede for firmaet var vi med på en kigger - hyggeligt.

Nogle af "sæsonarbejderne" legede i sneen. Her ses det tydeligt at Danski står på hovedet for sine gæster.

Kirken i Alpe er moderne. Udenpå kan man godt se den "lever" i et barsk klima, men indeni er den meget flot. Her er det orgel og altertavle der nærmest er bygget sammen som een enhed.

"Den sidste nadver" som en af de store billedmosaikker.

Vores lifkort kunne også bruges  i Les 2 Alpes, så en af dagene tog vi derover. Dette skisportssted er også meget stort og godt, specielt fun-parken er mere udbygget end i Alpe.

En af lifterne i Les 2.

Dejlig middag i dejligt vejr.

Morgengry på campingpladsen. Solen er begyndt at skinne på bjergene i baggrunden.

En af påskedagen blev der lavet "for sjov hopkonkurrence" foran Hotel le Refuge. Hopperne og dommerne var udklædte, og skiene var heller ikke helt reglementerede.

Udsigt fra pisten mod den gamle by, Huez, og videre ned i dalen.